MC-resor sommaren 2011

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det stämmer att det krävs ett "tillstånd". Det skaffar man väldigt lätt genom att visa upp ett pass, få det stämplat och betala för sig. Detta sker vad jag förstått vid infarten till det avgränsade området. Där finns ett "hotell" mm på plats.


Edit: Enligt denna länk ska man lättast fixa det i Kiev. Jag såg dock nån Youtube-film ett tag sen när ett par tyskar åkte ditt och fick tillstånden på plats.

Titta ca 30rader ner under "Get In"
Chernobyl

Jag misstänkte att det var något sånt men jag tycker det borde gå att göra antingen på plats eller någonstans i närheten, inte för att Kiev är aslångt bort. Aja, någon gång måste man ju dit iaf!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag misstänkte att det var något sånt men jag tycker det borde gå att göra antingen på plats eller någonstans i närheten, inte för att Kiev är aslångt bort. Aja, någon gång måste man ju dit iaf!

Tror inte att det är mycket mer än ca 2 - 2,5 timmes körning norrut från Kiev till Ukraina. 150 kilometer ca. Jag vill också dit. Försöker få min flickvän att hänga på när vi ändå passerar på vägen till Mongoliet nästa år men hon vägrar. :(

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tror inte att det är mycket mer än ca 2 - 2,5 timmes körning norrut från Kiev till Ukraina. 150 kilometer ca. Jag vill också dit. Försöker få min flickvän att hänga på när vi ändå passerar på vägen till Mongoliet nästa år men hon vägrar. :(

//J

ja det vore dumt att missa om ni ändå ska österut! är hon rädd för strålning? ;)
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Tillståndet heter: "Djengi" och ansökan heter "skolko chotisch ?"

hahahahah helt underbart och antagligen sant!!!!
:D:D:D

Enligt min vän så finns det fortfarande illigala "stalkers" där, leta på plats, annars har han ett nummer till en kille om du talar ukrainska så kan du ringa och bestämma något.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
ja det vore dumt att missa om ni ändå ska österut! är hon rädd för strålning? ;)

Tror det. Det har ryktats på sistone om att den där Ukrainska hojtjejen (Elena?) som hade websidan kidofspeed inte alls körde hoj till Chernobyl utan bara körde fram till avspärrningen. Och sedan åkte buss med ett gäng andra och bara hade hjälmen med sig. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men många har påpekat att hon aldrig plåtat hojen efter avspärrningen. Det finns ett flertal direkta felaktigheter i det hon skriver också. Bl.a. att hennes far skulle jobbat på kraftverket. Det finns ganska mycket radioaktivitet i det vägdamm som ligger på vägen och när man kör rör man upp det och då blir man mer utsatt på hoj än i en bil. Jag läste någonstans att om man nu skulle åka dit på motorcykel och är fler än en så ska man definitivt inte köra efter varandra. Om man är två ska man åka bredvid varandra istället för att undvika det damm som den som kör först rör upp. Ligger säkert någonting i det. Jag behöver nödvändigtvis inte köra hoj dit utan bil funkar också. Organiserad busstur eller hyrbil. Eller om man drar dit på vintern på en sådan här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZfpQmuPO7c0

Snön bör kanske dämpa strålningen lite. Kanske.....

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tror det. Det har ryktats på sistone om att den där Ukrainska hojtjejen (Elena?) som hade websidan kidofspeed inte alls körde hoj till Chernobyl utan bara körde fram till avspärrningen. Och sedan åkte buss med ett gäng andra och bara hade hjälmen med sig. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men många har påpekat att hon aldrig plåtat hojen efter avspärrningen. Det finns ett flertal direkta felaktigheter i det hon skriver också. Bl.a. att hennes far skulle jobbat på kraftverket. Det finns ganska mycket radioaktivitet i det vägdamm som ligger på vägen och när man kör rör man upp det och då blir man mer utsatt på hoj än i en bil. Jag läste någonstans att om man nu skulle åka dit på motorcykel och är fler än en så ska man definitivt inte köra efter varandra. Om man är två ska man åka bredvid varandra istället för att undvika det damm som den som kör först rör upp. Ligger säkert någonting i det. Jag behöver nödvändigtvis inte köra hoj dit utan bil funkar också. Organiserad busstur eller hyrbil. Eller om man drar dit på vintern på en sådan här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZfpQmuPO7c0

Snön bör kanske dämpa strålningen lite. Kanske.....

//J

åka till kiev och hyra bil lär väl vara en bättre idé isf!?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Sitter ner nu och fundera på att kanske nöja sig med att bara hoja runt i tyskland 1 vecka i sommar ( första hoj semestern tog kortet förra aug)
Så man e inte så erfaren.
Men det blir nog även länder runt om då typ Belgien,Frankrike,Schweiz
Österrike.Man attackera från Tyskland då

Det man e ute efter är Härliga mc-vägar, berg ,slott ,borgar gamla miljöer
och även då hoppas man hinner ner och prova lite alpkörning .
Men e det för tajt att hoppas en vecka räcker?

"Ja slänger in en liten bild oxå. Där se man att det mest bli att smyga i landsgränserna men tog sträckan på ViaMichelin och det blev ca 175 mil om jag gjort rätt.
Sen får man nog lägga på minst 100 mil till för att man e nyfiken och vill
undvika autobahn i mesta möjlighet och hålla sig till sevärdheter längs vägen"och vad gäller alpkörning så e det ju om det finns någon sträcka längs gränsen Tyskland-Schweiz eller Tyskland -Österrike ---->Dagens edit

tur.JPG
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sitter ner nu och fundera på att kanske nöja sig med att bara hoja runt i tyskland 1 vecka i sommar ( första hoj semestern tog kortet förra aug)
Så man e inte så erfaren.
Men det blir nog även länder runt om då typ Belgien,Frankrike,Schweiz
Österrike.Man attackera från Tyskland då

Det man e ute efter är Härliga mc-vägar, berg ,slott ,borgar gamla miljöer
och även då hoppas man hinner ner och prova lite alpkörning .
Men e det för tajt att hoppas en vecka räcker?

En vecka räcker inte till alla dessa länder, inte om du vill hinna se och uppleva saker. Du hinner typ ner till tyskland och har några dagar där nere. Beror på hur bråttom du har, du kan ju gasa fullt på autobahn och alla andra transportsträckor så har du 3-5 dagar i t.ex. alperna. Bra vägar i tyskland hittar du bl.a. i Schwarzwaldområdet, väldigt fint!
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Rekommenderar att köra utmed Mosel, i Eifelregionen och vägarna kring Nürburg. Vilken del av alperna tänker du dig?

Min erfarenhet är att Autobahn är trist på hoj, men går snabbt. Mindre vägar, Bundesstrassen, är roligare men tar mycket tid eftersom det finns sjukt mycket byar/städer i det landet. Mitt förslag är Autobahn på förmiddagen och mindre vägar på eftermiddagen för att komma nånvart
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Enligt Pat krävs det ordentliga cojones för att ta vägen genom Polen. Eller att man e deprimerad och inte bryr sig längre ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Enligt Pat krävs det ordentliga cojones för att ta vägen genom Polen. Eller att man e deprimerad och inte bryr sig längre ;)

Så farligt är det inte längre. Det beror på vilken väg man tar och när, men det gick bra på kommunisttiden så går det bättre nu, även om det inte blir helt smärtfritt. Å andra sidan från Gdansk till Warszawa och vidare mot Kraków går det svinenkelt. Polen är nog inget större bekymmer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Enligt Pat krävs det ordentliga cojones för att ta vägen genom Polen. Eller att man e deprimerad och inte bryr sig längre ;)

Nja, de kör som svin, men har man huvudet på skaft är det inga problem.
Det är dock ett förbannat trist land. Platt och med raka, hårt trafikerade vägar.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Enligt Pat krävs det ordentliga cojones för att ta vägen genom Polen. Eller att man e deprimerad och inte bryr sig längre ;)

mja, ballar eller inte ballar så är det som Starstriker säger, meningslöst land att köra igenom för många anledningar. Fort går det inte heller och verkligen inget land att börja med för en som är ny på både hojen och mc-resandet. folk kör stressigt och som idioter helt enkelt. och några motorvägar finns det inte många av.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
mja, ballar eller inte ballar så är det som Starstriker säger, meningslöst land att köra igenom för många anledningar. Fort går det inte heller och verkligen inget land att börja med för en som är ny på både hojen och mc-resandet. folk kör stressigt och som idioter helt enkelt. och några motorvägar finns det inte många av.

Äääää finns många länder som e meningslösa att köra igenom av den anledningen.
Folk kör stressigt och som idioter i Sverige och det stoppar ju inte nybörjare på hoj eller???

I alla fall visum till Vitryssland fixat, kontakt med stalker i Ukraina upprättad, nu e de bara att vänta på end of mission och sedan kan jag dra iväg!!!:tummenupp
 

jokinen

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
helsingborg
Hoj
suzuki gsx600f -99
blir förmodligen skåne upp till treriksröset sen vidare in i finland och ner till helsingfors och hälsa på släktingar ;)
 

viktor17

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Leksand
Hoj
Ducati monster
Nu har jag bara strölöst genom alla sidor för ja orka inte läsa alla odrenligt. Men min plan inför sommaren är att ta tåget från Hambrug till Bozen i norra Italien och köra runt lite i Italien. Så jag tänkte höra om någon har några bra tips på vägar däromkring som går uppe i bergen sen nån fin väg ner mot Bologna?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Äääää finns många länder som e meningslösa att köra igenom av den anledningen.
Folk kör stressigt och som idioter i Sverige och det stoppar ju inte nybörjare på hoj eller???

Det är en J*VLA skillnad på hur folk kör i Polen jämfört med i Sverige, går knappt att jämföra. Sverige är rena barnleken i jämförelse, dessutom har vi 25343456345 ggr mer motorväg och därav betydligt mindre trafik på våra landsvägar, som i Polen istället trafikeras hårt av bilar, bussar och lastbilar m.m. Inte nog med att asfalten där är av så dålig kvalité att det skapas försänkingar av fordonens hjul och att polacker konstant har inställningen att de måste köra om folk, oavsett krön, kurva eller sikt. Efter mina 4 besök i Polen (två turnéer, 2 mc-resor) så kan jag försäkra dig om det är så här.

Och ja, jag säger inte att andra länder inte borde besökas för samma anledning, finns säkert fler men av erfarenhet så har de flesta länder faktiskt åtminstone något område som är vackert/intressant och värt att besöka. Det har jag dock inte hittat eller upplevt i Polen, än. Det vore väl kanske längst ner i söder vid Tatrabergen men där har jag inte varit än.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top