MC-Ordonnans

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Yep nu har jag fått mitt otippade förstahands val som MC-Ordonnans på Livgardet i Kungsängen...

Var inställd på Stridsfordonsförare i Boden så det är en himla lättnad, nu får man dessutom ett sommarlov :näsblod

Tänkte bara skriva av mig nu när man hostar och har feber på sportlovet :D

Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Akrylamid skrev:
Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?

De har fula kläder, är småkaxiga och är lökiga! Riktiga millitärer gräver värn.. De leker inte runt på gamla hojar...

Bitter? Jag? Näe! Det var skitkul å tälta i boden i 43 minus!

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Har inga direkt efterfarenheter av vad det är för folk som är Mc-Ordonnans, men när jag låg på TPC i Göteborg :tummenupp så hämtade vi lite hojar runt om i landet för mc-ordonannser.

Kan ju tillägga att det var inga direkt roliga hojar, de hade ju automatväxel vilket sög lite för det gick inte att lägga lakrits :yoparty med de

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
korvgubbe skrev:
De har fula kläder, är småkaxiga och är lökiga! Riktiga millitärer gräver värn.. De leker inte runt på gamla hojar...

Bitter? Jag? Näe! Det var skitkul å tälta i boden i 43 minus!

Haha, lök-tjänst i lumpen är bättre. Jag satt mest framför datorn å krängde käk å spanade på flygplan ;)

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Dweezil skrev:
Har inga direkt efterfarenheter av vad det är för folk som är Mc-Ordonnans, men när jag låg på TPC i Göteborg :tummenupp så hämtade vi lite hojar runt om i landet för mc-ordonannser.

Kan ju tillägga att det var inga direkt roliga hojar, de hade ju automatväxel vilket sög lite för det gick inte att lägga lakrits :yoparty med de
de är helt otroligt sunkiga, fula, tråkiga.... MEN de går helt sjukt fort i skogen!! Matchar i princip nya tävlings enduro så länge det inte är för håligt...
Fattar inte hur det går till...?!?

Edit: Lycka till med lumpen, det kommer nog bli skitkul!!!

Danny

Highspeed cruising...
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
CBR600
Apkul på vintern o köra med skidor. :banana
Vi hade Peter Hansson, endurovärldsmästaren som instruktör.

Perfekt oxå när man ligger ute i fält, för då kan man nästan alltid smita iväg till kassärn och skita på riktig WC.

Men jag kan tillägga att jag aldrig frysigt så mycket som i lumpen.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
RacerX skrev:
de är helt otroligt sunkiga, fula, tråkiga
Fula? Dom är ju asballa, speciellt med skidorna! :)

När våra MC-ordonanser inte låg och sov på en skön brits i det uppvärmda kompanisjukvårdstältet så var de ute och sladdade runt med motorcyklarna, vilket jag minns att jag var ganska avis på.

Å andra sidan så satt vi inne i uppvärmda fordon under långa förflyttningar och mös medans de fick åka runt och hålla koll på fordonskolonnerna i minusgrader iklädda försvarets fina fiberpälsfodrade "ställ". Det hände ju även titt som tätt att de fick bege sig ut i den mörka vinternatten för att leverera något viktigt 5 mil bort, medans vi andra låg i tälten och sov, så man kan väl säga att det både finns för- och nackdelar med att vara MC-ordonans, jag är dock säker på att du kommer få det kul!

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Akrylamid skrev:
Ohhh jag längtar redan... :3freak

Krävs det mycket tidigare MC-erfarenhet, jag syftar då på typ cross, enduro körning?

.......du måste ha jobbat som mcbud i minst 2år :rofl :yoparty

Jag, skojar? Jooooo :tungan

vet faktiskt inte.....kunna växla väl, styra o köra på bakslangen :tummenupp

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
vi är vist några stycken på sporthoj.com som har fått plats som MC.ordonnans. jag ska rycka in i augusti, P4 skövde.

hoppas att de blir en minnesvärd tid.

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
hmm, ska inte rycka in än, men ska mönstra på tisdag, hoppas sketamycke på mc-ordonans... ni som lyckats bli det, måste man få bra på fy testerna?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Mr. Red skrev:
hmm, ska inte rycka in än, men ska mönstra på tisdag, hoppas sketamycke på mc-ordonans... ni som lyckats bli det, måste man få bra på fy testerna?

Nja... jag fick 5a på styrka och dataskiten och 6 på kondition, inga häpnadsväckande siffror.
Hade perfekt syn och hörsel, hade inga anmärkningar hos sjuksköterskan.
Hade A i hälsa.

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
kommer nog inte få bra på hälsan, med tanka på att jag fått nåt virus som ger stora feta utslag på hela kroppen och dessutom är förkyld... :näsblod

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Mr. Red skrev:
kommer nog inte få bra på hälsan, med tanka på att jag fått nåt virus som ger stora feta utslag på hela kroppen och dessutom är förkyld... :näsblod

Ring o skjut upp mönstringen då.
När jag skulle mönstra på ordenarie tid så hade jag mega halsflussen kunde knappt dricka...
Var inga problem att ändra tid... De frågade till o med om jag ville mönstra :va

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Mr. Red skrev:

var ska du mönstra? med tisdag, menar du imorn då?
jag ska mönstra imorn, karlstad... måste upp tidigt som fan.. lite jobbigt...

ni som varit Mc-ordonans, är det någe å försöka sattsa på? kan ju va fetkul å köra hoj... lite små sunkit om man hamnar i boden å ska köra i -30 iof... :3freak

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Hoke skrev:
Kommer du få köra dessa? ;-) http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25926
Asballa, men då kan du få spinka på hur de lyckats få upp vikten till 185kg!??
Måste vara minor och granater i toppboxen :tungan

Riktigt schyssta ju. Har letat som fan efter MC-Ordonnans info, men inte hittat nåt...
Vad är det för hojjar? Såg ut som KTM eller?

EDIT: Ahhh det stog tydligen att det var KTM :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024