MC olycka.. någon från sporthoj.com?

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
enhjuling skrev:
2141140 Det är ungefär som att skylla på vägverket när man vurpar på rullgrus...

Ja nästan, om nu vägverket satt ut sina varningsskyltar som de är skylldiga att göra.

Jag var självklart nedstämd när man läser om olyckar, allra helst när de lett till döden. Men killen frontalkrockade med en bil då han hade tappat kontrollen och börjat vobbla, undrar hur Fedtvadd får det till att vara billistens fel?

Saxat från GP:
Larmet om olyckan i närheten av Inseros på den där mycket kurviga länsväg 503, Hällingsjövägen, i Marks kommun kom strax före klockan 13. MC-föraren är en 37-årig man från Kungsbacka. Strax innan hade en annan mc-olycka skett på samma väg.
När 37-åringen passerade fick han syn på mc:n som låg i diket.
- Vi tror att han då tappade fokus på sin egen körning och kom för fort in i en kurva. Vi har sett spår som tyder på att hans motorcykel började vobbla, säger Jan Caiman, inre befäl vid Mölndalspolisen.
Motorcykeln frontalkrockade med en personbil. De fyra som satt i bilen chockades men behövde inte söka läkarvård.
Polisen har beslagtagit motorcykeln, en 1000-kubikare, för teknisk undersökning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och på MC-dagarna idag på Barkarby körde uppskattningsvis hälften av de som provade nya hojar utan skyddkläder. Flera klotade på de flong nya hojarna och fick bårbäras till ambulans. Och det på en rensopad bana, med ren och fin asfalt, utan brunnslock och bilister. Det var så man skämdes lite över att tillhöra hojåkarflocken.
Mvh
J
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
man kanske ska va glad över att man kör lite "fegt".....

inte ofta off-road hojjar e me i olyckor annars heller va?
 

Scardashell

Viklund
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 rr -08
min åsikt...!!!

Man kan köra ihjäl sig i bil alt hoj..... ( handlar mycke om små marginaler)

- har man rätt kläder och kan tänka lite....!!!!
Jag kört fort som SATAN, men inte i dolda kurvor, tät stads trafik, inför bilar som står och ska svänga ut på småvägar mm....
-- då har man en rimlig changs att klara sig bra om det händer nått..

Men kommer man i jeans, wheelar för att stila för polarna.... så ska man ju vara glad om man överlever och får sitta som ett colli i rullstol resten av livet,,,,

Jag gick av på gotland ring 2005, utgången på en kurva, 110km klarar mig med små märken på ett racing ställ, inga skader på hojen (crasch puckar)...
Men dan efter på campingen gotland, lägger ja hojen i 45km och knäcker nyckelbenet,, :huvet känns sjukt drygt,, men om man tänkter,, kanske detta va varningstecknet som gör att ja kommer överleva denna sesång...

synd att man inte kan få erfarenhet av att kompisar kör åt helvete och skadar sig/dör.. man måste göra nått eget för att fatta att man inte är odödligt...(jag är enbart glad att ja knäckte enbart nyckelbenet, och enbart 4mån utan hoj, inte resten av livet)....

Slutsatts:

Fortsätt att köra aktivt (sporthoj aktikt)...
Men FÖR HELVETE ANVÄNDS SKYDDS KLÄDER..... :huvet
Det e coolt att komma ner på stan i jeans, men vad händer med en vurpa i 100km ( folk säger att man kör lungt utan kläder, men med en hoj som drar 0-100km på 2sekunder,,,).. Skitsnack!!!!!
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Fürstenhoff skrev:
2141091 Tyvärr att du är fel ute :7peta då dom flesta olyckorna med MC vs annat fordon GARANTERAT beror på oss motorcyklister pga av våran egna framfart som allt för ofta på långa vägar INTE sker i laglig hastighet!!

/Fürstenhoff.

Tyvärr har du helt rätt här tror jag...
Olyckan idag på vägen mellan Hällingsjö och Lindome berodde garanterat på för hög hastighet.

Vem det än var som dog så hoppas jag du får vila i frid! :(
 

hoj_micke

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
kommer snart...
Fürstenhoff skrev:
2141091 Tyvärr att du är fel ute :7peta då dom flesta olyckorna med MC vs annat fordon GARANTERAT beror på oss motorcyklister pga av våran egna framfart som allt för ofta på långa vägar INTE sker i laglig hastighet!!

