mc som blivit inlösta kommer åter i trafik

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dags att registrera "inlöstafordon.se" och försöka få så många som möjligt att registrera sina inlösta bilar/hojar med regnummer och annan info :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har ingen säker källa på detta förutom en Engelsman jag pratade med.

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.

Antagligen det som man kallar för "clean title" om regbeviset är fritt från sådana anmärkningar :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är väl skillnad om hojen blir inlöst som skrot.

Helt klart, men dom skall inte ut i trafik igen.

Och det är väl det som är problematiken med att FB löser in dom eftersom det inte är försvarbart att reparera, och sen dyker dom upp på gatan igen.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1

Stämmer bra det. Många av suprorna som rullar i SE från det brittiska riket är title 2-4. femorna hamnar aldrig här då de går direkt till pressen

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Antagligen det som man kallar för "clean title" om regbeviset är fritt från sådana anmärkningar :)

Detta är den amerikanska termen. Salvage title är inte kul. dessa bilar döms ut i staterna men går utmärkt att laga i svea för att sedan regbesiktigas som vanligt. Skulle tro att 50-80% av alla mustanger har en sådan i bagaget

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En inlöst mc kan mycket väl komma i trafik igen.En skrotad mc däremot aldrig om det hela ska fungera lagligt.

Det blir ju godtyckligt om en handlare/verkstad är beredd att köpa loss ett enligt FB skrotvärdigt objekt från FB och sen göra vad dom kan för att tjäna några kronor.

Som försäkringstagare blir ju hojen inlöst och du vet ej vad FB gör med den sen, pengar pratar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske inte så konstigt nästan fungerande hojar blir inlösta istället för reparerade när kunderna ofta ska ha hojar i nyskick tillbaka för att bli nöjda. Repor så små att man knappt kan se dom blir inte accepterade av hojägarna osv.

Jag tror att majoriteten av dessa hojar som hittar ut på marknaden igen är hur bra och funktionsdugliga som helst och det gynnar oss bara eftersom beg-priserna skulle trissas upp om fler hojar försvann från marknaden pga småskador.

Det enda problemet är de hojar där funktionsväsentliga skador döljs. Vilka skador döljer sig egentligen under ramskydden som vissa hojar har? Eller ramsneda hojar som kommer ut på marknaden för att vissa kunder bara tittar på den blanka fina lacken innan dom köper en hoj.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det blir ju godtyckligt om en handlare/verkstad är beredd att köpa loss ett enligt FB skrotvärdigt objekt från FB och sen göra vad dom kan för att tjäna några kronor.

Tankefel. Att FB inte tycker det är värt att reparera hojen är inte samma sak som att den är "skrotvärdig".

Som försäkringstagare blir ju hojen inlöst och du vet ej vad FB gör med den sen, pengar pratar.

Tycker iofs inte att det angår mig heller, FB frågar mig om jag accepterar inlösen, gör jag det är hojen inte min längre och då har man väl ingen orsak att ha åsikter om det. Det är väl finemang om nån kan fixa iordning den och tjäna en hacka på sin insats?

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Tycker iofs inte att det angår mig heller, FB frågar mig om jag accepterar inlösen, gör jag det är hojen inte min längre och då har man väl ingen orsak att ha åsikter om det. Det är väl finemang om nån kan fixa iordning den och tjäna en hacka på sin insats?

problemet är väl bara att det går på försäkringspremien sedan, om nu det är så vanligt att mc-firmorna saltar räkningen till FB för att göra en hacka på det, och det drabbar ju bara försäkringstagare i slutändan.

ibland undrar man ju hur mc-handlare går runt med massa personal som bara rullar tummarna hela dagarna och inte är intresserade att sälja, skyhöga priser på service och nya fina lokaler. Nu säger inte jag att det ena beror på det andra, men somsagt, ibland undrar man.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köpte loss lite delar ifrån en inlöst hoj. Frågade lite ang ramen & de sade att de hade kryssat den vilket känns iallafall lite tryggare. Vet inte hur omfattande en skada ska vara om man misstänker att ramen kan ha ändrats vid olyckstillfället. Här tycker jag en oberoende försäkringsbolag skall ha en egen person som så fort man löser in ett fordon så kryssar man även ramen för varför ska den ut i trafiken igen om de tycker den är för dyr att laga. My 2 cents! :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tankefel. Att FB inte tycker det är värt att reparera hojen är inte samma sak som att den är "skrotvärdig".

Nej men det borde vara så, så att man slipper fulandet, ett systemfel?

Mmm så är det nog, litta trist bara att när man tror att hojen gått som reservdelar så ringer telefonen efter 6 månader och frågan är "du hade ju hojen innan mig, hur är den?" Det är ett systemfel att det kommer sånna samtal.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Dom kommer ut igen! Säljs oftast till en mc handlare som sedan säljer dom vidare,ibland fixar dom åning den inan dom säljer den!

Johman

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2011
Hoj
Ducati 1098 2007
Jag klotade med min Ducati i somras och försäkringsbolaget löste in den. Ramen var skadad och Ducati själva sade; byt ram den är ej reparabel. - Det är väl lite känsligt med alla svetsfogar och tunna rör i en trellisram. Försäkringsbolaget har nu sålt hojen och den nya ägaren ska själv laga
ramen och försäkringsbolaget ska godkänna lagningen innan den blir godkänd för trafik igen.
Försäkringsbolaget påtar sig alltså att bättre än Ducati kunna avgöra om ramen är funktionsduglig igen. Undrar hur dom tänker hållfasthets testa den nya svetsfogarna?

-Lite snopet om nåt trillar av i 280.

Snowman89

Guest
Köpte loss lite delar ifrån en inlöst hoj. Frågade lite ang ramen & de sade att de hade kryssat den vilket känns iallafall lite tryggare. Vet inte hur omfattande en skada ska vara om man misstänker att ramen kan ha ändrats vid olyckstillfället. Här tycker jag en oberoende försäkringsbolag skall ha en egen person som så fort man löser in ett fordon så kryssar man även ramen för varför ska den ut i trafiken igen om de tycker den är för dyr att laga. My 2 cents! :)

Håller absolut med.

På min förra hoj vart bakramen förstörd så hela ramen skulle behöva bytas för att få den körduglig igen. Försäkringsbolaget löste in den då det skulle bli för dyrt att reparera. För ett par veckor sedan så kollade jag upp hojjen och då visade det sig att någon privatperson äger den nu...

Nog för att det finns en chans att de har bytt ramen och kör så men mest troligt är väl att de fixat till det skapligt och åker så. Sen om nuvarande ägare säljer hojjen som om inget har hänt och vips så var en krockad hoj, med ram som vart klassad som skrot, ute på vägarna igen med en ovetande ägare.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Många FB löser in hojen om rep-kostanaden överstiger 80% av hojens värde, mao inte lönt att laga den, FB säljer den till mc-firman eftersom dom inte har någon nytta av att ha en massa hojar liggande och på så sätt får dom in lite pengar för att minska "förlusten". kommer inte ihåg exakt med har hört en siffra på 12-16% av värdet på hojen som mc-firman betalar för "skrotet".
Att hojen sedan kommer ut på vägen igen har inget med FB att göra. Det är mc-firmorna som gör det. precis som jag själv skulle kunna göra om jag ville tjäna lite pengar och jag hade möjligheten att köpa billigt från FB.

(Vem som helst kan skrota sin mc, inte svårare än att skriva in till transportstyrelsen och intyga att man skurit ner ramen och gjort den obrukbar, helst med bilder på ingreppet, Allt för att det inte finns någon skrotningspremie på mc.)

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
MM , Med tyvär mycket fulreparationer som kan drabba icke vetande framtida ägare

Kännsligt ämne som kan uppröra många , Locket på
Ehh, dom måste besiktigas efter detta, har haft en sådan cykel, repades, provkörde den och var upplyst om att den varit inlöst, företaget besiktigade den innan den levererades till mig och körde några tusen mil med den...
Cyklarna säljs endast till företag och måste besiktigas innan dom tas i bruk igen.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
problemet är väl bara att det går på försäkringspremien sedan, om nu det är så vanligt att mc-firmorna saltar räkningen till FB för att göra en hacka på det, och det drabbar ju bara försäkringstagare i slutändan.

ibland undrar man ju hur mc-handlare går runt med massa personal som bara rullar tummarna hela dagarna och inte är intresserade att sälja, skyhöga priser på service och nya fina lokaler. Nu säger inte jag att det ena beror på det andra, men somsagt, ibland undrar man.

Det är nog snarare de skyhöga priserna på originaldelar, som trissar upp reparationskostnaden; än "saltade" räkningar/kostnadsförslag från MC - verkstan.
Slutnotan hamnar hur som helst på oss - försäkringstagare, som du skriver.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...