Mc-kort, frågor.

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Tjena nu är de dags för mig att ta mc kortet då jag äger min första hoj :) har åkt mkt cross och moped när jag va yngre hur många lektioner tror ni jag behöver ? Och vart ska man ta det? Bor i en liten stad utanför Örebro dom har tyvärr tagit bort mc kort på körskolan här men letar efter bästa stället att ta inom Örebro län ?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ring och fråga körskolor runt dig.

Ta hellre några lektioner extra än för få. Jag åkte ut i trafiken utan att kunna mycket när jag snålade på lektionerna. Men man har ju lärt sig efter en del misstag och dumheter :näsblod
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
hej och välkommen! Frän första hoj! kör lungt med den ;)

Man brukar säga ju äldre man blir (Dvs desto längre man väntar med hojkort) så brukar de gå åt fler lektioner oavsätt tidigare erfarenhet. Moped och Cross är ojämnförbart med en R1a. de är typ som skillnaden mellan en vanlig cykel och en trimmad moppe, visst var de skillnad första gången man hoppade upp på moppen/crossen i förhållande till cykeln?

Ang hur många lektioner:
Jag hade kört 3000mil moppe innan jag tog kort. hade bil i 3 år
För mig tog de 16 eller 17 lektioner, då körde jag bara med trafikskolan. Tror mitt kalas hamnade på ca 20k
Har du någon o övningsköra privat med? I så fall kommer du nog garanterat kunna spara några lektioner där

Surt att de har tagit bort utbildningen! jag kan inte hjälpa dig på den punkten, finns folk här som kan, gäller bara o haffa dom! =)

Hoppas vi får möta dig utan övningskörnings västen så snart som möjligt där ute på vägarna :tummenupp
 

KvartiMos

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2013
Ort
Laxå
Hoj
2008, Honda CB600F Hornet
Hej! Jag håller på med kortet och ska göra risk2:an nu den sista denna månad. Jag hade samma bekymmer som dig när det kommer till körkort då även jag bor i en mindre ort. Som tur är hittade jag en trafikskola i Hallsberg (Josefssons trafikskola) och dom verkar vara vettiga enligt mitt tycke. Visserligen har jag bara 2-3 mil till Hallsberg, vet inte hur långt det skulle vara för dig att åka? Det är ju i Örebro län iallafall =)

Lycka till!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
16 eller 17 lektioner och kört 2 hjuligt innan? Du måste blivit lurad:tummenupp

Jag övningskörde en gång med en kompis och tränade konbanan 2ggr själv på en gammal väg. Inga andra lektioner och klarade det galant. Men sen har det körts rätt mycket cross förr också. Tro man har mycket balans och gaskontroll kvar.
 

Bitrockerz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Ort
Härnösand
Hoj
gsr 600
Håller inte med mkii
Tog själv kortet ifjol, 43 år gammal. Körde lite 3 kvällar innan risk 2:an. Tog 5 lektioner och körde upp. Skitlätt, hade inte kört moped de senaste 25åren utan det som gjorde det lätt för mig var att man varit ute i trafiken med bil i många år. De flesta trafikreglerna sitter där i ryggraden så det enda som krävs är överblick över trafiken i övrigt. Men sedan är det så att bara för att man tagit kortet så har man väldigt mycket att lära, som en polare sa till mig; när man tagit kortet har man rätt att övningsköra själv ? . Så med 5 lektioner mot 16-17 så kan jag inte hålla med om att det är svårare ju äldre man blir. ? det handlar nog mycket om den egna färdigheten oxå och att man känner sig trygg med det man gör, lätt att kugga om man är nervös.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag körde helt och hållet med skola.
10 lektioner på bana.
2 lektioner landsväg/stad
Fixade det utan problem. Som sagt tidigare, hellre för mycket än för lite och få köra upp igen. Har också kört mycket cross innan men sporthoj är en helt annan sak.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och jag håller med mkii. Jag är i samma ålder som du bitrockerz, kört mycket moppe, fick massor av beröm av körskolan från första lektionen, allt gick lätt, jag var helt naturlig som hojförare från start. Men uppkörningarna ville sig inte. Kuggade första på skitsak, dåliga nerver på andra, strulpelle till inspektör på tredje, på fjärde glassade jag igenom varje moment hur lätt som helst. Eftersom väntetiden mellan varje uppkörning låg på ungefär 6 veckor var jag ju tvungen att fortsätta ta lektioner. Jag kunde ha tillhört dem som fixade det på 5 lektioner, men det blev betydligt många fler. Bittert att det kostade så mycket, men oj vad vältränad jag kände mig när kortet var fixat.

Till ts, Wallin i Falun tog jag några lektioner av, bra, kunnig snubbe med genuint engagemang. Från Lindesberg är det väl inte snorlångt att ta sig dit.
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Man brukar säga ju äldre man blir (Dvs desto längre man väntar med hojkort) så brukar de gå åt fler lektioner oavsätt tidigare erfarenhet.

Gammal skröna som inte stämmer. En arbetskamrat tog både bil- och hojkort när han var 36 år och han klarade det utan problem.

Allt handlar om det egna jaget och vart man står i livet. Mognad och säkerhetstänk är sådant som kommer med åldern och som gör det lättare att ta körkort än när man var ung och dum och trodde sig vet allt. ;)
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Gammal skröna som inte stämmer. En arbetskamrat tog både bil- och hojkort när han var 36 år och han klarade det utan problem.

Allt handlar om det egna jaget och vart man står i livet. Mognad och säkerhetstänk är sådant som kommer med åldern och som gör det lättare att ta körkort än när man var ung och dum och trodde sig vet allt. ;)

Talar jag för egen del så bilkörkort i 12 år innan det blev hojkort. Körde endast på körskolan, 6 lektioner. Klarade teori och uppkörning på första försöket. Det går att lära gamla hundar att sitta också, ja i det här fallet tror jag det har med trafikmognad att göra och lite envishet! Har en kompis som är 10 år äldre och lyckades med samma sak...

Man blir alltså aldrig för gammal att ta hojkortet! Just do it!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Gammal skröna som inte stämmer. En arbetskamrat tog både bil- och hojkort när han var 36 år och han klarade det utan problem.

Allt handlar om det egna jaget och vart man står i livet. Mognad och säkerhetstänk är sådant som kommer med åldern och som gör det lättare att ta körkort än när man var ung och dum och trodde sig vet allt. ;)

Antar att körskolorna har underlag när de hänvisar till det. de är ju trots allt de som lär ut och vet hur många lektioner deras elever tar :fakta

Min mamma tog bilkörtkort när hon var 40 år. ca 100 lektioner tog det =)
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Antar att körskolorna har underlag när de hänvisar till det. de är ju trots allt de som lär ut och vet hur många lektioner deras elever tar :fakta

Min mamma tog bilkörtkort när hon var 40 år. ca 100 lektioner tog det =)

Många går inte på trafikskola utan kör upp som privatist. Sedan vill jag inte verka elak men 100 körlektioner, det säger mer om henne som person än om åldern. Vissa personer har helt enkelt en brantare inlärningskurva. :)
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Beror väl på körskola också kan jag tycka. Finns tyvärr en del körskolor som vänner varit i kontakt med som ofta vill pracka på en fler körlektioner än vad som faktiskt behövs... Körlektioner är ju ändå vad dem tjänar pengar på.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag måste bara flika in den här glada historien angående att ta för många lektioner, som jag på sätt och vis gjorde. Var på långresa i Norge, kringelikrokvägar kring narvik, får syn på hoj i backspegeln, får plötsligt lust att köra liksom "lärt", ni vet, placeringen, kurvtagningen, motorbromsningen in i kurvor, apex, gasa ut, säkerhetsmarginalen mot såväl vägkanten som möjlig mötande trafik trots skymd sikt av berg, konstant ligga kring skyltad hastighet. Nån timma senare råkade vi ses på samma mack. Han gick fram till mig. Norrman kring 60. "Hej, jag måste bara få berömma dig, det är inte ofta jag sett så snygg och bra hojkörning. Jag har jobbat som hojinstruktör i 30 år. Jag ville bara säga detta till dig. Mycket bra." Där och då var alla extralektionerna värda varenda öre och varenda svettdroppe kan jag lova.

För att återgå till topic, Hallstahammar har väl även den där intensivkursen alla pratar så gott om?
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Beror väl på körskola också kan jag tycka. Finns tyvärr en del körskolor som vänner varit i kontakt med som ofta vill pracka på en fler körlektioner än vad som faktiskt behövs... Körlektioner är ju ändå vad dem tjänar pengar på.

Tyvärr finns det trafikskolor som sätter detta i system men det bör man märka av rätt snabbt. Bara att byta trafikskola eller köra som privatist.
 

Bitrockerz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Ort
Härnösand
Hoj
gsr 600
Antar att körskolorna har underlag när de hänvisar till det. de är ju trots allt de som lär ut och vet hur många lektioner deras elever tar :fakta

Kan du länka till denna fakta eller är det något du hört på " din " körskola. Spelar egentligen ingen roll eftersom alla har olika förutsättningar, finns 20 åringar respektive 40 åringar som behöver 5 lektioner eller kanske 35 men att säga att de som är äldre generellt behöver fler lektioner det är tror jag inte ett dugg på, möjligtvis så tar det fler lektioner för att de har råd och inte vill misslyckad på första uppkörningen genom att ha för bråttom ?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
16 eller 17 lektioner och kört 2 hjuligt innan? Du måste blivit lurad:tummenupp

Jag övningskörde en gång med en kompis och tränade konbanan 2ggr själv på en gammal väg. Inga andra lektioner och klarade det galant. Men sen har det körts rätt mycket cross förr också. Tro man har mycket balans och gaskontroll kvar.

jag körde typ 10 lektioner på hösten. sedan kom vintern så jag fick ta några till på våren innan uppkörningen, hade nog klarat mig på 12 kanske. jag var redo efter 10, men vinter e vinter. samt fick köra helt ny hoj på våren (de bytte ifrån Z750 till CBF600) :tummenupp

Så jag blev nog inte lurad av skolan, snarare av säsongen och brist på uppkörnings tid!

Enl. SMC 2012 så var snitt körlektioner.
Män: 9 (68mil privat, man räknar de som både kör skola och privat tillsammans)
kvinnor: 17 (209mil privat, samma som ovan)

Jag körde 0mil privat.
 
Last edited:

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Centrala trafik skolan i Säffle har intensivkurser, jag skalldit vecka 18 och lära mig köra hoj. Pratade med handledaren som ska köra med mig och han frågade om jag kört 2 hjuling innan. Jag svarade att man kört moppe och lätt mc när jag var 15-17 år, alltså mer än 15 år sen. Han sa att har man grunderna (växling, gaspådrag och bromsteknik) i kroppen sen innan skall det inte vara några som helst problem. Allt som allt sa han mellan 8-12 000. Det inkluderar körlektioner, teori, uppkörning, teori och risk1 &2.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det här med körkort är ju väldigt personligt. Allt beror på förutsättningar och talang. Vissa lär sig snabbt och andra behöver mer tid. Så att klanka ner på andra som behövt 15-20 lektioner är varken schysst eller rättvist. Vissa behöver 2-3 lektioner och andra 50.
Vad är egentligen normalt?

Till trådskaparen, du vet själv hyfsat när du är redo. Sen blir man lätt nervös när man ska köra upp och då är det bättre att vara väl förberedd och överinlärd. Då har du en hög "lägsta nivå".

Lycka till!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Man skulle kunna sammanfatta det med att det är lätt att köra motorcykel, svårt att köra bra.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top