MC-mässa Göteborg 2014

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Det är väl inte så mycket nytt på sporthojsfronten, men ett besök blir det nog ändå och Toymans monter är ju given. En riktigt fin samling :)

Det ni inte får missa är ju WCX Sporthojsfest på lördagen, den 6:e i ordningen.
Liveband (jobbar på det), billig öl/sprit och ljuga med sporthojare IRL. Vad kan gå fel :fyllisar
Mer info kommer när det börjar närma sig.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
KTM RC390, kommer inte den kommer inte jag!

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Fick biljett till mässan, Labero och hotell i julklapp av tanten. Blir första gången jag är där, ska bli kul. :tummenupp

tips och trix ?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag brukar åka på både den svenska och finska mässan. Är inte tänkt så, men det blir så :confused: Nuförtiden har ju petrol circus blandat in sig på den finska sidan. För en Stockholmare är ju mässan i H-fors bara bakom knuten(med båt).

För övrigt så, vill man kika ordentligt på hojarna så vägrar jag att vara på mässan efter kl 14-15 från fredag och framåt.

Några bilder från årets mässa i H-fors. http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130201/130201b1.html

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Toyman gör mässan värd att besöka och man träffar alltid på en del kul folk, resten kan jag både ha och mista.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag brukar åka på både den svenska och finska mässan. Är inte tänkt så, men det blir så :confused: Nuförtiden har ju petrol circus blandat in sig på den finska sidan. För en Stockholmare är ju mässan i H-fors bara bakom knuten(med båt).

För övrigt så, vill man kika ordentligt på hojarna så vägrar jag att vara på mässan efter kl 14-15 från fredag och framåt.

Hur stor är mässan i H-fors jmf med Gbg/Sthlm i besökare räknat? Och hur kommer du dit (båt, väl)?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vilka dagar skall man vara där, frågas nedan. Här är mina åsikter:
* Torsdag Plus: minst folk, "vaken" monterpersonal som är på hugget. Minus: vardag, inte alla kan komma loss.
* Fredag Plus: fortfarande ganska lite folk - men det fyller på en hel del på eftermiddag/kväll, fortfarande ganska vaken monterpersonal. Minus: fortfarande vardag, inte alla kan komma loss.
* Lördag Plus: helg, de flesta kan komma loss. Minus: fullt med folk... köer överallt! Kan vara väldigt trångt. Risk att monterpersonalen kanske inte har tid med alla som vill ställa frågor eller snacka hoj.
* Söndag Plus: måttligt med folk. Lugnt, särskilt på eftermiddagen. Monterpersonalen trött och sliten = chans att pruta lite extra hos prylsäljarna ("ge mig ett bra pris så slipper du släpa med hjälmen/byxorna/jackan hem till lagret - du tjänar pengar nu istället för till våren") Minus: kan vara utplockat. Vissa varor kan vara slut. Monterpersonalen trött och sliten, ids inte "se dig som kund".

Detta är min syn på det (efter två [eller var det tre??] år som utställare). :)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Torsdag! Tar ledigt så man kan åka o titta i lugn och ro och fynda i montrarna innan allt tar slut !

mickeopazo

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2012
Hoj
r1, 2009
Mc mässan :d

Någon som är sugen att köpa två stycken tågbiljetter från stockholm - göteborg 24-26 januari :D
hör av er :D

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Torsdag! Tar ledigt så man kan åka o titta i lugn och ro och fynda i montrarna innan allt tar slut !
Torsdag blir det här också. 06.00 går bilen mot Göteborg, jag längtar dit!
Vilka dagar skall man vara där, frågas nedan. Här är mina åsikter:
* Torsdag Plus: minst folk, "vaken" monterpersonal som är på hugget. Minus: vardag, inte alla kan komma loss.
* Fredag Plus: fortfarande ganska lite folk - men det fyller på en hel del på eftermiddag/kväll, fortfarande ganska vaken monterpersonal. Minus: fortfarande vardag, inte alla kan komma loss.
* Lördag Plus: helg, de flesta kan komma loss. Minus: fullt med folk... köer överallt! Kan vara väldigt trångt. Risk att monterpersonalen kanske inte har tid med alla som vill ställa frågor eller snacka hoj.
* Söndag Plus: måttligt med folk. Lugnt, särskilt på eftermiddagen. Monterpersonalen trött och sliten = chans att pruta lite extra hos prylsäljarna ("ge mig ett bra pris så slipper du släpa med hjälmen/byxorna/jackan hem till lagret - du tjänar pengar nu istället för till våren") Minus: kan vara utplockat. Vissa varor kan vara slut. Monterpersonalen trött och sliten, ids inte "se dig som kund".

Detta är min syn på det (efter två [eller var det tre??] år som utställare). :)
Precis min uppfattning också. Lördan är hopplös, det är proppat! Dessutom en del som sparkat igång helgen på allvar och knappt kommer att minnas ens de bättre bitarna dan efter (nu var det visserligen längesen jag var på mässan en lördag). De andra dagarna är bättre tycker jag.
På 80-talet, innan Finland fått en egen mässa, invaderades Älvsjö på lördagarna av lindrigt nyktra Finska knuttegäng, någon som minns? Som försynt 15-åring var det inte alltid jag vågade mig fram till de hojarna jag helst ville se. Tio år senare var det jag som... äh, strunt i det.

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Vilken dag ska man komma om man vill bli sedd som kund?
Dag 1 brukar vara minst folk men då är folket i montrarna i uppbyggnadsfas och tror att alla är journalister och på helgen är det så mycket folk att man inte kommer åt att titta.. Svårt det här.
Ska Toyman visa hela samlingen? Låter intressant!:Bugar
I Ducatis monter är du sedd varje dag 
Nostalgifaktor på WCX-party :banana samma plats som förr? Lika lågt i tak från bardisken sett? ;)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fler tankar kring mc-mässan. För den som inte bor på eller nära västkusten kan det ju tyckas vara långt att åka till Göteborg. Men med rätt upplägg går det riktigt bra att göra en dagstur.

T ex så tar tåget från Sthlm 3 timmar. Bil från Skåne tar 3 timmar. Från Värmland: 3 timmar. Mälardalen, Närke, Östergötland: 3-4 timmar. Det är bara att packa bilen full, eller köpa tågbiljetter och åka. Hojsnack på ditresan. Hojsnack, broschyrläsning samt pilsner i restaurangvagnen på hemresan. Vissa bussbolag/klubbar ordnar även dagsturer till mässan.

Själv har jag åkt tåg till Sthlm de åren mässan varit i Älvsjö. Avresa med X2000 strax efter 8.00. Frukost och hojtjôt på ditresan. Framme före 12. 5-6 timmar på mässan. Sedan återresa vid 17-18-tiden med rödtjut och mat på tåget. Hemma på kvällskvisten vid 21-22-draget. En heldag med mc-snack och provsittningar = väl använd vinterlördag!

Visst, det kostar ett par spänn att resa. Men vi talar ju om ett rent nöje, och nöjen brukar få kosta lite.

@laidback: jag jobbade i montern för en kompis som drev företaget My Adventure under några år under 2000-talet. Han genomförde event inom enduro och cross. Vem som helst kunde komma dit och testa geggamojja-körning under en heldag eller flera dagar (med övernattning). Riktigt kul! Instruktör var bl a Markus Bubben Hansson (http://www.bubben.com/) som bl a tog VM-guld i 500 cc motocross 1994. Sämre lärare kunde man ha... ;)

Idag tror jag att Anders Olofsson driver konceptet vidare i någon form.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Hur stor är mässan i H-fors jmf med Gbg/Sthlm i besökare räknat? Och hur kommer du dit (båt, väl)?

Oj, har aldrig tänkt på hur många besökare det är i Sverige ens. Helsingfors är ju mycket mindre, men den är då istället på "annat sätt"
Här en länk i alla fall: http://www.messukeskus.com/Sites1/MP/en/Pages/default.aspx

Det är ju bil som gäller för mig. Jag bor ju nära finska gränsen så jag har med bil lika långt till Stockholm som till Helsingfors.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Oj, har aldrig tänkt på hur många besökare det är i Sverige ens. Helsingfors är ju mycket mindre, men den är då istället på "annat sätt"
Här en länk i alla fall: http://www.messukeskus.com/Sites1/MP/en/Pages/default.aspx

Det är ju bil som gäller för mig. Jag bor ju nära finska gränsen så jag har med bil lika långt till Stockholm som till Helsingfors.

Ja, självklart om jag tänkt efter. :glömdet Mässan är ju naturligtvis ungefär lika mycket mindre som H-fors är i förh. till Sthlm.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Ja, självklart om jag tänkt efter. :glömdet Mässan är ju naturligtvis ungefär lika mycket mindre som H-fors är i förh. till Sthlm.

fast.....jag har tagit också båten dit ett par gånger, enkel väg då.(kört först ner till Stockholm) :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
fast.....jag har tagit också båten dit ett par gånger, enkel väg då.(kört först ner till Stockholm) :)

Inte illa, ner till Stockholm, båten över sjön till H-fors och sen norrut genom Finland, alltså? Sisådär 180-200 mil i bil plus en färja, bottenhavet/viken runt?! Och så tycker en del att det är för långt att åka femton mil mässan... Tur att vi är olika!

Last edited:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Har valt att själv känna det som en semester-resa:hihi. Typ andra åker till Kanarie-öarna 1 vecka:fyllisar, så jobbar jag med mässan minst 1 vecka..... ;-). Tror jag har det roligare:D. Klart bränt skinnet:brinnerup blir det inte.

Jahapp, bara dagar kvar och det ska bli så kul!

Toyman, har du koll på allt med transport och sånt? Vilken dag får du börja rulla in hojarna, och hur lång tid tar det att ställa upp allt?

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom