Mc-semester/ Europa-tour 2011

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vart ligger Normandie? Har googlat men hittade ju typ 20 resultat. Är det den ca 12mil norr om bordeaux?

Jag funderar på avfärd åt det hållet, vecka 25 eller 26 troligen.
Franska nordkusten. Öster och väster om Le Havre. Fantastisk plats som det knappat är möjligt att överskatta eller inte bli djupt berörd av. Var där förra sommaren några dagar och ska försöka återvända snart.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Omplanerat, vi siktar på lite nordligare delarna av europa istället. Pga ev. värme där nere i söder.

Grova planen nu e färjar till helsingfors, sedan lite ryssland, baltstaterna. Längre i planeringen e vi inte i nuläget =)

jag körde igen norra tyskland förra sommaren, då var det svalkande 36 grader från prag till kusten :tummenupp

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Precis, därför ja inte vågar åka till länder söder om tyskland.

Planen nu är Färja till Helsinki, St. Petersburg, Estland, Lettland, Litauen. Sedan har ja inte planerat längre.

En annan rutt som jag såg, och som skulle ta bättre vara på ryss-visumet skulle vara St. Petersburg o sedan rakt söderut in i Ukraina, Genom Ukraina o Polen runt vitryssland o upp i Baltstaterna söderifrån.

ja Ukraina e en bra bit söderöver, ja veet..

Vet inte om jag känner mig så hardcore bara... Ska ha passagerare också... Vitryssland verkar lika krångliga med visum som ryssland, men Ukraina e chill.

jag körde igen norra tyskland förra sommaren, då var det svalkande 36 grader från prag till kusten :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
En annan rutt som jag såg, och som skulle ta bättre vara på ryss-visumet skulle vara St. Petersburg o sedan rakt söderut in i Ukraina, Genom Ukraina o Polen runt vitryssland o upp i Baltstaterna söderifrån.

Äh låter som en grym plan, varför skulle det vara hardcore? Jag körde 835 mil med min nakna sporthoj Suzuki SV1000N -03 med full packning OCH tjejen bakpå ända ner till Montenegro via Schweiz och norra Italien 2009. Förra året hade vi visserligen en Aprilia ETV Caponord 1000 med tjejen bakpå men då brände vi igenom 16 länder i östeuropa och balkan, var inne i grekland och vände. Kör ba!!! :yoparty

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Aah kul med någon som håller med när jag fått en bra ide =)

Jo ja har inga problem o köra, för mig e det halva grejen. men jag vet inte var mitt sällskap står riktigt. Tror hon gillar att stanna o titta på grejjer o sånt trams ;) Anpassar mig med glädje till det.

Hur är temperaturen i slutet av juli i dem trakterna, Ukraina, kan man leva med det? Ja gillar värme.

Hojjen är en KTM SMT, vet inte hur bekväm den är, skall se om jag kan hitta något fårskinn att klippa till...

Vilken GPS ska man ha då? hade inte tänkt lägga fem lax direkt..

Äh låter som en grym plan, varför skulle det vara hardcore? Jag körde 835 mil med min nakna sporthoj Suzuki SV1000N -03 med full packning OCH tjejen bakpå ända ner till Montenegro via Schweiz och norra Italien 2009. Förra året hade vi visserligen en Aprilia ETV Caponord 1000 med tjejen bakpå men då brände vi igenom 16 länder i östeuropa och balkan, var inne i grekland och vände. Kör ba!!! :yoparty

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Aah kul med någon som håller med när jag fått en bra ide =)

Jo ja har inga problem o köra, för mig e det halva grejen. men jag vet inte var mitt sällskap står riktigt. Tror hon gillar att stanna o titta på grejjer o sånt trams ;) Anpassar mig med glädje till det.

Hur är temperaturen i slutet av juli i dem trakterna, Ukraina, kan man leva med det? Ja gillar värme.

Hojjen är en KTM SMT, vet inte hur bekväm den är, skall se om jag kan hitta något fårskinn att klippa till...

Vilken GPS ska man ha då? hade inte tänkt lägga fem lax direkt..

Eran rutt är väl inte enorm, eller ja beror väl på hur mycket av Ukraina du har tänkt att se men annars bör den vara rätt lagom. Hur mycket tid har ni på er?

Har aldrig kört genom Ukraina faktiskt, vi valde bort det från schemat men vi reste igenom Östeuropa runt den tiden förra året och kändes j*vligt lagom, tills man kom ner till Albanien där det var närmare 45 grader i solen. Hur som helst kan det nog variera lite, det kan nog helt klart bli varmt men jag tror inte ni avlider. Åker ni med skinn- eller textilställ? Kan helt klart rekommendera textilställ med ventilationsfickor. Själv körde jag tidsvis bara med skyddsjacka på överkroppen när det blev för varmt + alla andra skydd och stövlar förstås.

En SMT borde klara resan galant, just hur bekväm den är på långa distanser har jag ingen erfarenhet av. Men beroende på hur tungt du lastar den så kan det vara värt att kolla över inställningarna på fjädringen så den klarar lite ojämnheter och hål i marken, finns risk att du stöter på sånt i öst.

Vi köpte en Navigon 4350 och satte fast den med sugpropp i framrutan (vilket jag hade på våran aprilia caponord). Du har väl kanske ingen ruta så du vettifan, finns dock fästen man kan köpa till t.ex. styret. Kolla ebay! gps'en gick på runt max 2500:- har jag för mig, minns inte exakt.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Precis, därför ja inte vågar åka till länder söder om tyskland.

Planen nu är Färja till Helsinki, St. Petersburg, Estland, Lettland, Litauen. Sedan har ja inte planerat längre.

ja Ukraina e en bra bit söderöver, ja veet..

Vet inte om jag känner mig så hardcore bara... Ska ha passagerare också... Vitryssland verkar lika krångliga med visum som ryssland, men Ukraina e chill.

Visum till Vitryssland e inga probs, se till att ha en inbjudan till landet, sedan tar de ca 5 dar så får du visumet, de kan till och med skicka passet till valfri adress!!:tummenupp

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
någon som rest i skottland och som har koll på hur pass vägarna är? skick alltså. och någon som campat i skottland?

Ja jag var där förra sommaren:yoparty.

Visst regnar det där men vägarna är hyffsat fina dock smala bitvis.

Campa går nog bra, men uppe i norra högländerna rekomenderar jag det inte pga. en jä*la massa knott :brinnerup:D.

Men det finns en hel del travellodge att ta in på eller pubar för den delen:banana.

eller kan du alltid kolla här ang. vägarna :D http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218456

/Maveric

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ja jag var där förra sommaren:yoparty.

Visst regnar det där men vägarna är hyffsat fina dock smala bitvis.

Campa går nog bra, men uppe i norra högländerna rekomenderar jag det inte pga. en jä*la massa knott :brinnerup:D.

Men det finns en hel del travellodge att ta in på eller pubar för den delen:banana.

eller kan du alltid kolla här ang. vägarna :D http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218456

/Maveric

Tack för tipsen och jo jag sett din tråd, intressant! :tummenupp Ser dock ut att bli en resa med bil i år istället då resehojen är såld, nakna sporthojen åker jag ingenstans med.

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Ne det är ingen omölighet, vi får se vad det blir, ja den streckan känns lagom. Ungefär två veckor hade ja tänkt, men vi kan va iväg tre också om det skulle va så. Vi har inte hunnit snacka ihop oss så mkt för hon pluggar en massa just nu, så jag planerar lite självt =)

Vi kommer ha textilställ. Någon på SMCs forum tipsa om Richa Spirit, ett ställ i nagot nytt super-nano-material som skall andas 25% mer an nuvarande andas-material... E det någon som vet något om dessa berätta gärna mer!

Inte kört min hoj så mkt ännu, men ja tror inte att sitsen är den bästa. Imorgon får ja komma hem och ta ut den för i år!

Frågan e om man skall ta goretex-stövlarna eller de ventilerade-sportstövlrna, inga e bra o gå i så det blir nog sportstövlarna, men ja vet inte än.

Sist ja spana på navigatorer så verka navigon va mest bang for the buck, fästen löser sig alltid.

Eran rutt är väl inte enorm, eller ja beror väl på hur mycket av Ukraina du har tänkt att se men annars bör den vara rätt lagom. Hur mycket tid har ni på er?

Har aldrig kört genom Ukraina faktiskt, vi valde bort det från schemat men vi reste igenom Östeuropa runt den tiden förra året och kändes j*vligt lagom, tills man kom ner till Albanien där det var närmare 45 grader i solen. Hur som helst kan det nog variera lite, det kan nog helt klart bli varmt men jag tror inte ni avlider. Åker ni med skinn- eller textilställ? Kan helt klart rekommendera textilställ med ventilationsfickor. Själv körde jag tidsvis bara med skyddsjacka på överkroppen när det blev för varmt + alla andra skydd och stövlar förstås.

En SMT borde klara resan galant, just hur bekväm den är på långa distanser har jag ingen erfarenhet av. Men beroende på hur tungt du lastar den så kan det vara värt att kolla över inställningarna på fjädringen så den klarar lite ojämnheter och hål i marken, finns risk att du stöter på sånt i öst.

Vi köpte en Navigon 4350 och satte fast den med sugpropp i framrutan (vilket jag hade på våran aprilia caponord). Du har väl kanske ingen ruta så du vettifan, finns dock fästen man kan köpa till t.ex. styret. Kolla ebay! gps'en gick på runt max 2500:- har jag för mig, minns inte exakt.

Mmm men jag behöver mitt pass i jobbet, så att få en vecka o vänta på passet utöver att ja behöver vänta på det för ryss-visumet kan bli svårt o få ihop. HAr dem en ambassad i sthlm eller vart ansöker man om vitryss-vsumet?' Fundera på att söka Rysslands-visumet i Helsingfors istället för sthlm, dem e snabbare och det ligger också på vägen till St. Petersburg... Kring 70€ för ett singel entry.

Visum till Vitryssland e inga probs, se till att ha en inbjudan till landet, sedan tar de ca 5 dar så får du visumet, de kan till och med skicka passet till valfri adress!!:tummenupp

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Juli i Ukraina lär vara varm, precis som syd- och mellaneuropa. Ryssvärmen finns även i Ukraina. Jag brukar åka i juni för att slippa den värsta värmen och den stora turistanstormningen. Augusti är i o f s snäppet värre i alla avseenden. Även i juni kan det vara för varmt när man kommit söder om Alperna.

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Juli i Ukraina lär vara varm, precis som syd- och mellaneuropa. Ryssvärmen finns även i Ukraina. Jag brukar åka i juni för att slippa den värsta värmen och den stora turistanstormningen. Augusti är i o f s snäppet värre i alla avseenden. Även i juni kan det vara för varmt när man kommit söder om Alperna.

Så du hänger en del i Ukraina? Hur e landet i övrigt? Temperaturen har ja järnkoll på nu =) tack så mycket.

Kanske kan bli en säsongsförlängning till hösten där i krokarna..?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Så du hänger en del i Ukraina? Hur e landet i övrigt? Temperaturen har ja järnkoll på nu =) tack så mycket.

Kanske kan bli en säsongsförlängning till hösten där i krokarna..?

Jag uttryckte mig dåligt. Jag har aldrig varit i Ukraina. Men hela den regionen har typiskt inlandsklimat, kalla vintrar, heta somrar. Mina mc-resor har begränsat sig till västeuropa.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati