Mrk skrev:2205572Huvudet kan vara spräckt , det måste röntgas innan man tar av hjälmen.
HighfidelitY skrev:2205971Smeddie! Grymt jobbat! Jag är glad att det finns såna som dig! Själv blev jag skakis när en äldre dam ramlade bredvid sin rullator häromdagen, inte ens lätt att komma på att det är 112 man ska ringa.
En virtuell tårta och en kram till dig Smeddie!
![]()
Smeddie skrev:2205075Det var en GSXR750 (-06:a) .. killen kom från ytterfil och sneddade över alla tre filerna och skulle köra om två fordon på insidan. Tyvärr såg han inte långtradaren i högerfilen utan klippte höger bak på tradaren (som inte stannade). Jag var först fram på platsen och hittade honom medvetslös men (som det verkade) i ganska hyggligt skick med tanke på hur hårt han gick omkull - dessutom gled han in i en stolpe och slog sig nog rätt hårt/illa där.
Fick kämpa rejält för att han inte skulle slita av sig hjälmen (misslyckades) och med tanke på att han hade kräkts i den så förstår jag att han ville ha av sig hjälmen.
Hojen hade inte speciellt många delar som var hela, fronten helt fucked up .. tror sadeln var hel men det var nog allt ..
HOPPAS verkligen han klarar sig - mår fortfarande rejält illa -- jag såg att det skulle gå åt helsike innan han ens började kryssa över filerna .. fan fan fan .. så maktlös man kan känna sig ibland ..
Tog en bild på hojen men den ser nog inget vidare ut .. skumt, klarade inte att sätta på varningsblinkers när jag stannade och försökte slå 112 medans jag sprang fram till honom men jag kunde inte fatta hur telefonen funkade heller. Var mer fokuserad på att se till så han kunde andas (ABC satt iaf i ryggmärgen - ännu något positivt med att ha gjort lumpen!).
ZX9R-98 skrev:2205618Mycket snack om snubben..
Hur gick det med tjejen då?![]()
Avarage skrev:2206667Fick ett telefonsamtal fran killens mamma som avanmalde honom till en av vara utbildningar (17/6 pa Falkenberg). Han aer fortfarande nedsovd men i ovrigt i gott skick! Sa forhoppningsvis blir han helt aterstalld!
GixxerTina skrev:2206704Bra gjort av dig SmeddieSkickar en kram från mig till dig genom cyberrymden.
Hoppas killen klarar sig utan men.
Gixxertina
Guldpilen skrev:2205830Det är framför allt nacken som kan skadas.
Av de från räddningstjänsten som jag gått HLR utbildning för är det ytterst ovanligt att skallen skulle vara spräckt eller som en krossad melon i hjälmen.
MAn bör inte ta av hjälmen om det inte föreligger andningsstillestånd.
Och tar man av hjälem skall man göradet enligt en viss procedur. Så att man fixerar nacken.
//
Guldpilen
Fürstenhoff skrev:2205142Att jämföra en person som kör för fort med en som DROG/ALKOHOL påverkad sätter sig på/i ett fordon visar endast hur patetisk du är - sen att säga att man skulle fira att någon som kör för fort och då stryker med med en kall öl borde få dig permanent bannad på detta forum samt en kraftig käftsmäll av var och en av dom familjer som förlorat en anhörig i trafiken!!![]()
/Fürstenhoff.
Racercukel skrev:2206999Visst ta droger o köra hoj är ingen bra ide då man sätter inte bara sitt eget liv på spel utan även andras. Men man ska aldrig dömma någon annan, det finns folk som far jäkligt illa i dagens samhälle som växer upp kanske med missbrukande föräldrar, misshandel, psykning och annan tortyr. Som tillslut hamnar i en situation där dom sitter drogpåverkade på en Mc. Finns inga ursäkter för detta, men det är en förklaring.
Sen så tycker jag personligen att kör man 200-300km/h på en väg så vet man banne mig vilka konsekvenser det kan få, och man utsätter inte bara sig själv utan i viss mån även andra för fara. Jag kör själv i farter över 200km/h men inte ska någon tycka synd om mig om jag förolyckas då.
Nacken och åter Nacken.Panajo skrev:2205093Dum fråga kanske?!
Varför ska man inte ta av någon hjälmen vid en olycka? Kan man sabba den skadade personens nacke eller nåt då? Kan vara bra att veta.
![]()
MVH
Bobby
Avarage skrev:2213003Om personen dock är vid medvetenade och VERKLIGEN insisterar på att ta av sig hjälmen, ex. som i detta fallet pga. spyor, så kanske det är bättre/säkrare än att kämpa med fysiskt våld för att personen SKALL behålla hjälmen på!
Smeddie skrev:2216149Har du hört något mer om hur det gått för killen? Det sista jag läste här var att han fortfarande var sövd!?!?!?
// Smeddie
Avarage skrev:Den tunga biten kommer när man väl fått av hjälmen när man måste hålla huvudet FULLSTÄNDIGT stilla (fixerat). Ett huvud väger en del och blir i långa loppet tungt att hålla still ca. 3-5 cm från marken (ung. hjälmens tjocklek). Om möjligt kan man fixera höjden med vantar/kläder och enbart hålla huvudet i sidled med händerna.
Just tyngden är orsaken till att många väljer att lägga sig ner rakt bakom den skadade för att orka med och hålla huvudet genom att ta stöd med armbågarna mot marken!
Just my 5 cent´s
Mvh!
// Niklas
Tror du har lite info här, Smeddie: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123523Smeddie skrev:2216149Har du hört något mer om hur det gått för killen? Det sista jag läste här var att han fortfarande var sövd!?!?!?
// Smeddie
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |