MC-Teknik

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Hejsan! Jag är en väldigt färsk åkare.
Fick kortet i oktober 2019.
Jag har lite frågor angående teknik.
Jag kör mycket krokiga vägar för att bli ett med hojen(MT09) min fråga är att inför kurvor så bromsar jag alltid lr släpper gasen.. sedan när jag känner mig trygg i hur kurvan utvecklas lr då jag ser slutet så gasar jag på igen. Det blir då alltid ett litet ryck då gasen kopplas på igen. Jag brukar toucha in lite med kopplingen medans jag då gasar upp för att få det mjukare. Detta kan kännas konstigt att fråga haha. Men är det rätt sätt att göra det på? Lr skall jag fortsätta nöta tills jag helt enkelt enbart kan använda gasreglaget tills jag kan möta upp med den utan att det rycker till?
Det känns lite ”fusk” att göra som jag gör.. men alla gör kanske så? Gasen på mt09 e väldigt känslig

Hoppas någon vet!

Ha det gött o kör försiktigt

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag är ingen teknik expert men "toucha in lite med kopplingen medans man gasar upp för att få det mjukare i kurvan känns ju helt konstig" (eftersom toucha in kopplingen känns som nästan frikoppla vilket kan leda till att ev tappa kontrollen över hojen i kurvan). Intressant att höra om det från en expert!

Bromsa ner (alltså anpassa hastigheten inför kurvan) & in med rätt växel sedan gasa efter kruvan känns ju tryggast:)

Småningom kan man börja gasa genom kurvan när man känner sig varmt i kläderna:D

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bifogar länk till SMCs skrifter och deras kurser.

https://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/ https://www.svmc.se/school/

Av egen erfarenhet kan jag säga att kurserna som hålls av SMC är kanon. Jag har lärt mig massor och går varje år ett gäng kurser på både stora och små banor. Tyvärr har ju Covid-19 även ställt till det för kursverksamheten men i skrivande stund planeras kurser senare under säsongen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enklaste sättet att göra körningen mjukare är ju att peta upp några växlar högre.

Och så är det ju det där med trottelkontroll mycket nåt som måste tränas in i ryggmärgen med en känslig handled.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Vet inte om det är direkt samma men så var min -07 R1 när jag köpte den.
Höll på att bli galen då det alltid kom ett ganska kraftigt ryck vid pådrag från noll gas...

Yamaha kunde/ville inte göra nått så tills jag löste det var jag tvungen att trycka lite på bakbromsen i långsamma, tvära kurvor, särskilt vid blöta..

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som att du går in i kurvan med fullständigt gasavslag, vilket alltid ger ett ryck när man går på gas igen och det rycket vill man inte gärna få mitt i kurvan. Försök att tidigare växla till att ge grundgas, dvs bara precis så mycket som behövs för att kedjan skall bli spänd. Nästa steg är att få till gaskontrollen genom ett jämnt gaspådrag, aningen högre än grundgas och långsamt ökande, genom kurvan. Fortsätt att förfina gaskontroll enligt länkarna som postats, eller ännu hellre på SMC-kurs när du får möjlighet.

MT09 är annars erkänt ryckig, särskilt de tidiga årsmodellerna. Höll på att bli tokig i början när jag körde en sån på smala bergsvägar i Spanien, då den gärna ville ta spontana skutt om man ens tänkte på gas - lite halvläskigt när man har ett stup bredvid vägen och enbart en kantsten som avgränsning. Testa att köra i riding mode B och kanske på en högre växel under tiden du övar in tekniken. När du tycker att det sitter kan du ändra till STD- eller A-läget och även testa med olika växlar, både högre och lägre.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad har du valt för "mode" på motorn, STD, A eller B? Testa annars att byta och se om du känner skillnad mellan de olika lägena. Sen är ju tipset att justera bort glappet på gasvajrarna också, det hjälper lite grann.
Yamahas MT09, MT10 och R1 är ju annars kända för att rycka när du går från stängd till att öppna trotteln. Det finns många trådar på nätet om det här och de flesta blir inte av med det förrän man har mappat med Powercommander eller flashat ECU och tagit bort lambdasonder och annat liknande crap. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att ett sätt att lättare få till gaskontrollen kan vara att du testar att bromsa tidigare, så du är "färdigbromsad" och cykeln stabiliserad inför kurvan. Då hinner du göra dig redo och gå på grundgas tidigare.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag säger som CFr, om det är så att du släpper gasen helt så blir det såklart ett ryck när du går på gasen mitt i kurvan. Bättre att hålla låg men jämn gas genom hela kurvan och sedan gasa på mjukt och fint vid utgången.

För min egen del var en av de största förbättringarna för min egen upplevda trygghet att anpassa min hastighet INNAN kurvan så att jag kunde hålla jämn gas in och genom kurvan. Det är inte det snabbast sättet att ta sig genom en kurva om du kör race, men eftersom jag fick en större trygghet och även en hoj som är mer förutsägbar i uppträdandet så är resultatet att körningen blir roligare. Efterhand har jag även börjat med trail braking, dvs att bromsa en bit in i kurvan, och gradvis övergå från broms till gas, men det skulle jag säga är nästa steg. Börja med att hålla gas genom kurvan så tror jag du kommer uppleva en förbättring av din körning.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Visst sitter det en crossplane-motor i MT09? Den första sådana jag har testat satt på en R1 09 när den lanserades. Fantastisk maskin på alla sätt utom just vid gaspådrag från noll. Jag höll på att skita knäck när hojen tog ett resolut skutt vid gaspådrag i första böjen, trots att jag valde att vara jätteförsiktig med gasen eftersom hojen var ny för mig. Jag testade sedan att rulla på raksträcka och gå på gasen försiktigt för att försöka hitta ett läge där den betedde sig snällt, men det gick inte. Den tog alltid ett mer eller mindre agressivt skutt, så fort man kom till ett speciallt läge på gasen.

Min första tanke var att motorn var helt felmappad från fabrik, eller att den förbaskade "Kör med vajer" (fast utan vajer)-tekniken inte var något för mig, och det första jag skulle göra var att köpa en Power Commander och försöka fixa till detta ifall jag någon gång skulle äga en R1 -09.

Raderad medlem 51742

Guest
Visst sitter det en crossplane-motor i MT09? Den första sådana jag har testat satt på en R1 09 när den lanserades. Fantastisk maskin på alla sätt utom just vid gaspådrag från noll. Jag höll på att skita knäck när hojen tog ett resolut skutt vid gaspådrag i första böjen, trots att jag valde att vara jätteförsiktig med gasen eftersom hojen var ny för mig. Jag testade sedan att rulla på raksträcka och gå på gasen försiktigt för att försöka hitta ett läge där den betedde sig snällt, men det gick inte. Den tog alltid ett mer eller mindre agressivt skutt, så fort man kom till ett speciallt läge på gasen.

Min första tanke var att motorn var helt felmappad från fabrik, eller att den förbaskade "Kör med vajer" (fast utan vajer)-tekniken inte var något för mig, och det första jag skulle göra var att köpa en Power Commander och försöka fixa till detta ifall jag någon gång skulle äga en R1 -09.

I MT09 sitter det ju en trecylindrig motor, men om jag minns rätt har även den crossplaneteknik. Hur som helst kan man ju misstänka att det är samma person som är egenskapsansvarig för "Throttle Control" för både de trecylindriga och fyrcylindriga motorerna. :hihi

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Den klassiska metoden är att bromsa klart och växla ner innan kurvan.Ge lite grundgas så den inte motorbromsar och vika ner. Öka gaspådraget så att du har lite lagom driv. Öka gasen mot slutet av kurvan samtidigt som du rätar upp hojen.
Att slira på kopplingen var nåt som bara behövdes på hojar med högt växlad etta och kort effektband i snäva kurvor.
I kurvor som nyper åt på slutet, typ nere vid torpet på Sviestad, får man bromsa (försiktigt) och växla ner i kurvan.
Det är en metod som funkar bra på väg och även på bana om man inte har alltför bråttom.
I modern racing finns annan teknik för att va snabbare än konkurrenterna.

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Alla hojar jag haft har ryckt till vid gaspådrag i någon utsträckning. Det är som sagt kedjeslacket som sträcks upp. På Ninjan jag har nu så är det även insprutningen som ger härliga AV/PÅ-ryck vid väldigt små trottelöppningar. Ett riktigt fittigt beteende, faktiskt.

Löses enklast genom att antingen ligga på märkbart pådrag eller helt avslag.

SMC lär väl ut Californa superbike schools filosofi om gaskontroll och kurvtagning och enligt den ska gasen rullas på i en jämn och bestämd rörelse i stort sett genom hela kurvan, d.v.s. mycket tidigare än vad man kan tycka är naturligt i början.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Vet som sagt inte, det kan ju vara nått fel påTS hoj..
Det är skillnad på ryck och ryck:
Vid bytte från -05 till -07 R1 höll jag på att bli vansinnig då vi genast for på semester i sydtyskland.

Satte ut min nya R1a för 85kkr direkt när vi kom hem, som tur var nappade ingen för jag har den fortfarande.

På min(a) var orsaken till 100% hur tillverkaren mappat (bl,a fuel cut vid avslag), då -07 var första året med ride by wire trottel och som redan skrivits verkar det hängt med även på senare modeller.

Jag vet alltså skillnaden mellan hur lättdoserad -05 är och hur, näst intill omöjlig, -07an var att försöka vänja sej vid.

Ny/annan firmware i ECU löste mitt problem och den är nu silkeslen vid pådrag :tummenupp

Så här betedde sej R1an vid pådrag, varje siffra motsvarar ca 1° trottelöppning.. 16=tomgång

https://youtu.be/EizOgrU1kTE

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
TS, enligt profilen så har du ju en ZX6R också, beter den sig likadant? Ett utslitet drivpaket och/eller en slapp kedja ger ett rejält glapp mellan motorbroms och påslag. Men som många är inne på, man ska börja gasa före kurvan, och det behöver inte vara tvåan i 70 och fullstumt, utan bara en grundgas, minst så att du håller hastigheten, men helst så att du ökar någon kilometer i timmen genom kurvan, det ger en mycket stabilare hoj.

Sen lånar du en Gixxer 750 från 98, sen kommer du aldrig att klaga på avpå-effekt igen :hihi

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Bifogar länk till SMCs skrifter och deras kurser.

https://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/ https://www.svmc.se/school/

Av egen erfarenhet kan jag säga att kurserna som hålls av SMC är kanon. Jag har lärt mig massor och går varje år ett gäng kurser på både stora och små banor. Tyvärr har ju Covid-19 även ställt till det för kursverksamheten men i skrivande stund planeras kurser senare under säsongen.

Vi i SMC Södemanland kör på GTR Motorpark i Eskilstuna, Knix kurser o avrostning än så länge vi håller deltagar/ funkis antalet till max 50 pers. :banana

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi i SMC Södemanland kör på GTR Motorpark i Eskilstuna, Knix kurser o avrostning än så länge vi håller deltagar/ funkis antalet till max 50 pers. :banana

Just det. Det visste jag ju om! Tänkte inte på det... (Som Peter Dalle sa i Lorry)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I MT09 sitter det ju en trecylindrig motor, men om jag minns rätt har även den crossplaneteknik. Hur som helst kan man ju misstänka att det är samma person som är egenskapsansvarig för "Throttle Control" för både de trecylindriga och fyrcylindriga motorerna. :hihi

Ah, det är MT-10 som har crossplanefyran berättade Wikipedia just för mig. Ja, man kan ju misstänka att det är något generiskt med bränslemapp eller kör med kabel (fast utan)-tekniken som skapar denna oreda hos Yamaha. Jag ser att någon här i tråden fick bukt med samma problem på sin R1-07, så då är det nog inte relaterat till crossplanemotorn alls, utan bara märklig mappning. Man kan ju fråga sig hur Yamaha kunde släppa detta till marknaden när varenda provkörare åkte av banan i första kurvan år efter år. ;)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Att stressa upp tomgången till någonstans runt 2500RPM kan också vara skoj.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC