MC-resor sommaren 2011

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med tanke på att årets Kristi Himmelfärds är nästan en månad tidigare så funderar jag om det......

Jag är medveten om att det är lite tidigt på året, speciellt med tanke på att jag avser att campa. Blir det för kyligt så får det bli vandrarhem.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Mother Russia

Har en fråga, hur reser man i Ryssland? Hade tänkt åka från Helsingfors via St. Petersburg o sedan in i Estland. Men det verkar så meckigt att vi bokat om färjan direkt till Tallin istället. Mest en kostnadsfråga, då hälften av oss är studerande o det blir lite väl mycket pengar för få dagar...


Min bild efter att ha luskat i det en del:

Man måste innan man söker visum ha boende bokat o betalt för varje natt. Man kan inte välja vilket hotell som helst utan det måste vara ett som har någon form av kontakt med deras myndigheter på något vis, man kan använda sig av resebyråernas hotell då förslagsvis, kanske finns billigare o få tag på på egen hand.

Bestämma både exakt in- och utresedatum, fy fan jag e ju svensk, jag skall fan ha 30-90 dagar on entrance visa som ja e van vid... =P

Man känner sig inte det minsta välkommen, tappar änna lusten av det också.

Men ni som reser på hoj genom landet, har ni multiple entry visa då eller? Jag har haft två double entry så jag kan nog få ett multiple nu. Rapporterar man resväg o delger myndigheterna vilken buske man slår upp tältet vid för var dag?

Hade tänkt ta double entry för att ta ett par dagar i St Petersburg o sedan besöka Kaliningrad, men nu blir det inte så. Får göra som alla andra, ställa in sig i ledet o ta färjan till Petersburg med 72-timmars visa på köpet någon gång i framtiden.

Mest nyfiken.
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Claesson >>

Det finns firmor som du kan kontakta som ordnar allt åt dig.
Lite pengar under bordet och sånt.
Jag kan tyvärr inga men vet att det går till så.

Annars får du försöka ta visum själv.
Om du är läskunnig så kan du läsa dig till att det finns lite olika och lagar och regler. Ja det är inte lätt men inte så himla svårt heller.

Bäst är om du kan ordna en slags inbjudan från ett företag eller vän som är från Ryssland.

Men för en sketen genomresa på en halvdag känner jag lite overkill för att ordna med alla visumspapper, betala 700(?) osv osv.

Du verkar förövrigt rätt kunnig i frågan själv så du svarar nog bättre på den än vi andra :p

Men vad jag hört är multivisum bäst speciellt om man ska österut där man krossar andra gränser.

Men nr2, du får iaf skriva en rapport på resan! Låter ruggigt kewl.

Hälsningar från Minden, Tyskland
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top