Tänk på att breda sadlar är ett fördärv, inte bara cm över backen som räknas. Bra om du kan hoppa fram mot tanken, om den är smal där, och kunna sitta på den bredare delen när du kör. En nedskuren sadel behöver alltså knappt göra någon nytta alls. Stövlar med tjockare sula, även under främre delen, hjälper också till. 1,5 cm på var sida gör mer än man kan tro.
Ju mer du behöver luta dig fram mot styret, ju sämre är det. Någorlunda upprätt, lätt framåtlutad har du bäst kontroll. Du förlorar kontroll stillastående och i låg fart och hade behövt än längre ben om du blir en slips på tanken, (plus att du kommer att hänga på styret när du kör, vilket är sämre för dig och för cykeln). Trots det rekommenderar jag en ringa sänkning av gaffelkronorna, förutsatt att inte vägegenskaperna flippar ut. Sänkte min 10 mm och den blev påtagligt sämre. Redan brant gaffelvinkel i kombination med sänkning blev direkt kass. Syntes tidigt på däckslitaget också.
Det här med att peta med en fot tycker inte jag är så hållbart om du tänker använda cykeln till all sorts körning. På semestern kan du råka ut för vilka omständigheter som helst. Det räcker inte alltid att kunna peta ner en tå.
Man har nämnt retrohojar. I regel är det billigare att sänka hojar med länkage i fjädringen bak, byter då bara "hundbenen". Dyrare att köpa ett par stötdämpare än ett par järn. Ännu dyrare är att köpa stötdämpare till singeldämpare utan länkage.
Hur är du skapt? Proportionellt långbent, tax, varken eller?
Inte riktigt svar på frågan, men kanske bra att tänka på när du kollar och provar, för kolla och prova måste du imo.
Ja, och så lycka till!