MC lackbox i husvagn - vad behövs?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Även de moderna vattenbaserade färgerna flyr ifrån silikon, och ja , det är extremt känsligt.

Att bygga lackbox i husvagn känns för mig som väldigt mycket jobb för lite nytta. Visst kan man ha en liten lackbox och lackera smådelar. Men varför ha kvar husvagnen? Allt behöver ju byggas om såpass mycket att det känns enklade att bygga den bara på chassit eller liknande.
Ventilationsanläggningar kommer bygga så mycket utanpå vagnen så den kommer se ut som någon form av norsk rymdraket?

Det jag skulle säga att du behöver är, möjlighet att kunna fukta golvet, utsug vid golvet längs långsidor, ungefär 2/3 av taket behöver vara luftinblåsning med kolfilter, gärna centralt placerat.
Man bör även kunna bestämma temperaturen på luften som trycks in, annars kan du bara lacka vid ett kort spektra av ute temperatur. Jag har löst detta genom en webasto diesel värmare med egenbyggd vätskesystem. Räcker för att ligga ungefär 20 grader över ute temp. Sommartid behöver du också kunna blåsa in lägre temp än vad som är ute i solen för att kunna lacka. Hos mig löser sig detta av sig självt då jag utnytttjar luften från en vind ovanför boxen som hålls kall, är det dock soligt ett par dagar i rad stiger tempen och jag kan inte lacka heller.

Tänk på att du måste ha större mängd luft som trycks in än vad som sugs ut, en lackbox måste ha övertryck. Samtidigt får det inte blåsa från taket, därav måste det vara kraftfulla fläktar jämnt fördelade över en stor yta.

Utsuget är inte riktigt lika noga så länge man har koll på kapaciteten. Jag har lagt spirorör med uppkapade/uppfläkta intagskanaler utmed hela långsidorna i boxen.

Har du bra värmesystem till intagsluften behöver du ingen IR värmare, modern vattenbase är dammtorr på 15minuter, klarlack ca 30-40. Efter det är det bara vrida upp och hålla dig över 25 grader i 24 timmar så är det heltorrt. IR är för dom med ont om tid, dvs inte nödvändigt.

Tänk på att du behöver en riktigt stabil tryck klocka för luften till sprutan, trycket är A och O för rätt yta.

En fråga bara? Kan du lackera eller tror du att det är en så kallad "materialsport"? dvs rätt utrustning så kan alla? I sådant fall rekomenderar jag dig att tänka om :rolleyes:

Hoppas du fick något matnyttigt.

Mycket nyttig info, men det känns lite overkill för den nivån jag tänkt mig.
Absolut är det ingen materialsport, utan handlar om man har känsla för att lacka och är duktig. Har lyckats med riktigt bra resultat med sprejburkar blandat av lackerare i ett sketet garage. Men detta med dåligt ljus och damm har gjort att det inte blivit så bra som jag önskar, inget som syns för den otränade ögat men jag ser sådant.

Mina största problem att kunna lacka är
1. Nånstans att vara (vill inte damma ner polarens garage och alla hans prylar)
2. En miljö med så lite damm som möjligt
3. Grejerna ska få torka ifred utan att man stressar och behöver flytta dem

Men självklart ska man ha proffs eller utställningsresultat samtidigt som man ska kunna lacka på den nivån på löpande band är en husvagn inte det optimala.
 
Last edited:

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Jag o swedace byggde lackbox av ett rum i mitt uppvärmda garage förra vintern. Vi lärde oss många sätt som man lackerar misslyckat på :)
Den största läxan är utsug och damm. Vi satte plast över ett fönster och ställde en biltemadamsugare utanför med slangen förd genom plasten. Fritt från gnistor o funkade bra. Utan den blir det dimma snabbt.

När det gällde damm så provade vi duschdraperier och våta lakarn.
Det blev nästan bra men det blev alltid nått dam i färgen.
Vi kom fram till att enda sättet att få det damfritt är att blöta ned allt.
Så nästa gång plastar vi in uteförrådet och spolar rubbet med vatten.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag o swedace byggde lackbox av ett rum i mitt uppvärmda garage förra vintern. Vi lärde oss många sätt som man lackerar misslyckat på :)
Den största läxan är utsug och damm. Vi satte plast över ett fönster och ställde en biltemadamsugare utanför med slangen förd genom plasten. Fritt från gnistor o funkade bra. Utan den blir det dimma snabbt.

När det gällde damm så provade vi duschdraperier och våta lakarn.
Det blev nästan bra men det blev alltid nått dam i färgen.
Vi kom fram till att enda sättet att få det damfritt är att blöta ned allt.
Så nästa gång plastar vi in uteförrådet och spolar rubbet med vatten.

Det är ett bra alternativ, man kan även ta på sig regnkläder som man är mindre rädd om, går man runt föremålet man lackar och kroppen och armarna är i rörelse släpper det även ifrån sig damm om du inte har på dig nåt material i plast samt något på huvudet då håret och huden är en stor damm producent.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vattna är ett jättebra alternativ så länge man inte lackar med vattenbaserade färger ( då torkar dom jäkligt långsamt)

Sjålv föredrar jag gammeldags tinnerfärg , Det ska lukta hehe
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top