mc-ordonnans

rapzta

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
.
Någon som vet vad det är för motorcyklar man använder på lumpen om man gör motorcykelordonnans utbildningen? eller vad utbildningen mest går ut på? vad får man göra för roliga grejer med mcn där? och är det nån stark mc osv?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
minsann....

på de flesta ställena i svea rike där man utbildar mc-ordonnanser (och även trafiksoldater, som jag) används ännu så länge MC258-m.... En encylindrig tvåtakts 250kubikare som tillverkades från 1978-nått....

det är en riktig järnhäst med automatväxel och sisådär 17kwh... drar 4,5%ig oljebensin, ryker så innihelvete, speciellt när det är kallt.....svårstartad, blir sur som fan....lättmeckad dock.....

till det väsentliga =).....den är rolig som fan å köra i skogen med.......bara gasa å hoppa å köra som fasen.....vi körde lite grann på crossbana när vi hade varit snälla (befälen var väl oxå sugna) å det var sannerligen skojigt....

men räkna med gigantiskt mycket vård på de små asen....

förövrigt så får trafiksoldaterna på T2 nästa år KTM 640-M (modifierad version speciell för armen....lägre höjd....andra kåpor.....grön givetvis.....annan utväxling...)...körde upp på en sådan....ruskans skön å lättkörd........övningskörde förövrigt med en 640SM.....inte helt pjåkigt heller....

hoppas du är nöjd....är det nått mer du vill veta.......fråga för fan =)

:rock

rapzta

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
.
fan vad coolt, vad är T2? jag rycker in nästa år som mc-ordonnans i södra skåne regementet, södra sandby. kommer jag få en ktm då? =)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
rapzta skrev:
fan vad coolt, vad är T2? jag rycker in nästa år som mc-ordonnans i södra skåne regementet, södra sandby. kommer jag få en ktm då? =)

Nä, T2 är ju "GÖTA TRÄNGREGEMENTE" i Skövde, där jag prexis avslutade min 10 månaders långa militära karriär =).....

Om du får en KTM, vetefan men vi skulle fått dom i juni, men tyska jävla armén slängde in en "LITEN" order på 300 cyklar, å tog den före våran order, som va på ynka 16 hojar....men jag säger dej......258:an är så jävla rolig å köra på.....men du kommer spy på all vård.....den e hemsk........

å beträffande ordonnansutbildningen så blir det mycket körande....inte alltig en dans på rosor........det är kallt på vintern ska jag säga dej....men fan så sköj med skidor å grejer.....
:rock

men har du körkort eller??? Står ju att du har r6???

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
fan va göttit........men rackarns va du får pröjsa till if, eller susab, eller va du nu kommer välja...........

håller på å letar efter en FZR 600 faktiskt.....men men....

som sagt, det blir sköj i lumpen.........(för det mesta)

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
det är (var) askul att vara mcord, inte din hoj lika med köra helt utan tanke på att sabba nåt (iofs så är det ju din hoj med tanke på skatten) dom går bra när man lärt sig sig köra dom , först tyckte man att dom sög men det blir nästan ledsamt att lämna bort den när man muckar.

fick turen att få en som gått 97mil när jag kört skär på min första :)

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
När jag gjorde lumpen i Halmstad så va det en mc-ordonans som fick gashäng (inte kul på en automat), det slutade i ett stängsel med bägge benen brutna om jag inte minns fel.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MrGooFy skrev:
När jag gjorde lumpen i Halmstad så va det en mc-ordonans som fick gashäng (inte kul på en automat), det slutade i ett stängsel med bägge benen brutna om jag inte minns fel.

Jag fick gashäng nu på sista övningen som var (operation våreld03)........skulle köra upp i ett dike, å säker som man hade blivit så va d ju bara å dra på rullen lite så den gick upp på bakan, å givetvis då fick aset gashäng!!!! Hade det varit "min" 258 hade det aldrig hänt, men denna jag körde var en kamrats som tydligen var lite dåligt underhållen......

det resulterade i att jag nästan körde in i en vw-syncrobuss men lyckads välta ner hojen rakt på mitt högra knä och menisken och två ligament är numera skadade, måste ha värsta terminatorknäskyddet nu när jag kör, går, springer......segt!!!!

mmm, å som du sa, det kändes allt lite ledsamt att lämna in den efter att ha slitit på den så länge =(......

Skulle gärna haft en hemma, om jag hade haft den enkla tillgången på reservdelar som det var när man hade den i lumpen =)...

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
jag låg också i halmstad, ib16.

det var kul att handla reservelar då det bara kostade en papperslapp med påskrift :) köpte både tank o krök flong nytt till den som senare dog på motorvägen så jag och en jag skjutsade fick gå en hel dag i mckängorna o nalleställ , hade blåser under hela fötterna efter det. iofs så var belöningen för denna fina "insats i strid" att alla dom högsta befälen stod i givakt inför oss när dom gav oss varsin biobiljett , hehe.

är/var du gb eller soldat ? jag var gb

måste se om jag kan scanna ett fint kort på min 258 med rådjursskalle fastnajnad på framskärmen.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag låg som mc-ord vid P4 i Skövde för ett antal år sedan och det är bara att gratulera till ett fint tjänsteval! Det är askul att köra med skidor på vintern! :crash

Ett tips ang gashäng vi fick lära oss om inte dödarknappen funkar så är det bara att rycka tändhatten! :rolleyes:

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
petter skrev:
jag låg också i halmstad, ib16.

det var kul att handla reservelar då det bara kostade en papperslapp med påskrift :) köpte både tank o krök flong nytt till den som senare dog på motorvägen så jag och en jag skjutsade fick gå en hel dag i mckängorna o nalleställ , hade blåser under hela fötterna efter det. iofs så var belöningen för denna fina "insats i strid" att alla dom högsta befälen stod i givakt inför oss när dom gav oss varsin biobiljett , hehe.

är/var du gb eller soldat ? jag var gb

måste se om jag kan scanna ett fint kort på min 258 med rådjursskalle fastnajnad på framskärmen.

Om du menar mig så var jag vanlig soldat. Men jag låg inte som ordonans, jag gjorde löktjänst nere på TPA 99-00

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Penguin skrev:
Ett tips ang gashäng vi fick lära oss om inte dödarknappen funkar så är det bara att rycka tändhatten! :rolleyes:

Lite knöligt när man ligger på bakan iofs å håller på å braka in i en bil...men visst....annars hade jag dratt den =)....

MMM......jag var bara vanlig menig =)..... men det var kuligt det med =)....å hojkort fick man ju......

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jonne_boy skrev:
Var kan man ligga som mc ord.??

Kanske ska ha en kul tid i lumpen =)

kolla på mil.se

eller lumpen.nu så kan du nog kolla upp sånna saker........kolla även trafiksoldat på T2 i skövde...........det är liiiiite bättre än mcord =).........

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Du kan ju alltid gå med i FMCK. Då får du nästan bara köra och mecka. Är jäkligt kul stundtals. Känns som det är mera köra där.

Men det är ju 258:eek:rna där. Är bra mycket roligare än man kan tänka sig.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
e du med i FMCK så har du nått krav att du måste lägga ner typ 20 eller 40 timmar om året, å det är ju inte så farligt...

de flesta får ha sin 258 hemma å det är nog fan sköj alltså...

FreeRider

In The Army Now...
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
GSX-R 600 `98
P10 Rocka...

De är bara att Buga å Bocka om du fick de vid Mönstringen. Är inte så jäkla enkelt, har jag fått hör.

Låg på P10 Strängnäs i 7,5 Månad som MC-Ord. Ruskigt Kul... Och de absolut Roligaste var när vi hade Mc-Utbildning på Gotland. Jag som Landsväg och Cross-åkare, hade skit kul. Körde hela dagen, sörvade lite och sedan Lökade man med dom Ord-Grabbarna.
Vi fick köra endel på GGN-spårena, strax innan loppet skulle gå och på FMCK´s crossbana. Jag älska Gotlande efter de.

Sedan att gå runt i Grön-Kläder, är alltid inte Så roligt. Men du kommer komma ihåg de Roliga efter lumpen.

Hade Bra å LyckaTill
-------------------------------
Panzar...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Re: P10 Rocka...

FreeRider skrev:
Sedan att gå runt i Grön-Kläder, är alltid inte Så roligt. Men du kommer komma ihåg de Roliga efter lumpen.

ha!!! Så ohyggligt sant som det är sagt!!!! Det är ingen dans på rosor, men som sagt, när du är klar minns det det roliga, å det som var tråkigt minns du som roligt....å det jobbiga minns du som roligt.......

å, nja jag fick inte mitt kort på mönstringen.....eller jo......fick å fick.. =)...slapp pröjsa =)

mycket körtid blidde det =)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...