MC-mässa Göteborg 2014

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med!

De två café racers som stod intill varandra (finns bilder i länken någon publicerade ovan) var riktigt fräcka. CB 1100 tilltalar inte mig personligen. Man har tagit sig själv på lite för stort allvar. Då är det roligare med de tillverkare som leker lite med sitt förflutna som Ducati gjorde med sina Sport Classic modeller och MHe 900e modellen som kom år 2000 i begränsad upplaga. På så sätt gillar jag BMWs hoj. Man försöker nog göra samma resa fast på ett tyskt vis. Man gör en stor grej över de handpolerade detaljerna på tanken med klarlack över. Det är snyggt. Flörten med Henry Fords citat att den kommer i alla färger bara den är svart. Däremot finns det andra aspekter som känns mindre lyckat, men det är väl där tanken kommer in att göra den enkel att bygga om efter smak och tycke. Det ska bli roligt att se vad man gör med sina BMW nine t.

När vi nu diskuterar retrotrenden är det lite synd att inte små tillverkare som Norton ställer ut på mässan. Det är sådant som gör de svenska motormässorna lite fattiga. Det är sällan man får se något utöver det vanliga som man inte kan se hos den lokala återförsäljaren en kort tid efter själva mässan. Gäller både bil, båt och mc. Vi är en för liten marknad helt enkelt.

Jaa, Sport Classic Duccarna är såå rätt! Likaså Traja Thruxton i vissa versioner.

Nu blir det lite OT här, men har du sett vad mycket classic-tidningar det kommit sista åren?
Classic motor
Vintage (som tyvärr nyligen konkade)
Classic bike
Tidningar med gamla lastbilar (såg du programmet på svt när de körde gamla lastbilar i Norge?), traktorer och den där mopedtidningen som jag tyvärr aldrig läst.

Det är väl bara att acceptera att man kommit till den ålder där man börjar gilla gammalt bråte...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Smaken är som baken, själv så finner jag dem inte särskilt tilltalande och tycker HD har betydligt roligare stuk. De har förvisso liknande modeller men inte bara utan det finns betydligt mer att välja på. Inte för att maskinerna HD använder är särskilt moderna i grund och botten (möjligen de som sitter i V-Rod) men Indian tar nog ändå priset med en stötstångskonstruktion år 2014.

För övrigt var det tur att man köpte biljett innan man kom fram så man slapp stå och frysa i kön på utsidan. Var bara att knata rätt in och visa upp smartphonen i deras läsare.

Som sagt, smaken är som baken. Och vad det gäller stötstänger så..... ;)

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tack!
Hmm, undrar var KTM fick idén med den inkorrekta och kulörmässigt felaktiga maskeringen ifrån:rolleyes:

Du menar den med kamomålningen? Den ska tydligen bara säljas till stridspiloter, stod det i en Bike.
Japp, denna har setts på lite olika höjder sedan våren -12 ;-)
IMG_3595.jpg
Lindén kände igen maskeringen.. Sorry för OT.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man blir lite förargad när mässrabatterna på kläder och dylikt inte täcker entréavgiften, allt som normalt kostar under 160kr borde helt enkelt vara gratis.
Det enda jag stoppade i påsen på denna dyra "upplevelse" som, som tur är, bara kommer vartannat år till framsidan, var ett par nya handskar, tyckte änna jag kunde behöva det. :hihi
IMG_20140126_212333.jpg

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Satan vad sugen man blir på BMW S1000R och Ducati Streetfighter (och 899).... :kär

MrMaCCaN

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2011
Hoj
2007 Kawasaki Z750 Såld!, 2003 Yamaha YZF R1 Såld!, 2008 Kawasaki ZX10R Såld!, 2011 Kawasaki Z1000
Jag fick mersmak för cillinötterna dom sålde på mässan. Vart får man tag på dom? Smakade ju inte som vanliga chillinötter!!

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Man blir lite förargad när mässrabatterna på kläder och dylikt inte täcker entréavgiften, allt som normalt kostar under 160kr borde helt enkelt vara gratis.
Det enda jag stoppade i påsen på denna dyra "upplevelse" som, som tur är, bara kommer vartannat år till framsidan, var ett par nya handskar, tyckte änna jag kunde behöva det. :hihi
IMG_20140126_212333.jpg
Är din handske 4bikers carbon racer? Högerhanden ser ju inte direkt fin ut, skadade du dig på handen när du fick dom märkena? Jag har samma handskar och dom känns lite tunna om man jämför med tex bror mins arlen ness handskar. Jag har dock inte vurpat som tur är, men tänker bara om det är bättre att köpa andra om du kanske skadade dig?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Det är klart, men 139 kr... Och då ingick inte ens drickan, som kostade minst 25 kr. Glp.

Med tanke på vad allt annat kostar på en mässa som denna så är väl kanske inte käket det dyraste...
Dock hoppade även jag buffén, mest eftersom jag bantar och är smålänning.
Logiken rasar liksom då........

Aja, jag gick ut i "bortre" entrén (vetefan numret men mot stan) och då knatar man i en minut och rundar Scandinavium och slinker in på McD.
Inte billigt och inte bantarmat... men burgare!
Och tog faktiskt sallad istället för strips, och Tropicana istället för cola.

Handlade senare en dricka i nån kafeteria inne på mässan, kunden efter hade "två kaffe och två kaka, det blir 90".
:död

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är din handske 4bikers carbon racer? Högerhanden ser ju inte direkt fin ut, skadade du dig på handen när du fick dom märkena? Jag har samma handskar och dom känns lite tunna om man jämför med tex bror mins arlen ness handskar. Jag har dock inte vurpat som tur är, men tänker bara om det är bättre att köpa andra om du kanske skadade dig?
Ja det är mina men jag har inget negativt att säga om dom, iaf inte vad jag kommer på. Jag har nog inte varit världens bästa ägare dock och om hålet kommer från någon krasch så var det nog flera stycken. Jag vurpar titt som tätt så det är inget jag lägger på minnet, mer än att ta lärdom av mina misstag förstås. :D

Har kört en del i regn med dom också och det tär nog på alla skinnhandskar, dom luckras ju upp med tiden. Är man min trotjänare i 3år är man värd 3 till! :tummenupp

För att ge ett tydligt svar på frågan, nej jag har aldrig skadat händerna i dessa vantar.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jaa, Sport Classic Duccarna är såå rätt! Likaså Traja Thruxton i vissa versioner.

Nu blir det lite OT här, men har du sett vad mycket classic-tidningar det kommit sista åren?
Classic motor
Vintage (som tyvärr nyligen konkade)
Classic bike
Tidningar med gamla lastbilar (såg du programmet på svt när de körde gamla lastbilar i Norge?), traktorer och den där mopedtidningen som jag tyvärr aldrig läst.

Det är väl bara att acceptera att man kommit till den ålder där man börjar gilla gammalt bråte...

Brukar köpa lösnummer av engelska tidningen Octane. Visst har jag noterat att vi har fått en uppsjö tidningar som fokuserar på äldre fordon i större utsträckning än bara för några år sedan. Jag håller mig dock till de utländska tidningarna med få undantag.

Konrad Haifa

Guest
Hade du gått till trappan och upp till matsalen, så hade du inte behövt snoka efter hamburgare. Bufé satt riktigt fint !

Tyckte överlag mässan var ok. Lite för mycket kläder. Yamaha hade inte R6 med sig, Pga att dom inte säljer så många av dom.. kanske är då man ska ha med sig den på mässan? Eller?:dummer:hej:hej

Ducati, mycket bra. Kawa mycket bra. :kär
ZX-10 R....... Färgsättningen på den! Ståpäls.
Och Superleggeran!! Såg ni priset på den? 650.000.....

Och såklart R6 skulle varit med!

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Ja det är mina men jag har inget negativt att säga om dom, iaf inte vad jag kommer på. Jag har nog inte varit världens bästa ägare dock och om hålet kommer från någon krasch så var det nog flera stycken. Jag vurpar titt som tätt så det är inget jag lägger på minnet, mer än att ta lärdom av mina misstag förstås. :D

Har kört en del i regn med dom också och det tär nog på alla skinnhandskar, dom luckras ju upp med tiden. Är man min trotjänare i 3år är man värd 3 till! :tummenupp

För att ge ett tydligt svar på frågan, nej jag har aldrig skadat händerna i dessa vantar.
Tack för svaret:)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Någon som känt o klämt på ny V-strom på mässan?
Kunde inte åka dit själv, men verkar vara en intressant hoj.

Jag var på finska mässan i Fredags och jisses så hemsk den var i beige. Dock, den fanns också i rött och vitt och då såg den riktigt bra ut.
Suka har nog gjort nåt smart, lagt sig mittemellan två tuffa klasser(800 o 1200) Den såg och kändes så pass bra att....skulle inte förvåna om V-stromen blir i år en "vinnare" i försäljningsstatistiken?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin