Izah
Tant Rosa
Räcker väl med ett besök i Norge för att få den upplevelsen?
Määäää jag har ju redan gjort den mcresan jue....
Räcker väl med ett besök i Norge för att få den upplevelsen?
tror "Hellman" har gjort något liknande!?
Jepp. Vi drog runt hela Nordkalotten förutom den ryska sidan förra sommaren. Här är lite bilder.
Nordkalotten.
Väldigt fint men tidvis kallt. +1,5 var väl det kallaste vi stötte på när närmade oss Tomsö lite för sent en kväll. Mycket regn i norra/nordöstra Norge men det vart mindre regn ju längre västerut vi kom. Vi tog oss tillbaka in i Sverige via Bodö/Mo i Rana och sen över Hemavan/Tärnaby/Storuman/Vilhelmina och tillbaka till Stockholm då vi bestämde oss för att spara södra Norge till ett annat år.
En sak som man ska tänka på är att det är dyrt i Norge. Det billigaste boendet är camping eller hyra "hytter"/stugor. Ett tips är att inte köra för sent på kvällarna. Kan bli svårare att hitta någorlunda hyffsat prissatt boende efter klockan 17 så det är bättre att kliva upp lite tidigare och börja leta boende för kvällen runt klockan 16 med förhoppning om att ha hittat någonting innan 17. Ju senare man börjar kolla boende desto dyrare blir det oftast. Dom lite billigare stugorna brukar bli uthyrda ganska fort märkte vi.
//J
Jag och en god vän hade planerar för Stockholm - Oslo...
...via Nordkap.
Stockholm - Haparanda/Kalix - Nordkap - Tromsö - Lofoten - Trondheim - Geijranger - Trollstigen - Lillehammer - Oslo - Stockholm
Någon som har gjort en resa till Nordkap och sedan ned igenom Norge?
Vi har besökt IoM TT 2 gånger tidigare, 2005 och 2008 och nålsögat är färjan mellan England och Isle of Man, när vi var där 2005, så kunde man teckna sig för färje biljetter till 2007 års event (IoM TT 100 års jubileum) vilket säger en del om intresset och svårigheten att ta sig till ön under IoM TT veckorna. Vi hade problem att få plats 2008, men det gick med hjälp av hotellet i Port Erin.
Denna gång lyckades jag boka våra platser samma dag dom släptes i juni i år.
För övrigt är detta en helt otroligt upplevelse, vilket förklarar att vi är flera som åker dit 2:a elr 3:e gången.
Vad gäller packing på ZX10:an så skall jag leta upp lite bilder från 2009 års besök till MotoGP at Autodromo Brno
Det senare, eller mindre ändå. Det går inte så fort i Norge, men det är kul... 45 mil på norska vägar tar lååång tid.Tänkte köra en sväng i juni!
Mora-Östersund(ej E45)-Norge?(mosjön)-Kiruna-Lycksele-Gävle-hemmåt!
Vad är en lagom dagsetapp 55-60mil eller 45-50?
Sjysta bilder Hellman. Alltid trevligt med ödemark. Kikade på eran rutt(svårt att tyda på den lilla kartan detaljerna)
VS! Jävligt schyssta bilder! dina med Hellman! Måste fan ta mig till Norge snart!
Sköna foton! Var fann du sandstränderna? (har hört att den sortens landskap finns i sydväst, men vet inte riktigt var)Norgebilder från min tripp i somras, de flesta bilderna tagna i sydvästra delen av Norge.
Bilderna skiljer sig en aning från det man oftast förknippar med hojåkning i Norge, fjordar och fjäll, men det finns så mycket mer att se....
Gotland är fint som semestermål! Klart värt en resa. Fast betänk att det bara är c:a 17 mil från nordöstra spetsen (Fårö fyr) till sydspetsen (Hoburgen). Det är mao inga avstånd att tala om. Så tänker du hoja där "1-2 veckor" så hinner du se ALLT. En vecka låter kanske mer lagom, om fokus är på hojåkningen. Men, det finns ju mycket annat där - stränder, ruiner och murar, gamla kyrkor, raukar, pubar och krogar i överflöd. Och Visby innerstad är bitvis som ett vykort...Sugen på väldigt mycket kortare resan än andra beskrivit. En sväng till Gotland 1-2 veckor vore trevligt. Åka runt på ön, fota och kolla typ. Gärna dagsutflykter med lite grill och nån öl på campingen mot kvällen.
Hej, jag och 2 kompisar funderar på Sverige amsterdam, vi undrar lite hur är de med vägmotell osv neråt finns det och vad kostar sånna per natt?
Nån som har massa tips och vill dela med sig ?
Tror det är min tur att vara "resledare" till sommarn, vet inte vart jag ska ta gänget än. Lutar kanske åt lite tyskland med slutmål nurnburgring kanske .
(Enligt google översätt blir min titel i tyskland "Reise-Führer", låter auktoritärt värre... )
Verkar inte vara några problem att boka biljetter, vi har iaf gjort det till nästa år nu iaf, och det verkade inte vara ont om sittplatser när vi beställde iaf.
Vi beställde via deras hemsida.
Vintern känns ju bara mer och mer tryckande utanför fönstret när man står och försöker jobba och tjuvkikar lite här!
Tror det är min tur att vara "resledare" till sommarn, vet inte vart jag ska ta gänget än. Lutar kanske åt lite tyskland med slutmål nurnburgring kanske .
(Enligt google översätt blir min titel i tyskland "Reise-Führer", låter auktoritärt värre... )
Sköna foton! Var fann du sandstränderna? (har hört att den sortens landskap finns i sydväst, men vet inte riktigt var)
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|