MC-Mässa Älvsjö 2017! (26-27-28-29 jan)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om vi reser blicken från Stockholmsperspektivet så är MC-mässor en gammal fin tradition i Sverige:
diHFPMb.jpg

Äsch, ärligt talat så tror jag mässan alternerade mellan städerna redan då, och jag tror också den pausades under de åren på 60-talet när motorcykeln var död.
Arrangören är samma som idag, om man ser brett på det. Heritage!

Kuriosa: på Älvsjömässan hänger alla de gamla affischerna uppe inom glas och ram!
Dom hänger i ett slags semipublikt område.
Det är intetänkt att allmänheten skall ta sig dit för det är lite trångt där, men den som vill få en nostalgikick av Guds nåde kan söka sig upp för trappan mot utställarmatsalen, och sedan vika av längs entresolen mot utställarservice.
En fantastisk kavalkad! ...och som sagt: möjlig att nå utan att vålda sig förbi några spärrar, även man inte egentligen skall vara där som vanlig besökare.
Enjoy!

Hojmässa redan -56, har så svårt att tänka mig det... Skinnställ, hjälmar och reklambroschyrer - och allt måste ha varit i svart-vitt. Eller hur, inte va färg uppfunnet då?

Kul affisch-info du kommer med, det ska jag försöka hålla i minnet. :tummenupp

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Och nu över till nånting allvarligt:
Har nån tänkt på hur utbudet med broschyrer kraftigt gått nedåt genom åren? T.ex. brydde sig inte Honda ens om att producera nån Honda-bladet förra året, den är ju annars ett säkert kap i mäss-kassen med broschyrer.

Även de andra märkena har genom åren blivit sämre och sämre, nu har de flesta bara ett litet häfte med en torr bild med de viktigaste uppgifterna på engelska - aptrist! De enda jag kan komma på som har blivit bättre är KTM, de hade väl åtm tre-fyra olika med sig. Går man på broschyrmängden i deras monter så är ju KTM världens största märke! :fakta

Annat var det under tidigt 80-tal, då hade alla (Hon-Kaw-Suz-Yam) en broschyr på svenska, dessutom hade de lösa häften för många modeller, o jäklar vad jag korpade! Det roliga är att jag har många kvar, ska nog fan dra igång en broschyr-tråd nån dag! :D

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bilderna tagna i januari 2015 när jag var uppe med en del hojar.....

IMG_5539 (1024x768) TEXT.jpgIMG_5508 (960x1280).jpgIMG_5509 (960x1280).jpgIMG_5510 (960x1280).jpgIMG_5511 (960x1280).jpgIMG_5512 (1280x960).jpg

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Och nu över till nånting allvarligt:
Har nån tänkt på hur utbudet med broschyrer kraftigt gått nedåt genom åren? T.ex. brydde sig inte Honda ens om att producera nån Honda-bladet förra året, den är ju annars ett säkert kap i mäss-kassen med broschyrer.

Fast det är väl förståeligt, går att spara pengar och man hittar sakerna betydligt snabbare genom att söka på internet. Men visst är det ju lite känsla att drömma sig bort i alla tillbehörskatalogerna. :tummenupp

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Bilderna tagna i januari 2015 när jag var uppe med en del hojar.....

Ah, du hade hittat affischerna redan då? Jo, man får nog snoka rätt på dom.

Hur många år har du ställt ut på mässan egentligen? Jag har kort på dej från Götet 2012 (men där är jag med så det slipper vi titta på), men det var väl inte första gången? :va

Fast det är väl förståeligt, går att spara pengar och man hittar sakerna betydligt snabbare genom att söka på internet. Men visst är det ju lite känsla att drömma sig bort i alla tillbehörskatalogerna. :tummenupp

Jo, men hur många milliprocent av kakan består broschyrerna av? Men visst, jämfört med under mc-boomen på 80-talet när triljoner hojar såldes bara i Sverige och när inga datorer fanns, var det ju en förutsättning för överlevnad.
För övrigt är den bästa och snyggaste broschyren Kawasaki-kuriren -82, -83 och -84. Känsla? Absolut! :fakta

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ah, du hade hittat affischerna redan då? Jo, man får nog snoka rätt på dom.

Hur många år har du ställt ut på mässan egentligen? Jag har kort på dej från Götet 2012 (men där är jag med så det slipper vi titta på), men det var väl inte första gången? :va

Hej! Gjorde en återblick, på de större engagemangen...

2007. På Göteborgs Motorshow, Svenska Mässan
2008. På Custom Show, Elmia, Jönköping
2009. -------------
2010: På Göteborgs Motorshow, Svenska Mässan
2011. -------------
2012. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2013. På MC-Mässa Älvsjö, Stockholm
2013. MC-Mässa Åhaga, Borås
2013. MC-Mässa Halmstad Arena
2013. Custom Show, Elmia, Jönköping
2014. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2015: På MC-Mässa Älvsjö, Stockholm
2016. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2017. --------------
2018. ???

Gick i pension 2012. 63 år gammal, så det vart rätt naturligt att det gasades på 2013 med många mc-aktiviteter....

Har ju vid flertat tillfällen ställt ut på Tjolöholm Classic, 1 dagars utomhus.
Ävenså en 1 dagars utomhus. Speed Art Design, i Mariestad

Ser fram emot 2018... Kungsrallyt. Ska då deltaga med 4 hojar! 30-åringar....HONDA RC30, DUCATI 851 Tricolor, Bimota YB4IE, Yamaha FZR750R

å 2019... Suzuki.GSX-R 750R RR, YAMAHA OW01

osv

Mvh Toyman.... garagemurvel.... vintertid!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hej! Gjorde en återblick, på de större engagemangen...

2007. På Göteborgs Motorshow, Svenska Mässan
2008. På Custom Show, Elmia, Jönköping
2009. -------------
2010: På Göteborgs Motorshow, Svenska Mässan
2011. -------------
2012. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2013. På MC-Mässa Älvsjö, Stockholm
2013. MC-Mässa Åhaga, Borås
2013. MC-Mässa Halmstad Arena
2013. Custom Show, Elmia, Jönköping
2014. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2015: På MC-Mässa Älvsjö, Stockholm
2016. På MC-Mässa Svenska Mässan, Göteborg
2017. --------------
2018. ???

Gick i pension 2012. 63 år gammal, så det vart rätt naturligt att det gasades på 2013 med många mc-aktiviteter....

Har ju vid flertat tillfällen ställt ut på Tjolöholm Classic, 1 dagars utomhus.
Ävenså en 1 dagars utomhus. Speed Art Design, i Mariestad

Ser fram emot 2018... Kungsrallyt. Ska då deltaga med 4 hojar! 30-åringar....HONDA RC30, DUCATI 851 Tricolor, Bimota YB4IE, Yamaha FZR750R

å 2019... Suzuki.GSX-R 750R RR, YAMAHA OW01

osv

Mvh Toyman.... garagemurvel.... vintertid!

Oj, då har du ställt ut hojarna mer än vad jag trodde! Hur förbereder du dig inför en mässa, det är ju många detaljer du måste hålla i huvudet menar jag? Kan tänka mig att du har långa listor med specifikationer på dina cyklar som du hårdpluggar veckan innan en utställning? :hihi

Tycker det är ett under hur du kan vara så påläst på varje specialmodell, med alla varianter på förgasare, stötdämpare och torrkopplingar. Det känns som jag blir klokare varje gång vi snackat! :tummenupp

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En vecka kvar, nu börjar det brännas ordentligt! :hoppa

Vilken utställare blir mest rush till? Vilken dag är bäst? Vilken hoj blir mest uttittad? Kom med tips! :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Trecylindrig 765?! :va Rätt udda motorstorlek, varför inte en 675 (nej, orkade inte läsa...)? Men visst, den ska kollas!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Alla är välkommna till till Classicsuzukis monter A 12::55.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Alla är välkommna till till Classicsuzukis monter A 12::55.

Perfekt, tackar! :tummenupp

Hoppas också att ni får många kollegor i klassikersvängen med er. Och att det finns lite snygga hojar att kolla på. :tungan

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Ska besöka mässan för första gången. Såg att man kunde provköra vissa modeller. Hur fungerar det rent praktiskt? Måste man ha med sig någon form av eget skydd typ hjälm?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ska besöka mässan för första gången. Såg att man kunde provköra vissa modeller. Hur fungerar det rent praktiskt? Måste man ha med sig någon form av eget skydd typ hjälm?

Jag skulle tro att de har skydd att låna ut. Om man ska släpa med sig egen hjälm blir det nog inte många som provkör. Tror jag i allafall. :)

Meddela här om du provkörde nånting!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De gånger de haft provkörning när jag varit där har det varit inomhus, och inga modeller jag varit intresserad av.

Låter ju halvtrist, brukar ju inte vara jättemycket plats inne på stockholmsmässan. Inte haft några provkörningar när jag varit, men är ett gäng år sedan nu.

Näe, är väl nya fireblade & gixxer 1000 huvudsakligen som skulle vara intressant att prova. Panigalen kanske, trots att den varit med ett tag. :hihi

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS