MC-ryggsäck

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Köpte den ryggsäcken och använde den första gången idag. Satt kvar på ryggen hela vägen till och från jobbet.
Och innehållet var också kvar så tummen upp för den :tummenupp
Har dock ingen puckel på min jacka.

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Hoj
Yamaha R6 -00
Såg en ASsnygg på en kille som var ute o körde för några veckor sen, har försökt hitta den men icke :C

Såg typ ut som en puckel som man har på stället, alltså konformad och i nån plast eller nåt. Någon som känner igen det?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Har puckel på skinnstället och kör med en Boblbee ryggsäck. Funkar kanon! :tummenupp

Samma här. Det är bara att släppa ut axelremmarna så sitter den som en smäck. Har använt mina Boblbees civilt på cykel och på motorcykel med allvädersställ, skinnställ utan puckel och skinnställ med puckel. Lika nöjd varje gång jag använder dem. :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det Boblbee Megalopolis modellen ni använder er av? Jag har en sedan många år. Köpte den delvis i syfte att ha när jag kör hoj. Tyvärr måste jag säga att den inte fungerar särskilt väl med skinnställ med puckel. Själv har jag återgått till en gammal Peak Performance ryggsäck som på minner om Haglöfs Tight modell. Fyller den inte maximalt. Det är nyckeln.

Funderar på att försöka hitta en lämplig liten ryggsäck som ersättare till min gamla Peak som är sliten. Tänkte kolla runt lite på Nortface, Dakine och vad det nu finns för fabrikat där ute som kan ha något för aktiv livsstil.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg en ASsnygg på en kille som var ute o körde för några veckor sen, har försökt hitta den men icke :C

Såg typ ut som en puckel som man har på stället, alltså konformad och i nån plast eller nåt. Någon som känner igen det?

Biltema hade en ryggsäcksmodell för MC som passar in på din beskrivning, men den har de inte kvar längre.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Om man inte nödvändigtvis vill ha hårt skal så sitter Kriegas ryggsäckar bra och de fungerar med puckel. Jag har tre stycken i olika storlekar (om man räknar med midjeväskan). :p

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kriega R25 e sjukt bekväm .... märker inte ens att den sitter på ryggen .... kör med den jämt (tom för demesta , men har nycklar å grejjer i den lilla väskan som sitter på ena remmen i fram (R10) ) , bra å ha rygga på sig OM man skulle behöva handla nått på väg hem eller dylikt

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Någon som har någon erfarenhet av den här BILTEMA-säcken på 35 liter för 400 kronor?

82-883_xl_1.jpg

82-883_xl_2.jpg

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR
Kriega R20 alla dagar i veckan! Kör den med enkelhet även över puckeln.

- - - Updated - - -

https://www.google.se/search?q=kriega+r20&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9-llVaVYyI-yAb_vgPAH&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=955#imgrc=z2pXL8qr_CCvzM%253A%3Bc41hn4aens0LQM%3Bhttps%253A%252F%252Fcdn.rideapart.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F10%252Fkriega-r25-770x371.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Frideapart.com%252Farticles%252Fgkriega-r25-motorcycle-backpack%3B770%3B371

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Jag köpte den för några dagar sedan. Är nöjd, smal på "djupet". Dragkedjan är på insidan. Jag fick inte med något "bröstspänne" (se på bild). Funderar på att klaga eftersom jag inte fick med något bröstspänne, får se om jag orkar :död Annars nöjd :tummenupp

Image.ashx

Edit: Har för övrigt puckel på skinnstället. Inte märkt något problem än i alla fall.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det Boblbee Megalopolis modellen ni använder er av? Jag har en sedan många år. Köpte den delvis i syfte att ha när jag kör hoj. Tyvärr måste jag säga att den inte fungerar särskilt väl med skinnställ med puckel. Själv har jag återgått till en gammal Peak Performance ryggsäck som på minner om Haglöfs Tight modell. Fyller den inte maximalt. Det är nyckeln.

Funderar på att försöka hitta en lämplig liten ryggsäck som ersättare till min gamla Peak som är sliten. Tänkte kolla runt lite på Nortface, Dakine och vad det nu finns för fabrikat där ute som kan ha något för aktiv livsstil.

Jag har både Megalopolis och Executive. Jag tycker båda funkar bra, men jag släpper ut axelremmarna till nästan max när jag har puckel och huvtröja.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Min definition på MC-ryggsäck är att den åtminstånde klarar att ta en hjälm inuti sig och helst utan massor av remmar eller snören som fladdrar i vinden. Exempelvis när man ska ta med sig en extra hjälm till en tjej eller bara vill packa ned sin egen när man går på stan och inte behöva bära på den.
Annars anpassar sig väl vilken ryggsäck som helst till ryggen och även puckeln så länge den inte är i något hårt material? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har både Megalopolis och Executive. Jag tycker båda funkar bra, men jag släpper ut axelremmarna till nästan max när jag har puckel och huvtröja.

Ska ta fram min Megalopolis och testa att göra detsamma med remmarna och se om det hjälper. Sist jag använde den hade jag lust att slänga ryggsäcken vid vägkanten och hämta upp den senare med bil. Det var efter en bandag när man redan hade påfrestat axlar och nacke :näsblod

Annars gillar jag tanken med Megalopolis. Kolfiberskalet är inte certifierat som ryggskydd. Var i alla fall inte det när jag köpte min ryggsäck. Vet inte om jag skulle använda ryggsäcken som ersättare för ett fullgott ryggskydd. Boblbee har ett kraschat plastskal som de fått av en av sina kunder (innan ryggsäcken var godkänd som ryggskydd) uppsatt på väggen. De lär nog ha det kvar för display än idag skulle jag tro om man besöker dem nere i Malmö.

Såg att Kriega togs upp ovan. Det var ett av märkena jag inte kom på. De säljs väl via vissa mc-handlare?

Ninjago

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Hoj
kawasaki zx6r
Tjenare

Själv kör jag med boblbee, om man ska ha lite prýlar med sig, och är jätte nöjd då den är lite svängd mot ryggen så jag har inga problem med ryggskyddet

Annars har Kawasaki ett gäng olika modeller på sin hemsida, men kanske inte så roligt att köra runt med en kawa:yoparty rygga om man kör ett annat märke :tummenupp

http://www.kawasaki.se/sv/accessories

Last edited:

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag pendlar 50 km dagligen tur och retur, de första åren körde jag med ryggsäck med lite kläder, bärbar dator och iPad. Sen började jag köra med tankväska och för mig blev det en befrielse att slippa ha grejer på ryggen. För mig är tankväska da shit.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år