Mc till liten tjej!?

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag är 162 och kör vad jag vill. Man behöver inte nå ner med bägge fötterna, det handlar enbart om teknik. Ena tåspetsen räcker gott, och vicka på rumpan för att få ner den får jag också göra, men vad tusan gör det? Man lär sig. :)

Jaa ,"Vicka på :arsele" brukar ju Cheoyrna kunna!...

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Att du tappar hojen när du krypkör får du räkna med, de ingår i beräkningen för trafikskolan, du betalar ju. Inte menat att du ska krascha. Låt läraren jobba lite, han kan springa efter i början. :) Får du bara rull så behöver du inte nå ner.
Lycka till.

Valerie

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Suzuki sv650s-06
Halloj!
Jag är 163 cm lång (?) och kör en Suzuki SV 650S. Jag får inte i hela foten men hojen är lätthanterlig - grymt smidig att "lägga ned" när det svänger lite, dessutom vet jag att det finns sänkningssats till men det kan tydligen påverka köregenskaperna - det gäller nog alla märken.

Självklart ska du skaffa kort för tung mc på en gång! Körskolan där jag gick hade inga låga hojar men en specialsits för oss med korta ben.
Det är ju dessutom på skolan man ska göra misstagen - svider inte så hårt
att tappa en körskolehoj :)

Lycka till med kortet!!! :tummenupp

c.dotter

Gad som en speleman :)
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
Yamaha FZ6
Jag är 160 cm över jordskorpan och jag tog kortet förra året. Jag kör en Yamaha fz6 som är sänkt. Det kostade mig 1500 kr på verkstad men det fick det kosta eftersom jag inte kan meka själv eller hade någon då som kunde hjälpa mig. Det gjorde att jag kände mig säkrare med de få cm eller mm det gjorde så det var det värt. jag köpte min hoj utan att ha provkört den så det var en chansningen men trivs toppen på den!
Men som många säger här tidigare, är att när du väl känner dig lite säkrare på hojen så känns det ok att bara nå ner med tåspetsarna. Jag var väldigt osäker i början men det är bara att nöta.

Körskolan jag körde på hade Suzuki 750 bandit och det var en roligt hoj att köra. Det är säkert många här som tycker det är en tråkigt en men smaken är ju som baken, delad :arsele

Lycka till med kortet och val av hoj! :)

• Gilla
Reaktioner: VBK

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Gissar att det är Vargöns trafikskola du ska köra på ? Vill minnas att det fanns en lägre sadel till den tunga hojen (BMWn). Har du kollat upp det ?

Hoppas du får köra med Robban. Han är kanon ! Tog själv kortet där förra våren.

Mvh Stellan

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
BMW F650GS som finns med sänkt fjädring och låg sadel från fabrik är väldigt låg, dessutom en väldigt lättkörd och trevlig hoj. Trots modellbeteckningen har den 800cc motor och ger behörighet för A obegränsad.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tänk på att breda sadlar är ett fördärv, inte bara cm över backen som räknas. Bra om du kan hoppa fram mot tanken, om den är smal där, och kunna sitta på den bredare delen när du kör. En nedskuren sadel behöver alltså knappt göra någon nytta alls. Stövlar med tjockare sula, även under främre delen, hjälper också till. 1,5 cm på var sida gör mer än man kan tro.

Ju mer du behöver luta dig fram mot styret, ju sämre är det. Någorlunda upprätt, lätt framåtlutad har du bäst kontroll. Du förlorar kontroll stillastående och i låg fart och hade behövt än längre ben om du blir en slips på tanken, (plus att du kommer att hänga på styret när du kör, vilket är sämre för dig och för cykeln). Trots det rekommenderar jag en ringa sänkning av gaffelkronorna, förutsatt att inte vägegenskaperna flippar ut. Sänkte min 10 mm och den blev påtagligt sämre. Redan brant gaffelvinkel i kombination med sänkning blev direkt kass. Syntes tidigt på däckslitaget också.

Det här med att peta med en fot tycker inte jag är så hållbart om du tänker använda cykeln till all sorts körning. På semestern kan du råka ut för vilka omständigheter som helst. Det räcker inte alltid att kunna peta ner en tå.

Man har nämnt retrohojar. I regel är det billigare att sänka hojar med länkage i fjädringen bak, byter då bara "hundbenen". Dyrare att köpa ett par stötdämpare än ett par järn. Ännu dyrare är att köpa stötdämpare till singeldämpare utan länkage.

Hur är du skapt? Proportionellt långbent, tax, varken eller?

Inte riktigt svar på frågan, men kanske bra att tänka på när du kollar och provar, för kolla och prova måste du imo.

Ja, och så lycka till!

Last edited:

Syster Yster

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället...
Hej hej!

Jag är 158 cm och tog mitt kort på en ZR-7:a. Gick alldeles utmärkt!

Lycka till!

/Anki

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tycker du ska åka till trestads trafikskola i uddevalla och prata med Martin.
Där körs det Bmw F800R oh de har ställbar höjd, samt är låga:tummenupp

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Men som många säger här tidigare, är att när du väl känner dig lite säkrare på hojen så känns det ok att bara nå ner med tåspetsarna. Jag var väldigt osäker i början men det är bara att nöta.

:D Men se upp var du sätter ner tåspetsen så att du inte sätter ner den i något djupt hjulspår i asfalten vid något rödlyse. Vilket undertecknad har lyckats med...:D :rolleyes:

Syster Yster

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället...
:D Men se upp var du sätter ner tåspetsen så att du inte sätter ner den i något djupt hjulspår i asfalten vid något rödlyse. Vilket undertecknad har lyckats med...:D :rolleyes:

:D Dito...

Min körlärare sa att korta tjejer (och killar också antar jag) ofta är väldigt bra på att planera sin körning inför korsningar, rödljus m.m. Det blir helt enkelt en självbevarelsedrift, eftersom det är jobbigt att behöva stanna... Inte bara dåligt att vara kort... ;)

/Anki

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.

Eller om du stannar vid vägkanten, kolla att asfaltskanten inte är väldigt mycket högre än gräskanten. Det gjorde inte jag, vilket fick till följd att en par veckor gammal FJR1300 föll rätt ner i diket. :brinnerup
Himla tur för mig att ägaren var så förälskad i mig vid tillfället: - Det gör inget älskling, den skulle blivit repig ändå förr eller senare.
:tuttar:tuttar:tuttar

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Kraschpuckar är väldigt bra att ha. Har räddat mina kåpor några gånger :D
Och för dom som klankar på ER-6an så är den dels smal över sadeln så det är lättare att nå ner och den är inte alls tråkig att köra om man kan köra ordentligt och utnyttja registret framför allt på små kurviga vägar. Motorvägar är ändå bara tråkiga.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Eller om du stannar vid vägkanten, kolla att asfaltskanten inte är väldigt mycket högre än gräskanten. Det gjorde inte jag, vilket fick till följd att en par veckor gammal FJR1300 föll rätt ner i diket. :brinnerup
Himla tur för mig att ägaren var så förälskad i mig vid tillfället: - Det gör inget älskling, den skulle blivit repig ändå förr eller senare.
:tuttar:tuttar:tuttar

Usch o fy på sig: MC-MÖRDARN!11 "Djupt" o "långt-ner-i-diket" tragiskt det där, trots högst talangfull o cunning trippel-titty-shake-tactics...good for U!!:)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Kraschpuckar är väldigt bra att ha. Har räddat mina kåpor några gånger :D
Och för dom som klankar på ER-6an så är den dels smal över sadeln så det är lättare att nå ner och den är inte alls tråkig att köra om man kan köra ordentligt och utnyttja registret framför allt på små kurviga vägar. Motorvägar är ändå bara tråkiga.

Är man nybörjare är den säkert bra, men kan man köra någorlunda duger den faktiskt inte mycket till. Svampigare hoj med sämre inställningsmöjligheter har jag nog inte skådat. Lägger man ner den börjar den ju gunga, och sen gungar man igenom kurvorna. Ingen fantastisk känsla alls.

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Är man nybörjare är den säkert bra, men kan man köra någorlunda duger den faktiskt inte mycket till. Svampigare hoj med sämre inställningsmöjligheter har jag nog inte skådat. Lägger man ner den börjar den ju gunga, och sen gungar man igenom kurvorna. Ingen fantastisk känsla alls.

Smaken är som baken delad och TS är nybörjare så då kanske hon ska hålla sig till lättkörda hojar :). Har aldrig upplevt gungning med min och då har jag kört 3000 mil med den men vi har väl olika körteknik :D :krama

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife