MC-resor sommaren 2011

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
låter som en sväng jag skulle vilja göra! :tummenupp har kört runt 2200 mil runt om i central- och östeuropa under de senaste tre åren men aldrig i Norge. kanske är dags!?
Ja, Norge är bra!! Bitvis som att köra i ett kurvigt vykort, turkos fjordvatten, grönt landskap, fina gårdar, snövita fjälltoppar - som ett resereportage i TV... Höga fjäll, gröna forsar, smala slingriga vägar. Ofta bra asfalt - bättre än Sverige. Rena hojåkar-porren.

Och det är nära. Du är där på under en dag. Fjällen börjar - smygstartar - några mil bortom Oslo.

Men lite dyrt och skakigt väder. Vädret är som hemma men mer oberäkneligt. Fast vi har haft 75-80 % bra väder på tre turer dit.

EDIT: lägger in ett foto på Trajjan i Norge. Obs att jag inte har gjort något med färgerna, fjorden var så osannolikt turkos!

Bifogat

• IMGP3745.jpg
    IMGP3745.jpg
    244.1 KB · Visningar: 212
Last edited:

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
låter som en sväng jag skulle vilja göra! :tummenupp har kört runt 2200 mil runt om i central- och östeuropa under de senaste tre åren men aldrig i Norge. kanske är dags!?

Håller med, Norge är verkligen en upplevelse!

Bifogat

• 100_5513.jpg
    100_5513.jpg
    258.7 KB · Visningar: 294
  • MC Predrikstolen -10 098.jpg
    MC Predrikstolen -10 098.jpg
    256.2 KB · Visningar: 239
  • 100_5459.jpg
    100_5459.jpg
    231.4 KB · Visningar: 221
  • 2010_05_14 (35).jpg
    2010_05_14 (35).jpg
    238.1 KB · Visningar: 305

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Allt är inte klart ännu men vi har fått tag på boende, det är inte jag själv som fixat detta så jag vet inte vad hotellet heter. Datumen som vi har bokat boende är dock från den 30 maj till den 6 juni. Färjan och rutten blir nästa problem som vi ska ta tag i, tror dock att vi pratade om att åka ner över Danmark men inget är spikat.
Hur tar man sig vidare om man åker via Göteborg? Du skrev att ni skulle åka den 31 maj men hur länge stannar ni? Jag observerade att du har en likadan cykel som jag, har du funderat något på packning och hur du löser det? Hittade den när jag Googlade lite men jag vet inte.

Vi har besökt IoM TT 2 gånger tidigare, 2005 och 2008 och nålsögat är färjan mellan England och Isle of Man, när vi var där 2005, så kunde man teckna sig för färje biljetter till 2007 års event (IoM TT 100 års jubileum) vilket säger en del om intresset och svårigheten att ta sig till ön under IoM TT veckorna. Vi hade problem att få plats 2008, men det gick med hjälp av hotellet i Port Erin.
Denna gång lyckades jag boka våra platser samma dag dom släptes i juni i år.
För övrigt är detta en helt otroligt upplevelse, vilket förklarar att vi är flera som åker dit 2:a elr 3:e gången.
Vad gäller packing på ZX10:an så skall jag leta upp lite bilder från 2009 års besök till MotoGP at Autodromo Brno

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Vi har besökt IoM TT 2 gånger tidigare, 2005 och 2008 och nålsögat är färjan mellan England och Isle of Man, när vi var där 2005, så kunde man teckna sig för färje biljetter till 2007 års event (IoM TT 100 års jubileum) vilket säger en del om intresset och svårigheten att ta sig till ön under IoM TT veckorna. Vi hade problem att få plats 2008, men det gick med hjälp av hotellet i Port Erin.
Denna gång lyckades jag boka våra platser samma dag dom släptes i juni i år.
För övrigt är detta en helt otroligt upplevelse, vilket förklarar att vi är flera som åker dit 2:a elr 3:e gången.
Vad gäller packing på ZX10:an så skall jag leta upp lite bilder från 2009 års besök till MotoGP at Autodromo Brno

Ok tack för tipset ang färjan, vi ska ta tag i det asap. Hittar du några bra bilder på hur man får med sig lite packning på en zx10:a så får du oxå gärna hojta till. Skicka gärna iväg ett pm när det börjar närma sig så kan vi kanske se till att mötas upp på ön!?

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
I början av April så bär det i väg mot Tyska, Franska eller Italienska alperna, tänkte prova planering. "No plan is a good plan" bara köra dit man vill....

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Ingen som har varit i Vitryssland som har några tips?

Kan bara hålla med om att Norge e fantastiskt!

Googla vitryssland visum etc etc, läs lite....och du kommer förmodligen hoppa över turen dit?

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Funderar också på att byta till nått mer touringaktigt och cruisa upp genom norge och ner igenom sverige igen, får vääl ge det en vecka eller två. Lugnt o fint =)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Googla vitryssland visum etc etc, läs lite....och du kommer förmodligen hoppa över turen dit?

Knappast, visum inga probs!!

Enligt min kollega ett av de säkraste länderna han har varit i.
Men jag vill veta om någon har varit där på hoj om de e värt besväret...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja, Norge är bra!! Bitvis som att köra i ett kurvigt vykort, turkos fjordvatten, grönt landskap, fina gårdar, snövita fjälltoppar - som ett resereportage i TV... Höga fjäll, gröna forsar, smala slingriga vägar. Ofta bra asfalt - bättre än Sverige. Rena hojåkar-porren.

Och det är nära. Du är där på under en dag. Fjällen börjar - smygstartar - några mil bortom Oslo.

Men lite dyrt och skakigt väder. Vädret är som hemma men mer oberäkneligt. Fast vi har haft 75-80 % bra väder på tre turer dit.

EDIT: lägger in ett foto på Trajjan i Norge. Obs att jag inte har gjort något med färgerna, fjorden var så osannolikt turkos!

ja det ser sjukt fint ut, kanske får bli en veckotur dit i sommar ändå!

Håller med, Norge är verkligen en upplevelse!

fina bilder! man blir smått sugen! :tummenupp

tror man behöver ett internationellt körkort också?

har förövrigt för mig att någon på SH som skriver i reseforumet har varit där, vill minnas att Vitryssland har diskuterats och inte fått värst bra betyg. men sånt är även en smaksak, själv dras jag till fattiga öststater som är 20 år efter i tiden.

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
ja det ser sjukt fint ut, kanske får bli en veckotur dit i sommar ändå!

fina bilder! man blir smått sugen! :tummenupp

tror man behöver ett internationellt körkort också?

har förövrigt för mig att någon på SH som skriver i reseforumet har varit där, vill minnas att Vitryssland har diskuterats och inte fått värst bra betyg. men sånt är även en smaksak, själv dras jag till fattiga öststater som är 20 år efter i tiden.

Efter 10 månader i Georgien så e jag lite less på länder som e gravt efter i tiden,,,,Vitryssland har ju åtminstone ett fungerande avloppssystem.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Efter 10 månader i Georgien så e jag lite less på länder som e gravt efter i tiden,,,,Vitryssland har ju åtminstone ett fungerande avloppssystem.

:D jodå det lär dom ha, på de flesta ställena iaf! jag brukar ju bara resa och besöka öststatsländerna, inte BO i dem! ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Var på vippen att svänga förbi där för några år sedan, men avstod efter att ha forskat lite i saken.

Anledningen va att där finns absolut ingenting att se. Nada. Punkt.
Har själv kör en del i Ryssland, och det är väl "sådär". Vitryssland skall vara tristare, så det blir iaf inget Vitryssland för min del :)

DÄREMOT, Izah, om det ligger på vägen, och närmaste vägen går genom landet, så är det en annan femma.

Men att "bara" åka till Vitryssland för att besöka just det landet.... nja. Nej. Då finns det 148 andra ställen som är roligare att se när man har tid och pengar.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
I början av April så bär det i väg mot Tyska, Franska eller Italienska alperna, tänkte prova planering. "No plan is a good plan" bara köra dit man vill....

jag skulle nog inte åka så tidigt på året. stor risk för snö uppe i bergen ju!! jag har varit där i slutet på juni och kört i snö. mvh//

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Enligt min kollega ett av de säkraste länderna han har varit i.
Men jag vill veta om någon har varit där på hoj om de e värt besväret...

Jo, visum är väl inget problem förståss. Det var väl lite såsom Starstrikers inlägg nedan jag menade.
Hade själv lite funderingar att kanske nästa år att åka via Ryssland och Vitryssland till Ukraina. Efter att ha googlat en del, så känns det som Vitryssland får bli i mitt nästa liv(dessutom så behövs det ju två visum, ett till Ryssland o ett till Vitryssland)

Var på vippen att svänga förbi där för några år sedan, men avstod efter att ha forskat lite i saken.

Har själv kör en del i Ryssland, och det är väl "sådär". Vitryssland skall vara tristare, så det blir iaf inget Vitryssland för min del :)

DÄREMOT, Izah, om det ligger på vägen, och närmaste vägen går genom landet, så är det en annan femma.

Men att "bara" åka till Vitryssland för att besöka just det landet.... nja. Nej. Då finns det 148 andra ställen som är roligare att se när man har tid och pengar.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

De ligger ju lixom på vägen om jag drar genon baltstaterna, sedan kan de ju vara ganska cool att uppleva den sista sovjetstaten.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024