mc laddare andvända denna ??

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
En "batteribank" är alltså en uppsättning ihopkopplade batterier, inte en bank där man sätter in sina batterier för förvaring.

Mitt syfte med att nämna dessa dyra batteribanker var för att påskina att man inte gärna låter en sådan förfalla, utan man gör vad som är bäst för batterierna.

Bland annat övervakar man vattnet och underhållsladdar minutiöst på för batteriet bästa tänkbara sätt, samt att man bygger enkoma rum för batterierna som är torra och svala, med bra ventilation.

Men visst, släng du batteriet i frysen om du tror på det.
I värsta fall kostar det dig ungefär lika mycket som en Cteck laddare

Skulle bara vara ironisk då jag inte har en aning om batteribanker och sånt.
Det står bra där det står nu så det får vara :) laddar det lite då o då och det är nog bättre än att det ska stå o laddas ur i garaget där det är strax över 0 gradit
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
My bad !:3freak Gav mig fan på att jag sett ett diagram med självurladdning kontra omgivande temperatur , men..............:gnissla Efter viss påläsning får jag sälla mig till den sidan som förespråkar fulladdat , torrt o svalt. Vid 20 grader C så tappar ett friskt blybatteri till ca 92% i självurladdning på 1 månad. Efter 6 mån har det tappat till ca 80%. Ökar man förvaringstemperaturen med 8-10 grader , så fördubblas självurladdningen. Några siffror på självurladdning vid UNDER 20 grader C har jag tyvärr inte hittat......:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min Ctek går tillbaka till startläge om man rycker ur kontakten och sätter i den igen. Fast det kanske bara är strömreserv i några sekunder eller vadå?

Nej, den lånar ström från batteriet för att komma ihåg. Testa att rycka ur sladden med ett batteri inkopplat. Det funkar iaf på min XS7000 som står och laddar på landet där det har varit strömlöst minst 2ggr under vintern.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Angående självurladdning på blysyrabatterier så bör ni lita mer på vad batteritillverkarna skriver än vad batteriladdartillverkarna och vissa på sporthoj skriver...

http://www.varta-automotive.se/index.php?id=15&L=21

Batteriskötselråd

Batterier som ska stå oanvända, t.ex. båtbatterier över vintern, ska vara fulladdade innan de ställs in. Ett urladdat batteri fryser redan vid -10 °C , ett fulladdat först vid ca -70 °C . Granska batteriernas laddning någon gång under vintern och ladda vid behov.

Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe. Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks. Vid + 0ºC är den så liten att ingen underhållsladdning behövs.
 

Ozzi

Guest
Folk verkar ju skita pengar på forumet! Synd att inte jag gör det, men går vi in på Bekvmlighet så är jag en föreblid lat e jag fan också! Kvalite..ja jo min hoj startade problemfritt på första försöket i förrigår fast den ståt ute i kylan hela vintern så jag vinner där me! woo

Tyvärr tror jag inte att du vinner, för ditt batteri kommer antagligen att pensionera sig före mitt, ett batteri mår bäst av att vara fulladdat o förvaras svalt och även om din moppe startade så var inte batteriet fulladdat.
Så att ladda några gånger under vintern är inte att förrakta, sen är det ju så att det kan man göra med vilken skitladdare som helst om man håller koll manuellt.:tummenupp
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Angående självurladdning på blysyrabatterier så bör ni lita mer på vad batteritillverkarna skriver än vad batteriladdartillverkarna och vissa på sporthoj skriver...

http://www.varta-automotive.se/index.php?id=15&L=21

Batteriskötselråd

Batterier som ska stå oanvända, t.ex. båtbatterier över vintern, ska vara fulladdade innan de ställs in. Ett urladdat batteri fryser redan vid -10 °C , ett fulladdat först vid ca -70 °C . Granska batteriernas laddning någon gång under vintern och ladda vid behov.

Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe. Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks. Vid + 0ºC är den så liten att ingen underhållsladdning behövs.




Med andra ord är det optimala om batteriet står i svalt/kall garage?
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Så att ladda några gånger under vintern är inte att förrakta, sen är det ju så att det kan man göra med vilken skitladdare som helst om man håller koll manuellt.:tummenupp


det är ju det jag försöker säga, man behöver inte ha uber delux laddare för 67k för att underhållsladda sitt 500krs batteri
 

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
Lidl laddaren går tillbaks till stand-by läge när strömmen har varit bruten. Har en själv så jag vet.

Vad är "stand by-läge"? När jag kopplar in en laddare oavsett typ så ansluter jag först sladdarna till batteripolerna, sedan pluggar jag laddaren i väggen. Det borde inte skilja sig från ett strömavbrott med åtföljande påkoppling av strömmen. Hur gör ni och hur skall man göra med Lidl-laddaren?

Guson
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är "stand by-läge"? När jag kopplar in en laddare oavsett typ så ansluter jag först sladdarna till batteripolerna, sedan pluggar jag laddaren i väggen. Det borde inte skilja sig från ett strömavbrott med åtföljande påkoppling av strömmen. Hur gör ni och hur skall man göra med Lidl-laddaren?

Guson
En laddare som t.ex. CTEK Multi XS 3600 har fyra lägen:
* Stand-by - ingen laddning.
* MC - laddning med begränsad strömstyrka för mindre batterier.
* Bil - laddning med som max laddarens maximala strömstyrka.
* Vinter - samma som bil men med några tiondels volt extra för riktigt kalla förhållanden.

Vissa laddare som är rena kopior av den har samma lägen. Men med den skillnaden att t.ex. Lidls laddare tydligen går till stand-by efter strömavbrott, medan CTEK kommer ihåg vilket läge den var i senast och fortsätter sitt arbete där.
 

Ozzi

Guest
En laddare som t.ex. CTEK Multi XS 3600 har fyra lägen:
* Stand-by - ingen laddning.
* MC - laddning med begränsad strömstyrka för mindre batterier.
* Bil - laddning med som max laddarens maximala strömstyrka.
* Vinter - samma som bil men med några tiondels volt extra för riktigt kalla förhållanden.

Vissa laddare som är rena kopior av den har samma lägen. Men med den skillnaden att t.ex. Lidls laddare tydligen går till stand-by efter strömavbrott, medan CTEK kommer ihåg vilket läge den var i senast och fortsätter sitt arbete där.

Hmmm.....låter skumt , rycker jag sladden på min ctek o väntar fem min. stoppar sen i sladden så startar då den på stand by.:fyllisar
 

Ozzi

Guest
Nu bidde jag fan osäker ska ut o kolla NU.

Måste erkänna att så länge det verkar finnas lite ork i batteriet så håller det i minnet vad som kördes.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle provköra hojjen i fredags men inte en suck till chans att startmotorn orka starta.

Batteriet är på laddning nu, men hade 12.08volt kvar, är det 90 % kvar då?

Eller hur räknas det?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top