MC-resor sommaren 2011

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Min reskamrat har ett såndäringa trangiakök med liten gasoltub. Funkar kanon.

Fixa käk vid vägkanten en solig eftermiddg, eller i kvällssolen utanför tältet... asså, vad går upp mot det...?

Ge mig värme, ge mig sommar, ge mig en kurvig asfaltväg... :yoparty
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tycker man kan satsa en slant på sk "Trangian", dvs skippa dom där billiga köken som säljs på öb etc etc.
Jag har haft min i ca 10-15 år och den är använd.....använd mycket. Började med bränsle, men insåg ganska snabbt att det var bara strul med den(finns ju dessutom inte att få tag på heller utomlands). Investerade sen i en gasolbrännare till den och använder små gasflaskor.
Alltså, känns som en engångsinvestering med ett Trangia kök.


Jo, brännaren går ju att använd som motorvärmare också :)
vinterb20c.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Funderar på ett spritkök från Clas Ohlson, 150 spänn.. Gasen kan ju ta slut, men sprit hittar man lite överallt
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Funderar på ett spritkök från Clas Ohlson, 150 spänn.. Gasen kan ju ta slut, men sprit hittar man lite överallt

Tro inte det du, vi hade ett helvete att hitta sån sprit på våran mc-resa 2009 då vi var i TYSKLAND, ja Tyskland. Vi fick köra till grannstaden för att leta upp nån Clas Ohlson-liknande affär. Detta var också i Schwarzwaldområdet där det campas mycket, då hade man ju kunnat hoppats på att det också skulle vara lätt att hitta men nä. Östeuropa lär vara ännu värre. Merparten av campare kör med gas numera.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag och flickvännen har ett Primus gaskök som heter EtaPackLite. Funkar kanon, sotar inte och tänder även när det är kallt och blåsigt. Bränslesnålt. Men nästa år då vi ska till Mongoliet blir det kanske att ta med någonting annat. Kanske något som funkar att bränna bensin. Eller så tar vi med tillräckligt med gasflaskor. Nackdelen är att man inte hittar flaskorna över allt. Men annars är det bra. Och tar löjligt lite plats.

http://www.youtube.com/watch?v=xA6ZAtM8lvw

//J
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tro inte det du, vi hade ett helvete att hitta sån sprit på våran mc-resa 2009 då vi var i TYSKLAND, ja Tyskland. Vi fick köra till grannstaden för att leta upp nån Clas Ohlson-liknande affär. Detta var också i Schwarzwaldområdet där det campas mycket, då hade man ju kunnat hoppats på att det också skulle vara lätt att hitta men nä. Östeuropa lär vara ännu värre. Merparten av campare kör med gas numera.

fan vad irriterande .. hur länge håller en sån där rund liten gaspatron ?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Beror helt på vilken disciplin du har när du lagar mat. Om det är kallt eller varmt ute. Om du har vindskydd runt kastrullen och köket (vik aluminium i fem-tio lager och platta till och vik runt kastrull/kök om du inte har typ insats i trangia). Men generellt för sommarväder, en liten primus (inte pytte-förminskade patronen alltså utan den som säljs på mackar) räcker knappt en vecka för en person om du använder köket till alla måltider.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nej det handlar om en vecka i Schweiz då vi ska tälta i 4-5 dagar. Antagligen blir det bara kaffe på morgonen och kvällsmat som jag kommer att göra, sen kommer det här köket att ligga på en hylla på obestämd tid. Därför vill jag inte ge en förmögenhet. Kan sträcka mig till 5-600kr, inte mer.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nej det handlar om en vecka i Schweiz då vi ska tälta i 4-5 dagar. Antagligen blir det bara kaffe på morgonen och kvällsmat som jag kommer att göra, sen kommer det här köket att ligga på en hylla på obestämd tid. Därför vill jag inte ge en förmögenhet. Kan sträcka mig till 5-600kr, inte mer.

då räcker det med ett vanligt litet sketet trangia egentligen och så tar du med en flaska t-röd hemifrån istället.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fattar inte det där med gasol. Då behöver man ju åka runt och jaga gas.
Multifuel is the shit säger jag bara. I värsta fall kan man slanga en slurk från hojen.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Fattar inte det där med gasol. Då behöver man ju åka runt och jaga gas.
Multifuel is the shit säger jag bara. I värsta fall kan man slanga en slurk från hojen.

Japp.
Jag har ett kök som går på bensin.Typ fotogenkök som man pumpar.
Det ska antagligen vara specialbensin men men det funkar med MC bensin likaså.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag använder till att koka kaffe på morgonen och laga mat på kvällen. Tranglian blir använd en hel del per sommar och förbrukar max en flaska per sommar bara.
Varför det går så lite gas? Jo, oftast använder man ju campingens kök, så det går inte så värst mycket gas ändå.
Klart man ska ha gas, snabb uppvärmning och......enkelt
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Några soliga dagar på Gotland under Sthlms veckan ;)...Kan nog bli rätt så kul ...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inspirerada av Pleidans tur tänkte jag dra till fjälls över Kristi Himmelsfärd. Känns som om man sett mer av andra länder än sitt eget.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vi strävar efter att undvika autobahn helt. Får se om vi lyckas med det.... Jag har i vart fall köpt Motorrads stora karta över bra mc-vägar i Tyskland, så vi har hyfsade chanser att "slippa" autobahn.
Har du en länk till denna karta? Jag ska till Alperna i juni och har beställt Alperna-kartan men har ingen karta för hemresan.

Använd gärna svara-knappen då jag inte tittar i denna tråd varenda dag
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har du en länk till denna karta? Jag ska till Alperna i juni och har beställt Alperna-kartan men har ingen karta för hemresan. Använd gärna svara-knappen då jag inte tittar i denna tråd varenda dag
Den här http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189 tar upp norra Tyskland. Sedan finns det en likadan för södra delen. Men den södra köpte vi inte, eftersom vi skall inte särskilt långt söderut.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Inspirerada av Pleidans tur tänkte jag dra till fjälls över Kristi Himmelsfärd. Känns som om man sett mer av andra länder än sitt eget.

Spårade lite åt Pledian för ett antal år sedan i Stekenjokks området. Dena bild var dagen efter midsommar när jag passerade där.

070624-5b2.jpg


Med tanke på att årets Kristi Himmelfärds är nästan en månad tidigare så funderar jag om det......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top