MC-Larm

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Här är kopplingsschema. Bedöm själv om det är något du klarar av. Jag har själv ingen vidare lust att börja klippa i elsystemet och sätta på skarvdon här och där. Som gjort för att senare få konstiga elproblem tack vare fukt och vibrationer som det blir på en mc. Är nästan värt att välja ett larm för 2500 där man kan köpa till ett kabelkit som är specialanpassat till ens egen hoj. Inget klippa & klämma kabelskor, bara att ta isär bef. kontakter och stoppa i en skarvanslutning.

Jag är medveten om att engelska är väldigt svårt för kineser men kvaliteten på installationsanvisningen bådar inte gott för kvaliteten på själva grejerna...


Kvaliten tror jag inte det är nåt fel på. Var tror du alla "finlarm" är tillverkade. Det är samma skit, enda skillnaden är att importören klämmer på ett klistermärke med annat namn.

Beträffande installationen så kanske det är lite pilligt om man vil koppla larmet till tändning etc (knepigt med BMWs CAN-bus) Det tänker iaf inte jag ge mig in på, utan kopplar det direkt till batteriet och blinkers. Det kostar 700 pix, och för mig är det iaf värt att testa.

Men självklart får man tänka till två gånger innan man börjar klippa/skarva och dona om man nu vill hålla på med sånt :)
På en "vanlig" hoj utan allt för mycket elektronik så skall det inte vara några problem alls.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Jag kör detta:
http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedlarm/2-vags/c8/
Kombinerat med en gps tracker från eBay. Fungerar kanon. Har inte haft några problem och sover bra. Nackdelar är väl att det tar en stund att montera och att lära sig alla funktioner. Sen drar det en del batteri, men troligtvis för att jag inte lyckas ställa in gps trackern rätt ännu.

Jag har ett likadant larm på min hoj. Det är absolut inga problem att installera och jag kan bara instämma med att det fungerar kanon. En sommar för två år sedan räddade larmet min hoj från att bli stulen när två pundare körde ner en skruvmejsel i låset. Jag vaknade av att dosan larmade och sen var det bara att springa ut till hojen. Suveränt :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har ett likadant larm på min hoj. Det är absolut inga problem att installera och jag kan bara instämma med att det fungerar kanon. En sommar för två år sedan räddade larmet min hoj från att bli stulen när två pundare körde ner en skruvmejsel i låset. Jag vaknade av att dosan larmade och sen var det bara att springa ut till hojen. Suveränt :tummenupp

Det här som jag skall beställa är i det närmaste identiskt. Ska bli kul att testa.
Kan man koppla en tazer till larmet på når sätt så att pundaren får sig en överraskning?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Det här som jag skall beställa är i det närmaste identiskt. Ska bli kul att testa.
Kan man koppla en tazer till larmet på når sätt så att pundaren får sig en överraskning?

Helst en sådan där med avfyrare och hullingar som sätter sig fast. Kamera och fjärrstyrd såklart. Jag hade lätt siktat in mig på ansiktet. Sen hade tjuven fått ligga där och sprattla :)

Nä helt seriöst. Om man bara kopplar larmet till batteriet och till blinkers så är det nog inga problem. Det är ju för att avskräcka, för starta hojen kan de ju ändå inte iom startspärren.

/Try
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu ringde kinesen. De är överdjävligt duktiga kineserna. Säg vilken svensk firma som helst som ringer upp för att kolla om du har några frågor, om det är ok att frakten tar några dagar osv osv. Jag häpnar varje gång, och det är ändå inte första gången jag gör affärer med Kina....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur meckig är installationen för en kille som inte kan nåt alls?
Jag är iaf intresserad men inte övertygad.

Äääh intefan vet jag :)
Nån timmes pyssel eller två kan jag tänka mig.
Lyckas jag inte på egen hand har jag en snubbe jag kan fråga som kan sånt därna.
Jag tror inte det är särskilt svårt.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Har kört med ett liknande larm som detta, tror typ bara dom ändrar utseendet på dosorna från år till år, allt annat ser precis lika dant ut som jag har haft och samma funktioner... Har inte haft nåra problem alls, hade det både på Sp1an och Zx12a

Ebay larm 140:-

Alt detta

Ebay larm 2 150:-
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har kört med ett liknande larm som detta, tror typ bara dom ändrar utseendet på dosorna från år till år, allt annat ser precis lika dant ut som jag har haft och samma funktioner... Har inte haft nåra problem alls, hade det både på Sp1an och Zx12a

Ebay larm 140:-

Alt detta

Ebay larm 2 150:-

Säkert är det så. Det är ju inga hi-tech prylar precis.
Jag gillar dock att det är en tvåvägs kontroll med display, så att man kan få lite info.
Hade du några problem att installera larmet?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
För det där priset kan du ha 4x larm på hojjen :)

Börjar med en :)
Fan vill hitta en lösning så man har en backup batteri. för kopplar de bort 12v kablen kommer den dö, eller om batterierna tar slut så gör den ingen nytta.

Nån som har förslag?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Börjar med en :)
Fan vill hitta en lösning så man har en backup batteri. för kopplar de bort 12v kablen kommer den dö, eller om batterierna tar slut så gör den ingen nytta.

Nån som har förslag?

Visst, men den kommer tjuta tills de fått loss batteriet. Vad ska du med en backup till?
Om de slår sönder larmet då? Ska du ha ett backuplarm då LR?
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Säkert är det så. Det är ju inga hi-tech prylar precis.
Jag gillar dock att det är en tvåvägs kontroll med display, så att man kan få lite info.
Hade du några problem att installera larmet?
Njaa, hade lite problem på 12an, brände utsignalen till soppapumpen på Ecu´n dock va det mitt eget fel då jag kapa fel kabel, hade tydligen läst fel, men annars vare inga större problem att koppla in... Vare sig på Spetta eller 12an
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Visst, men den kommer tjuta tills de fått loss batteriet. Vad ska du med en backup till?
Om de slår sönder larmet då? Ska du ha ett backuplarm då LR?

Bryter de strömförsörjningen fortsätter larmet tjuta, men de får gräva lite mer ifall de vill komma åt larmet.
Det går ganska lätt att montera loss sadeln utan att skapa för mycket vibrationer som larmet känner av, ska man ha den så känslig så kommer den gå igång bara en bil eller hd åker förbi.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så, nu har jag beställt 5x. Det är viktigt att ni som anmält intresse drar över pengar till mig asap.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Om hojen har en fabriksmonterad immobilizer är larmet helt klart ett alternativ. Men rent ekonomiskt & sett över tid är ett godkänt larm eller GPS tracker att föredra då den halverade självrisken & betalar köp samt installationskostnaden av larmet fler gånger om vid stöld & stöldförsök.
Ett ex. tjyven börjar att bryta, larmet går, han får panik rusar därifrån hojen välter. Facit: sönderbrutet tändningslås & repiga kåpor.
Eller larmet går & tjyven försöker tysta det genom att försöka lokalisera det & i sin iver sliter bort kåpor, sadeln mm. Facit: real disaster.
Med självrisker upp till 25 000 kr kanske mer är det mycket pengar vi pratar om.
Man kan iof. fixa hojen själv men när kommer till originaldelar som t.ex. ett tändningslås kommer du att märka att prisnivån är så orimligt hög att man ger upp.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om hojen har en fabriksmonterad immobilizer är larmet helt klart ett alternativ. Men rent ekonomiskt & sett över tid är ett godkänt larm eller GPS tracker att föredra då den halverade självrisken & betalar köp samt installationskostnaden av larmet fler gånger om vid stöld & stöldförsök.
Ett ex. tjyven börjar att bryta, larmet går, han får panik rusar därifrån hojen välter. Facit: sönderbrutet tändningslås & repiga kåpor.
Eller larmet går & tjyven försöker tysta det genom att försöka lokalisera det & i sin iver sliter bort kåpor, sadeln mm. Facit: real disaster.
Med självrisker upp till 25 000 kr kanske mer är det mycket pengar vi pratar om.
Man kan iof. fixa hojen själv men när kommer till originaldelar som t.ex. ett tändningslås kommer du att märka att prisnivån är så orimligt hög att man ger upp.

Tror tyvärr inte på GPS-trackers. Dessutom är jag inte rädd att nån snor hojen (de kommer inte ut med den)
Däremot sur på att de snor soppa, första-hjälpen, punkasatser etc. Vad fan ska de med sån skit till. Vill bara ha nåt som skrämmer bort de här klåparna.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag delar din skepsis mot GPS trackers, jag menar när den kickar igång är det redan försent. Men vidhåller vinsten med halv självrisk. Men för att hindra din pundiga pundare funkar säkert det larm du beställt. Du har skrivit om de här tidigare & jag misstänker att det är en pundare på moped, då soppa volymen är så försvinnande liten & att även de andra sakerna han tagit pekar åt det hållet.
Så håll ögon öppna efter en fladdergubbe/kille på en risig EU moppe.
Good luck!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top