MC-tjuv kraschade!

Status
Ej öppen för fler svar.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Precis, jag skulle vilja se vad "idiot" har att säga om han klipper till en fyraåring som råkar springa över gatan när han ger järnet på ettan genom stan,

Jag har haft bilkörkort i 7 år nu och kört mellan 2000-3000 mil varje år med min egna bil. Sen har jag kör jag mycket på jobbet också. Så jag har en hel del trafikvana. I teorin för bil så lärde jag mig att man inte fick köra över fyraåringar som råkar springa över vägen. Även varför det är låg fart vid vissa vägar. Varför ska man in i stan o härja med en sporthoj? Så du menar att du inte medför en risk för andra trafikanter när du gasar på landsvägarna? Man kan ju fråga sig vem utav oss två som är en idiot! Varför tror du att 50% utav alla dödsolyckor sker med en sporthoj när de endast utgör 10% utav alla hojar i Sverige? Kan det ha något med farten att göra? Skulle vilja höra vad du skulle säga om du satte din hoj i sidan på en bil som svänger vänster i 150 knyck med en familj i o hade ihjäl båda barnen som sitter i baksätet. Vilken är vanligt för att de som kör bilen inte kan uppskatta vilken fart hojen kommer i. Men du kan ju alltid trösta föräldrarna med att du iaf kör med körkort :tummenupp
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Hur tänker du nu egentligen? :confused:

Dom vet inte vad personen som sitter på exempelvis motorcykeln har gjort? Han kan vara drogpåverkad och vid nästa korsning meja ner en barnvagn, eller så har han precis slagit sin fru medvetslös och hon ligger hemma i deras lägenhet utan möjlighet att ringa 112.

Att stanna en misstänkt person direkt, istället för att söka upp personen senare samma kväll är i min värld att föredra 100 gånger av 100. Dels pga att det kan rädda människoliv, dels för att det ökar chansen att sätta buset på plats ordentligt.

Ingen kaxig internetbrukare kommer få mig att ändra min åsikt i min ursprungliga post: Bra jobbat Polisen, fortsätt jaga!

I din svartvita värld så är det så.
I min lite mer nyanserade gråskalevärld så kan man få tag på personen senare och ta ett snack med dem och reda ut situationen under kontrollerade former är bra mycket bättre än att skapa en situation där folk kanske blir påkörda/avkörda FÖR ATT någon skapat en situation som inte hade behövt existera.

Märk väl att jag inte säger att man inte skall försöka stoppa dem.
Klart som fan man skall det.
men om de nu inte stannar på tecken och klart medvetet valt att köra vidare osv så kanske man kan säga att man når en punkt där de har brutit tillräckligt många regler för att det skall bli allvarligt nog att man istället för att jaga ner dem omedelbart, kommer att göra en ordentlig utredning.
just för att minska riskerna för alla som är både direkt inblandade
dvs idioten som inte stannar, polisen som då slipper riskera sitt och andras liv i en ganska onödig jakt, samt alla andra som är ute på gatorna och rör sig, inklusive indiska heliga kor eller barnvagnar.

För du tror väl inte på allvar att en person som blir jagad visar MER hänsyn till alla andra än en som inte blir det?

om de inte vet vad personen har gjort och de försöker stanna en person som utan deras vetskap har slagit sin fru medvetslös och hon ligger hemma i deras lägenhet utan möjlighet att ringa 112.
HUR menar du att de skulle få tag på grabben för en med en gång skulle på något sätt förändra den situationen för henne ?
skulle han erkänna på plats ? jo förresten konstapeln så har jag slagit min fru medvetslös och hon kan inte ringa 112. så jag måste hem o ta hand om henne ?
hur i helvete tänkte du när du kopplade ihop den där ?

det där du gör just nu är att försöka vinna en argumentation med känslomässiga skäl. det har inte med saken att göra och du har precis bevisat det.
"tänk på barnen" "det är synd om alla barnen"
visst fan är det så men att använda det som argumentation för att alla alltid skall stannas är förjävla lågt och dåligt.
lämna den skiten till politikerna.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag skulle vilja skriva något här, men det är svårt att uttala sig utan att läst protokollet från rättegången. Jag har en känsla av att det finns någon form av ytterligare bevisning som ej nämns i artikeln.

Mina begränsade juridiska kunskaper säger att nånting inte helt stämmer i den artikeln, att han dömdes enbart med nummerplåten som bevisning. Jag har haft fel förut, men tror inte jag har det nu.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag skulle vilja skriva något här, men det är svårt att uttala sig utan att läst protokollet från rättegången. Jag har en känsla av att det finns någon form av ytterligare bevisning som ej nämns i artikeln.

Mina begränsade juridiska kunskaper säger att nånting inte helt stämmer i den artikeln, att han dömdes enbart med nummerplåten som bevisning. Jag har haft fel förut, men tror inte jag har det nu.

Anledningen jag hitta den artikeln var att jag tidigare läst om en mcförare som fälldes för att polisen fann likadan skyddsutrustning i hallen hos den misstänkte.

Om polisen påstår något måste du kunna motbevisa, och då är du nog rätt körd i en rättegång om du inte kan ange någon annan som kört.

100% rättssäkerhet för småbrott finns inte.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
nej de kanske inte tar in gegga på det, men när geggas telefon dyker upp på samma platser och polisen står o väntar hemma på gegga eller var han nu brukar ställa hojen, och tar in honom på förhör och motorcykeln för undersökning för den är det ju inte svårt att se att det var så vart helt plötsligt blir det ett lite annat ballgame eller hur ?
här finns det helt plötsligt bra lagrum att stå o jävlas med ägaren/brukaren till hojen.

skulle det sedan vara så att det sitter en liten sändare inuti hojen när den hojen kommer tillbaks så att de inte tappar bort hojen igen så kan nog gegga kör hur jävla fort han vill men det kommer likförbannat bara sluta på ett sätt i slutändan. de vet var han var osv.
om du på allvar tror att du inte finns med i register hos polisen för att du kör hoj i stockholm så är det dags att tänka om.
jag vet inte hur många gånger jag sett polisen rikta både videokameror och stillbildskameror mot oss när vi står och snackar.
många bäckar små. som det heter.

Jag tror din uppfattning om polisens resurser inte är riktigt verklighetsbaserade. Det stämmer att polisen KAN kartlägga en busåkare. Jag har dock aldrig läst en rad om att man skulle pussla med mastangivelser, och sändare för en busåkare. Sånt jobb lägger man ner på ligor som stjäl eller säljer knark och där man vet att man kommer lösa ett flertal större brott på.


Nja, det finns nog mer i den historien än vad artikeln förtäljer. Vi kan vända på steken, om det räckte med att polisen sett busåkaren och är säker på att han/hon vet vem föraren är så skulle ju alla här på SH som dragit snuten fått brev hem med böter, vi skulle sett hundratals trådar om hur man bäst slipper den boten. :)
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag har haft bilkörkort i 7 år nu och kört mellan 2000-3000 mil varje år med min egna bil. Sen har jag kör jag mycket på jobbet också. Så jag har en hel del trafikvana. I teorin för bil så lärde jag mig att man inte fick köra över fyraåringar som råkar springa över vägen. Även varför det är låg fart vid vissa vägar. Varför ska man in i stan o härja med en sporthoj? Så du menar att du inte medför en risk för andra trafikanter när du gasar på landsvägarna? Man kan ju fråga sig vem utav oss två som är en idiot! Varför tror du att 50% utav alla dödsolyckor sker med en sporthoj när de endast utgör 10% utav alla hojar i Sverige? Kan det ha något med farten att göra? Skulle vilja höra vad du skulle säga om du satte din hoj i sidan på en bil som svänger vänster i 150 knyck med en familj i o hade ihjäl båda barnen som sitter i baksätet. Vilken är vanligt för att de som kör bilen inte kan uppskatta vilken fart hojen kommer i. Men du kan ju alltid trösta föräldrarna med att du iaf kör med körkort :tummenupp

Du resonerar som en 5-åring, hoppas att du är medveten om det. Bara för att du har B-kort betyder inte det per automatik att du kan köra hoj, dessutom FÅR du inte köra hoj.
I mina ögon är du dum i hela huvudet, men det är min åsikt och jag står för den, hade jag vetat mer om dig hade jag själv anmält dig till polisen för olovlig/olaglig körning, men det kanske inte finns så många R1:eek:r i Mölndal så polisen kanske inte behöver veta så mycket mer än så.

EDIT: Att du dessutom går ut med information på ett öppet forum om att du kör hoj utan körkort, och dessutom har bild på din hoj och vart du bor bevisar ännu mer hur korkad du är. Men förmodligen tycker du enbart att det är ballt... Som sagt, väx upp och ta ditt körkort.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
I din svartvita värld så är det så.
I min lite mer nyanserade gråskalevärld så kan man få tag på personen senare och ta ett snack med dem och reda ut situationen under kontrollerade former är bra mycket bättre än att skapa en situation där folk kanske blir påkörda/avkörda FÖR ATT någon skapat en situation som inte hade behövt existera.

Den här killen har man ju samtalat med flera gånger: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13309917.ab
Det verkar dock inte ha "rett ut" situationen. Jag tycker att din inställning är lite naiv faktiskt.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
EDIT: Att du dessutom går ut med information på ett öppet forum om att du kör hoj utan körkort, och dessutom har bild på din hoj och vart du bor bevisar ännu mer hur korkad du är. Men förmodligen tycker du enbart att det är ballt... Som sagt, väx upp och ta ditt körkort.

Mata inte trollen! Den här tråden har nog med korkade inlägg ändå. :gnissla
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Du resonerar som en 5-åring, hoppas att du är medveten om det. Bara för att du har B-kort betyder inte det per automatik att du kan köra hoj, dessutom FÅR du inte köra hoj.
I mina ögon är du dum i hela huvudet, men det är min åsikt och jag står för den, hade jag vetat mer om dig hade jag själv anmält dig till polisen för olovlig/olaglig körning, men det kanske inte finns så många R1:eek:r i Mölndal så polisen kanske inte behöver veta så mycket mer än så.


Det jag menade med att jag har b kortet var att jag har trafikvana. För att folk tror att man aldrig har varit ute i trafiken när man skriver att man inte har a-kortet. Men jag är väl medveten om att jag inte får köra motorcykel, vet inte riktigt hur din lilla hjärna fick det till nåt annat. Sen så får du tycka och tänka precis som du vill om mig, jag känner inte dig och skiter i dina åsikter.


EDIT: Att du dessutom går ut med information på ett öppet forum om att du kör hoj utan körkort, och dessutom har bild på din hoj och vart du bor bevisar ännu mer hur korkad du är. Men förmodligen tycker du enbart att det är ballt... Som sagt, väx upp och ta ditt körkort.

Haha kan nästan lova dig att min högra tenstikel skulle kunna överlista dig. Om nu polisen lyckas hitta mig bland 60 000 invånare tror du att jag skulle erkänna att jag kör utan kortet om de inte tar mig på bar gärning?
Jag ska ta A-kortet. Hinner nog inte detta året men början på nästa så ska jag ha det.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
I din svartvita värld så är det så.
I min lite mer nyanserade gråskalevärld så kan man få tag på personen senare och ta ett snack med dem och reda ut situationen under kontrollerade former är bra mycket bättre än att skapa en situation där folk kanske blir påkörda/avkörda FÖR ATT någon skapat en situation som inte hade behövt existera.

Märk väl att jag inte säger att man inte skall försöka stoppa dem.
Klart som fan man skall det.
men om de nu inte stannar på tecken och klart medvetet valt att köra vidare osv så kanske man kan säga att man når en punkt där de har brutit tillräckligt många regler för att det skall bli allvarligt nog att man istället för att jaga ner dem omedelbart, kommer att göra en ordentlig utredning.
just för att minska riskerna för alla som är både direkt inblandade
dvs idioten som inte stannar, polisen som då slipper riskera sitt och andras liv i en ganska onödig jakt, samt alla andra som är ute på gatorna och rör sig, inklusive indiska heliga kor eller barnvagnar.

För du tror väl inte på allvar att en person som blir jagad visar MER hänsyn till alla andra än en som inte blir det?

om de inte vet vad personen har gjort och de försöker stanna en person som utan deras vetskap har slagit sin fru medvetslös och hon ligger hemma i deras lägenhet utan möjlighet att ringa 112.
HUR menar du att de skulle få tag på grabben för en med en gång skulle på något sätt förändra den situationen för henne ?
skulle han erkänna på plats ? jo förresten konstapeln så har jag slagit min fru medvetslös och hon kan inte ringa 112. så jag måste hem o ta hand om henne ?
hur i helvete tänkte du när du kopplade ihop den där ?

det där du gör just nu är att försöka vinna en argumentation med känslomässiga skäl. det har inte med saken att göra och du har precis bevisat det.
"tänk på barnen" "det är synd om alla barnen"
visst fan är det så men att använda det som argumentation för att alla alltid skall stannas är förjävla lågt och dåligt.
lämna den skiten till politikerna.


Jag försöker inte vinna någon argumentation, jag ger bara min syn och åsikt i ämnet. Om det sen motsätter sig dina åsikter så får jag väl be om ursäkt då.

Om du inte förstår kopplingen med den misshandlade hustrun, så tycker jag att du kan sätta dig i lugn och ro, släppa irritationen och fundera i lite nya tankebanor.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Helt underbart att se hur diskussioner växer fram med både kloka och mindre kloka åsikter.:D:banana Det köper jag. Alla tycker olika och det är ju faktiskt ett forum. Det är dessutom berikande.:tummenupp
Det mest fascinerande är hur vissa vägrar släppa taget utan alltid kämpar för att få sista ordet, utan ödmjukhet:yoparty. Det om en situation eller händelse som kort sagt kan beskrivas "som man bäddar får man ligga".
Internetfenomen? Jupp. För få strider på samma sätt i en diskussion i verkligheten då man inte kan klura i flera minuter på hur man ska kontra för att försöka sänka sin åsiktskombatants uttalanden. :D


Men, som sagt. Det berikar:tummenupp Go go goooo!
 
Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Man kan ju också vända på steken. Hade inte polisen jagat mig så skulle inte jag behöva smita och skulle inte utgöra någon fara för mina medtrafikanter, problemet löst!


Googla logik, det saknas totalt i dina inlägg. Polisen jagar inte dig, och därför utgör du ingen fara? Dom jagar dig därför att du är en fara för dina medtrafikanter. Hade du inte utgjort någon fara = ingen jakt. Börja med att förstå detta innan du ens fortsätter att skriva i denna tråd snälla.


Tycker du dessutom det är ok att lastbilschaufförer kör utan körkort? Kanske fraktandes tusen kubik svavelsyra? Vadådå, dom kör ju antagligen bil privat! Det är en markant skillnad på att köra bil och MC, därav två olika körkort. Det innebär visserligen inte att du inte kan köra, men att köra och köra bra, det är två helt olika saker.

Anledningen jag hitta den artikeln var att jag tidigare läst om en mcförare som fälldes för att polisen fann likadan skyddsutrustning i hallen hos den misstänkte.

Om polisen påstår något måste du kunna motbevisa, och då är du nog rätt körd i en rättegång om du inte kan ange någon annan som kört.

100% rättssäkerhet för småbrott finns inte.

Det är ju dock så att vi lever efter "oskyldig tills motsatsen bevisats", vilket också innebär att det är polisen som har bevisbördan. Ett visuellt bevis kan nog ganska lätt krossas i domstol genom att neka och hävda att du spelat kort med din bror, som intygar detta. Alibi väger tungt. Har du dessutom tonat-/spegelvisir så blir det svårt för åklagaren. Dessutom så lär det krävas husrannsakan för att hitta MC-stället, och det får de aldrig ut på en sådan förseelse. Så såvida det inte hänger i hallen så tror jag fallet i Norrland är ett på miljonen.

Tycker själv inte det är särskilt lämpligt, men så ser det tyvärr ut
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Tycker du dessutom det är ok att lastbilschaufförer kör utan körkort? Kanske fraktandes tusen kubik svavelsyra? Vadådå, dom kör ju antagligen bil privat! Det är en markant skillnad på att köra bil och MC, därav två olika körkort. Det innebär visserligen inte att du inte kan köra, men att köra och köra bra, det är två helt olika saker.

Nja nu får vi nog ta o hejda oss lite.
körkortet handlar om att du FÅR, inte vad du kan göra.
om du tex blir av med körkortet så FÅR du inte köra, men kunskapen har ju inte försvunnit.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Det jag menade med att jag har b kortet var att jag har trafikvana. För att folk tror att man aldrig har varit ute i trafiken när man skriver att man inte har a-kortet. Men jag är väl medveten om att jag inte får köra motorcykel, vet inte riktigt hur din lilla hjärna fick det till nåt annat. Sen så får du tycka och tänka precis som du vill om mig, jag känner inte dig och skiter i dina åsikter.


Haha kan nästan lova dig att min högra tenstikel skulle kunna överlista dig. Om nu polisen lyckas hitta mig bland 60 000 invånare tror du att jag skulle erkänna att jag kör utan kortet om de inte tar mig på bar gärning?
Jag ska ta A-kortet. Hinner nog inte detta året men början på nästa så ska jag ha det.

you rock:tummenupp
 

Bifogat

  • southpark_wow2.jpg
    southpark_wow2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 46

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag försöker inte vinna någon argumentation, jag ger bara min syn och åsikt i ämnet. Om det sen motsätter sig dina åsikter så får jag väl be om ursäkt då.

Om du inte förstår kopplingen med den misshandlade hustrun, så tycker jag att du kan sätta dig i lugn och ro, släppa irritationen och fundera i lite nya tankebanor.

förklara istället för jag förstår fortfarande inte. så jag måste ju vara helt dum i huvudet.

så kom igen och visa din blixtrande genialitet och förklara.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Nja nu får vi nog ta o hejda oss lite.
körkortet handlar om att du FÅR, inte vad du kan göra.
om du tex blir av med körkortet så FÅR du inte köra, men kunskapen har ju inte försvunnit.


Va? :va Körkortet handlar om att du FÅR köra absolut, men det är ju på basis av att du KAN, eller hur? Det är ju inte frågan om att snällt fråga transportstyrelsen om ett körkort, utan du måste avlägga prov på både kunskap och köregenskaper för att FÅ köra, eller hur? Så att kunna ligger till grund för att få. Det finns ju inget som säger att du har sagda körkortskunskaper från början, vilket är hela poängen med ett körkort.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Har aldrig påstått mig besitta någon blixtrande genialitet, men det var gulligt sagt av dig.

En person som sticker från Polisen har uppenbarligen något att dölja, annars hade väl personen i fråga stannat. Om då polisen får tag i denne person så bör det väl hållas någon typ av förhör?
Om inte personen i fråga är totalt kallblodig och okänslig så tror åtminstone jag, att Polisen märker rätt fort att saker och ting inte står rätt till. Man kanskekontaktar anhöriga, åker hem och kollar så allt är okej, eller pga ett par totalt sönderslagna knogar direkt fattar misstanke. Kanske visar det sig att han redan finns i brottsregistret för tidigare incidenter av liknande/samma sak?

Det finns många tänkbara scenarion, men gör man ett aktivt val att "dra snuten" så får man vara beredd på konsekvenserna. Och jag kan inte se varför någon ska ta denne persons parti.


Vill även tillägga angående följande "om du tex blir av med körkortet så FÅR du inte köra, men kunskapen har ju inte försvunnit.".

Ur lagens synpunkt, polisens, transportstyrelsens, ja vafan you name it - så kan inte denne person köra och följa regler på ett sätt som berättigar ett körkort? Som tidigare sa, man FÅR köra baserat på att man KAN köra.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top