Mc olycka

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Gott att höra att det finns folk som du Smeddie, som inte tvekar att hjälpa till vid en olycka. :bow Hoppas nu killen klarar sig bra.

Guldpilen

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Puch Florida ;o)
Mrk skrev:
2205572 Huvudet kan vara spräckt , det måste röntgas innan man tar av hjälmen.

Det är framför allt nacken som kan skadas.
Av de från räddningstjänsten som jag gått HLR utbildning för är det ytterst ovanligt att skallen skulle vara spräckt eller som en krossad melon i hjälmen.

MAn bör inte ta av hjälmen om det inte föreligger andningsstillestånd.
Och tar man av hjälem skall man göradet enligt en viss procedur. Så att man fixerar nacken.
//
Guldpilen

HighfidelitY

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
Triumph STR-R *grå*
Smeddie! Grymt jobbat! Jag är glad att det finns såna som dig! Själv blev jag skakis när en äldre dam ramlade bredvid sin rullator häromdagen, inte ens lätt att komma på att det är 112 man ska ringa.

En virtuell tårta och en kram till dig Smeddie!
:fyllisar

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
HighfidelitY skrev:
2205971 Smeddie! Grymt jobbat! Jag är glad att det finns såna som dig! Själv blev jag skakis när en äldre dam ramlade bredvid sin rullator häromdagen, inte ens lätt att komma på att det är 112 man ska ringa.

En virtuell tårta och en kram till dig Smeddie!
:fyllisar

Tack, smakade smaskens, de virtuella jordgubbarna var riktigt fina .. fasen man blir ju nästan rörd över alla lovord, men jag tror bergis att alla andra här hade gjort samma sak. Det hoppas jag verkligen iaf ..

Men att jag var speciellt lugn kan jag inte påstå - det fick duga med att försöka verka lugn ;)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Smeddie skrev:
2205075 Det var en GSXR750 (-06:a) .. killen kom från ytterfil och sneddade över alla tre filerna och skulle köra om två fordon på insidan. Tyvärr såg han inte långtradaren i högerfilen utan klippte höger bak på tradaren (som inte stannade). Jag var först fram på platsen och hittade honom medvetslös men (som det verkade) i ganska hyggligt skick med tanke på hur hårt han gick omkull - dessutom gled han in i en stolpe och slog sig nog rätt hårt/illa där.

Fick kämpa rejält för att han inte skulle slita av sig hjälmen (misslyckades) och med tanke på att han hade kräkts i den så förstår jag att han ville ha av sig hjälmen.

Hojen hade inte speciellt många delar som var hela, fronten helt fucked up .. tror sadeln var hel men det var nog allt ..

HOPPAS verkligen han klarar sig - mår fortfarande rejält illa -- jag såg att det skulle gå åt helsike innan han ens började kryssa över filerna .. fan fan fan .. så maktlös man kan känna sig ibland ..

Tog en bild på hojen men den ser nog inget vidare ut .. skumt, klarade inte att sätta på varningsblinkers när jag stannade och försökte slå 112 medans jag sprang fram till honom men jag kunde inte fatta hur telefonen funkade heller. Var mer fokuserad på att se till så han kunde andas (ABC satt iaf i ryggmärgen - ännu något positivt med att ha gjort lumpen!).

Fick ett telefonsamtal fran killens mamma som avanmalde honom till en av vara utbildningar (17/6 pa Falkenberg). Han aer fortfarande nedsovd men i ovrigt i gott skick! Sa forhoppningsvis blir han helt aterstalld!

Mvh!
// Niklas
P.S Skriver pa tangentbord utan aa & o :hihi

ZX9R-98 skrev:
2205618 Mycket snack om snubben..

Hur gick det med tjejen då? :confused:

Du tanker pa oluyckan i Uppsala. Denna traden handlar om olyckan i Goteborg (Kalleback). Sa denna killen var INTE paverkad!

// Niklas

Kneedrag

Guest
Bra gjort av dig Smeddie :tummenupp Skickar en kram från mig till dig genom cyberrymden.

Hoppas killen klarar sig utan men.

Gixxertina

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Avarage skrev:
2206667 Fick ett telefonsamtal fran killens mamma som avanmalde honom till en av vara utbildningar (17/6 pa Falkenberg). Han aer fortfarande nedsovd men i ovrigt i gott skick! Sa forhoppningsvis blir han helt aterstalld!

Phui .. gott att höra!! Nu känns det mycket lättare .. tack för infon!

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
GixxerTina skrev:
2206704 Bra gjort av dig Smeddie :tummenupp Skickar en kram från mig till dig genom cyberrymden.

Hoppas killen klarar sig utan men.

Gixxertina

Tack .. det verkar som det går vägen för killen. Gott det ..

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Guldpilen skrev:
2205830 Det är framför allt nacken som kan skadas.
Av de från räddningstjänsten som jag gått HLR utbildning för är det ytterst ovanligt att skallen skulle vara spräckt eller som en krossad melon i hjälmen.

MAn bör inte ta av hjälmen om det inte föreligger andningsstillestånd.
Och tar man av hjälem skall man göradet enligt en viss procedur. Så att man fixerar nacken.
//
Guldpilen

Det absolut viktigaste är att se till så hjälmen inte stryper den skadade på något sätt, syrebrist kan orsaka hjärnskador i värsta fall död naturligtvis. Så knäpp alltid upp hjälmen så luftvägar är fria, hjälmen kan ju hamna på sne osv.

Detta hände min far förra sommarn som blev återupplivad i ambulansen på väg till sjukan lyckligtvis.

Något att tänka på.

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Visst ta droger o köra hoj är ingen bra ide då man sätter inte bara sitt eget liv på spel utan även andras. Men man ska aldrig dömma någon annan, det finns folk som far jäkligt illa i dagens samhälle som växer upp kanske med missbrukande föräldrar, misshandel, psykning och annan tortyr. Som tillslut hamnar i en situation där dom sitter drogpåverkade på en Mc. Finns inga ursäkter för detta, men det är en förklaring.
Sen så tycker jag personligen att kör man 200-300km/h på en väg så vet man banne mig vilka konsekvenser det kan få, och man utsätter inte bara sig själv utan i viss mån även andra för fara. Jag kör själv i farter över 200km/h men inte ska någon tycka synd om mig om jag förolyckas då.

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
Precis som tidigare inlägg så skall man INTE som privatperson ta av hjälmen om det inte är ett MÅSTE för fria luftvägar...

De som arbetar inom ambulans och RTJ är speciellt utbildade på att ta av hjälmen på ett säkert sätt för att inte göra ev nacke/ryggskada värre än den redan är...

Läs igenom "AMBULANS" tråd "Ifall du kommer först till en olycka".

****Länk till AMBULANS tråd!****

Den kan man inte läsa för många gånger...

:tummenupp till dig Smeddie...

MVH

Last edited:

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Fürstenhoff skrev:
2205142 Att jämföra en person som kör för fort med en som DROG/ALKOHOL påverkad sätter sig på/i ett fordon visar endast hur patetisk du är - sen att säga att man skulle fira att någon som kör för fort och då stryker med med en kall öl borde få dig permanent bannad på detta forum samt en kraftig käftsmäll av var och en av dom familjer som förlorat en anhörig i trafiken!! :fatta!

/Fürstenhoff.

:klappar :klappar :klappar

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Racercukel skrev:
2206999 Visst ta droger o köra hoj är ingen bra ide då man sätter inte bara sitt eget liv på spel utan även andras. Men man ska aldrig dömma någon annan, det finns folk som far jäkligt illa i dagens samhälle som växer upp kanske med missbrukande föräldrar, misshandel, psykning och annan tortyr. Som tillslut hamnar i en situation där dom sitter drogpåverkade på en Mc. Finns inga ursäkter för detta, men det är en förklaring.
Sen så tycker jag personligen att kör man 200-300km/h på en väg så vet man banne mig vilka konsekvenser det kan få, och man utsätter inte bara sig själv utan i viss mån även andra för fara. Jag kör själv i farter över 200km/h men inte ska någon tycka synd om mig om jag förolyckas då.

Åter igen!

Denna tråden handlar om olyckan i GÖTEBORG inte olyckan i UPPSALA!
Lätt att blanda ihop när någon råkar länka till fel artikel, jag vet, men denna killen (I Gbg) var INTE påverkad!

Mvh!
// Niklas

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Panajo skrev:
2205093 Dum fråga kanske?!
Varför ska man inte ta av någon hjälmen vid en olycka? Kan man sabba den skadade personens nacke eller nåt då? Kan vara bra att veta.
:va
MVH
Bobby
Nacken och åter Nacken.
Inte bra att ta av hjälmen så vida att han INTE andas för då måste hjälmen av så att man kan ge luft med mun mot mut metoden .
Det går väldigt känsliga nerver längs ryggrad och nacke o är kotorna kass så vill man inte göra saken värre med att ta av hjälmen. Bättre räddningspersonal får göra detta. Men det är nog lättare sagt än gjort när killen/Tjejen kanske ligger i chock och bara sliter av sig hjälmen..så vad göra.
Men hur som helst. Hjälmen skall vara kvar så långt det är möjligt.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det här med att ta av hjälm eller inte är inte så svart/vitt som man skulle vilja ha det till, tydligen.

Om personen inte är vid medvetenade hamnar ju beslutet enkom hos förte man på plats. Vilket beslut han/hon där skall/bör fatta är avhängt av flera faktorer, vilka bättre beskrivs i "ambulans-tråden".

Viktigt är dock, oavsett, att man kontrollerar andning OCH fria luftvägar. En person som INTE har fria luftvägar slutar snabbt att också ha puls!

Dvs. beslutet att ta av hjälmen blir då enklare eftersom endast EN person behöver vara inblandad.

Om personen dock är vid medvetenade och VERKLIGEN insisterar på att ta av sig hjälmen, ex. som i detta fallet pga. spyor, så kanske det är bättre/säkrare än att kämpa med fysiskt våld för att personen SKALL behålla hjälmen på!

Är personen medvetslös kanske man inte MÅSTE ta av hjälmen helt och hållet utan kan lämna den på halvt om halvt!?

Det vitkiga när man tar av en hjälm är dock att nacken stabiliseras och INTE böjs åt än ena eller andra hållet. Så för att klara av detta krävs nästan alltid TVÅ personer men är, om man prövat och fått utbildning på det, inte speciellt svårt!

Den tunga biten kommer när man väl fått av hjälmen när man måste hålla huvudet FULLSTÄNDIGT stilla (fixerat). Ett huvud väger en del och blir i långa loppet tungt att hålla still ca. 3-5 cm från marken (ung. hjälmens tjocklek). Om möjligt kan man fixera höjden med vantar/kläder och enbart hålla huvudet i sidled med händerna.

Just tyngden är orsaken till att många väljer att lägga sig ner rakt bakom den skadade för att orka med och hålla huvudet genom att ta stöd med armbågarna mot marken!

Just my 5 cent´s

Mvh!
// Niklas

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Avarage skrev:
2213003Om personen dock är vid medvetenade och VERKLIGEN insisterar på att ta av sig hjälmen, ex. som i detta fallet pga. spyor, så kanske det är bättre/säkrare än att kämpa med fysiskt våld för att personen SKALL behålla hjälmen på!

Har du hört något mer om hur det gått för killen? Det sista jag läste här var att han fortfarande var sövd!?!?!?

// Smeddie

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Smeddie skrev:
2216149 Har du hört något mer om hur det gått för killen? Det sista jag läste här var att han fortfarande var sövd!?!?!?

// Smeddie

Nej, ingen mer info.! Jag söker heller inte men om hans mamma/pappa informerar på kursen 17/6 så må det vara hänt!

I så fall ställer jag frågan om de anser det ok att vidarebefodra till dig, via PM, eftersom du tydligen var först på plats. Beroende på deras svar hör jag av mig!

Mvh!
// Niklas

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Avarage skrev:
Den tunga biten kommer när man väl fått av hjälmen när man måste hålla huvudet FULLSTÄNDIGT stilla (fixerat). Ett huvud väger en del och blir i långa loppet tungt att hålla still ca. 3-5 cm från marken (ung. hjälmens tjocklek). Om möjligt kan man fixera höjden med vantar/kläder och enbart hålla huvudet i sidled med händerna.

Just tyngden är orsaken till att många väljer att lägga sig ner rakt bakom den skadade för att orka med och hålla huvudet genom att ta stöd med armbågarna mot marken!

Just my 5 cent´s

Mvh!
// Niklas

Bara kolla på han som omkom tragiskt i en gocart-olycka för bara en kort tid sedan. Han försökte ställa sig upp och ta av sig hjälmen så som jag förstod det, sen dog han knall och fall. Hade han varit kvar på backen lugn och stilla så KANSKE han hade funnits bland oss idag :(
Har bara varit med om en allvarlig olycka med nackskador inblandade som visade sig först efteråt. Då hade personen ifråga gått på egna ben till min bil medans jag påbörjade släckningsarbete och ett icke lyckat försök att få trafiken på e20 att sakta ner...

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
hej alla, ja sitter här och skriver med hand och är just hemma. Stort tack dig Smeddie för din hjälp. Jag blev utsläppt idag och skall nu stanna och sitta och grilla med mitt nyckelben resten av sommaren. I vilket fall som helst; Stor tack och en STOR portion kurage folk som stannar hos en när man har vält.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...