MC-resor sommaren 2011

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Ser ut som en utmaning att ta sig dit! Var det varaderon du åkte på när kortet ovan togs? Vägen lär inte vara värre än denna iaf, förutom ur vädersynpunkt då..
dag7-1.jpg
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Största orsaken är ju precis som du skriver....sätta på klibban.
Tillbaka via en fantastisk rolig körväg efter E6 mot Narvik.
:) Alltid kul att få medhåll...

Då kan jag tipsa om en omväg på några km för att se den enda glaciären på Europeiska fastlandet som kalvar i havet, den ligger några mil väster om Alta vid Burfjord ungefär.

attachment.php


Denna bilden tog jag själv när jag var där med bil 2006, klockan är 2-3 på natten....

attachment.php
 

Bifogat

  • Glaciär.jpg
    Glaciär.jpg
    239.1 KB · Visningar: 1,416
  • Glaciär 02.jpg
    Glaciär 02.jpg
    75.9 KB · Visningar: 967

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vi är ett litet gäng som börjat spåna lite smått på en tripp till norra Italien.
Hamnade en bit in i Italien lite av misstag förra året då Stelviopasset var igensnöat. Huvudmålet var egentligen Österrike men Italien kändes bättre med mindre och kurvigare vägar plus att vädret var bättre.
Troligen blir det för första gången tåg fån Hamburg på nervägen och köra hem. Främst för att spara tid då hälften av deltagarna är egenföretagare med familj. Nervägen brukar ofta bli lite långsammare så det blir ju skönt att slippa den biten. Kostnadsmässigt räknar vi med kanske en 500-1000kr dyrare än att köra hela vägen om man jämför biljettpriset med bensinpengar och extra övernattning.
Frågan är bara om man skall sikta på att anlända i Verona eller Trieste. Fördel Verona är att då är man ju direkt i Dolomiterna. Fördelen med Trieste är att man kan inleda resan med lite varm och go körning utmed medelhavskusten och ta sig mot venedig innan man kör upp mot Dolomiterna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ser ut som en utmaning att ta sig dit! Var det varaderon du åkte på när kortet ovan togs? Vägen lär inte vara värre än denna iaf, förutom ur vädersynpunkt då..

:) Lite bättre. Nejdå, vägarbete för att asfaltera. 3 mil vägarbete och regn på det känndes inte rätt med en "buss".
Annars, vägen från Tana bru och mot väst(Gamvik, Nordkap etc) är med norska mått ganska risig. Som en norrbottnisk väg då? :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild05/050807.html



:)
Denna bilden tog jag själv när jag var där med bil 2006, klockan är 2-3 på natten....

attachment.php

Ganska häftigt egentligen. Man vaknar knallfull klockan 2, kikar ut och funderar om det är dag eller natt :)




Man kan inte ha fullt med klistermärken på sin hoj. Den skulle ju se helt kletig ut :)

En sån här räcker:
22935425-M.jpg

Helt rätt, men och andra sidan....en ADV-klibba kan du slänga på när du kännder dig som sådan, medan en Nordkapklibba slänger du på när du förtjänat det.
060624b24.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vi är ett litet gäng som börjat spåna lite smått på en tripp till norra Italien.
Hamnade en bit in i Italien lite av misstag förra året då Stelviopasset var igensnöat. Huvudmålet var egentligen Österrike men Italien kändes bättre med mindre och kurvigare vägar plus att vädret var bättre.
Troligen blir det för första gången tåg fån Hamburg på nervägen och köra hem. Främst för att spara tid då hälften av deltagarna är egenföretagare med familj. Nervägen brukar ofta bli lite långsammare så det blir ju skönt att slippa den biten. Kostnadsmässigt räknar vi med kanske en 500-1000kr dyrare än att köra hela vägen om man jämför biljettpriset med bensinpengar och extra övernattning.
Frågan är bara om man skall sikta på att anlända i Verona eller Trieste. Fördel Verona är att då är man ju direkt i Dolomiterna. Fördelen med Trieste är att man kan inleda resan med lite varm och go körning utmed medelhavskusten och ta sig mot venedig innan man kör upp mot Dolomiterna.

Jag har personligen aldrig förstått vad för tid man sparar in genom att ta tåget?
Finns massor av tid att förlora: Man ska först passa in tiden när tåget går, ta sig till station, baxa hojen och sig själv för transport. Framme är det då omvänd ordning. Dessutom hamnar man ju inte var man vill.

Sorry för OT, besvarar ju inte din fråga :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
jag kan definitivt tipsa om Prekestolen (predikstolen, preikestolen) precis över Lysfjorden utanför Stavanger i Norge.
Det är en härligt promenad uppför berget men utsikten är värd allt bekymmer. Dessutom är parkering för sitt fordon enda kostnaden.

Ligger flera campingar i närheten. Jag fick själv problem med att vara ute i sista minuten utan plats att sova för 1,5 år sen. När jag inne i Tau tackade nej till erbjudandet att få ett enkelrum på hotell för typ 1500 NOK så körde jag vidare och hittade en camping (öppen men obemannad) som jag parkerade på och slog upp mitt tält på valfri ledig plats. Kostade väl 150 NOK sen på morgonen för bil och tält. Hade lika gärna kunnat dra bara iofs men man är ju ärlig :tungan

Men som någon sa innan det tar tid att köra i norge.
Jag körde från Olso till Stavanger på en dag. Det är nog knappt 55 mil och då var det med bil och ganska bra tempo.
Hela den sträckan på 1 dag skulle jag nog knappast ge mej på med hoj.
 

Bifogat

  • SNV32346.jpg
    SNV32346.jpg
    258.1 KB · Visningar: 114
  • SNV32339.jpg
    SNV32339.jpg
    254.4 KB · Visningar: 99
  • SNV32386.jpg
    SNV32386.jpg
    239.2 KB · Visningar: 146

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
jag kan definitivt tipsa om Prekestolen (predikstolen, preikestolen) precis över Lysfjorden utanför Stavanger i Norge.
Det är en härligt promenad uppför berget men utsikten är värd allt bekymmer. Dessutom är parkering för sitt fordon enda kostnaden.

Ligger flera campingar i närheten. Jag fick själv problem med att vara ute i sista minuten utan plats att sova för 1,5 år sen. När jag inne i Tau tackade nej till erbjudandet att få ett enkelrum på hotell för typ 1500 NOK så körde jag vidare och hittade en camping (öppen men obemannad) som jag parkerade på och slog upp mitt tält på valfri ledig plats. Kostade väl 150 NOK sen på morgonen för bil och tält. Hade lika gärna kunnat dra bara iofs men man är ju ärlig :tungan

Men som någon sa innan det tar tid att köra i norge.
Jag körde från Olso till Stavanger på en dag. Det är nog knappt 55 mil och då var det med bil och ganska bra tempo.
Hela den sträckan på 1 dag skulle jag nog knappast ge mej på med hoj.


Den som orkar knalla upp dit ja :)
Jag har varit dit två gånger för att knalla upp dit. Båda gångerna har slutat med att jag stannat på campingen och druckit öl istället :va

Tredje gången tog jag båten från Stavanger(Lauvik) till Lysebottn istället...och då fick man ju se Preikestolen åtminstone nerifrån.....och lite annat typ:
100722-7b11.jpg
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Helt rätt, men och andra sidan....en ADV-klibba kan du slänga på när du kännder dig som sådan, medan en Nordkapklibba slänger du på när du förtjänat det.
060624b24.jpg

För din del borde väl klistermärken typ Simrishamn, Århus, Smålandstenar och Långe Jan vara mer creddigt..:D
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Jag drar på en 3-dagars resa till södra Norge så fort snön lyfter.
Drar till Kristiansand första dagen (en fredag), för att besöka min mormor, som jag inte har sett på 15 år.
Andra dagen (lördag) kör jag mot Stavanger för att se Predikstolen å sedan vidare på något sätt genom fjällen, försöka hitta roliga vägar å vyer...
Har inte planerat nåt efter Stavanger.
Räknar med att jag är hemma i Västerås söndag kväll. Häng med vettja, Pat. ;-) Försöker övertala Magnus oxå :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För din del borde väl klistermärken typ Simrishamn, Århus, Smålandstenar och Långe Jan vara mer creddigt..:D


Känns som man bor mitt i Sverige nu :)

Jo, det blir att man dricker kaffe på morgonen bestämmer sig för en tur dit. Fast, ett år åkte jag faktiskt till Nordkap genom att först passera Malmö :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag drar på en 3-dagars resa till södra Norge så fort snön lyfter.
Drar till Kristiansand första dagen (en fredag), för att besöka min mormor, som jag inte har sett på 15 år.
Andra dagen (lördag) kör jag mot Stavanger för att se Predikstolen å sedan vidare på något sätt genom fjällen, försöka hitta roliga vägar å vyer...
Har inte planerat nåt efter Stavanger.
Räknar med att jag är hemma i Västerås söndag kväll. Häng med vettja, Pat. ;-) Försöker övertala Magnus oxå :D

med vilken hoj då? SV'n är ju till salu och KTM'en vill jag nog inte åka sådana svängar med! :tummenupp
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Jag drar på en 3-dagars resa till södra Norge så fort snön lyfter.....

Jag har också planer att dra på 3-4dagars tur till Norge så fort någon eliminerar snön. Så om du vill ha en rätt okänd människa med dig så är jag nog på :tummenupp
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Jag har också planer att dra på 3-4dagars tur till Norge så fort någon eliminerar snön. Så om du vill ha en rätt okänd människa med dig så är jag nog på :tummenupp
Låter bra!
Är inte du rädd för att ha en okänd, 106 kg jugge, med fåret över axlarna med dig, så kör vi... :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: Pat

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Finland är det enda Nordiska land jag inte besökt, sugen på att uppleva landet på hoj! Tänkte köra camping-varianten. Enkelt, liten packning och har nån vision om att åka runt bland skog och sjöar :)
Vet inte hur jag ska ta mig dit, men lär väl bli båtresa från... vart de nu går. Har inte alls googlat upp hur man tar sig dit, men det är långt kvar.
Har någon tips om FINLAND, mottages detta tacksamt! Alltifrån speciell väg eller plats till hur man tar sig dit eller "bra att veta" :tummenupp
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Pat!
Om du fortfarande planerar att köra till UK till sommaren så rekommenderar jag norra högländerna o speciellt en väg :yoparty:yoparty
http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=Scourie,+Lairg,+United+Kingdom&daddr=Inchnadamph,+UK&geocode=FQVhegMdkGKx_yl1NiboryqOSDFns19cqkIDZA%3BFXZOdwMdERm0_ynpvewKO9OPSDGgk15CsSscPg&hl=sv&mra=ls&sll=58.326799,-4.985046&sspn=0.16008,0.438766&ie=UTF8&z=10
Var där förra sommaren o körde finns reseberättelse här med video länk på denna sträckan :D.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218456
http://www.youtube.com/watch?v=RVzL7yKrejA
Nerklippt från 17min ville inte lägga ut andras nummerplåtar :rolleyes: på tuben:tummenupp.
Finns gott om trevliga mc vägar över hela UK o ett o annat destilleri o kolla upp :D


/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Vi är ett litet gäng som börjat spåna lite smått på en tripp till norra Italien.
Hamnade en bit in i Italien lite av misstag förra året då Stelviopasset var igensnöat. Huvudmålet var egentligen Österrike men Italien kändes bättre med mindre och kurvigare vägar plus att vädret var bättre.
Troligen blir det för första gången tåg fån Hamburg på nervägen och köra hem. Främst för att spara tid då hälften av deltagarna är egenföretagare med familj. Nervägen brukar ofta bli lite långsammare så det blir ju skönt att slippa den biten. Kostnadsmässigt räknar vi med kanske en 500-1000kr dyrare än att köra hela vägen om man jämför biljettpriset med bensinpengar och extra övernattning.
Frågan är bara om man skall sikta på att anlända i Verona eller Trieste. Fördel Verona är att då är man ju direkt i Dolomiterna. Fördelen med Trieste är att man kan inleda resan med lite varm och go körning utmed medelhavskusten och ta sig mot venedig innan man kör upp mot Dolomiterna.

Hej var själv nere i Italien sommaren 09 fina vägar där :yoparty.

Bolzano är ett alternativ som Autozugen oxå går till kolla min reseberättelse här om du vill ha tips.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217542

/Maveric
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top