Mc-skrotar, kundvård?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Jag såg en annons från en mc-skrot i ystad där han ska skrota en sån hoj som jag har och eftersom jag behöver lite delar mailar jag killen.

Jag frågar om avgassystem och bromskivor. Får till svar att avgaset är sålt och framskivorna ska han ha 700 styck för.
Då jag sett nya skivor på ebay för 1300 paret så tycker jag att det är lite dyrt och påtalar att det är lite dyrt just för att man kan köpa nya skivor billigare. Skicket är ju begagnat och svårt att bedömma på avstånd.

Jag frågar sedan om lite andra delar men bara ett svar att jag kan kolla på ebay efter dem.

Jag tycker det är snorkigt och vill man sälja delar så är det ett konstigt beteende, priset på begagnat trodde jag var förhandlingsbart eller är det så många som suktar efter gamla delar till 80-tals hojar?

Har jag missat något? Vad tjänar dom pengar på?
Finns det skrotar som är vettiga, flera jag kontaktat har uppgett fantasipriser som är betydligt värre än exemplet ovan.

Någon som vet om nån vettig skrot i linköpingstrakten där man kan prata och diskutera priser utan att de blir griniga?

/Karl

Det är inte helt ovanligt att skrotarna begär halva nypriset av originaldelar, vilket ofta kan betyda högre pris än nytt pirat.
Jag begriper inte heller vad dessa skrotar lever av.

Jag tror att det har att göra med vad dom erfarenhetsmässigt vet att dom kan få ut för grejorna.
Visst. Vissa skrotar tar lite väl mycket betalt för grejorna men då får man ju låta bli att handla från dom. Dom får ju tydligen grejorna sålda i alla fall.
I ditt exempel så är ju skroten galna om dom inte säljer till dig för 600 kr styck istället för att inte sälja skivorna alls. Men eftersom dom vägrar pruta så är det säkert så att dom är säkra på att kunna få ut dom 700 kronorna av någon annan. Dom är ju näringsidkare och behöver ju få in pengarna så vore du det sista alternativet skulle dom säkerligen sälja dom till dig för en spottstyver.

Men det kan som sagt variera en hel del mellan olika skrotar för samma del. Jag köpte vid ett tillfälle en hel tändbrygga (Med 5 tändspolar) till en audi S6 och lyckades hitta den för bara 1500 från en skrot men det var flera skrotar som skulle ha över 3000 får samma grej. Då är det ju ganska enkelt att välja vart man handlar. Att köpa nytt var inte något alternativ i det fallet. det var 5 spolar i bryggan och piratspolarna gick på över 2000 styck. Då var skroten riktigt billigt.

Men fatta hur många som ringer och ställer dumma frågor (även om nu TS fråga kanske inte var så dum). Man bir ju fullkomligt galen på kunder som bara ringer för att snacka utan att sen köpa.

Men fatta hur många som ringer och ställer dumma frågor (även om nu TS fråga kanske inte var så dum). Man bir ju fullkomligt galen på kunder som bara ringer för att snacka utan att sen köpa.

Jag mailade, jag måste ju påtala att jag tycker det dyrt men jag är intresserad om han är villig att sänka priset.
Alternativet är att bara säga hejdå och inte köpa alls, då har han ingen möjlighet att sälja.
Det handlar ju dessutom om slitagedelar som man behöver byta, om en tank i bra skick kostar en del slantar kan jag förstå det men om bromskivorna är halvkassa när jag köper dom så måste jag ju byta strax igen.

Jag har svårt att tro att det är så många som ringer efter delar till en gpz 750 från 83.

Har svårt att tro att man hamnar på en skrot för sina goda sociala talanger.

Snubben blev väl trött på att "jävla förbannade e-bay" är billigare än hans sketna skrot.

Fast just killen i Ystad har ju inte en skrot, utan en butik/verkstad, men han skrotar en del hojar som ofta kommer från försäkringsbolagen.

OM det nu handlar o killen jag känner, men såvitt jag vet finns det ingen annan som skrotar hojar här i stan. Och förresten så är han jäkligt trevlig och serviceminded, så jag gissar på en dålig dag, eller att det är en annan kille än honom som jag tänker på.

Fast just killen i Ystad har ju inte en skrot, utan en butik/verkstad, men han skrotar en del hojar som ofta kommer från försäkringsbolagen.

OM det nu handlar o killen jag känner, men såvitt jag vet finns det ingen annan som skrotar hojar här i stan. Och förresten så är han jäkligt trevlig och serviceminded, så jag gissar på en dålig dag, eller att det är en annan kille än honom som jag tänker på.

Nä jag kan ju haft otur eller att han missuppfattade mig tyckte jag var dryg. Eller att jag missuppfattat honom.

Så jag vill inte hänga ut honom, dock har jag uppfattat att de flesta gånger jag tagit kontakt med skrotar att dom inte är så bra på den där biten. Är lite fundersam på hur de flesta sätter priserna, antingen underskattar jag grovt efterfrågan på gamla mc-delar eller så är de nöjda med att sälja nån enstaka grej från varje hoj till nån som inte har vett att försöka pruta.

Jag undrar också hur de tänker, de få gånger jag har velat handla av dem har det alltid varit uselt bemötande och rövarpriser. Funderar om det beror på att de har dålig koll på begvärdet eller lever kvar i en pre internet era...

Generellt sett, med ytterst få eller inga, undantag så har man något fel i huvudet om man frivilligt står på en skrot, soptipp, jobbar i gruva, är dödgrävare eller jobbar med sådant där i ett land som Sverige.

Utöver det så är de som jobbar med sin hobby oftast insnöade och tror de lever i någon värld där deras hobbyregler gäller, och inte som i verkliga världen där man t.ex. måste ta hänsyn till saker som juridik eller kundvård eller något annat som till och med de på frukten på ICA hajat.

Vem var det man skule maila och be om priser på något förresten? :D
Tror det är dags för en mailkampnaj angående eBay-priser mot skrot-tönten.

:banana

Och vad är sannolikheten att de någonsin blir en kund om du bemöter dem illa för att de inte handlar? :confused:

Jag fick i alla fall lära mig på mitt första jobb att jag skulle behandla alla kunder väldigt väl, därför att även om de inte ens tänkt köpa något så är det garanrterat så att de aldrig kommer köpa något om de känner sig i vägen i första kontakten med det säljande företaget.

Last edited:
Om skrotarna nu är så dåliga så är det ju ett gyllene tillfälle att starta en egen skrot med lite stil och klass med rätt reservdelspriser. Ryktet är ju bästa reklamen...

En del skrotar kan faktiskt ha helt ok priser, men sen finns det en del som begär guld och gröna skogar för gammalt skrot sånt där blir man ju fan lack på!

Jag skulle gå dit på natten och sno skiten rakt av bara! Har gjort det för och kan göra det igen!

En del skrotar kan faktiskt ha helt ok priser, men sen finns det en del som begär guld och gröna skogar för gammalt skrot sånt där blir man ju fan lack på!

Jag skulle gå dit på natten och sno skiten rakt av bara! Har gjort det för och kan göra det igen!

Jag har stött på flera bilskrotar som varit hur bra som helst, självplock väldigt bra priser och vänligt bemötande. Men ju mer "riktig butik" det blir ju sämre blir det. Har varit på en skrot här i linköping där dom bara sitter bakom datorer, där fick vi fel del och när vi skulle lämna tillbaka den så hade dom mage att begära 10 % av priset i avgift. Ha dom gett oss rätt del och vi krånglat kanske jag kunde accepterat det.

Jag har stött på flera bilskrotar som varit hur bra som helst, självplock väldigt bra priser och vänligt bemötande. Men ju mer "riktig butik" det blir ju sämre blir det. Har varit på en skrot här i linköping där dom bara sitter bakom datorer, där fick vi fel del och när vi skulle lämna tillbaka den så hade dom mage att begära 10 % av priset i avgift. Ha dom gett oss rätt del och vi krånglat kanske jag kunde accepterat det.

Ju mer riktig butik och datorer det blir desto dyrare och sämre blir det.

Ju mer pengar som förflyttas direkt mellan kund och skrotare utan att ta vägen förbi skattemyndigheten, ju billigare blir det!

Samma sak med Pizzeriorna, alla vill kunna äta dagens för 45:-, men samtidigt vill man att skattemyndigheterna ska sätta åt dom som svartar.

Angående skrotarnas jävla rövarpriser så fick jag förklarat för mig av en gubbe på Fleninge MC-skrot att det beror på att det inte finns någon skrotningspremie för hojar... De får med andra ord inget för själva skrotningen av hojarna utan måste därför ta ut höga priser på de få delar som kan säljas iväg... Oavsett vad så är det inte ok att ta ut 80%av nypriset på gamla sletna och halvtrasiga delar, ockrande jävla murmeldjur!:mad: Har helt slutat handla från mc-skrotar och liknande, de är dyra, snorkiga och dåligt kunniga och dessutom kan man hitta fan så mycket bättre grejor fan så mycket billigare på exempelvis Ebay.

Exempel: Eldade upp reglagehandtaget på min RD för ett tag sen. Drog till fleninge för att hitta nytt. Frågade vad de tar för ett reglage till min hoj, och får svaret: "Det är ju en rätt ovanlig hoj, hur kan du ens förvänta dig att vi ska ha det inne!?" i en ganska så nedsättande ton. Förklarar då att yamaha använde samma jävla dosa till mer eller mindre alla sina 80-talshojar och att jag kan skarva om skiten själv om det skulle vara så att de har en annan yammadosa fast med andra kontakter. "Jaha... Ska kolla". Gubben kommer tillbaka senare med en ful och sliten dosa som saknar tutknapp (vilket var anledningen till att jag meckade sönder min gamla box, den saknade också tuta) och ser allmänt skamfilad ut. 800 spänn ska han ha för den. Ä'rom inte kloka!?:dummer Frågar varför det är så dyrt och om han kan göra något åt priset med tanke på skicket och så. Får då vrålat att "Passar inte priset så kan du ju försöka leta upp någon som skänker bort delarna!". Drog hem, öppnade upp Ebay och hittade en NOS-del i storbritannien (rätt modell, matchande kontakter och allt) som aldrig packats upp ur sitt emballage. £50.

Köpte dock inte den heller utan fixade till en gammal box från en moppe som jag hittade nästan gratis i en moppebutik som sålde begagnade delar. kopplingshandtaget var knäckt, men ett sånt sitter det ändå separat på min hoj så det var ju bara att tacka och ta emot och sätta sig och skarva på rätt kontakter. Funkat klockers sen dess.

Det är något sjukt i hojskrotsbranschen.

För tio år sen kunde man köpa begagnade mc-delar på skrotar för hyfsade priser. Idag är det hopplöst.
Jag håller med om att folk som jobbar på skrot verkar ha ett väldigt konstigt kundbemötande, inte sällan man får luren i örat när man påpekar att delen de säljer är alldeles för dyr.
Som tur är så finns det folk som säljer delar på blocket.

Jag mailade, jag måste ju påtala att jag tycker det dyrt men jag är intresserad om han är villig att sänka priset.
Alternativet är att bara säga hejdå och inte köpa alls, då har han ingen möjlighet att sälja.
Det handlar ju dessutom om slitagedelar som man behöver byta, om en tank i bra skick kostar en del slantar kan jag förstå det men om bromskivorna är halvkassa när jag köper dom så måste jag ju byta strax igen.

Jag har svårt att tro att det är så många som ringer efter delar till en gpz 750 från 83.

har du snackat med dom i fleninge? gjorde misstaget själv då jag skulle ha en bromsskiva till min förra 929:a, killen blev förbannad för att jag inte fattade vad han sa pga hans obegripliga skånska dialekt, han fick upprepa samma mening flera gånger, jag trodde att han trodde att jag drev med honom när jag sa "ursäkta, kan du ta det igen" hela tiden, blev ingen skiva från dom då han i princip slängde luren i örat på mig:rofl

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...