MC-resa Italien, fråga?

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Hoj
Suzuki RF900R -94
Verkligen kanon med så många tips! Det underlättar vid reseplaneringen. Lovar att skriva uttänkt rutt när den är klar.. :tummenupp

Vad säger ni om den ekonomiska biten? Om vi ska vara borta runt 1,5 - 2v, hur mycket ska man räkna med?:gnissla

Såg att Autozug kostar ungefär 250EUR (enkel resa) för det billigaste alternativet, dvs. dela hytt med 3 andra personer..:fyllisar

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Vad säger ni om den ekonomiska biten? Om vi ska vara borta runt 1,5 - 2v, hur mycket ska man räkna med?:gnissla

Det beror ju helt på vad man tänkt göra, om man äter lunch hemma kan man spara en del, tänker man bara äta en baguette till lunch. En middag är lite dyrare än hemma. Kolla vart det ser ut att sitta mycket folk, lokalbefolkning för att hitta bra restauranger. 10 i topp reseguiderna är ganska bra för att hitta bra restauranger/fik sevärdheter m.m. Att dricka är dyrt en cola/öl/ett glas vin kostar ca 50kr (brukar vara ungefär samma pris).

Jag skulle räkna ca 500spänn per person och dag i mat. Men då snålar man lite.

Bränsleekonomi: Bike körde ett toppfartstest där en hayabusa drog ca 1,7liter/mil i 300km/h (lite kul kuriosa :p). För att köra bränslesnålt så ligger du på så låga varv som möjligt på högsta växeln. Så låga varv som möjligt innebär lägsta varv innan man hör att motorn börjar protestera.

Boende går också att hitta billigt om man inte bor precis utmed stranden/turiststråken. Samma sak gäller mat.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Vad säger ni om den ekonomiska biten? Om vi ska vara borta runt 1,5 - 2v, hur mycket ska man räkna med?
Uuh... vi brukar snitta tiotusen per vecka som en grov överslagsräkning - två personer, två hojar, allt (färjor, boende, mat, bensin etc) inräknat - när vi hojsemestrar. Det går att komma under det om man vill, men det går också utan minsta problem att dubbla det. :eek: Italien hör inte till de billigaste länderna i Europa, men väldigt mycket hänger på vilken standard och typ av boende ni väljer, och på hur ni löser mathållningen. Jag håller däremot inte med Calle S ovan om matbudgeten, en tusenlapp per dag i matbudget för två pers på hojsemester är inte snålande för oss iaf - inte ens i Italien. :) Men som sagt, matvalet styr väldigt mycket.
Vi bor som regel i privatrum som vi hittar längs vägarna, alternativt billiga pensionat, och äter frukost där. Camping är billigt, men går bort nuförtiden av bekvämlighetsskäl och för att släpa på så litet prylar som möjligt. Jag har hojsemestrat färdigt i tält... :hihi Och visst hittar man boende längs vägen. Ett grundtips är att inte vänta för länge på kvällen med att börja kolla efter logi, eftersom utbudet blir mer o mer begränsat och till slut finns bara dyra fullprishotell kvar.
Såg att Autozug kostar ungefär 250EUR (enkel resa) för det billigaste alternativet, dvs. dela hytt med 3 andra personer..:fyllisar
Jo, men räkna realistiskt på soppa och hojslitage (däck/drivpaket/service), och lägg till tidsbesparingen, så är det inte så blodigt ändå. :tummenupp

Last edited:

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
rs 250
är det någon som vet vad banan heter som ligger i brescia området? tänkte se om det var en bana man kunde träna på eftersom min karting mekaniker bor där och jag kunde ha cykeln hos han vinters tid =)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
är det någon som vet vad banan heter som ligger i brescia området? tänkte se om det var en bana man kunde träna på eftersom min karting mekaniker bor där och jag kunde ha cykeln hos han vinters tid =)
Monza ligger väl inte så många mil därifrån? Annars vet jag inte, trodde det bara var stads-/landsvägslopp som körts i Brescia.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Verkligen kanon med så många tips! Det underlättar vid reseplaneringen. Lovar att skriva uttänkt rutt när den är klar.. :tummenupp

250 EUR ? Åkte Hamburg-Munchen förra året o betalade exakt 1503 kr enkel resa inkl hoj. Välj om möjligt en annan dag...skiljer en hel del i pris.

Jag brukar snitta ca 1100-1200 kr/dag när jag är iväg o det inkluderar boende , normal mat o bensin.

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
rs 250
det finns en bana i närheten, min mek skickade namnet förut så rota jag bort den..... får ringa han igen...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag körde från Stockholm till de italienska Alperna på två dagar (till München dag 1) och körde runt i fem (se bild) för att sedan köra hem på ytterligare två. Vad vill ni göra? Vad för slags motorcyklister är ni? Vad tycker ni är dyrt/billigt, långt/kort, fort/långsamt? Lite meningslöst att dela med sig av egna råd om man inte har snarlika värderingar/erfarenheter som den som vill ha råd.

Bifogat

• dolo_2007.jpg
    dolo_2007.jpg
    187.4 KB · Visningar: 383

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Hoj
Suzuki RF900R -94
Jag körde från Stockholm till de italienska Alperna på två dagar (till München dag 1) och körde runt i fem (se bild) för att sedan köra hem på ytterligare två. Vad vill ni göra? Vad för slags motorcyklister är ni? Vad tycker ni är dyrt/billigt, långt/kort, fort/långsamt? Lite meningslöst att dela med sig av egna råd om man inte har snarlika värderingar/erfarenheter som den som vill ha råd.

Jag vet inte riktigt vad vi har tänkt oss, det är första utlandssemestern för oss med hoj.. så mest vill jag nog bara höra lite råd och tips som ni har. Dumt att göra samma misstag som ni om man kan undvika det.
Det är ju trots allt en semester vi ska på, så tält och matlagning blir det inte men heller ingen överdrivna lyxhotell eller lyxmat. Normal mat och typ Bed & Breakfasts..

Det känns som jag har fått en ganska bra uppfattning om vad kostnaden per dag och per person generellt kan ligga på.. bara det är kanon att veta, så att man verkligen gör sin resebudget så nära sanningen som möjligt. Givetvis är det alltid lika lätt att göra av med pengar oavsett vart man är...:fyllisar

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Frakt Mc Till Italien

Är det någon som skall ner till Italien och behöver få sin/sina hojjar fraktade ner så finns möjlighet att emellanåt ordna med transport. Om ni är intresserade av att få era mc transporterade (ink packning) så kan vi säkert komma överens. Hör av er via pm så skall ni få mitt nummer.
PS: Skåpbilen är utrustad för säker transport av 2mc (kan även få med +2mc på mc släp). Mvh /Stefan

Är det någon som skall ner till Italien och behöver få sin/sina hojjar fraktade ner så finns möjlighet att emellanåt ordna med transport. Om ni är intresserade av att få era mc transporterade (ink packning) så kan vi säkert komma överens. Hör av er via pm så skall ni få mitt nummer.
PS: Skåpbilen är utrustad för säker transport av 2mc (kan även få med +2mc på mc släp). Mvh /Stefan

Skall bara tillägga detta gäller sträckan Lund-Milano (möjligtvis Padova vid vissa tillfällen)

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Bo gärna några nätter i Arabba, det ligger efter La Sella Ronda och sjuukt roligt hojåka.

har du tips om billigt boende i det området? kommer garanterat åka dit i sommar, vägarna där verkar grymma!

jag kollade förövrigt upp autozug hamburg-münchen för en mc och två personer, billigaste platserna etc, alltså inte sovvagn och det gick fan på 3500kr enkel resa. alltså 316,5 €, visserligen för två personer men ändå. så rätt långt ifrån 1500kr, för jag antar att det är mc-frakten som kostar en del? då borde väl inte en passagerare kosta så mkt till?

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kolla flera olika dagar....Vissa dagar är dyrare än andra. Jag vet inte när du ska åka , men kollade priset lite snabbt för 2 pers o en hoj... 236,50 EUR i liggvagn. https://buchung.dbautozug.de/book/3.asp (vet inte om den länken funkar ?? )

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
får göra det, och jag har inga problem med att sitta i tåget än att ligga i sovvagn om det blir billigare! ska kolla upp det iaf, vore ju grymt skönt att slippa köra de 73 mil mellan hamburg och münchen. vi har tänkt åka i mitten av juli!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
ja nu när jag tittade så va 236,50 EUR det billigaste jag kunde hitta. blir ändå runt 1800 kr billigare om jag kör, soppamässigt. men fan va mkt bekvämare det skulle vara med tåg.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag körde med en naken CB1000R, från Dolomiterna, småvägar genom Ö-rike(bl a över Brennerpasset), genom tyskland, färja till Danmark, genom Danmark och sen färja över till Sverige. Jag hann även bli full. Lyckad dag :)

Skippa autozug, bara slöseri med tid. Det är väl ändå nöjet att åka hoj man är ute efter? Autobahn och småvägarna som går pararellt är ju så jäkla sköna :)

Du behöver ha med dig den blå delen på reg.beviset, ta gärna med dig kopia på försäkringsbrev samt en "grönt kort" från försäkringskassan.
Genom tyskland bör du ha med en gul väst i bagaget(lag på det) om man får motorstop.

Genom Ö-rike kan du ju skippa motorvägarna och slippa avgift. Grossglockner kostar väl att åka över än?(gjorde det iallafall på nittiotalet)

I italien tar man en biljett ur automaten när man åker in i ett motorvägsområde och betalar när man lämnar motorvägsavsnittet(visar biljetten åt kontrollanten)
Räknade ut att det kostar drygt en femma milen :( Småvägarna går givetvis att åka på, tar tyvärr dubbelt så mycket tid, men o andra sidan......

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!
Någon här som vet något bra o ev billigt boende i närheten av paso delo stelvio :) Tacksam för svar håller som bäst på att planera sommarens äventyr:tummenupp .
Fixat det mesta i övrigt men vill ju gärna ta några rundor runt stelvio oxå:yoparty .

/Maveric

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Undvik motorvägarna så mycket som möjligt! Det finns helt fantastiska vägar som snirklar sig vid sidan av autostradan.

I somras åkte jag mycket i trakterna kring Piemonte vilket var riktigt nice.

Ett mycket trevligt ställe att stanna till på är http://www.villa-val-lemme.com/ Stället drivs av svenskar och det finns mängder av trevliga små byar i närheten. Ett måste är att stanna till i byn Gavi och beställa en tryffelpizza. Helt gudomligt gott!

Googlemaps Från Busalla ner till Genua är det en djup dalgång. På ena sidan går autostradan och på andra sidan en gammal landsväg. Gissa vilken som är roligast att köra... :)

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
Ducati
Kolla så du har CE-märkning på dina pipor. Inte ens den Italienska polisen gillar Duccens skönsång.....:gnissla

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Italienska motorvägar är avgiftsbelagda. Ibland ska man betala till en snubbe i kur, ibland verkar det vara automater på avfarterna. Jag testade att bränna förbi betalautomaten på en avfart utan att betala. Det var nästan som man kände sig som Ghostrider.
:banana
Jag minns inte om jag blev fotad (antar jag blev det), men några böter fick jag aldrig.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0