MC olycka i Borås

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
"Den var av den allra snabbaste typen"

??????????????

Så det är motorcykeln som kör snabbt??
Trodde det var han som satt på som bestämde farten...
Jag har köpt en CBR1000RR men kör inte som en galning ändå,
& det finns folk på glidare som gasar av bara s**an.
Snacka om att dra alla över en kant :mad:
Jaja, krya på dig & hoppas det gick hyfsat iaf.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vad är ni för medmänniskor?

En hojåkare har skadats och han tjejbekant lika så.

Hur har ni mage att spekulera och ge tillrättavisningar hit eller dit om hastigheter och uppförande??

Det finns många bra anledningar att köra för fort (enligt min moral) oavsett om det är i staden eller inte.

Hoppas att det går bra och att ni är på benen snart igen.

/Fredde
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Hoppas föraren klarar sig komemr inte spekulera i hur han kört.
Kör man som en galning kan man inte alltid beskylla bilisterna, men nästan i alla fall tycker omgivningen att man ligger 250blås fast hastigheten är 50kmh
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
bara hoppas att killen klarar sig bra !! det rättsliga tar polisen hand om !!
sen verkar det inte klart om hur det hade gått till, hade själv en vurpa för 1,5 månad sen , fanns lika många versioner på vad som hänt som det fanns folk som hade hört om det !! .. enligt ett inlägg innan så polisen det som en ren olycka där en annan bil brustit i uppsikt vid vänstersväng!

men som sagt, killen lär må tillräckligt dåligt när han kommer på benen ändå .. så kan juh låta han slippa se alla glåpord om han är medlem här !!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vad är ni för medmänniskor?

En hojåkare har skadats och han tjejbekant lika så.
...
/Fredde

Jag jobbar på SMC och i samband med detta blev jag ringd upp av en journalist igår kväll.

Journalisen berättede om att en R1 i mycket hög hastighet, plötsligt blev tvunget att vaja undan en bil. Bilisten hade tydligen inte några chanser att se MC som kom uerhört fort! - När MC´s förolyckor och flygar i väg rammer denne en ung gravid kvinna som skadas. MC föraren skades svärt.
På detta tidpunkt vett man än inte att det för den gravida kvinna endast var lindrigt skadad! Man fryktar att även hon är svärt skadat och möjligen ku forlore sitt barn!

Det är inte mitt jobb eller avsikt att värdera denne tragiska olycka.

Men, jag kan tala om att MC kollektivet inte får det enklare när vi har olyckor som denne. Och skulle en fotgängare, och speciellt en uskyldig gravid kvinna eller små barn dö, p. gr. av en unödig MC olycka - då kommer VI verkligen i mottvind både med vore sporthojer och MC kollektivet i stort!

Förerens ålder, hoj typen och omständigheterna - är alla grund ingridienser i ett aldels för antal u-nödiga och tragiska olyckor.

Jag har vid dom flesta dödsolyckor journalister och annat gottfolk som tar kontakt - och jag måste tala om att jag ofta kommer ganska nära dom personliga tragedier som är i samband med olyckorna. Jag tror inte att man förstår vilket ubehag som olyckor förer med sig.
Det är så viktigt att man lär sig att behärska sin MC, kör med insidan och primärt gassar på bana.

Jag hoppas att det går bra för kvinnan och att barnet inte tog skada - och att bilisten i framtiden kommer kolla 1000x vid varje korsning / avfart efter oss på MC. Föreren på R1 hoppas jag växer snabbt och bra ihop igen utan mén. Och får han behov för extra hjälp över det vad det offentliga kan ge under hans rehab, vill SMCs Skadefond hjälpa honom. Om han var SMC medlem igår

Ta de lugnt därute och kör med insidan...
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Journalisen berättede om att en R1 i mycket hög hastighet
Föreren på R1


Pratar vi MC olycka eller en R1 olycka, tycker allt mer handlar om vilken hoj han körde, Om det varit en CBR så hade olcykan aldrig varit framme eller.. detta kunde hänt med en GSX 400 också :mad:

Alltid skall det riktas mot en viss typ och inte bättre att det också går på modellbeteckningen av en hoj, det är inte hojen i sig som är farlig men verkar någon förstå det.. ? Inte efter att Media svartlistar vissa modeller som ngt man skall se upp för ute på stan.

Igår när jag svängde in i mitt bostadsområde i 24 km/h kastar sig en kvinna med sin barnkärra på 100 meters avstånd när hon såg min R1 komma.. undrar vilken tidning hon hade läst på morgonen..
Får väl byta till en Suzuki eller annat som inte är farligt istället, för R1 kan man ju inte visa sig på längre.
 

Dominator-Rocks

Guest

Igår när jag svängde in i mitt bostadsområde i 24 km/h kastar sig en kvinna med sin barnkärra på 100 meters avstånd när hon såg min R1 komma.. undrar vilken tidning hon hade läst på morgonen..
Får väl byta till en Suzuki eller annat som inte är farligt istället, för R1 kan man ju inte visa sig på längre.

Meh.. tror du verkligen smårbarnsmamman ser skillnad på en Yamaha Å en Suzuki......... :rofl
 

Sirius Black

www.yamaha-r.se
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 07
Jag jobbar på SMC och i samband med detta blev jag ringd upp av en journalist igår kväll.

Journalisen berättede om att en R1 i mycket hög hastighet, plötsligt blev tvunget att vaja undan en bil. Bilisten hade tydligen inte några chanser att se MC som kom uerhört fort! - När MC´s förolyckor och flygar i väg rammer denne en ung gravid kvinna som skadas. MC föraren skades svärt.
På detta tidpunkt vett man än inte att det för den gravida kvinna endast var lindrigt skadad! Man fryktar att även hon är svärt skadat och möjligen ku forlore sitt barn!

Det är inte mitt jobb eller avsikt att värdera denne tragiska olycka.

Men, jag kan tala om att MC kollektivet inte får det enklare när vi har olyckor som denne. Och skulle en fotgängare, och speciellt en uskyldig gravid kvinna eller små barn dö, p. gr. av en unödig MC olycka - då kommer VI verkligen i mottvind både med vore sporthojer och MC kollektivet i stort!

Förerens ålder, hoj typen och omständigheterna - är alla grund ingridienser i ett aldels för antal u-nödiga och tragiska olyckor.

Jag har vid dom flesta dödsolyckor journalister och annat gottfolk som tar kontakt - och jag måste tala om att jag ofta kommer ganska nära dom personliga tragedier som är i samband med olyckorna. Jag tror inte att man förstår vilket ubehag som olyckor förer med sig.
Det är så viktigt att man lär sig att behärska sin MC, kör med insidan och primärt gassar på bana.

Jag hoppas att det går bra för kvinnan och att barnet inte tog skada - och att bilisten i framtiden kommer kolla 1000x vid varje korsning / avfart efter oss på MC. Föreren på R1 hoppas jag växer snabbt och bra ihop igen utan mén. Och får han behov för extra hjälp över det vad det offentliga kan ge under hans rehab, vill SMCs Skadefond hjälpa honom. Om han var SMC medlem igår

Ta de lugnt därute och kör med insidan...

bra skrivet !!!

Man ser varje dag mc åkare som kör mitt i stan på bakhjulet men man ser också bilister som sitter i telefon, blinkers är visst inte standard på vissa bilar :rolleyes:
kort sagt se upp för bilister när ni kör man vet aldrig vad dom hittar på.

vi får hoppas att alla klarade sig bra.
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Bara en undran, bör inte bilisten vara delvis vållande? Isf, har han väl smitit från olycksplatsen? Ingen som såg reg nummer på bilen eller typ? Konstigt tycker jag att mc-föraren vållas ensam till denna tråkiga olycka.

Mina funderingar bara...

// Robban
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Spela roll vems felet var. Ingen av de inblandade lär ta på sig ansvaret... :gnissla

Det lär skyllas på allt annat utom en själv.

Hänt är hänt, hoppas alla klarar sig och Bilisten och motorcyklisten blir en gnutta försiktigare i framtiden.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
min lilla åsikt.

Jag har själv en gammal tung BMW och är helt säker på att den klarar av att uppvisa dom farter som alla förskräcks av i reportaget vi debatterar. Vilket fabrikat eller modell som hojen har är helt ointressant.

Vi har en lång härlig skön MC-säsong framför oss med många minnen och glada möten. Vi måste allihopa hjälpas åt att stävja farliga beteenden i trafiken från oss alla som kör hoj. Det är tid för oss att sluta skylla allt på bilister och andra och vända blickarna mot oss själva.

Tyvärr kommer människor på motorcykel dö i sommar, hoppas bara vi kan vända trenden och se en allvarlig minskning i antalet olyckor.

men visst, vissa bilister är mer än olovligt puckade, men detta gäller även för motorcyklister...

ps. vid olyckor med bilar som kör ut utan att väja så tror jag farten har betydelse. Det är svårare att avgöra hur fort eller hur långt bort ett fordon med hög hastighet har.
 

Dominator-Rocks

Guest
Klart som fan att man ser skillnad på en R1 och en Suzuki. R1 är ju ett eget fordon nu har jag hört, Suzuki är bara en motorcykel av typen sport


Yää right.. .hade han stannat och frågat henne så hade hon la sagt nått i stil med, -Det är väll en sån där jettesnabb Suzuki Ninjas
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
.. :mad:

Alltid skall det riktas mot en viss typ och inte bättre att det också går på modellbeteckningen av en hoj, det är inte hojen i sig som är farlig men verkar någon förstå det.. ? ...

From: Director of Public Affairs MAG-UK
Sent: Thursday, March 29, 2007 11:49 AM
To: FEMA Committee
Subject: BHP Limits Urgent
Importance: High

All

We are facing in the UK, after a select committee report on the UKs motorcycle strategy a call for reduced BHP limits.

This relating to accidents.

-------

Vi får nog liksom inse att effektstärke MCs topper i olyckorna - och det kan få konsekvensere om inte vi på nått sätt själva pröver att ta ansvar och lösa problemen...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vi får nog liksom inse att effektstärke MCs topper i olyckorna - och det kan få konsekvensere om inte vi på nått sätt själva pröver att ta ansvar och lösa problemen...

Du har helt rätt!

Men min spontana reaktion är att man borde höja körkortsåldern för supersporthojar till 25 år. Antingen det eller att man tvingas gå ett antal BKK-utbildningar per år.

Vi sporthojsåkare är ett utdöende släkte. Genom ständigt höjda försäkringspremier blir det färre & färre av oss. Precis vad alla "motorcykelmotståndare" önskar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top