MC-resor sommaren 2011

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det är en J*VLA skillnad på hur folk kör i Polen jämfört med i Sverige, går knappt att jämföra. Sverige är rena barnleken i jämförelse, dessutom har vi 25343456345 ggr mer motorväg och därav betydligt mindre trafik på våra landsvägar, som i Polen istället trafikeras hårt av bilar, bussar och lastbilar m.m. Inte nog med att asfalten där är av så dålig kvalité att det skapas försänkingar av fordonens hjul och att polacker konstant har inställningen att de måste köra om folk, oavsett krön, kurva eller sikt. Efter mina 4 besök i Polen (två turnéer, 2 mc-resor) så kan jag försäkra dig om det är så här.

Och ja, jag säger inte att andra länder inte borde besökas för samma anledning, finns säkert fler men av erfarenhet så har de flesta länder faktiskt åtminstone något område som är vackert/intressant och värt att besöka. Det har jag dock inte hittat eller upplevt i Polen, än. Det vore väl kanske längst ner i söder vid Tatrabergen men där har jag inte varit än.

Södra Polen är fint. Till och med väldigt fint fläckvis. Sista timmarna innan man kör in i Slovakien. Söder om Krakow. Annars är det mest skit. Polackerna kör NÄSTAN värre än vad dom gör i Serbien och Albanien. ;)

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Södra Polen är fint. Till och med väldigt fint fläckvis. Sista timmarna innan man kör in i Slovakien. Söder om Krakow. Annars är det mest skit. Polackerna kör NÄSTAN värre än vad dom gör i Serbien och Albanien. ;)

//J

I Serbien har jag faktiskt inte upplevt att folk kör dåligt och då har jag ändå varit där två år i rad nu med hojen. Dock i Albanien... don't get me started. I klass med Polacker och Rumäner. Om inte värre, de skiter i reglerna totalt. Motorväg blir till grusväg, då finns det inga vägmarkeringar och då tycker de inte heller att några filer existerar, då blir det total anarki och det körs om på insidan m.m. Tar de ens körkort? Lär väl räcka med en liten muta så har man det klart.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
I Serbien har jag faktiskt inte upplevt att folk kör dåligt och då har jag ändå varit där två år i rad nu med hojen. Dock i Albanien... don't get me started. I klass med Polacker och Rumäner. Om inte värre, de skiter i reglerna totalt. Motorväg blir till grusväg, då finns det inga vägmarkeringar och då tycker de inte heller att några filer existerar, då blir det total anarki och det körs om på insidan m.m. Tar de ens körkort? Lär väl räcka med en liten muta så har man det klart.

Been there, done that..... :tummenupp

Men dom gånger jag själv vart på vippen att stryka med och då jag själv blev väldigt rädd var båda gångerna i Serbien. Fast det KAN faktiskt ha varit en bil från Albanien båda gångerna. Hann inte se. Det gick så jääääävla fort..... :va

//J

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Nu har jag bara strölöst genom alla sidor för ja orka inte läsa alla odrenligt. Men min plan inför sommaren är att ta tåget från Hambrug till Bozen i norra Italien och köra runt lite i Italien. Så jag tänkte höra om någon har några bra tips på vägar däromkring som går uppe i bergen sen nån fin väg ner mot Bologna?

Det vimlar av sköna vägar i området. Kan råda dig till att köpa en karta med alp/mc-inriktning så är de sköna vägarna utmärkta tex med en grön kant.

Denna tråden på ADVrider ger en del inspiration också (alla pass är inte från Italien).

Väg till Bologna går jag bet på, men testa att köra utmed Gardasjön på väg dit (undvik motorväg) och kolla in Venedig på väg tillbaka.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
...men testa att köra utmed Gardasjön på väg dit (undvik motorväg)...

kör isåfall på den västra sidan om Gardasjön, vi körde på östra sidan och det var inte alls särskilt kul. man ser inte så mycket och det är så mycket turistskit byggt längs med där också att allt tappar charmen. var väldigt förvånad och besviken. vi hann inte ens köra västra sidan.

Been there, done that..... :tummenupp

Men dom gånger jag själv vart på vippen att stryka med och då jag själv blev väldigt rädd var båda gångerna i Serbien. Fast det KAN faktiskt ha varit en bil från Albanien båda gångerna. Hann inte se. Det gick så jääääävla fort..... :va

//J

kan vara ren otur också, who knows! tur att det gick bra iaf!

har precis sagt upp med med helt ok avgångs-/uppsägningsdeal utan att ha ett nytt jobb (blev apatiskt less på mitt jobb) och funderar starkt på att bara försöka resa så mycket som möjligt i vår/sommar! tanken lockar otroligt, undra bara vad tjejen tycker!? :D Vill hinna med både norrland, norge, brittiska öarna + irland och varför inte en sväng nere i europa till? eller ja egentligen vill jag ju köra Sthlm - Magadan -Sthlm också. :näsblod

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
har precis sagt upp med med helt ok avgångs-/uppsägningsdeal utan att ha ett nytt jobb (blev apatiskt less på mitt jobb) och funderar starkt på att bara försöka resa så mycket som möjligt i vår/sommar! tanken lockar otroligt, undra bara vad tjejen tycker!? :D Vill hinna med både norrland, norge, brittiska öarna + irland och varför inte en sväng nere i europa till? eller ja egentligen vill jag ju köra Sthlm - Magadan -Sthlm också. :näsblod

Gör´t. :)

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj

jo men så ska man se till att pengarna räcker till OCH få det av frugan, hon jobbar ju också vettu och åka utan henne blir inte så uppskattat. haha, mission impossible. men någon resa utan henne borde jag få dra iväg på iaf.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
jo men så ska man se till att pengarna räcker till OCH få det av frugan, hon jobbar ju också vettu och åka utan henne blir inte så uppskattat. haha, mission impossible. men någon resa utan henne borde jag få dra iväg på iaf.

Tänk dig den övertalningskampanj som jag ska inleda framöver då..... :va Om jag får ihop allt så funderar jag på att hyra ut studion på lång tid och dra iväg i 12 - 14 månader. Utan sambo´n. Verkar inte som att hon kommer loss under så pass lång tid. Om 3 - 4 år ca. Beroende lite på hur min far mår. Hon ska plugga under lång tid och kommer vara upptagen och jag känner ett STORT behov av att göra något lite utöver det vanliga. Jag tänkte börja planera för detta och sälja av det mesta jag har som jag inte behöver och förhoppningsvis kan jag få ihop till en tillräcklig reskassa. Jag har några år på mig. Hon kommer nog inte bli arg och jag tror faktiskt inte att hon kommer säga Nej.... Men vi får se. Hjälp..... :rullandeu

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Tänk dig den övertalningskampanj som jag ska inleda framöver då..... :va Om jag får ihop allt så funderar jag på att hyra ut studion på lång tid och dra iväg i 12 - 14 månader. Utan sambo´n. Verkar inte som att hon kommer loss under så pass lång tid. Om 3 - 4 år ca. Beroende lite på hur min far mår. Hon ska plugga under lång tid och kommer vara upptagen och jag känner ett STORT behov av att göra något lite utöver det vanliga. Jag tänkte börja planera för detta och sälja av det mesta jag har som jag inte behöver och förhoppningsvis kan jag få ihop till en tillräcklig reskassa. Jag har några år på mig. Hon kommer nog inte bli arg och jag tror faktiskt inte att hon kommer säga Nej.... Men vi får se. Hjälp..... :rullandeu

//J

det är något jag också rejält suktar efter, när jag och om jag kommer kunna genom föra en sådan resa återstår dock att se.

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Någon som vet om man behöver boka färja till Tyskland i förväg på sommaren eller räcker det någon dag eller två innan man tänkt åka ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
När ska du åka ?

Jag kör mot Tyskland lördag den 2:a Juli på morgonen/förmiddagen, och ska köra ner till Wurzburg. Det skulle varit trevligt med lite resesällskap om nån annan ska åka samma dag.

Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Svårt att säga ännu men om vi båda får semester som vi önskar.
Blir det nog avresa runt 15-18 juli.Men inget är spikat och kommer troligen ändra sig ett par gånger innan vi e där

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Någon som vet om man behöver boka färja till Tyskland i förväg på sommaren eller räcker det någon dag eller två innan man tänkt åka ?

Precis detta undrar jag också.

Vad ni planerar...:) i god tid...

Själv är jag utan barn två veckor i sommar, och tänker då köra hoj. Har varit i Norge sååå många ggr, och tänker dra neråt i år. Att nå medelhavet vore riktigt cool... Blir väl isf Frankrike eller Kroatien antar jag...
Fast jag har inte kommit längre i planeringen än så...

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vad ni planerar...:) i god tid...
Jajamensan, här planeras det! :) Har bokat färja (Stena Gbg-Kiel-Gbg) 1 och 5 juni, bokat boende i Harz 2-5 juni, börjat reka vägar Kiel-Harz, köpt en karta, osv osv!

Fast vi är 7 man, så det får förberedas lite. Om man tänker sig att man ramlar in på ett tyskt Gasthaus under Kristi Himmelfärdshelgen och vill ha en sängplats eller två kan man nog få det. Men om man kommer 7 man och vill ha sängplats lär det nog vara svårare.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag brukar boka mest bara för att det ska kännas mer "på riktigt". Och sen brukar inte chefen vara så villig att betala avbokningsavgiften när nåt plötsligt måste va gjort i sista minuten.
Trelleborg-Rostock nattetid är inte ens halvfull, ialla fall om man snålar som mig och aldrig bokar hytt.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jajamensan, här planeras det! :) Har bokat färja (Stena Gbg-Kiel-Gbg) 1 och 5 juni, bokat boende i Harz 2-5 juni, börjat reka vägar Kiel-Harz, köpt en karta, osv osv!

Fast vi är 7 man, så det får förberedas lite. Om man tänker sig att man ramlar in på ett tyskt Gasthaus under Kristi Himmelfärdshelgen och vill ha en sängplats eller två kan man nog få det. Men om man kommer 7 man och vill ha sängplats lär det nog vara svårare.

Tänkte just säga att då ses vi på färjan men jag kom på att det är den 31:e maj vi åker till kiel och sedan mot verona på biltåget från hamburg.

-Är det för resten någon som farit omkring i Italien söderut från Venedig?

Vår plan är att runda Gardasjön, sedan neråt igen mot Venedig, sedan en bit mot Trieste och avsluta med att åka norrut några dagar genom alperna mot munchen.
Dock skulle det vara bra med en backup-plan om vädret är kasst i alperna så därför funderar vi på att åka söderut från venedig, är det bra hojvägar åt det hållet?

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Jag brukar boka mest bara för att det ska kännas mer "på riktigt". Och sen brukar inte chefen vara så villig att betala avbokningsavgiften när nåt plötsligt måste va gjort i sista minuten.
Trelleborg-Rostock nattetid är inte ens halvfull, ialla fall om man snålar som mig och aldrig bokar hytt.

Natt båten blir det så man kommer i land på morgonen .Och då gärna haft hytt så man e pigg och utvilad för en lång dag på hojen.
Sen vill man gärna vänta in i det sista med boka båt i fall något händer
så man e tvungen att åka något tidigare/senare

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Natt båten blir det så man kommer i land på morgonen .Och då gärna haft hytt så man e pigg och utvilad för en lång dag på hojen.
Sen vill man gärna vänta in i det sista med boka båt i fall något händer
så man e tvungen att åka något tidigare/senare
Åker du i juli är det nog bra att boka så man vet. När jag brukade åka helgen efter midsommar har det aldrig varit problem.

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag har börjat planera lite inför sommarens resa som är tänkt att gå från Sundsvall till Murmansk och vidare till Nordkap sedan ner till Lofoten och efter det köra rv 17 ner längs norksa kusten ungefär enligt denna karta (google maps funkar inte i Ryssland):

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=212848318183140328807.00049bdea83d0e7b2b0b0&z=5

Som det ser ut nu så blir jag nog ensam på denna resa men det kanske är nån här som är sugen att hänga på?

Nån som har några bra tips längs den planerade rutten?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln