Mc-mässan 2023 ställs in

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror bara komponentbrist är en bekväm undanflykt....

Allt annat går fortfarande att köpa, brödrostar med 4K skärm och kylskåp med webbkameror.
Motorcykeltillverkarna tar ju bara in ett fåtal modeller var till Europa från och med i år, på grund av avgasreningskrav och annat, så det är inte lönt att ha småmässor i varje litet skitland runt polcirkeln.

Handlarna åker till någon av dom stora handlarmässorna, och allmänheten betalar ju gärna för åkband för att få prova motorcyklar på en parkeringsplats senare, så vad fan ska mässan vara bra för...
Du har väldigt fel. Tror du jordens företag simulerar komponentbrist för att slippa mässor? Jag som jobbar en del i fordonsindustrin ser det hela tiden. Handlar inte bara om halvledare. Det är brist och eller enorma prisökningar på det mesta.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ju långa följdeffekter av en stram ekonomin från pandemin och även leveransproblem.

Jag kan ju dock tycka att även en nedskalad version är tillräcklig. Behöver inte vara så flådigt och på den dyraste mässhallen, liksom.
Mässor är boom or bust. Man kan inte ställa ut fina lyxhojar i en sunkmiljö utan att skada varumärket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har väldigt fel. Tror du jordens företag simulerar komponentbrist för att slippa mässor? Jag som jobbar en del i fordonsindustrin ser det hela tiden. Handlar inte bara om halvledare. Det är brist och eller enorma prisökningar på det mesta.

Nej, men det är ju konstigt att komponentbristen bara drabbar vissa företag.
Det kräks ju ut ny elektronik i alla brancher dagligen, nya telefoner, fitbits, smarthögtalare och 4K brödrostar, men just motorcykelbranchen drabbas, eller just dom europeiska modellerna av motorcykelbranchen?

EN motorcykel att statiskt visa upp på podium borde dom ju kunna få fram, den behöver ju inte ens vara körbar, den ska ju bara stå där...

Men på dom Japanska MC mässorna har dom hojar....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det kräks ju ut ny elektronik i alla brancher dagligen, nya telefoner, fitbits, smarthögtalare och 4K brödrostar, men just motorcykelbranchen drabbas, eller just dom europeiska modellerna av motorcykelbranchen?

EN motorcykel att statiskt visa upp på podium borde dom ju kunna få fram, den behöver ju inte ens vara körbar, den ska ju bara stå där...

Det är komponentbrist i hur många branscher som helst. Det går inte att snacka bort.

Komponentbrist ger lägre försäljning och mindre utrymme för annat. Då är det inte så konstigt att man drar in några mässor. Den direkta orsaken är sannolikt att de bedömer att den kostar mer än den smakar. Hade eönomin varit up only så hade man kanske prioriterat annorlunda. Företag vrider på och av kranarna i cykler. Just nu är många av. Komponentbrist är en anledning. Inflation och räntor en annan.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Jag hörde någon säga att problemet är inte att få hojar till mässan men det finns inte tillräckligt med hojar att sälja sen så det ända man uppnår är att få en massa folk i kö som inte får köpa sina grejer. Men jag håller med om att det här med komponentbristen är lite suspekt och att det måste finnas någon form av ovilja till förändring runt detta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alla inom elektronikkomponenter har pressat sina produktionskedjor i många år för att möta fordonsbranschens krav på låga priser och just-in-time-leveranser. Det har lett till att ingen har överkapacitet någonstans och minsta störning ger stora följdverkningar. Eftersom priserna varit så pressade är ingen villig att investera i ny produktionsutrustning för den kommer vara i drift tills man är ifatt med det som ligger i kö nu. Sen räknar man med att kunderna börjar pressa priser igen och då får man stänga utan att ha fått betalt för bygget av en fabrik.

Det skulle vara roligt att se exempel på tekniska produkter som inte har drabbats. @GuW kan du precisera vilka som kan leverera det de presenterar?

Något som ser ut att förvärra ytterligare är Kinas aggressioner mot Taiwan. TSMC är en alltför dominerande aktör på halvledarsidan för att styras av Kina och det tar tid att bygga upp liknande produktion någon annanstans.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skulle vara roligt att se exempel på tekniska produkter som inte har drabbats. @GuW kan du precisera vilka som kan leverera det de presenterar?

Hur lång är kön på att få köpa en mobiltelefon?
Eller kan du gå in i butiken och välja mellan 157 olika modeller?
Det är 158 innan du går ut, det kommer nya hela tiden.

Sist jag kollade i en elektronikbutik var alla hyllor fulla, allt mellan datorer och robotdammsugare fanns i lager.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
VI leter just nu efter en liten jävla krets.
Det har funnits att beställa med kort leveranstid i många år.
Nu är den obefintlig i hela världen.
Då och då kommer det ut en batch som omedelbart försvinner iväg någonstans, helt omöjligt för ett företag som inte kan köpa ur innerfickan på någon månglare i gränden att få tag på komponenten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
VI leter just nu efter en liten jävla krets.
Det har funnits att beställa med kort leveranstid i många år.
Nu är den obefintlig i hela världen.
Då och då kommer det ut en batch som omedelbart försvinner iväg någonstans, helt omöjligt för ett företag som inte kan köpa ur innerfickan på någon månglare i gränden att få tag på komponenten.

Och det är den kretsen som gör att MC mässan i Sverige ställs in?

Jag undrar vad den kretsen gör som är unikt för Sverige, eftersom MC mässorna i resten av världen inte ställs in?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Senast jag var på mc-mässa kan ha varit i Sollentuna 2002. Trångt och tråkigt. Behållningen var nog att se en gul XJR 1200 eller om 1300an hade kommit då. 2002 kom ju den gula TDM900an. Inget minne av den. Mitt starkaste minne är att jag parkerade bilen i högst upp i p-garaget utanför.

Mälaren runt såg jag ingen info om. Fast jag har lagt ner mitt fejsbookande. Ge mig high five nu då. ”Fejan är ju bara skit.”
Åkte Mälaren runt 2018 fast bara fram till Gröndal. Trodde jag skulle få se flera z750 LTD twin men nej. Ingen annan. Min var unik. På parkeringen vid banan låg det sidostödsplattor med Svedea-tryck på. Jag tog med mig en. Används sedan dess när jag är på touring. Behållningen därifrån var plattan i stort sett. Gruppgrejen är inget för mig.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mälaren Runt kördes förra helgen, tiotusen hojar på vägarna men inga inlägg här om det, samtidigt som en inställd mc mässa blir en tråd

Jag tror att MC-mässan berör betydligt fler SportHojsÅkare än de som åker Mälaren Runt…? Folk flyger ju in till mässan från Skåne och hela Norrland och bor på hotell flera nätter, oavsett om mässan hålls i Göteborg eller Stockholm. Men jag känner faktiskt ingen SportHojsÅkare utanför Mälardalen som kört Mälaren Runt…?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hur lång är kön på att få köpa en mobiltelefon?
Eller kan du gå in i butiken och välja mellan 157 olika modeller?
Det är 158 innan du går ut, det kommer nya hela tiden.

Sist jag kollade i en elektronikbutik var alla hyllor fulla, allt mellan datorer och robotdammsugare fanns i lager.
Längd på kön tillhör inte diskussionen men svaret är 36cm slak

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vi kanske inte är så intresserade i SM i kökörning... ?
Haha. Minns när vi skulle köra för några år sen. Fick panik innan vi kommit fram till södertälje. Rena mardrömmen att sitta fast i krypfart bland massa smattrande v-twinnar.
Vi avvek från spektaklet och drog en skön repa på tomma hojvägar i sörmland istället.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Grejen är ju att de hellre säljer hojen ny till fullpris, än att ställa den på ett piedestal på friends.
Angående resten så antar jag att vi ser vilka branscher som haft en i jämförelse väldigt hög marginal historiskt.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst kan komponentbrist förvisso påverka men en annan konsekvens av pandemi, krig i öst, inflation och prishöjningar är ju också att kunderna/konsumenterna befaras hålla mer i lädret och kanske Inte dyker upp på mässan? Att arrangera mässan handlar om en hyfsat stor risk för en relativt liten branschförening och läser jag uttalandet rätt är de helt enkelt rädda för ett stort ekonomiskt bakslag.

Så det får bli nosen österut och den finska MC-mässan i stället. Den brukar vara en kul tillställning med ordentligt utbud av de nya modellerna från tillverkarna, utställning av schyssta byggen samt klubbar och racingteam, krims-krams inklusive ylandevargtröjor och secondchance utrustning samt provkörningar/uppvisningar längs en liten gocartbana i en av hallarna. Kul koncept i ett motorland!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år