Så att hela tiden skylla på bilister och andra trafikanter så fort som det sker en mc olycka eller någon incedent i trafiken känns tyvärr som att "pissa i motvind och hoppas på att man inte skall bli blöt" - men vad vet jag med min lilla erfarenhet & kunskap!! :rolleyes:

Och till sist, tycker du det samma om dom mc förare som INTE kan hantera sitt fordon i trafiken - hatar du dem också eller finns det inga sådana i dina ögon!! ;)

/Fürstenhoff.

men har skrev väl inte att alla mc-olyckor berode på det? :7peta han skrev väl bara att han retade sig på dom som verkar ha fått körkortet i flinpaketet? hur det nu kan innebära att alla mc olyckor endast beror på bilister fattar inte riktigt jag :confused:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Yamaha_Tobbe skrev:
2141340 ja så klart? ser inte riktigt ironin i det hela.. :7peta

Det var ingen ironi.
Fürsten tyckte det var fel att alltid skylla på bilarna och jag tyckte det var fel att skylla på vägverket eller nåt annat. Vi kör som klantar och får oftast skylla oss själva.
Nu menar jag inte att peka ut nån särskild, ja förutom mig själv då.
Härom året hoppade det upp ett rådjur framför mig, inte fan kan jag skylla på rådjuret för det. Det var ju jag själv som körde för fort.
 

IronMike

Guest
Antingen råkar man ut för otur, eller gör fel själv. Vilda djur är bra exempel på otur, en bil som t ex svänger vänster utan att blinka är inte otur - för det fanns en väg där bilen kunde svänga vänster, då ska man inte blåsa förbi i hög fart
:död

Ang skyddskläder så verkar det som att många påstår att man har så bra chans att klara sig, tror många av de som omkommit haft skyddskläder, jag ser sällan någon utan skyddskläder. Om jag kör 200 i en motorvägskurva å åker av in i ett räcke, pga av en osynlig oljefläck så spelar det ingen roll om jag ens har dubbla skinnställ :död ..vanliga dödsorsaker är ju skallskador t ex, de är sällan ngn dör pga av brännskador på ben/armar för att man inteh ade skinnställ eller skinnstövlar. Det är typiskt att lura sig själv med att man har bra chans att klara sig utan bekymmer bara för att man är nykter och har skyddskläder.

Antingen har man otur, eller tar onödiga risker. Det låter kanske drygt å säga det, men vissa har tallang, vissa har det inte. Jag har vänner som aldrig borde tagit hojkort, dom hör inte hemma på hoj. Likväl som jag kanske inte är lämpad att spela tennis.

Tyvärr finns ingen lösning på problemet, att ta hojkort är inte svårt, alla klarar av det, oavsett om man är lämplig eller inte. Bara man kan lite teori, och visar att man kan köra lagligt vid ett tillfälle - på uppkörningen, så är det fritt fram att brassa i helvet sekunden därpå med egen hoj, som är mycket effektstarkare.

För att få ner olycksstatistiken så borde hojåkare utbildas i olagligt tempo, både på bana och gata. Mc potatoes borde anställas av vägverket för att lära upp gröngölingar hur man kör olagligt - för ingen kommer köra lagligt som man lär sig på körskolan.

Resten får man lära sig själv, där vissa har rätt huvud för att förstå trafik samt tallang att läsa av all information/intryck i hastighet...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
fler? så många att man tappat räkningen :näsblod

Södertörn. Två mc-olyckor inträffade nästan samtidigt på Södertörn på lördagsförmiddagen.
En mc-förarna skadades svårt vid en krock med en personbil på riksväg 73 vid Jursta nära Ösmo.

Vägen spärrades av i båda riktningar, och föraren fördes med ambulanshelikopter till sjukhus.

Ytterligare en mc-olycka inträffade ungefär samtidigt, denna gång vid Tungelstavägen. Det uppger Expressens nätupplaga.


http://city.se/ArticlePages/200605/06/20060506154453_City592/20060506154453_City592.dbp.asp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det mesta vettigt är redan sagt i tråden. Önskar alla de omkomnas anhöriga allt gott och hoppas de kan komma till ro med sorgen. Hoppas verkligen att vi slipper fler såna här dagar i år och kommande år.

Tog med mig lillbrorsan ut på favoritvägen idag, hade en kanontur i lugnt och skönt tempo, fint väder och mötte inte en bil på två timmar. Sen ikväll när jag satte mig och såg alla dessa olyckor går ju tankarna på att det kunde vart jag och brorsan som satt i fronten på bilen eller låg i diket, det krävs inte mycket... Jäkla glad att jag verkligen tog det lugnt idag. Ska nog köpa en lott också.
 

IronMike

Guest
Med all respekt för de som haft otur. Men man undrar hur olycksstatistiken skulle sett ut om alla som körde hoj hade tallang. Jag ser det som så nästan rakt av, man kan dela in alla hojåkare i två fack, de med tallang och de utan. Känner några lirare som skaffa hoj mer för image, verkar det som. En kille har noll koll, han tittar åt fel håll i korsningar, för lat för att kika döda vinkeln över axeln etc, han har svårt för att bedömma avstånd samt överhuvudtaget bedömma risker. Han var en sån kille som byggde hemmagjorda smällare i 8 årsåldern å lika gärna kunnat smälla bort sin hand eller huvud. Han bord aldrig fått ta körkort för båge.

Jag har bekanta som berättar om nära döden upplevelser efter varje repa de tagit. Dags att byta hobby innan det är försent?

Jag själv har väl råkat ut för att en kedja gått av (tydligen fabrikationsfel som kunde kostat mitt liv), ett skrämmande dieselspill, en älg, samt wobbel i samband med famhjulslyft / stark kastvind. Men aldrig att man haft för hög fart in i kurva å inte vågat lägga ner, eller nära-incidenter pga av övrig trafik *peppar peppar*. Men jag känner mig hyffsat trygg på bågen, då somliga bekanta visar ganska tydligt hur vissa är lämpade eller inte lämpade att framföra motorstark hoj. Trots att jag åker fortare många gånger, misstagen de gör/gjort som man ser tydligt är hastighet in i kurvor, panik-inbromsingar i samband med övriga trafikanter, bilar som de tar förgivet -se dom som kör hoj. Etc etc. Många verkar strunta i helt om det finns en möjlighet för framförvarande fordon att svänga vänster.

Finns, sorgligt nog, så mnga faktorer som så m¨nga tycks strunta i totalt.

:(
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Älskar sporthoj.com och hatar sporthoj.com...hmmm undrar ni?

Det e medias största problem idag, för oss alltså....

Vi matas med för mycket negativ information hela tiden, innan sporthoj.com fanns, så var det inte så mycket döds/olycks-fall i vår närhet som nu, inte visuellt iallafall.

ÄLSKAR sporthoj.com över allt annat, MEN vi vi möts alla av tragiska vibbar hela tiden PGA medias "koll/enkelhet" på oss överallt.. Det e som om vi "jagar" tragik...

Vet fan..
 

IronMike

Guest
bo$ken skrev:
2141736 Älskar sporthoj.com och hatar sporthoj.com...hmmm undrar ni?

Det e medias största problem idag, för oss alltså....

Vi matas med för mycket negativ information hela tiden, innan sporthoj.com fanns, så var det inte så mycket döds/olycks-fall i vår närhet som nu, inte visuellt iallafall.

ÄLSKAR sporthoj.com över allt annat, MEN vi vi möts alla av tragiska vibbar hela tiden PGA medias "koll/enkelhet" på oss överallt.. Det e som om vi "jagar" tragik...

Vet fan..
Nallat på morfars hostmedicin :fyllisar ? eller är du duktig på svår ironi ? :) eller jag som kanske är trött...

:4skrika
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
IronMike skrev:
2141740 Nallat på morfars hostmedicin :fyllisar ? eller är du duktig på svår ironi ? :) eller jag som kanske är trött...

:4skrika

Jag e duktig på allt! men gör det dåligt....märkligt, men allt jag gör blir skit idag... vem fan e morfar?
Allvarligt, ger upp....
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
bo$ken skrev:
2141736 Älskar sporthoj.com och hatar sporthoj.com...hmmm undrar ni?

Det e medias största problem idag, för oss alltså....

Vi matas med för mycket negativ information hela tiden, innan sporthoj.com fanns, så var det inte så mycket döds/olycks-fall i vår närhet som nu, inte visuellt iallafall.

ÄLSKAR sporthoj.com över allt annat, MEN vi vi möts alla av tragiska vibbar hela tiden PGA medias "koll/enkelhet" på oss överallt.. Det e som om vi "jagar" tragik...

Vet fan..

Folk älskar att frossa i andras olycka det är inget nytt..tyvärr.
Jag tycker att efter de tekniska undersökningarna är slutförda borde vv eller annan lämplig instans på något sätt publicera hur olyckan gick till och hur den kunde ha unvikts.. så man kan lära sig något av det.. kanske kan rädda ett liv eller två.

ps. är det din kawa som brukar stå parkerad på killian zoltsgatan i slottstaden?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top