Mc-mässan 2023 ställs in

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Egentligen så har jag inget jättebehov av att åka på mässa. Det finns absolut inte några pengar att köpa nytt för, inte på många år. Men det är ändå lite roligt att gå och titta och klämma på nya häftiga motorcyklar ibland. Framförallt om man som mig inte har några handlare med motorcyklar i lager i närheten.
Och som princip så tycker jag alltid att det är lite trist med evenemang som försvinner.

För de som saknar mässan, och vill stöda viking line, så verkar finska mässan i Helsingfors fortfarande satsa på att arrangera.
Google translate rekommenderas.
Kommer nog att försöka åka om tid finns, mest för att det är länge sedan man var utomsocknes.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För de som saknar mässan, och vill stöda viking line, så verkar finska mässan i Helsingfors fortfarande satsa på att arrangera.

Ja, för det är som vi vet bara dom unikt svenska microchippen det är komponentbrist på
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, för det är som vi vet bara dom unikt svenska microchippen det är komponentbrist på
Nej, men den svenska mässan är inställd, den finska är inte det, i skrivande stund åtminstone.

Edit: jag trodde att det var det tråden handlade om?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kanske inte behövs någon mässa ?
Den kanske har spelat ut sin roll sedan förra seklet…
Kanske bättre att satsa på mindre och enklare arrangemang som bandaget och test-träffar ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att denna tråd handlar om en inställd mässa är väl rätt uppenbart utifrån trådens rubrik…?

Jag tror att man också måste se detta beslut utifrån den lilla ankdamm som svenska generalagenter och importörer så gott som alltid lyckas skapa…

Sverige hade för några år sedan en väl fungerande snöskotermässa som alternerade mellan Luleå och Östersund vartannat år. Gott om besökare, mycket uppskattat av kunderna och bekostad av generalagenter och importörer. Sedan kom diskussionerna…Hur skulle notan fördelas…? Jämnt mellan alla importörer…? Utifrån respektive märkes försäljning…? Försöka lugga icke märkesanslutna utställare på mer pengar…? Försöka lugga kunderna på mer pengar…?

Samtliga småpåvar gick naturligtvis in i diskussionen med skygglappar för allt utom det egna märkets försäljning. Man kom inte överens och mässan lades ner. Samtidigt växte den finska motsvarigheten år efter år och är nu ett gigantiskt etablerat koncept som drar racers, ingenjörer och marknadsföringsfolk från varje fabrik och tusentals svenskar besökare varje år. Helt enkelt så mycket bättre än den svenska mässan någonsin var och den som nu börjar dilla om en ny svensk mässa blir fort utskrattad…

Branschorganisationer, småpåvar och hederlig svensk avundsjuka blir allt som oftast omkört av finsk sisu.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att denna tråd handlar om en inställd mässa är väl rätt uppenbart utifrån trådens rubrik…?

Jag tror att man också måste se detta beslut utifrån den lilla ankdamm som svenska generalagenter och importörer så gott som alltid lyckas skapa…

Sverige hade för några år sedan en väl fungerande snöskotermässa som alternerade mellan Luleå och Östersund vartannat år. Gott om besökare, mycket uppskattat av kunderna och bekostad av generalagenter och importörer. Sedan kom diskussionerna…Hur skulle notan fördelas…? Jämnt mellan alla importörer…? Utifrån respektive märkes försäljning…? Försöka lugga icke märkesanslutna utställare på mer pengar…? Försöka lugga kunderna på mer pengar…?

Samtliga småpåvar gick naturligtvis in i diskussionen med skygglappar för allt utom det egna märkets försäljning. Man kom inte överens och mässan lades ner. Samtidigt växte den finska motsvarigheten år efter år och är nu ett gigantiskt etablerat koncept som drar racers, ingenjörer och marknadsföringsfolk från varje fabrik och tusentals svenskar besökare varje år. Helt enkelt så mycket bättre än den svenska mässan någonsin var och den som nu börjar dilla om en ny svensk mässa blir fort utskrattad…

Branschorganisationer, småpåvar och hederlig svensk avundsjuka blir allt som oftast omkört av finsk sisu.
Haha, hur svårt kan det vara, liksom? Finns ju ett sen länge välbeprövat och marknadsekonomiskt koncept - man betalar utifrån storlek och placering på montern.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu handlar ju trpåden iofs om att den (ointressanta) mc-mässan ställs in men utvikningen om komponenter är intressant. Känns som att den som inte märkt av den det bott i en stuga utan interbet de senaste åren. Annars är det ju bara googla. Har själv försökt köpa PS5, smartwatch och iphone de senaste åren. Det har varit svårare att göra än att få en taliban att raka skägget.

Jag har köpt massor av elektronik, men inte från Apple (och ingen PS5), och jag har inte märkt av någon som helst komponentbrist, smartklockor verkar det finnas fjorton på dussinet av, det är inte en produkt för mig.

Mässan påstods vara inställd på grund av komponentbrist, men inte i våra grannländer, det var därför jag ironiserade över dom unikt svenska chippen som det var brist på.

Bristen på senaste high-end grafikkorten kan inte heller skyllas på komponentbrist, då förra generationens grafikkort finns att köpa i överflöd, det är helt enkelt brist på produktionskapacitet och större efterfrågan än förväntat.

Ett tag skylldes ju allt på båtjäveln som stod på tvären, brist på containers att frakta skit i.
Jag tror helt enkelt att det är väldigt många orsaker, men en av dom främsta är ekonomin, ingen vill sitta på lager på någonting, men för att förklara det ut till kund skyller man på orsaker utanför sin kontroll.

Och slutligen, tillverkare som klagar på att dom inte får tag på komponenter kanske inte skulle ha designat sin skit runt gamla kretsar som redan var omoderna, vilket är otroligt vanligt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Haha, hur svårt kan det vara, liksom? Finns ju ett sen länge välbeprövat och marknadsekonomiskt koncept - man betalar utifrån storlek och placering på montern.


Nja, det funkar inte riktigt så när det handlar om att arrangera stormässa själv.

Handlarorganisationen, i detta fallet McRF tar hela Älvsjö, Svenska Mässan, Freaks Arena eller vad det vara må och gör jobbet åt medlemsföretagen.

I det fallet icke medlemsföretag vill ställa ut, så får dom ställa ut till den gängse taxan och prissättning modellen där mässarrangören bestämmer inte bara priset - utan även vem som skall få ställa ut.
Vargtröjor må vara hatade i vissa läger, men dom hjälper till att skapa en mässa. Dessa företag betalar ett kvadratmeterpris som ligger skyhögt över medlemsföretagen.

Även föreningar och organisationer ställer ut till en rabatterat kostnad som inte går att jämföra med monterpriset en vanlig utställare får betala - och dessutom med ett trevligt baspaket som innefattar matta, ström och belysning.

Sedan blir det lite dimmigt.
Har arrangören McRF kick-bsck på mat och ölförsäljningen från mässans serveringar, eller är det mässans sätt att tjäna pengar när resten av lokalerna släpps billigt?

Sker det en summering och kvittning i efterhand gentemot medlemsföretagen, beroende på det ekonomiska utfallet av mässan?

Jag vet inte hur sådant görs upp, men det finns minst lika många anledningar till osämja och tjafs i efterhand som det finns medlemsföretag.

En stormässa är ett sjuhövdat monster, och mycket kan gå fel.

Jag tror McRf:s koncept fick en rejäl törn när Harley-Davidson valde att hoppa av med sina märken.

Den nya situationen med Suzuki som generalagent för Honda spetsar till det hela - färre men stora aktörer innebär att hela bygget skakar om en stor spelare tvekar kring sitt deltagande på mässan.


Sedan undrar jag om det kanske inte är ett generationsskifte som spelar in också...?

En yngre kader med beslutsfattare som ser internet som en viktigare marknadskanal än tidigare - och som ser de logistiska problemen med en fysisk mässa som svårare än dom egentligen är. Man kan ju faktiskt ha en virtuell mässa på nätet...

Jag tror inte att dessa nya ansvariga riktigt förstår kraften i en hederlig stormässa.

Jag kan se tillbaka på 45 år av mässbesök, och jag har varma minnen.

375692-1a06695e2cd6fc6ffc654660a2da766c.jpg

Förväntningarna, resan dit, umgänget, träffa gamla vänner, diskutera kommande säsong - och var fan dom andra tog vägen efter Heiligenblut, klämma på hojar, fynda kläder och utrustning.

MC-mässan är viktig för mig, och för tillräckligt många andra att det borde gå att arrangera en bra stormässa om året i Sverige.

Finland kan.
Norge bakar ihop en "Motor Show" där motorcyklar är en del.

Varför kan inte Sverige?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nja, det funkar inte riktigt så när det handlar om att arrangera stormässa själv.

Handlarorganisationen, i detta fallet McRF tar hela Älvsjö, Svenska Mässan, Freaks Arena eller vad det vara må och gör jobbet åt medlemsföretagen.

I det fallet icke medlemsföretag vill ställa ut, så får dom ställa ut till den gängse taxan och prissättning modellen där mässarrangören bestämmer inte bara priset - utan även vem som skall få ställa ut.
Vargtröjor må vara hatade i vissa läger, men dom hjälper till att skapa en mässa. Dessa företag betalar ett kvadratmeterpris som ligger skyhögt över medlemsföretagen.

Även föreningar och organisationer ställer ut till en rabatterat kostnad som inte går att jämföra med monterpriset en vanlig utställare får betala - och dessutom med ett trevligt baspaket som innefattar matta, ström och belysning.

Sedan blir det lite dimmigt.
Har arrangören McRF kick-bsck på mat och ölförsäljningen från mässans serveringar, eller är det mässans sätt att tjäna pengar när resten av lokalerna släpps billigt?

Sker det en summering och kvittning i efterhand gentemot medlemsföretagen, beroende på det ekonomiska utfallet av mässan?

Jag vet inte hur sådant görs upp, men det finns minst lika många anledningar till osämja och tjafs i efterhand som det finns medlemsföretag.

En stormässa är ett sjuhövdat monster, och mycket kan gå fel.

Jag tror McRf:s koncept fick en rejäl törn när Harley-Davidson valde att hoppa av med sina märken.

Den nya situationen med Suzuki som generalagent för Honda spetsar till det hela - färre men stora aktörer innebär att hela bygget skakar om en stor spelare tvekar kring sitt deltagande på mässan.


Sedan undrar jag om det kanske inte är ett generationsskifte som spelar in också...?

En yngre kader med beslutsfattare som ser internet som en viktigare marknadskanal än tidigare - och som ser de logistiska problemen med en fysisk mässa som svårare än dom egentligen är. Man kan ju faktiskt ha en virtuell mässa på nätet...

Jag tror inte att dessa nya ansvariga riktigt förstår kraften i en hederlig stormässa.

Jag kan se tillbaka på 45 år av mässbesök, och jag har varma minnen.

View attachment 475628

Förväntningarna, resan dit, umgänget, träffa gamla vänner, diskutera kommande säsong - och var fan dom andra tog vägen efter Heiligenblut, klämma på hojar, fynda kläder och utrustning.

MC-mässan är viktig för mig, och för tillräckligt många andra att det borde gå att arrangera en bra stormässa om året i Sverige.

Finland kan.
Norge bakar ihop en "Motor Show" där motorcyklar är en del.

Varför kan inte Sverige?
Jösses, låter som ett under att en mässa ens kan ske med de förutsättningarna.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Sedan undrar jag om det kanske inte är ett generationsskifte som spelar in också...?

En yngre kader med beslutsfattare som ser internet som en viktigare marknadskanal än tidigare - och som ser de logistiska problemen med en fysisk mässa som svårare än dom egentligen är. Man kan ju faktiskt ha en virtuell mässa på nätet...
Det här tyckte jag var intressant. Har det faktiskt skett en föryngring här? Resten av svenska hojkollektivet blir ju bara äldre.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jösses, låter som ett under att en mässa ens kan ske med de förutsättningarna.

Ja, det jag vill få fram är att när en handlarförening arrangerar en mässa så ikläder sig medlemsföretagen ett solidariskt ansvar att täcka en eventuell förlust.
Med tanke på när mässan är lagd, så kan en eventuell spridning av en ny mutation under julledigheterna få rejält genomslag till mitten av januari, och en mässa kan gå duktigt på röven.

Jag förstår dom som tvekar, men tycker såklart tvärt om.

Enkelt, när man inte håller i plånboken.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mälaren Runt kördes förra helgen, tiotusen hojar på vägarna men inga inlägg här om det, samtidigt som en inställd mc mässa blir en tråd

Jag tror att MC-mässan berör betydligt fler SportHojsÅkare än de som åker Mälaren Runt…? Folk flyger ju in till mässan från Skåne och hela Norrland och bor på hotell flera nätter, oavsett om mässan hålls i Göteborg eller Stockholm. Men jag känner faktiskt ingen SportHojsÅkare utanför Mälardalen som kört Mälaren Runt…?
Hade det varit grusväg hade det funnits flera trådar och många inlägg. Många bilder på motorcyklar med noppiga däck naturligtvis! :7peta :hihi
Min Daytona är äldre nu än en 69:a Bonneville var på 80-talet. Då var vi unga entusiaster som körde europeiskt och amerikanskt. Att träffas och kolla in alla, mer eller mindre, underbara byggen var också en del, som en rullande Norrtäljeträff med ljud! :kär
Skruvandet längs vägen ingick för många.
Tider förändras och nu med SMC som arrangör litegrann som deras inofficiella hemsida... För de som inte kör SportHoj... :crash
Egentligen så har jag inget jättebehov av att åka på mässa. Det finns absolut inte några pengar att köpa nytt för, inte på många år. Men det är ändå lite roligt att gå och titta och klämma på nya häftiga motorcyklar ibland. Framförallt om man som mig inte har några handlare med motorcyklar i lager i närheten.
Och som princip så tycker jag alltid att det är lite trist med evenemang som försvinner.

