gundj
Gubbe
- Gick med
- 3 Sep 2019
- Hoj
- Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kör till en besiktningsstation eller en återvinningsanläggning, ofta ha de fordonsvågar som är igång hela tiden eller så kostar det en liten slant eller en påse bullar.Hej och tack för påpekandet. Bilen får lasta 860/kg. Så 4 sporthojar bör ju bli bra. Är medveten om dilemmat.
Lätt att en har full tank på bilen, 15 liter soppa i varje hoj å så. Är lite osäker på det där med hur vikter räknas.
Har inget reservhjul, så domkraften kan ju åka ur, en tung jäkel!
Övervikt, finns det ett pris på det, 10kg? 50kg? 100kg? osv?
Hur gör de om det hänger ett släp på drag-kroken vid vägning. Där är ju lite vikt? Kopplar man loss?
Mvh Toyman och Blixten
Har du då bara bilen så tom som den kommer att vara innan du kör in hojar o annat samt koll på bränslemängden och att du sitter i närt du väger så får du ett utmärkt grepp på bilens lastförmåga.
Beträffande släp så har jag blivit vägd med släp där de drog av 100kg från visad fordonsvikt för att kompensera för kultrycket.
Senast jag såg något om böter så skulle det ändras till % av totalvikten och inte % av tillåten lastvikt, men jag kan inte garantera att det är så. Försökte googla men hittade bara gamla uppgifter.