Nja, det funkar inte riktigt så när det handlar om att arrangera stormässa själv.
Handlarorganisationen, i detta fallet McRF tar hela Älvsjö, Svenska Mässan, Freaks Arena eller vad det vara må och gör jobbet åt medlemsföretagen.
I det fallet icke medlemsföretag vill ställa ut, så får dom ställa ut till den gängse taxan och prissättning modellen där mässarrangören bestämmer inte bara priset - utan även vem som skall få ställa ut.
Vargtröjor må vara hatade i vissa läger, men dom hjälper till att skapa en mässa. Dessa företag betalar ett kvadratmeterpris som ligger skyhögt över medlemsföretagen.
Även föreningar och organisationer ställer ut till en rabatterat kostnad som inte går att jämföra med monterpriset en vanlig utställare får betala - och dessutom med ett trevligt baspaket som innefattar matta, ström och belysning.
Sedan blir det lite dimmigt.
Har arrangören McRF kick-bsck på mat och ölförsäljningen från mässans serveringar, eller är det mässans sätt att tjäna pengar när resten av lokalerna släpps billigt?
Sker det en summering och kvittning i efterhand gentemot medlemsföretagen, beroende på det ekonomiska utfallet av mässan?
Jag vet inte hur sådant görs upp, men det finns minst lika många anledningar till osämja och tjafs i efterhand som det finns medlemsföretag.
En stormässa är ett sjuhövdat monster, och mycket kan gå fel.
Jag tror McRf:s koncept fick en rejäl törn när Harley-Davidson valde att hoppa av med sina märken.
Den nya situationen med Suzuki som generalagent för Honda spetsar till det hela - färre men stora aktörer innebär att hela bygget skakar om en stor spelare tvekar kring sitt deltagande på mässan.
Sedan undrar jag om det kanske inte är ett generationsskifte som spelar in också...?
En yngre kader med beslutsfattare som ser internet som en viktigare marknadskanal än tidigare - och som ser de logistiska problemen med en fysisk mässa som svårare än dom egentligen är. Man kan ju faktiskt ha en virtuell mässa på nätet...
Jag tror inte att dessa nya ansvariga riktigt förstår kraften i en hederlig stormässa.
Jag kan se tillbaka på 45 år av mässbesök, och jag har varma minnen.
View attachment 475628
Förväntningarna, resan dit, umgänget, träffa gamla vänner, diskutera kommande säsong - och var fan dom andra tog vägen efter Heiligenblut, klämma på hojar, fynda kläder och utrustning.
MC-mässan är viktig för mig, och för tillräckligt många andra att det borde gå att arrangera en bra stormässa om året i Sverige.
Finland kan.
Norge bakar ihop en "Motor Show" där motorcyklar är en del.
Varför kan inte Sverige?