Även de moderna vattenbaserade färgerna flyr ifrån silikon, och ja , det är extremt känsligt.
Att bygga lackbox i husvagn känns för mig som väldigt mycket jobb för lite nytta. Visst kan man ha en liten lackbox och lackera smådelar. Men varför ha kvar husvagnen? Allt behöver ju byggas om såpass mycket att det känns enklade att bygga den bara på chassit eller liknande.
Ventilationsanläggningar kommer bygga så mycket utanpå vagnen så den kommer se ut som någon form av norsk rymdraket?
Det jag skulle säga att du behöver är, möjlighet att kunna fukta golvet, utsug vid golvet längs långsidor, ungefär 2/3 av taket behöver vara luftinblåsning med kolfilter, gärna centralt placerat.
Man bör även kunna bestämma temperaturen på luften som trycks in, annars kan du bara lacka vid ett kort spektra av ute temperatur. Jag har löst detta genom en webasto diesel värmare med egenbyggd vätskesystem. Räcker för att ligga ungefär 20 grader över ute temp. Sommartid behöver du också kunna blåsa in lägre temp än vad som är ute i solen för att kunna lacka. Hos mig löser sig detta av sig självt då jag utnytttjar luften från en vind ovanför boxen som hålls kall, är det dock soligt ett par dagar i rad stiger tempen och jag kan inte lacka heller.
Tänk på att du måste ha större mängd luft som trycks in än vad som sugs ut, en lackbox måste ha övertryck. Samtidigt får det inte blåsa från taket, därav måste det vara kraftfulla fläktar jämnt fördelade över en stor yta.
Utsuget är inte riktigt lika noga så länge man har koll på kapaciteten. Jag har lagt spirorör med uppkapade/uppfläkta intagskanaler utmed hela långsidorna i boxen.
Har du bra värmesystem till intagsluften behöver du ingen IR värmare, modern vattenbase är dammtorr på 15minuter, klarlack ca 30-40. Efter det är det bara vrida upp och hålla dig över 25 grader i 24 timmar så är det heltorrt. IR är för dom med ont om tid, dvs inte nödvändigt.
Tänk på att du behöver en riktigt stabil tryck klocka för luften till sprutan, trycket är A och O för rätt yta.
En fråga bara? Kan du lackera eller tror du att det är en så kallad "materialsport"? dvs rätt utrustning så kan alla? I sådant fall rekomenderar jag dig att tänka om
Hoppas du fick något matnyttigt.
Mycket nyttig info, men det känns lite overkill för den nivån jag tänkt mig.
Absolut är det ingen materialsport, utan handlar om man har känsla för att lacka och är duktig. Har lyckats med riktigt bra resultat med sprejburkar blandat av lackerare i ett sketet garage. Men detta med dåligt ljus och damm har gjort att det inte blivit så bra som jag önskar, inget som syns för den otränade ögat men jag ser sådant.
Mina största problem att kunna lacka är
1. Nånstans att vara (vill inte damma ner polarens garage och alla hans prylar)
2. En miljö med så lite damm som möjligt
3. Grejerna ska få torka ifred utan att man stressar och behöver flytta dem
Men självklart ska man ha proffs eller utställningsresultat samtidigt som man ska kunna lacka på den nivån på löpande band är en husvagn inte det optimala.
Last edited: