MC-mässa Göteborg 2014

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Honda hade räserförare i sin monter, vore det inte kewl ifall Mozz hade sin R6 i Yamahabåset?

Fick tyvärr inte frågan. Och med min erfarenhet av hur intresserat Yamaha är av god PR är jag inte förvånad alls. Jag har varit på dem flera gånger med vad jag tycker är bra ideer men ingen respons. Det KAN förstås vara ideerna det är fel på men det tror inte jag. Det var MINA ideer juh!:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Verkar som att varenda tillverkare med självaktning har hakat på retro/vintage/nostalgi trenden. Undra om det är många som kommer att köpa BMW's nya R nine T och modifiera dem. Det verkar ju vara själva grundtanken när man utvecklat hojen att kunderna ska göra dem personliga.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kul att Indian satsat så pass hårt i år. En Chief Retro bör väl vara bland det vackraste man kan köpa idag. Slår ALLT HD har att erbjuda på fingrarna idag och det rejält.

photos_large_1.jpg

Vi bodde på hotellet som ligger vägg i vägg och hade förköpt biljetter så det var raka vägen in utan köer. Otroligt skönt och smidigt att kunna lämna jackor och annat på rummet. Mycket folk i lördags men det funkade. Jag kan nästan tycka att dom lyckas bättre med mässan i Göteborg än i Stockholm på många sätt. Lite mer avslappnad atmosfär och lite mer glimten i ögat på något vis. Sen kan även jag konstatera att det var MÅNGA som gärna visade upp klubbtillhörighet och/eller att man kör hoj. Uniformen på! Jag och sambon klev omkring och såg ut som folk gör mest till vardags. Inte ens en hoj t-shirt på. Touratech-montern var som alltid trevlig och adventure-segmentet tar större och större plats generellt i montrarna för varje år som går. Nästan alla tillverkare har några äventyrsmodeller nu. Och det ryktas t.o.m. om att HD är på gång med en äventyrskittad Sportster (blir det väl troligtvis). ;)

Skojjig mässa. Glad att vi åkte.

//J

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fick tyvärr inte frågan. Och med min erfarenhet av hur intresserat Yamaha är av god PR är jag inte förvånad alls. Jag har varit på dem flera gånger med vad jag tycker är bra ideer men ingen respons. Det KAN förstås vara ideerna det är fel på men det tror inte jag. Det var MINA ideer juh!:)

det är nog inget fel på dina idéer, yamaha känns otroligt sömniga.
flera år i rad har de stått i ring och snackat med varandra. I år var det bättre men det verkade inte som att de ens hade en banputte med sig.
synd. Jag gillar deras maskiner skarpt.
att det är trögt med sporthojar förstår jag men att inte ha en enda r6 i svenskt lager när man är märkes-åf ger mig dåliga vibbar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Däremot är det sedan många år borta med mässpriser och den tiden då man gick därifrån med påsar fyllda med serviceprylar, verktyg, oljor och tändstift är sedan länge förbi. Synd !!!

Mja, det är ju faktiskt en mässa och inte loppis/Biltema vi snackar om....

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Köpte 2-delat arlen ness av bike. Behöver olika storlekar i jacka/byxa så fick köpa ett 54 och ett 56 för 5500:-

Nytt märkesställ för 2750:- kan man inte klaga på :rolleyes:

schruttan

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Yamaha R1 2008
Det var trevligt. När jag sett nya 1290 R kände jag väl att mässan inte riktigt hade mer att erbjuda i märkesmonter-väg.:yoparty Lagom med folk och kunniga utställare.

Har egentligen bara ett klagomål och det är väl maten - fanns inte en burgare i sikte! :dummer

Hade du gått till trappan och upp till matsalen, så hade du inte behövt snoka efter hamburgare. Bufé satt riktigt fint !

Tyckte överlag mässan var ok. Lite för mycket kläder. Yamaha hade inte R6 med sig, Pga att dom inte säljer så många av dom.. kanske är då man ska ha med sig den på mässan? Eller?:dummer:hej:hej

Ducati, mycket bra. Kawa mycket bra. :kär

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ktm 1290 var tuff.
Bmw S1000r var skitful, i alla vinklar.
Mv Agusta kan man titta på i flera timmar och ändå hitta nya fina detaljer.
Mt-09 lär sälja bra, tror er-6 får kämpa för att behålla mest sålda hoj titeln.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den som stod på plats hade ingen hasplåt. Det bör man nog ha på den för dragningen av grenröret och placeringen av lambdasonden bör man nog skyla, inte vacker.
Blir intressant och provköra den till våren.

Jag frågade om det var en förseriehoj, eller rent av en prototyp som dom visade upp. På det viset kan man ju inte släppa ut den. :7peta
Sura miner och lite muttrande till svar att man kan köpa tillbehörsgrejer att skyla det värsta med om det inte passar...

Torsdag: Död
Fredag: Förvånansvärt lam
Lördag: Hysterisk
Söndag: Rätt lagom, faktiskt.
Iakttagelse:
Visst är det märkligt att det oftast är dom som sålt piss under en mässa som också grisar sig och börjar bryta sin monter i förtid - vänder ryggen mot besökarna och börjar dona med sitt medans de framgångsrika ler och fortsätter sälja ända in i kaklet?

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Verkar som att varenda tillverkare med självaktning har hakat på retro/vintage/nostalgi trenden. Undra om det är många som kommer att köpa BMW's nya R nine T och modifiera dem. Det verkar ju vara själva grundtanken när man utvecklat hojen att kunderna ska göra dem personliga.
Jag tycker det är kul med retrotrenden!
Moderna, pålitliga hojar som ser rätt ut tilltalar många i min ålder och uppåt (40+). Smart sätt att få tillbaks de som tagit ett uppehåll i hojåkandet. Bara det inte blir lika skitnödigt som med CB 1100; tung, klen motor, och med customkörställning. Dessutom svindyr.
Däremot stod det två café-hojar i Honda-montern utmed väggen, som jag tyckte var kanonsnygga! Kanske lite väl mycket luft framför bakhjulet, men snygga.
(mycket tyckande från mig här...)

det är nog inget fel på dina idéer, yamaha känns otroligt sömniga.
flera år i rad har de stått i ring och snackat med varandra. I år var det bättre men det verkade inte som att de ens hade en banputte med sig.
synd. Jag gillar deras maskiner skarpt.
att det är trögt med sporthojar förstår jag men att inte ha en enda r6 i svenskt lager när man är märkes-åf ger mig dåliga vibbar.
Ja, såna missar är oförlåtliga!
Hondas enda stora nyhet, VFR 800, har man inte ens på plats. Yamaha har två sporthojar, men har bara med den ena. Hur kan dom?!

Hade du gått till trappan och upp till matsalen, så hade du inte behövt snoka efter hamburgare. Bufé satt riktigt fint !

Tyckte överlag mässan var ok. Lite för mycket kläder. Yamaha hade inte R6 med sig, Pga att dom inte säljer så många av dom.. kanske är då man ska ha med sig den på mässan? Eller?:dummer:hej:hej

Ducati, mycket bra. Kawa mycket bra. :kär
Haha nej, sörjer inte de torra mäss-burgarna. Buffén var riktigt fin, även om många kanske backar för priset, 140 spänn.

Yamaha hoppas jag tänker om till nästa år.

Broschyrmässigt var mässan godkänd:
056.jpg

Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Noch einmal bitte!:confused:

Motorrad äger inte en millimeter av Sporthoj.

Egmont äger Sporthoj.

Dock äger Egmont även en del av Motorrad.

Idén är bra med egen monter för SH, så frågan kan riktas mot Egmont. Och till Swedie såklart som kan framföra detta!

Peace Love & Hapiness från mig som varit på mässan onsdag till söndag. Rev montern igår kväll och körde hem till estockholmo. På redaktionen kl 9 i morse. Hårt liv men bra mässa för oss på Motorrad.:banana

är det bara jag som tycker att sporthoj.com borde ha en egen monter på mässan????.

i egenskap av att vara sveriges största forum för dom med motorcykel intresse så tycker jag att det borde vara en bra idé. kanske med en liten fikahörna eller liknande där SH medlemmar och blivande kan träffas och snacka lite skit. det tycker jag att motorad borde kunna hosta upp pengar till.
alternativt så borde kanske motorad som ägare av detta forum lämna en del av sin monter yta till sporthoj.com montern.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Kul att Indian satsat så pass hårt i år. En Chief Retro bör väl vara bland det vackraste man kan köpa idag. Slår ALLT HD har att erbjuda på fingrarna idag och det rejält.
//J

Smaken är som baken, själv så finner jag dem inte särskilt tilltalande och tycker HD har betydligt roligare stuk. De har förvisso liknande modeller men inte bara utan det finns betydligt mer att välja på. Inte för att maskinerna HD använder är särskilt moderna i grund och botten (möjligen de som sitter i V-Rod) men Indian tar nog ändå priset med en stötstångskonstruktion år 2014.

För övrigt var det tur att man köpte biljett innan man kom fram så man slapp stå och frysa i kön på utsidan. Var bara att knata rätt in och visa upp smartphonen i deras läsare.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker det är kul med retrotrenden!
Moderna, pålitliga hojar som ser rätt ut tilltalar många i min ålder och uppåt (40+). Smart sätt att få tillbaks de som tagit ett uppehåll i hojåkandet. Bara det inte blir lika skitnödigt som med CB 1100; tung, klen motor, och med customkörställning. Dessutom svindyr.
Däremot stod det två café-hojar i Honda-montern utmed väggen, som jag tyckte var kanonsnygga! Kanske lite väl mycket luft framför bakhjulet, men snygga.
(mycket tyckande från mig här...)

Håller med!

De två café racers som stod intill varandra (finns bilder i länken någon publicerade ovan) var riktigt fräcka. CB 1100 tilltalar inte mig personligen. Man har tagit sig själv på lite för stort allvar. Då är det roligare med de tillverkare som leker lite med sitt förflutna som Ducati gjorde med sina Sport Classic modeller och MHe 900e modellen som kom år 2000 i begränsad upplaga. På så sätt gillar jag BMWs hoj. Man försöker nog göra samma resa fast på ett tyskt vis. Man gör en stor grej över de handpolerade detaljerna på tanken med klarlack över. Det är snyggt. Flörten med Henry Fords citat att den kommer i alla färger bara den är svart. Däremot finns det andra aspekter som känns mindre lyckat, men det är väl där tanken kommer in att göra den enkel att bygga om efter smak och tycke. Det ska bli roligt att se vad man gör med sina BMW nine t.

När vi nu diskuterar retrotrenden är det lite synd att inte små tillverkare som Norton ställer ut på mässan. Det är sådant som gör de svenska motormässorna lite fattiga. Det är sällan man får se något utöver det vanliga som man inte kan se hos den lokala återförsäljaren en kort tid efter själva mässan. Gäller både bil, båt och mc. Vi är en för liten marknad helt enkelt.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Smaken är som baken, själv så finner jag dem inte särskilt tilltalande och tycker HD har betydligt roligare stuk. De har förvisso liknande modeller men inte bara utan det finns betydligt mer att välja på. Inte för att maskinerna HD använder är särskilt moderna i grund och botten (möjligen de som sitter i V-Rod) men Indian tar nog ändå priset med en stötstångskonstruktion år 2014.
Vad jag vet så använder Harley stötstänger 2014, något annat vore en sensation. Finns även i bilvärlden, och en fördel är att motorn blir mindre, bygger inte så mycket på höjden.

Angående retro-trender, så mig veterligen kan det inte finnas många potentiella hojköpare som var småglin på 30-talet och som i hela sitt senare liv drömt att få köpa en sådan maskin och därmed lockas av en ny Indian 2014.
Retro för mig vore att köpa en modern hoj som påminner om hojarna jag drömde om som liten.

Last edited:

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Vad jag vet så använder Harley stötstänger 2014, något annat vore en sensation. Finns även i bilvärlden, och en fördel är att motorn blir mindre, bygger inte så mycket på höjden.

Köper man en V-Rod slipper man det men visst finns det som du säger fördelar också.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Köper man en V-Rod slipper man det men visst finns det som du säger fördelar också.
V-rod är en mycket liten del av H-D's försäljning. Jag gissar att Indian inte önskar konkurrera med denna utan med mer lönsamma produkter. Därav val av konstruktion och utseende.

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Lagom att gå där på lördag förmiddag. Var inte heltjockt med folk då.
Buffén var god och fast det var relativt lång kö flöt den på jättebra.
Tack vare man förhandsbeställde biljett var det bara att gå in.

Enda negativa var att nya VFR800 inte fanns på plats.
Tydligen så var det enda europeiska exemplaret nere i bryssel.
Oså blev det ju lite handlat med.
Gps och ett par korta handskar

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS