I England sätts tydligen en skadevärdering av FB
om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.
Om det stämmer så är det iaf ett lysande system
som ger köpare av beg hoj riktig fakta.
+1 på det!
Hur lätt som helst att lägga till övriga fordonsdata som leasing etc.
I princip är det omöjligt att regga om ett skrotat fordon, men det går.
Nej och ja visst.
Man köper bara ett identiskt fordon/ram, kryssar numret
på donatoramen och skär sedan bort styrhuvudet.
Därefter stansar man in donatorns nummer bredvid
det kryssade numret på den skrotade hojen.
Sedan gör man en registreringsbesiktning och visar upp
sin skrotade ram med nytt nummer samt det avskurna
huvudet från donatorn.
Därefter är det bara att åka ut och brassa!
(Detta framkommet efter ett antal mail och telefonsamtal med transportstyrelse och bilprovning.)
Ett sätt är köpa ett avställt vrak..
...& sedan renovera det kör dugligt nog att klara kontroll besiktningen. Lagligt - Ja
...men är inom gråzonen, gränsande till kriminellt.
Aj då!
Hur kunde jag hamna i den kriminella gråzonen?
Jag som ville så väl. Tips?
Nästa är kriminellt.
Man skaffar sig ett fungerande/aktivt ram/motor reg. nummer.
Bygger sedan hojen på det.
Lagligt -NEJ definitivt inte utan helt förkastligt.
100% rikslagligt!
Om inte, källa på det?
Sedan kan man förstås TYCKA att det är förkastligt.
Precis som man kan tycka att tribaltatueringar är
förkastliga och rent av kriminellt fula.
Men man bör nog akta sig för att förväxla detta
med juridik, kan bli knasig stämning då.
det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt utan
snarare en "never ending going business" med tjyvar, hälare & mer eller mindre nogräknande köpare. Tyvärr.
Precis, då har vi den springande punkten i detta.
Det GÅR att sätta inlösta och skrotade hojar i
trafik på ett ärligt, säkert och bra sätt.
MEN det finns massor av genvägar, fusk och, som du säger,
ren kriminalitet som ger mycket mer pengar än den rätta vägen.
Och där det finns lätta pengar att tjäna samlas gamarna.
Hmmm, nu skrev jag så där lite sarkasktiskt igen. Sorry.
/e