mc på innergård

lc2r

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n
Hej!
Jag har fått ett argt brev från hyresvärd där de kräver att jag måste flytta min mc från innergården. Argumenten att mc inte får stå på innergården är brandrisken och att det påverkar sophanteringen. Detta var en mycket tråkig nyhet för alternativet att ställa ut mc:n på gatan finns inte då jag bor mitt i centrala Malmö.
Någon som har liknande erfarenheter eller vet vad som gäller med motorcyklar på innergårdar?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
låter rimligt, kolla med brandkåren om du vill jiddra lite med hyresvärden..
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Skitjobbigt, stor risk att den blir stulen. Iofs var det inte så bra på innergården heller...

Samla på dig cash för självrisken redan nu i förväg eller sälj hojen :gnissla
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Ställ den inte på gatan! Packet finns överallt.

Innergården förstår jag men om man kan få ner den i källaren och det är en brf så borde styrelsen vara sjyssta. Prata med dom eller be att få titta in på deras möte och förklara så kanske de mjuknar. Men de kan lika gärna vara petiga och neka. :)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det stämmer, vi hade samma problem i vår förra BRF där jag satt i styrelsen.
Det är dels en ökat brandrisk, de står oftast ivägen för andra och att de låter och stör de övriga boende.

MC är ett fordon och skall då betraktas som ett...

I föreningen vi bodde i så hade vi ett garage där vi hade lyst av ett område för MC, det var bara halvfullt då de som hade MC tyckte det var krångligt att ta sig ned i garaget... larvigt anser jag då det kostar bara några hundra i månaden... centralt i sthlm.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ofta är det väl så att motorcyklar får ej stå på gården men mopeder får det... Var det hemma hos morsan i varje fall. Där påpekade hyresvärden det men det hände inget mer sen. Inga böter eller så. Nu bor ja på ny ort på bottenvåningen med hojen 50cm från fönstret:D

Står du i vägen för sophanteringen då som dom säger?

Edit: Kan tillägga att vid ett tillfälle hade ena grannen 2 hojar, en annan 1 båge, jag hade 2 plus en atv på innergården här:D Gick då prima de. Gick tillochmed förbi 2 kärringar en dag när ja stod o putsa ena och dom räknade till 5 för dom såg inte ens atv:n under cammokapell ;P
 
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Om man är ensam hojägare och snackar snällt med föreningen kan man nog i de flesta fall få ställa hojen i något hörn där den inte är i vägen. Man bör undvika att starta upp den innan man är ute på gatan så man inte stör.

Men är det många hojägare som vill parkera på gården blir det genast problem. Likaså om man stör grannarna när man kör in/ut från gården. Det räcker säkert med att en grinig granne gnäller så åker hojen ut på gatan igen.

Så snacka snällt med dom och se om dom inte kan avvara ett par kvadrat mark till dig på något ställe där du inte är i vägen.
 

lc2r

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n
Har precis snackat med räddningstjänsten. De sa att det inte finns några regler eller lagar som säger att man inte får ha motorcyklar på innergårdar. Dock kan hyresvärden förbjuda alla föremål på innergårdar som de anser vara en brandrisk även om räddningstjänsten anser att det inte finns någon fara. Dock var det förbjudet att förvara motorcyklar i källare eller på vinden. Och jag anser inte att min motorcykel står i vägen för sophämtningen, då det är en 5 meter gång bredvid.
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Stället jag bor på i Oslo har innergård och källare och jag får värken använda det ena eller det andra för "vad skulle hända om alla har var sin mc" men själv parkerar han bilen i innergården. Vilka muppar till hyresvärdar..
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Har haft samma problem när jag och min sambo ville ha våra mc på gården, fick arga brev från styrelsen men eftersom vi ansåg att vi köpt en del av gården när vi köpte en del av föreningen så lät jag hojarna vara på gården. Täckte över dom med skynke bara.

Nästa styrelsemöte la jag fram mina argument om stöld skadegörelse m.m. samt att många hade cyklar på gården och dom flesta i styrelsen höll med så att det blev godkänt (detta var en sån satans miljö, grönt, lukta på blommorna styrelse). Det blev mycket snack om att barn kunde klättra på den o skada sig men det får man bukt med genom att poentera att dom inte klättrar på fordon på gatan och då finns det ingen anledning att klättra på dom på gården heller. En av dom som la en nej röst var killen vars flakcykel tog mer plats än min mc.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Bor du i hyresrätt eller BRF?

Om brf, kontrollera stadgarna. Om det inte är någon brandrisk enl. brandkåren så kan du ju ifrågasätta detta genom att höra vad dom grundar sin bedömning på.
Om det står ivägen för sophämtningen så ligger du nog risigt till, då är det bara att flytta den, annars riskerar huset att få ett övervägande berg med sopor pga utebliven hämtning = minuspoäng till dig.
Enklast är prata med föreningen, så slipper du spekulera.

Men om problemet med brandrisk och sophämtning är röjt ur vägen så är det väl antagligen bara nån grinig gubbe i styrelsen som tröttnat på att du tokvarvar när du kommer hem på natten...=)
 
Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Fråga om de vill sitta bak på en liten svängom;)

Och undvik såklart att ha motorn på när du är på väg in eller ut från gården.
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Jag bor i en brf och hos oss var det grannarna som tjatade att jag skulle ha hojen inne på gården pga risk för stöld och skadegörelse, sen säger väl sunt förnuft att man inte ställer den i vägen för allt annat!
själv fick jag lägga plattor utanför min uteplats för att förvara hojen på sommartid, då kom tillomed grannrna o hjälpte till.
skillnad finns det bara man har riktiga argument och inte är otrevlig utan kan göra kompromisser!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har 2. Jag parkerade min HYM på trädäcket utanför min flickväns rum. En jävla kamel som bor ovanför ringde då SKB och gnällde, så SKB ringde mig och gnällde (de hade tagit reda på namn och tl via reg nr). Jag fortsätter att parkera hojen där så mycket jag vill (hennes morsa har dessutom byggt ut däcket) eller helt sonika kör in hojen i tjejens rum, fast då stinker det kol / bensin ibland. Det finns en tråd här där någon har tatgit reda på brandföreskrifter kring sådant från Sprängämnensinspektioner. Gången innan gnällde någon jävel för att jag parkerade hojen utanför ett cykelrum / port (dock inte i vägen). SKB ringde även då men jag upplyste de om att jag slutar parkera så fort de sätter upp en skylt om parkförbud. I princip kan ju kräket förbjuda dig att parkera där, men inte med hänvisning till brandrisk. Kan folk parkera moppar i cykelrum och tom på sina balkonger så ska du kunna parkera hojen där också. Idag har jag 3 hojar parkerade i ett najs, låst förråd i anslutning till min lägenhet och på sommaren står alltid en av hojarna utanför min dörr i trappuppgången (öppen uppgång).
 
Last edited:

lc2r

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n
Var och snackade med hyresvärden och det var som jag trodde dvs att det var surkärringen och surgubben under som hade klagat. Och det roliga var att de påstod att det fanns någon lag som förbjöd motorcyklar på innergården, vilket är tvärtemot vad räddningstjänsten säger...
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
MC innergård

Både jag och en granne förvarar våra MC på innergården i hyreshuset där vi bor. Detta trots att vi har världens gnälligaste bovärd/vaktmästare. Han har aldrig kommenterat det.

MEN vi är noga med att aldrig starta inne på på gården utan rullar ut dem på gatan först för att inte störa. Dessutom är vi noga med att de inte står i vägen för någon eller något. Det brukar ju vara så att så länge ingen av de boende gnäller så brukar det vara lugnt. Enda förmaningen jag stött på är en lapp som säger att man inte får förvara motorfordon i cykelrummen, detta efter att en mopedist haft sin avdankade MT5:a där.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top