mc som blivit inlösta kommer åter i trafik

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag köpte en inlöst hoj av en mc-handlare en gång för att jag ville ha en billig banhoj. Handlaren hade inte lagat nått, men det var bara att plasta ihop några kåpor och fixa fotpinnen på ena sidan, sen var den mekaniskt i bra skick, även om den såg ut som fan. Dock fick jag lova att inte teckna en helförsäkring på den, för kunde han tydligen få lite trubbel om jag sen försökte få ett FB att repa upp den.
Och en annan som jag planterade i diket rullade senare omkring som streetfighter.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Inget konstig med det alls,,, som många vet så är orginaldelar till MC snordyrt och kan man då reparera med begagnat och lacka till exempel en tank som fått en repa eller en repa på en ram. Det går att göra snygga och bra lackbättringar. Bilar repareras med begagnat så varför ska inte en hoj kunna behandlas lika.

Inget konstigt.:tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Inget konstig med det alls,,, som många vet så är orginaldelar till MC snordyrt och kan man då reparera med begagnat och lacka till exempel en tank som fått en repa eller en repa på en ram. Det går att göra snygga och bra lackbättringar. Bilar repareras med begagnat så varför ska inte en hoj kunna behandlas lika.

Inget konstigt.:tummenupp

Inlöst är inlöst.

Som det är nu så kan försäkringsbolagen släppa ut en svingrepad hoj eller en egentligen skrotvärdig hoj på gatan.

På nått vis borde det synas i papperen vilken historia hojen har.

Och jag håller med dig i att det inte krävs så mycket för att FB skall lösa in, vilket i många fall är galet.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
nu e jag inte säker på att samma gäller hojar som bilar. men om en bil är mindre än 1 år gammal när den krockas så är det en så kallad 50%:are dvs om skadekalkylen uppgår till mer än 50% av bilens värde så är det inlösen.
om den är mer än 2 år är det en 75%:are..
dock är det inte sagt att man måste ersätta med NYA delar om man kan hitta beg. org delar (osäker om det gäller 50%are)

sen kan man ju diskutera vad "fulmek" är för något ?
är det "fulmek" att plast laga lacka om kåpor?
är det "fulmek" att återställa en hoj med beg reservdelar som man köper på ebay, blocket, skroten?
är det "fulmek"" att använda eftermarknads delar , t.ex fotpinnar handtag, ljuddämpare ( om så e fallet så kan man inte köpa en ända begad hoj på blocket då väldigt många verkar lida av blingkoma! och ställbara fotpinnar i andra sammanhang är ju bara pheet.

att rikta/svetsa en kass ram kan vi nog vara överens om är "fulmek" men att byta mot en ny är det "fulmek"?

att MC- handlarna "saltar" kalkylen får stå för de som gör det , men å andra sidan vågar de något annat? finns väll ingen grupp av människor som är mer petiga än Mc-folk ,, hur hade man själv argumenterat om man inte fick nya prylar på hojen? man har ju betalt svinaktig försäkring i flera år utan att utnyttjat den!

då är frågan hur kan man då som handlare återställa en hoj så det blir lönsamt ?
ja man fakturerar ju inte arbetskostnad på sig själv när man står och sliter på sin fritid!
man använder hela sitt kontaktnät för att skrapa fram delar till vettiga priser och man har heller ingen tidspress så det får gärna ta lite tid att hitta delar till "rätt pris"

Rätt eller fel ?? tja det kan diskuteras . mås som sagt innan det är försäkringsbolagets Hoj inte Din!! du har fått din ersättning.
kommer folk bli lurade ? tja det händer säkert .. men inte lika ofta som förr , förr kunde vem som helst lägga bud på försäkringsbolagens aktioner!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har ingen säker källa på detta förutom en Engelsman jag pratade med.

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.

Får man ersättning av försäkringsbolaget för värdeminskning då också? Trist annars och bli påkörd där man är helt oskyldig och sen tappar ens bil i värde pga en påkörning man inte kunnat påverka alls. :näsblod

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Inlöst är inlöst.

Som det är nu så kan försäkringsbolagen släppa ut en svingrepad hoj eller en egentligen skrotvärdig hoj på gatan.

På nått vis borde det synas i papperen vilken historia hojen har.

Och jag håller med dig i att det inte krävs så mycket för att FB skall lösa in, vilket i många fall är galet.
Konsekvensen kommer att bli att försäkringspremierna går upp igen, för FB får ju trots allt in cash igenom att sälja objektet.. Jämför vi sporthojspremier med andra länder så ligger vi inte i topp...

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vissa försäkringsbolag har avtal med en skrot att alla inlösta hojar skall gå till dom, dvs handlaren som har räknat på skadan kan ej salta kalkylen för att själv gå med vinst genom att sedan köpa den inlösta hojen.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Annars kan ni handla en bil av firman Bil33:

Verkligen fina bilar Bil33 har i lager:

Volvo XC90 (CYH992): Frontsmälld, båda framairbags utlöst:LÄNK!

VW Jetta 2.5 FSI (CYE736): Påkörd bakifrån: LÄNK

Merdeces ML320 CDI (CXJ465): Frontsmälld, förarsidans airbag utlöst: [LÄNK]

Mercedes GL 350 (CYG858), Voltat och ganska rejält skadad.
LÄNK

Otroligt så mycket skit det finns!

De flesta av deras bilar har denna brokiga historia.

Inte så konstigt om man gör samma sak med MC!

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
I England sätts tydligen en skadevärdering av FB
om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.
Om det stämmer så är det iaf ett lysande system
som ger köpare av beg hoj riktig fakta.
+1 på det! :tummenupp
Hur lätt som helst att lägga till övriga fordonsdata som leasing etc.

I princip är det omöjligt att regga om ett skrotat fordon, men det går.

Nej och ja visst.
Man köper bara ett identiskt fordon/ram, kryssar numret
på donatoramen och skär sedan bort styrhuvudet.
Därefter stansar man in donatorns nummer bredvid
det kryssade numret på den skrotade hojen.

Sedan gör man en registreringsbesiktning och visar upp
sin skrotade ram med nytt nummer samt det avskurna
huvudet från donatorn. :gnissla

Därefter är det bara att åka ut och brassa! :tummenupp

(Detta framkommet efter ett antal mail och telefonsamtal med transportstyrelse och bilprovning.)

Ett sätt är köpa ett avställt vrak..

P2180604.jpg

...& sedan renovera det kör dugligt nog att klara kontroll besiktningen. Lagligt - Ja

Diversion_1.jpg

...men är inom gråzonen, gränsande till kriminellt.

Aj då! :gnissla
Hur kunde jag hamna i den kriminella gråzonen?
Jag som ville så väl. Tips?
:va

Nästa är kriminellt.
Man skaffar sig ett fungerande/aktivt ram/motor reg. nummer.
Bygger sedan hojen på det.
Lagligt -NEJ definitivt inte utan helt förkastligt.

100% rikslagligt! :fakta
Om inte, källa på det? :rolleyes:

Sedan kan man förstås TYCKA att det är förkastligt.
Precis som man kan tycka att tribaltatueringar är
förkastliga och rent av kriminellt fula.

Men man bör nog akta sig för att förväxla detta
med juridik, kan bli knasig stämning då. :tungan

det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt utan
snarare en "never ending going business" med tjyvar, hälare & mer eller mindre nogräknande köpare. Tyvärr.

Precis, då har vi den springande punkten i detta.
Det GÅR att sätta inlösta och skrotade hojar i
trafik på ett ärligt, säkert och bra sätt.

MEN det finns massor av genvägar, fusk och, som du säger,
ren kriminalitet som ger mycket mer pengar än den rätta vägen.
Och där det finns lätta pengar att tjäna samlas gamarna.

Hmmm, nu skrev jag så där lite sarkasktiskt igen. Sorry. :rodnar

/e

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
I USA blir det en kommentar i "titeln" där det står "re build", efter det kan man glömma helförsäkring.
Syrran blev lurad på en bil där, hon kan inte så mycket om bilar....

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Annars kan ni handla en bil av firman Bil33:

Verkligen fina bilar Bil33 har i lager:

Volvo XC90 (CYH992): Frontsmälld, båda framairbags utlöst:LÄNK!

VW Jetta 2.5 FSI (CYE736): Påkörd bakifrån: LÄNK

Merdeces ML320 CDI (CXJ465): Frontsmälld, förarsidans airbag utlöst: [LÄNK]

Mercedes GL 350 (CYG858), Voltat och ganska rejält skadat.
LÄNK

Otroligt så mycket skit det finns!

De flesta av deras bilar har denna brokiga historia.

Inte så konstigt om man gör samma sak med MC!

Vilken sympatisk bilhandlare!
Vad säger försäkringsbolagen kan man undra? Vilken adress kontaktar man dem på, misstänkt försäkringsbedrägeri? En sak att fixa en inbucklad dörr och en mindre skada, men har väl ett fordon bedömts utdömt ska det vara utdömt.

Jag har själv fixat ett par hojar som varit lagda eller på annat sätt gått i backen. När jag har gjort det har jag gjort det med schyssta utbytta prylar, inget rikta eller så. Och alltid varit tydlig med det för köparen, även i annonsen.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Vilken sympatisk bilhandlare!
Vad säger försäkringsbolagen kan man undra? Vilken adress kontaktar man dem på, misstänkt försäkringsbedrägeri? En sak att fixa en inbucklad dörr och en mindre skada, men har väl ett fordon bedömts utdömt ska det vara utdömt.

Tror att tex den vita GL 350n inte är samma bil....svårt att se hur man "riktar upp" en så pass smälld bil.

Lite OT, men kanske ändå inte.

Bifogat

• 18419900_1X.jpg
    18419900_1X.jpg
    87.5 KB · Visningar: 59
  • 9006845633.jpg
    9006845633.jpg
    71.1 KB · Visningar: 56
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tror att tex den vita GL 350n inte är samma bil....svårt att se hur man "riktar upp" en så pass smälld bil.

Lite OT, men kanske ändå inte.

Man letar på karossdelar på skrotarna och skarvar ihop den,,, har gjort det några gånger,,,, men den ser lite för mosig ut tycker jag.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...