För de som saknar mässan, och vill stöda viking line, så verkar finska mässan i Helsingfors fortfarande satsa på att arrangera.
Google translate rekommenderas.
Kommer nog att försöka åka om tid finns, mest för att det är länge sedan man var utomsocknes.
För mig som inte kommer att köpa nytt handlar det om att träffa människor, Eftersom jag inte är folkskygg gör det då inget att det är mycket folk.
Fjoll Arena gillar jag inte så jag hoppade den. Ingen större förlust visade det sig.
Finska mässan minskar antalet kända men alltid är det någon man träffat förut. Tar mig alltid till polisens monter och pratar svenska naturligtvis. Nästa gång ska jag fråga hur deras fingersystem fungerar eftersom jag fick ett pekfinger av en MC-polis i somras, utan att behöva stanna och ta en bot.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här tyckte jag var intressant. Har det faktiskt skett en föryngring här? Resten av svenska hojkollektivet blir ju bara äldre.

Skulle nog vilja påstå det.

"Nye" VDn för McRF var väl 15 år yngre än Per Johansson som han efterträdde,


och en snabb skumning av medlemsföretagens verkställande säger att dom är yngre än snittåldern på kunderna: motorcyklisterna.

Sedan skall vi ha klart för oss att många av mässbesökarna har köpt sin sista nya MC - vare sig dom vet om det eller ej, samtidigt som framtidens tillväxt ligger i att fånga upp dom som idag sågar sönder hojar och visa dem glädjen i en hoj som fungerar.

Ingen lätt match, och som vanligt har jag inga svar - bara en massa åsikter.

Hursomhelst: arrangera mässa är ett helt företag, även i föreningsform.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sedan skall vi ha klart för oss att många av mässbesökarna har köpt sin sista nya MC - vare sig dom vet om det eller ej, samtidigt som framtidens tillväxt ligger i att fånga upp dom som idag sågar sönder hojar och visa dem glädjen i en hoj som fungerar.

Ingen lätt match, och som vanligt har jag inga svar - bara en massa åsikter.
Lysande! :Bugar
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Mässan har länge legat på fel datum också, jag vill ha den i mars-april, inte efter jul. Blir ju roligare så, då jag jag köra dit och ta småvägar dit och njuta av turen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För mig som inte kommer att köpa nytt handlar det om att träffa människor, Eftersom jag inte är folkskygg gör det då inget att det är mycket folk.
Fjoll Arena gillar jag inte så jag hoppade den. Ingen större förlust visade det sig.
Finska mässan minskar antalet kända men alltid är det någon man träffat förut. Tar mig alltid till polisens monter och pratar svenska naturligtvis. Nästa gång ska jag fråga hur deras fingersystem fungerar eftersom jag fick ett pekfinger av en MC-polis i somras, utan att behöva stanna och ta en bot.
Jag kommer inte heller att köpa nytt, men tycker ändå att det är skoj att klämma och känna.

Folk klarar jag mig bäst utan. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skulle nog vilja påstå det.

"Nye" VDn för McRF var väl 15 år yngre än Per Johansson som han efterträdde,


och en snabb skumning av medlemsföretagens verkställande säger att dom är yngre än snittåldern på kunderna: motorcyklisterna.

Sedan skall vi ha klart för oss att många av mässbesökarna har köpt sin sista nya MC - vare sig dom vet om det eller ej, samtidigt som framtidens tillväxt ligger i att fånga upp dom som idag sågar sönder hojar och visa dem glädjen i en hoj som fungerar.

Ingen lätt match, och som vanligt har jag inga svar - bara en massa åsikter.

Hursomhelst: arrangera mässa är ett helt företag, även i föreningsform.
49 bast, "föryngring". :rofl
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mässan har länge legat på fel datum också, jag vill ha den i mars-april, inte efter jul. Blir ju roligare så, då jag jag köra dit och ta småvägar dit och njuta av turen.
Där är jag benägen att hålla med.

Om inte annat så för att åka bil in till Stockholmsmässan är något av det mest enerverande man kan göra utan att vara på jobbet.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
"Nye" VDn för McRF var väl 15 år yngre än Per Johansson som han efterträdde,
Viss senioritet krävs ju klart för att leda en sån organisation men det var inte mycket till föryngring ändå kan jag tycka.

samtidigt som framtidens tillväxt ligger i att fånga upp dom som idag sågar sönder hojar och visa dem glädjen i en hoj som fungerar.
Men vad är detta egentligen för sprängarfördomar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framtiden för MC mässan i Stockholm är kanske Cake och andra hipstermopeder och försäljing av smörkaffe och mustashvax.

Lite som Ölmässan i Umeå.
Första året var den riktigt bra, sen blev det en mässa för allt hipsterrelaterat, det var mycket flanellskjortor och kondom-mösor bland besökarna...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top