MC-resor sommaren 2011

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
tror "Hellman" har gjort något liknande!?

Jepp. Vi drog runt hela Nordkalotten förutom den ryska sidan förra sommaren. Här är lite bilder.

Nordkalotten.

Väldigt fint men tidvis kallt. +1,5 var väl det kallaste vi stötte på när närmade oss Tomsö lite för sent en kväll. Mycket regn i norra/nordöstra Norge men det vart mindre regn ju längre västerut vi kom. Vi tog oss tillbaka in i Sverige via Bodö/Mo i Rana och sen över Hemavan/Tärnaby/Storuman/Vilhelmina och tillbaka till Stockholm då vi bestämde oss för att spara södra Norge till ett annat år.

En sak som man ska tänka på är att det är dyrt i Norge. Det billigaste boendet är camping eller hyra "hytter"/stugor. Ett tips är att inte köra för sent på kvällarna. Kan bli svårare att hitta någorlunda hyffsat prissatt boende efter klockan 17 så det är bättre att kliva upp lite tidigare och börja leta boende för kvällen runt klockan 16 med förhoppning om att ha hittat någonting innan 17. Ju senare man börjar kolla boende desto dyrare blir det oftast. Dom lite billigare stugorna brukar bli uthyrda ganska fort märkte vi.

Några tankar i ärendet.....

Inför sommaren -11 funderar vi på Färöarna och Island. Island har ju varit svindyrt tidigare men då dom har ekonomiska problem på ön har priserna rasat och det ganska rejält. Så om man ska ha råd att åka dit bör man kanske passa på inom en inte allt för avlägsen framtid. Det lär bli dyrt igen när landet kommit på fötter.

Det går färjor från Danmark via Färöarna till Island. Hoppa av på Färöarna, kör omkring där i två dagar och ta nästa färja till Island där vi tänkte vara i en vecka ca och sen färjan tillbaka till Danmark igen. Något sådant i stort ser planerna ut. Vi träffade och lärde känna några islänningar i somras och dom har bjudit in oss så vi kommer ha bra tips och troligtvis två hojåkande guider under vårt besök där. Kan bli trevligt.

Mer om detta framöver....

//J

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jepp. Vi drog runt hela Nordkalotten förutom den ryska sidan förra sommaren. Här är lite bilder.

Nordkalotten.

Väldigt fint men tidvis kallt. +1,5 var väl det kallaste vi stötte på när närmade oss Tomsö lite för sent en kväll. Mycket regn i norra/nordöstra Norge men det vart mindre regn ju längre västerut vi kom. Vi tog oss tillbaka in i Sverige via Bodö/Mo i Rana och sen över Hemavan/Tärnaby/Storuman/Vilhelmina och tillbaka till Stockholm då vi bestämde oss för att spara södra Norge till ett annat år.

En sak som man ska tänka på är att det är dyrt i Norge. Det billigaste boendet är camping eller hyra "hytter"/stugor. Ett tips är att inte köra för sent på kvällarna. Kan bli svårare att hitta någorlunda hyffsat prissatt boende efter klockan 17 så det är bättre att kliva upp lite tidigare och börja leta boende för kvällen runt klockan 16 med förhoppning om att ha hittat någonting innan 17. Ju senare man börjar kolla boende desto dyrare blir det oftast. Dom lite billigare stugorna brukar bli uthyrda ganska fort märkte vi.

//J

Sjysta bilder Hellman. Alltid trevligt med ödemark. Kikade på eran rutt(svårt att tyda på den lilla kartan detaljerna)
Kortaste vägen upp till Nordkap från Luleå är via Pajala, in i Finland och sen via Enontekiö. Dock den tråkigaste vägen tycker jag.
Brukar själv ta via Torneå, Rovaniemi osv.

Men ni missade några ställen på eran omväg till Nordkap(om nu nån skulle följa din väg)
Från Tana Bru går ju vägen österut till Vadsö o Vardö. Ödslig väg dit. I Vardö finns ett(1) träd som kläs in på vintrarna för överevnad.

Strax ovanför Vardö finns byn Hamningsberg, "end of Europe" som den kallas. Ett område som har en natur som inte finns nån annanstans i Norge
040714b3.jpg

040714b7.jpg

040714b6.jpg

Verkar som ni kört väg 98 från Tana Bru....eller?
Vägen är ju risig, men fullt körbar om man inte har bråttom
050807b4.jpg

Dåligt med tankningsställen, så man bör tanka i Tana Bru. Nästa är vid en camping i Ilfjord.
Från Ilfjord kan man även göra en avstickare norrut....
050807b5.jpg

......till Gamvik, europas nordligaste fyr(finns soppamack i Mehamn)

Förresten, E6:an från Nordkap till Narvik tycker jag är riktigt riktigt härlig körning.
Om man nu kommer fån Nordkap och ska till Lofoten, så tycker jag att man ska inte missa ön Senja ovanför Lofoten. Det går dessutom färja från Senja till Lofoten. Tycker ön är mycket vacrare än Lofoten.

Runda ön, besök alla återvändsvägar. Ska man skippa nån, så är det den första efter bron(väg 860)
Lite kartor och bilder: [URL="http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070713/070713.html"]http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070713/070713.html[/URL]

Jag och en god vän hade planerar för Stockholm - Oslo...
...via Nordkap.
Stockholm - Haparanda/Kalix - Nordkap - Tromsö - Lofoten - Trondheim - Geijranger - Trollstigen - Lillehammer - Oslo - Stockholm
Någon som har gjort en resa till Nordkap och sedan ned igenom Norge?

Sväng av på RV17 strax efter Bodö. Ett besök kanske vid svartisen
020827b3.jpg

Följ rv17 förbi Mo i Rana, ner till Nesna(då har du åkt 2 färjor+färjan fån Nesna)
Därifrån kan du antingen ta ut på E6:an igen, eller fortsätta RV17(tycker att rv17 är bäst till Nesna, sen kan man lika gärna åka nåt annat)

Från Trondheim är det ju populärt att åka via Atlanthavsvägen till Trollstigen.
090718-9b2.jpg

Vete tusan, vägen(bron) är ju fantastisk, men kort o intensiv. Dessutom kostar det ju att ta sig in i stan Kristiansund via en tunnel och sen färja till vägen/broarna.

Annars finns det ju en häftig väg(omväg) som går via Aursjövägen:
http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&vps=1&jsv=299a&oe=UTF8&msa=0&msid=114517051368690652267.00048d620eb0037ca1c43

Grusväg, men fult körbar för alla sorters hojar(dock se till at det INTE regnar=halt)
100722-3b23.jpg

100722-3b34.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=SARPOgX-Frs&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=veazlw2Wf18&feature=related

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=SARPOgX-Frs&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

När du passerat Geiranger och kommer sen till byn lom....så är det ju bara sen att åka till Lillehammer(vad man nu ska göra där?)

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tänkte köra en sväng i juni!

Mora-Östersund(ej E45)-Norge?(mosjön)-Kiruna-Lycksele-Gävle-hemmåt!

Vad är en lagom dagsetapp 55-60mil eller 45-50?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vintern känns ju bara mer och mer tryckande utanför fönstret när man står och försöker jobba och tjuvkikar lite här! :gnissla

Tror det är min tur att vara "resledare" till sommarn, vet inte vart jag ska ta gänget än. Lutar kanske åt lite tyskland med slutmål nurnburgring kanske :).
(Enligt google översätt blir min titel i tyskland "Reise-Führer", låter auktoritärt värre... :D)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
VS! Jävligt schyssta bilder! dina med Hellman! Måste fan ta mig till Norge snart!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vi har besökt IoM TT 2 gånger tidigare, 2005 och 2008 och nålsögat är färjan mellan England och Isle of Man, när vi var där 2005, så kunde man teckna sig för färje biljetter till 2007 års event (IoM TT 100 års jubileum) vilket säger en del om intresset och svårigheten att ta sig till ön under IoM TT veckorna. Vi hade problem att få plats 2008, men det gick med hjälp av hotellet i Port Erin.
Denna gång lyckades jag boka våra platser samma dag dom släptes i juni i år.
För övrigt är detta en helt otroligt upplevelse, vilket förklarar att vi är flera som åker dit 2:a elr 3:e gången.
Vad gäller packing på ZX10:an så skall jag leta upp lite bilder från 2009 års besök till MotoGP at Autodromo Brno

Verkar inte vara några problem att boka biljetter, vi har iaf gjort det till nästa år nu iaf, och det verkade inte vara ont om sittplatser när vi beställde iaf.
Vi beställde via deras hemsida.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tänkte köra en sväng i juni!

Mora-Östersund(ej E45)-Norge?(mosjön)-Kiruna-Lycksele-Gävle-hemmåt!

Vad är en lagom dagsetapp 55-60mil eller 45-50?
Det senare, eller mindre ändå. Det går inte så fort i Norge, men det är kul... 45 mil på norska vägar tar lååång tid.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Sjysta bilder Hellman. Alltid trevligt med ödemark. Kikade på eran rutt(svårt att tyda på den lilla kartan detaljerna)

Hej och tack. Nä svårt med kartor. Har skaffat en Spot GPS tracker sedan dess så nu ska det väl bli lite enklare att se valda vägar i efterhand.

http://www.spotadventures.com/trip/view?trip_id=228725

Hade inte den i Norge förra sommaren tyvärr. Länken är till en trip jag gjorde i septemver/oktober till Bulgarien. Ska försöka ha med den på framtida tripper. Smidigt och bra sätt att hålla kontakt med familj och vänner utan att ruinera sig. Då kan man i alla fall kommunicera att allt är väl och exakt vart man är. Och kunna presentera en vettig karta.

//J

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Norgebilder från min tripp i somras, de flesta bilderna tagna i sydvästra delen av Norge.

Bilderna skiljer sig en aning från det man oftast förknippar med hojåkning i Norge, fjordar och fjäll, men det finns så mycket mer att se....

DSC00914.jpg

DSC00920.jpg

DSC00929.jpg

DSC00934.jpg

DSC00960.jpg

DSC00997.jpg

DSC01010.jpg

Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Sugen på väldigt mycket kortare resan än andra beskrivit. En sväng till Gotland 1-2 veckor vore trevligt.

Åka runt på ön, fota och kolla typ. Gärna dagsutflykter med lite grill och nån öl på campingen mot kvällen. Sola känner jag inte för, men bada kan man ju klämma in för lite avkoppling.

Några tips på sevärdheter och bra boende för hojburna?

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
.
Kastar in några bilder från i sommras. Vi var på en liten tripp till Lofoten. Hade väldigt fint väder hela resan :tummenupp

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    46.7 KB · Visningar: 113
  • 2.JPG
    2.JPG
    135.5 KB · Visningar: 120
  • 3.JPG
    3.JPG
    86.3 KB · Visningar: 115
  • 4.JPG
    4.JPG
    98.1 KB · Visningar: 119
  • 5.JPG
    5.JPG
    127.1 KB · Visningar: 125
  • 6.JPG
    6.JPG
    109.2 KB · Visningar: 118

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Hoj
zx9r 1995
Sverige - Amsterdam

Hej, jag och 2 kompisar funderar på Sverige amsterdam, vi undrar lite hur är de med vägmotell osv neråt finns det och vad kostar sånna per natt?
Nån som har massa tips och vill dela med sig ?:)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Norgebilder från min tripp i somras, de flesta bilderna tagna i sydvästra delen av Norge.

Bilderna skiljer sig en aning från det man oftast förknippar med hojåkning i Norge, fjordar och fjäll, men det finns så mycket mer att se....
Sköna foton! Var fann du sandstränderna? (har hört att den sortens landskap finns i sydväst, men vet inte riktigt var)

Sugen på väldigt mycket kortare resan än andra beskrivit. En sväng till Gotland 1-2 veckor vore trevligt. Åka runt på ön, fota och kolla typ. Gärna dagsutflykter med lite grill och nån öl på campingen mot kvällen.
Gotland är fint som semestermål! Klart värt en resa. Fast betänk att det bara är c:a 17 mil från nordöstra spetsen (Fårö fyr) till sydspetsen (Hoburgen). Det är mao inga avstånd att tala om. Så tänker du hoja där "1-2 veckor" så hinner du se ALLT. :) En vecka låter kanske mer lagom, om fokus är på hojåkningen. Men, det finns ju mycket annat där - stränder, ruiner och murar, gamla kyrkor, raukar, pubar och krogar i överflöd. Och Visby innerstad är bitvis som ett vykort...

Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Hej, jag och 2 kompisar funderar på Sverige amsterdam, vi undrar lite hur är de med vägmotell osv neråt finns det och vad kostar sånna per natt?
Nån som har massa tips och vill dela med sig ?:)

Det vimlar av hotell/gasthaus neråt Tyskland/Nederländerna. Inga problem att hitta boende för några hundralappar inkl frukost. Förmodligen billigare om man vågar svänga av motorvägarna.

Det är smutt att ha med GPS som kan söka efter hotell. Även Google Maps där man kan välja ett kartområde och söka på "hotell". Man får många träffar.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Tror det är min tur att vara "resledare" till sommarn, vet inte vart jag ska ta gänget än. Lutar kanske åt lite tyskland med slutmål nurnburgring kanske :).
(Enligt google översätt blir min titel i tyskland "Reise-Führer", låter auktoritärt värre... :D)

Har själv kört i Moselområdet och Nürburgring. Rekommenderas.

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Verkar inte vara några problem att boka biljetter, vi har iaf gjort det till nästa år nu iaf, och det verkade inte vara ont om sittplatser när vi beställde iaf.
Vi beställde via deras hemsida.

Kan ju bero på när man åker, vi tar båten från Liverpool den 4:e kl 4:00 (första race dagen) och åker till Heysham den 12:e.. kl 8:00

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vintern känns ju bara mer och mer tryckande utanför fönstret när man står och försöker jobba och tjuvkikar lite här! :gnissla

kan starkt rekommendera Schwarzwaldområdet i sydvästra Tyskland och då bör man även passa på att besöka Alsace-provinsen i östra Frankrike, otroligt vackert! Där måste man köra den vackra vägen "Route des Crêtes" samt besöka Kaysersberg!

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Sköna foton! Var fann du sandstränderna? (har hört att den sortens landskap finns i sydväst, men vet inte riktigt var)

Första strandbilden är tagen rakt söder om Farsund, Loshavnveien.

http://www.google.se/maps?f=q&sourc...58.066778,6.797061&spn=0.005391,0.020385&z=16

Andra strandbilden är tagen sydväst om Sandnes utmed väg 507. Orresanden. Bilden är tagen söderut och stranden är minst lika lång norrut. Var ett gäng kitesurfare coh några vågsurfare som var där och roade sig också.

Här är det också nära till färjan som tar en in till Lysebotn.

http://www.google.se/maps?ie=UTF8&ll=58.800106,5.549705&spn=0.00528,0.020385&z=16

Ett vägtips som ligger mitt emellan dessa två ställen är väg 44, mycket kul väg, rekomenderas start om man är i dom trakterna.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...