MC olycka i Borås

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Men herregud, lugna dig lite, när du skriver, så folk förstår vad du försöker skriva, och läs det du skrivit före du trycker på "skicka svar": "Borås tidning (BT) tidning för Borås blablabla"

Otur? :va

Varför ? är det ngn annan som ens läser innan dem svarar = NO!
Medger att det kan gå lite fort ibland!!! tjejen gnäller också på det iblad :D

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Detta är min åsikt: När en bil kör för fort i tätbebyggt område och kör på en gångtrafikant så handlar det i allmänhetens ögon om en idiot till förare. När en motorcyklist råkar ut för en sådan här olycka så fokuseras det istället på hur farlig denna typ av fordon är och att den allra helst ska förbjudas. Varför? Idiotiska förare finns i alla typer av fordon. Det är bara att inse att det är föraren som är vållande och inte fordonet.

Effektbegränsning hjälper knappast. I så fall flyttas bara de farliga förarna till hojar som Yamaha FZ6 etc. Resultatet av detta blir att samma olycka förmodlgen hade inträffat ändå, eftersom en sådan hoj fortfarande är frestande att "dra ur" på växlarna. Gör du det så är du snart uppe i mycket höga hastigheter.

Ska det införas effektbegränsningar så får vi nog ned till 50hk om det ska göra någon nytta...

Jone Ass

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
Ducati 800
Effektbegränsning hjälper knappast. I så fall flyttas bara de farliga förarna till hojar som Yamaha FZ6 etc. Resultatet av detta blir att samma olycka förmodlgen hade inträffat ändå, eftersom en sådan hoj fortfarande är frestande att "dra ur" på växlarna. Gör du det så är du snart uppe i mycket höga hastigheter.

Ska det införas effektbegränsningar så får vi nog ned till 50hk om det ska göra någon nytta...

Ironi.. Jag tror inte heller det har någon betydelse. Man måste ändå köra med insidan av den där svullnaden på axlarna. Får hoppas att det inte blir mer tal om det för jag trivs med 130+..

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Tråkigt, tråkigt, men en fartsyndare mitt inne i stan, min fråga är "WHY??" demolerar man en busskur så mycket samt att hojen glider iväg 40-50 meter, ja undrar vad farten var då..hade han hållt 50 så hade han säkert hunnit bromsa till 30, ja frågan är ju om han hade tappat herravälde överhuvudet taget då...så visst har han kört på tok för fort!! Även om nu bilen svängde framför honom, men var var mc-förarens bromsberedskap????? Jag litar INTE på en enda bil istan och är alltid beredd att stanna, ofta har man hjärtat i halsgropen när man ser bilar som skall svänga framför en, men det går att minimera risker med bromsberedskap och hålla LAGLIG hastighet.

Mycket negativ klang igen för oss sporthojare, fattar inte varför en del behöver köra som idioter:huvet istan:va Tur att den gravida kvinnan klarade sig bra efter omständigheterna, har lika gärna kunna slutat riktigt illa.
Tänk om folk kunde förstå sitt bästa och bara pysa istan och inte behöva visa någon "tuffhetsfaktor" bland, bilar, människor, kanske osopade gator och lågt stående sol, så kommer sådanna här onödiga olyckor upphöra.

Hoppas killen och den påkörda kvinnan reder sig från sina skador.

Min granne var räddningsledare under den olyckan och tydligen enligt räddningspersonalen och andra som såg händelsen gick det runt 150.
(Vad gör en R1a 0-150 på?) På en 50 väg?!?! Jag har full förståelse för om billister tycket mc-folk är idioter, men som tur är kör alla inte så fort i tätbebyggt område, med busskurer och övergångställen = barn i närheten. Synd att vi som förhoppningsvis håller hastigheten bättre på olämpliga-att-köra-fort-vägar drabbas av höjda premier och idiotförklaring.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Om någon, påstår inte att det skulle varit så i det här fallet för jag vet inte, totalskrotar sin hoj i samhället i 150 km/h, och så när kör livet av en oskyldig gångtrafikant, så är inte benbrott, körkortsindragning i över 1 år och 0 kronor på försäkringen straff nog. :mad:

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2005 KTM 625
Min granne var räddningsledare under den olyckan och tydligen enligt räddningspersonalen och andra som såg händelsen gick det runt 150.
(Vad gör en R1a 0-150 på?) På en 50 väg?!?! Jag har full förståelse för om billister tycket mc-folk är idioter, men som tur är kör alla inte så fort i tätbebyggt område, med busskurer och övergångställen = barn i närheten. Synd att vi som förhoppningsvis håller hastigheten bättre på olämpliga-att-köra-fort-vägar drabbas av höjda premier och idiotförklaring.
Så din granne räddningsledaren såg händelsen? Helt allvarligt räcker det fan att man kör på låg växel o har lite varv för att folk ska tro att det går i 150 för det låter så... Varför ens spekulera? Oavsett hastighet är det alltid lika tråkigt när människor blir skadade.....

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Eureka har ju helt rätt. Alla associerar sporthoj med R1. Moppefuckon säger till sina föräldrar "titta en R1" om vilken hoj som helst som har kåpor.

Tidningarna skriver gärna R1 och "den snabbaste typen av MC" osv osv osv. Alltså gör det så stor skillnad på att skriva MC och R1. då R1 klangar så oerhört dåligt i folks öron.

Vissa här vet ju knappt skillnaden på motorcykel och motor cykel. Det är nog lite för mycket begärt att skriva i sådan text du gör Eureka. Du kanske skulle försöka göra en pekbok..

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Tråkigt, tråkigt, men en fartsyndare mitt inne i stan, min fråga är "WHY??" demolerar man en busskur så mycket samt att hojen glider iväg 40-50 meter, ja undrar vad farten var då..hade han hållt 50 så hade han säkert hunnit bromsa till 30, ja frågan är ju om han hade tappat herravälde överhuvudet taget då...så visst har han kört på tok för fort!! Även om nu bilen svängde framför honom, men var var mc-förarens bromsberedskap????? Jag litar INTE på en enda bil istan och är alltid beredd att stanna, ofta har man hjärtat i halsgropen när man ser bilar som skall svänga framför en, men det går att minimera risker med bromsberedskap och hålla LAGLIG hastighet.

Mycket negativ klang igen för oss sporthojare, fattar inte varför en del behöver köra som idioter:huvet istan:va Tur att den gravida kvinnan klarade sig bra efter omständigheterna, har lika gärna kunna slutat riktigt illa.
Tänk om folk kunde förstå sitt bästa och bara pysa istan och inte behöva visa någon "tuffhetsfaktor" bland, bilar, människor, kanske osopade gator och lågt stående sol, så kommer sådanna här onödiga olyckor upphöra.

Hoppas killen och den påkörda kvinnan reder sig från sina skador.

Som sagt så speculera inte,, jag la mig i 40 o hojen gled ca 10 meter ut i diket o vidare en bra bit,, rampuckar kan ha den effekten..

Hoppas allt går bra för alla inblandade.. :pannkyss

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag mötte ett riktigt ärkenöt på en blå sporhoj (Yamaha?, R1???) i veckan, Tisdags eller Onsdags, vid 19:00 tiden på kvällen. Platsen var Brynäs, Gävle. En visserligen rätt bred gata, men fullt med bilar parkerade på båda sidor, en hel del folk i rörelse på trottoarerna och tre parkeringsutfarter mot gatan. Då möter jag en jävla idiot på en blå hoj som inte kan låta bli att dra upp skiten på bakhjulet för att visa hur duktig han är. Troligen tyckte dom flesta som jag, att han bara var omogen och löjlig som ska visa sig duktig på ett sånt ställe. Finns bättre platser för det. Mycket lösgrus var det på platsen också förresten, såg bara ett stort dammoln bakom hojen.
Idiot, säger jag bara.

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
jag tycker mest synd om tjejen som vart påkörd,

kanske den här typen av olyckor skulle minska om en del människor använde hjärnan!!

olyckligt för mc föraren men jag tycker inte synd om honom han har bara bidraget till att hatet mot oss som kör sporthoj ökar.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det blir ingen statistik utan indata. I Brynäs har vi en som jobbar för att öka på olyckstalen, skall jag strunta i att åka idag då så han kan fortsätta med sin idioti?

Tom jag som kör försiktigt o väljer mina tillfällen att dra på kan ju råka ut för en olycka.

Bläää.. för folk som kör hårt bland folk o i stan.

Dessutom, wheela i tät trafik eller istan är inte så smart hur mycket längre blir stoppsträckan? Särsklilt med tanke på att de flesta posers inte är så bra på att wheela i låg fart vilket kräver skicklighet. Tom jag kan få upp min båge på bakhjulet, fet utan balans o allmänt feg.

Frihet under ansvar.

Edit: Syftade på peterlans inlägg, boråsolyckan kommenterade jag i ADHD forumet

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Antagligen var det ju en förare av en R1a som krachade och då är det ju inte fel att skriva det även om förare av sportmotorcykel hade dugit bra också.

Brorsonens 11åriga kompis kommenterade min R1a med att:
-"Det där ser ju inte ut som någon R1a"?
-"Ehh, jaha, men det är en Yamaha R1 och min förra hoj var också en Yamaha R1", svarar jag.
-"Jo men grannens R1 ser inte alls ut som den....

Grejen är tydligen den att R1 har börjat uppnå liknande "status" som Vespa.
Folk som såg en skoter på 60-80talet kallade den för Vespa oavsett om det var en piaggio, lambretta, NSU... Osv.

Bra eller dåligt tycker jag är skitsamma och känns fö totalt meningslöst att fylla ut en halv tråd om EN olycka med.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Eureka har ju helt rätt. Alla associerar sporthoj med R1. Moppefuckon säger till sina föräldrar "titta en R1" om vilken hoj som helst som har kåpor.

Tidningarna skriver gärna R1 och "den snabbaste typen av MC" osv osv osv. Alltså gör det så stor skillnad på att skriva MC och R1. då R1 klangar så oerhört dåligt i folks öron.

Vissa här vet ju knappt skillnaden på motorcykel och motor cykel. Det är nog lite för mycket begärt att skriva i sådan text du gör Eureka. Du kanske skulle försöka göra en pekbok..

Nej han har inte helt rätt!
I en annan olyckstråd stod det klart och tydligt att det var en 1000cc Aprillia...
Är det några Aprillia ägare i den tråden som får tokspel för att pressen nämnt vad det var för motorcykel.............NEJ :arsele

edit: Och skriver tidningarna "den snabbaste typen av MC" så är de väl så långt ifrån att peka ut just era j-a R1:eek:r som det bara är möjligt:huvet

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...