MC-resor sommaren 2011

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vi är ett litet gäng som börjat spåna lite smått på en tripp till norra Italien.
Hamnade en bit in i Italien lite av misstag förra året då Stelviopasset var igensnöat. Huvudmålet var egentligen Österrike men Italien kändes bättre med mindre och kurvigare vägar plus att vädret var bättre.
Troligen blir det för första gången tåg fån Hamburg på nervägen och köra hem. Främst för att spara tid då hälften av deltagarna är egenföretagare med familj. Nervägen brukar ofta bli lite långsammare så det blir ju skönt att slippa den biten. Kostnadsmässigt räknar vi med kanske en 500-1000kr dyrare än att köra hela vägen om man jämför biljettpriset med bensinpengar och extra övernattning.
Frågan är bara om man skall sikta på att anlända i Verona eller Trieste. Fördel Verona är att då är man ju direkt i Dolomiterna. Fördelen med Trieste är att man kan inleda resan med lite varm och go körning utmed medelhavskusten och ta sig mot venedig innan man kör upp mot Dolomiterna.
Planerade själv nåt liknande men mer snurra i scweiz och tyskland. När tänkte ni åka?

Finland är det enda Nordiska land jag inte besökt, sugen på att uppleva landet på hoj! Tänkte köra camping-varianten. Enkelt, liten packning och har nån vision om att åka runt bland skog och sjöar :)
Vet inte hur jag ska ta mig dit, men lär väl bli båtresa från... vart de nu går. Har inte alls googlat upp hur man tar sig dit, men det är långt kvar.
Har någon tips om FINLAND, mottages detta tacksamt! Alltifrån speciell väg eller plats till hur man tar sig dit eller "bra att veta" :tummenupp

Skitfina vägar men det mesta rakt vad jag sett. Låga maxfarter, hyffsat mycket polis. Dryga böter satta efter inkomst

Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Finland är det enda Nordiska land jag inte besökt, sugen på att uppleva landet på hoj! Tänkte köra camping-varianten. Enkelt, liten packning och har nån vision om att åka runt bland skog och sjöar :)
Vet inte hur jag ska ta mig dit, men lär väl bli båtresa från... vart de nu går. Har inte alls googlat upp hur man tar sig dit, men det är långt kvar.
Har någon tips om FINLAND, mottages detta tacksamt! Alltifrån speciell väg eller plats till hur man tar sig dit eller "bra att veta" :tummenupp

Jag är halvfinne och min familj äger en stuga i Finland så jag har varit där en hel del dock aldrig med hoj. Vägarna är nog rätt raka och tråkiga men vägkvalitén är superb.
Lättast är väl båt från stockholm eller kappelskär. Annars kan man åka över till åland med eckerölinjen och stanna någon dag där om man vill och sedan fortsätta till fastlandet.
Skärgårdens ringväg kan nog vara rätt fin att köra. som sagt har aldrig kört hoj(eller bil) i Finland.

Hur är det med böter satta efter inkomst för mig utan riktig inkomst(studiebidrag på gymnasiet) i tex Norge?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
har du studentkort så kommer du nog undan med det billigast möjliga, några hundralappar. Enligt en kompis från Helsinki.

Fråga DerClown, han kanske kan redogöra bättre.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Skitfina vägar men det mesta rakt vad jag sett. Låga maxfarter, hyffsat mycket polis. Dryga böter satta efter inkomst

Jag är halvfinne och min familj äger en stuga i Finland så jag har varit där en hel del dock aldrig med hoj. Vägarna är nog rätt raka och tråkiga men vägkvalitén är superb.
Lättast är väl båt från stockholm eller kappelskär. Annars kan man åka över till åland med eckerölinjen och stanna någon dag där om man vill och sedan fortsätta till fastlandet.
Skärgårdens ringväg kan nog vara rätt fin att köra. som sagt har aldrig kört hoj(eller bil) i Finland.

Tack för infon! Raka vägar är kanske inte det roligaste, men tänker mig lite att det är som att åka runt i Småländska skogarna och att camping-miljön är vacker! Ska no inte åka dit för att "ta mig nånstans" längdmässigt, utan man kan ju bara åka runt på små dags-tripper för att hitta en å annan fin väg kanske! :tummenupp
Ska börja kika priser på färjor och hytter, kostar nog nån tusing för reguljär-färja antar jag...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tack för infon! Raka vägar är kanske inte det roligaste, men tänker mig lite att det är som att åka runt i Småländska skogarna och att camping-miljön är vacker! Ska no inte åka dit för att "ta mig nånstans" längdmässigt, utan man kan ju bara åka runt på små dags-tripper för att hitta en å annan fin väg kanske! :tummenupp
Ska börja kika priser på färjor och hytter, kostar nog nån tusing för reguljär-färja antar jag...

FuzzFuz har nämnt det redan. Smidigast o nästbilligast är, färjan mellan Stockholm-Åbo(Turku). Vikingline är då lite billigare än Siljaline.
Man kan också åka nattfärja från Stockholm till Åland, eller Eckerölinjen som går från Grisslehamn. Dagtid skiljer det inte i pris värst mycket mellan dessa linjer.

Tänk på att inte dricka för mycket på kvällen, poliserna har blåskontroll så gott som alltid på morgonen.

Små färjor går mellan öarna från Åland till Finska fastlandet. Finns två alternativ, den norra eller den södra linjen. Jag har åkt bara den norra. Kostar inte värst mycket(billigare om man övernattar på nån av öarna) och hojarna behöver inte förboka plats heller.

Finland tycker jag är annars ingen hit att köra i(förutom bra vägar) Landet kallas för tusen sjöarnas land, men några sjöar ser man inte värst mycket av.....pga av allt skog.

Härliga kurviga vägar med sjyst asfalt hittar man om man svänger av efter Åbo mot inlandet en liten bit och kör norrut mot Waasa.

Själv gillar jag att svänga in i städerna o kolla in dom gamla stadsdelarna, som dessutom oftast är fortfarande bebodda.

Området kring Savonlinna(sydöst) tycker jag är ett vackert ställe att cruisa runt på.

Helsingfors är en trevlig stad att strosa runt i. Brukar hänga vid den livliga parken som ligger en bit från där Estlandsfärjorna går.....och bara studera folk.

En ta en sväng till ryska gränsen(Vaalimaa) från H-fors är inte heller fel. Ta då den gamla huvudvägen. Finns även en gammal postväg, med skapliga kurvor. Postvägen kan du googla om.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tjernobyl!!!!

Efter att ha läst denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236175 så bestämde jag mig!!!

Färja till Polen och sedan vidare, kommer att bli spännande...

Är helt klart ett mål jag vill ta mig till också! Och det är inte så extremt långt bort heller, får bli någon sommar framöver!

Någon som vet vad som gäller för att besöka Pripyat (Tjernobyl)? Tänker att man måste ha något form av tillstånd eller en guide då en del områden är avspärrade (vad jag har förstått).

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Är helt klart ett mål jag vill ta mig till också! Och det är inte så extremt långt bort heller, får bli någon sommar framöver!

Någon som vet vad som gäller för att besöka Pripyat (Tjernobyl)? Tänker att man måste ha något form av tillstånd eller en guide då en del områden är avspärrade (vad jag har förstått).

Har en kompis som kommer därifrån.......han vet säkert

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Själv tänkte jag köra en resa mellan Stockholm och släktens sommarstuga utanför Västerås... :rolleyes:

Ok, kanske inte det mest ambitiösa, men jag har kört max 5km själv efter uppkörningen i höstas, så jag går ut lugnt. :tummenupp

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Tillståndet heter: "Djengi" och ansökan heter "skolko chotisch ?"

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
jojo men jag vill veta jag med! :tummenupp

Det stämmer att det krävs ett "tillstånd". Det skaffar man väldigt lätt genom att visa upp ett pass, få det stämplat och betala för sig. Detta sker vad jag förstått vid infarten till det avgränsade området. Där finns ett "hotell" mm på plats.

Edit: Enligt denna länk ska man lättast fixa det i Kiev. Jag såg dock nån Youtube-film ett tag sen när ett par tyskar åkte ditt och fick tillstånden på plats.

Titta ca 30rader ner under "Get In"
Chernobyl

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Pat

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Pripyat är ett ställe jag skulle vilja besöka innan jag dör (då förhoppningsvis inte av strålskador:)).
Jag tror att enda sättet att komma in där är med guide, utrustad med geigermätare.
Var ett inslag i "Packad och Glad" eller liknande reseprogram för ett par år sedan. Var ganska omfattande kontroller.

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Börja med en billig KNIX-kurs först i alla fall så att du inte är ringrostig när du drar iväg.
Nej det blir nog först till sommaren, blir en hel del köra innan dess. Hade tänk dra igenom konbanorna det första man gör på säsongen och snurra lite i kvarteret.
Tack för omtanken btw. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...