MC-träff i Falkenberg under Roadracing-SM? Eller?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Från Stockholm 48 mil, ca 5 timmar.
Jag campar ju gärna.
Depån och racingen räcker för mig. :)

View attachment 481779
Nu är jag lite off topic, ursäkta Mozz, men ni som hojcampar, hur gör ni med tält och underlag? Spänner man fast det på kutsen? (lite intresserad och har ju en skvätt att åka så logistiken behöver ordnas)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu är jag nog tyvärr upptagen de datumen, men, jag skulle absolut vara sugen på att komma om följande var arrangerat.
. Rimlig entrekostnad, inte hundratals kronor för en dag.
. Vettig camping, dvs toaletter, dusch, enklare matförsäljning.
. Party!, band som spelar, ölförsäljning eller OK med egen dricka.
. Några handlare med MC-relaterade prylar, inga vargtröjor.
. Raffiga damer.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu är jag lite off topic, ursäkta Mozz, men ni som hojcampar, hur gör ni med tält och underlag? Spänner man fast det på kutsen? (lite intresserad och har ju en skvätt att åka så logistiken behöver ordnas)
Man öppnar korvlådorna, stoppar ned vad man ska ha med sig, fyller upp med mer öl och mat.
I brist på korvlådor så funkar det med tältet på längs bakom föraren, väl fastspänt, tankväska och ev liten ryggsäck. Liggunderlag föredrar jag någon variant av de lätta uppblåsbara som finns. Stora rullade underlag måste stoppas i kraftig påse om de ska spännas ihop med tält.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är jag lite off topic, ursäkta Mozz, men ni som hojcampar, hur gör ni med tält och underlag? Spänner man fast det på kutsen? (lite intresserad och har ju en skvätt att åka så logistiken behöver ordnas)
Jag har BMWs yttepytteväskor, men i dom har jag sovsäck, liggunderlag, en liten uppblåsbar kudde, kläder, handduk, gaskök, mat mm. Ofta också en regnoverall. I tankväskan har jag skor, vattenflaska, mobil, kamera, lite verktyg, min GS-911 osv, dvs sånt man inte vill lämna på hojen, och sånt man behöver snabb access till. Tältet spänner jag fast på cutsen, ibland ihop med en tup med fiskespön i också, eller annat spännande man behöver ha med sig. Tältpåsen är dock alltid i en dry bag, ihop med en filt, så att den inte ska fladdra sönder i fartvinden. Hittills har jag aldrig saknat något, och det finns luft för att få med sig bra att ha-saker man kommer över på vägen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kör med en enkel pressening. Det heter tarp nu för
tiden. Uttalas helst på engelska men svenska går bra.
Eller ett enmanstält. Väger ca ett kilo. Får plats innanför jackan. Uppblåsbart liggunderlag. Får också plats innanför jackan om du väljer något av de dyrare.
Liten rygga funkar. Eller väska bak på sadeln ja.

Man kan ta ett 500-kronorstält, ett självuppblåsande liggunderlag och dubbla sopsäckar.
Tält från Jula 1999, liggunderlag från Biltema 2022 (under 400 kr) och en packpåse, gratis från den lokala mataffären.
Diameter 21 resp 16 cm.

6BC18D48-6C86-4921-9630-9923624E52F1.jpeg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Med tanke på vilka avstånd en del sporthojsåkare här avverkar av och till, undrar man ju varför man inte valt en touringhoj istället :unsure:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men, hårdrockarfolket är väl allmänt öppna för tältliv en dag eller två, så dra ihop några fler band och ha nån minifestival trackside, och ha det som dragplåster? Med öltält med såklart. Ni kan ju till och med ha lite marginal på ölen för att tjäna en peng där.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har BMWs yttepytteväskor, men i dom har jag sovsäck, liggunderlag, en liten uppblåsbar kudde, kläder, handduk, gaskök, mat mm. Ofta också en regnoverall. I tankväskan har jag skor, vattenflaska, mobil, kamera, lite verktyg, min GS-911 osv, dvs sånt man inte vill lämna på hojen, och sånt man behöver snabb access till. Tältet spänner jag fast på cutsen, ibland ihop med en tup med fiskespön i också, eller annat spännande man behöver ha med sig. Tältpåsen är dock alltid i en dry bag, ihop med en filt, så att den inte ska fladdra sönder i fartvinden. Hittills har jag aldrig saknat något, och det finns luft för att få med sig bra att ha-saker man kommer över på vägen.
Hondas väskor måste vara yttepyttigare än BMWs :D
Sovsäck får jag in i en av sidväskorna, men liggunderlag, vad kör ni med för dimensioner på det?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hondas väskor måste vara yttepyttigare än BMWs :D
Sovsäck får jag in i en av sidväskorna, men liggunderlag, vad kör ni med för dimensioner på det?
Jag har Exped Synmat 7 LW, en Haglöfs-sovsäck mm, allt går att lirka in om man bara vill, det svåraste är gasköket, det är ju hårt, så det går inte att forma efter väskan på samma sätt. Men jag är hyggligt bra på Tetris, och jag har fått beröm av främlingar på Ikeas parkering. Jag fick tex in 3 sidor av bred Ivar, med en massa hyllplan, ett köksbord, fyra stolar och lite annat smått och gått plus min sambo i en Skoda Fabia, sen åkte vi och veckohandlade mat.

Jag saknar FJR-väskorna dom var klart större.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har Exped Synmat 7 LW, en Haglöfs-sovsäck mm, allt går att lirka in om man bara vill, det svåraste är gasköket, det är ju hårt, så det går inte att forma efter väskan på samma sätt. Men jag är hyggligt bra på Tetris, och jag har fått beröm av främlingar på Ikeas parkering. Jag fick tex in 3 sidor av bred Ivar, med en massa hyllplan, ett köksbord, fyra stolar och lite annat smått och gått plus min sambo i en Skoda Fabia, sen åkte vi och veckohandlade mat.

Jag saknar FJR-väskorna dom var klart större.
När jag började köra hoj gick jag över från Trangia till Optimus Crux Lite. Allt får plats i köket, inkl gasolflaska. Dessutom både snabb och effektiv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag började köra hoj gick jag över från Trangia till Optimus Crux Lite. Allt får plats i köket, inkl gasolflaska. Dessutom både snabb och effektiv.
Inte dum alls! :tummenupp Jag har en liknande variant från Biltema, där får också brännare, gas mm plats i kärlen. Stora nackdelen är att dom inte sitter ihop, dom hålls bara ihop av nätkassen dom ligger i. Och det är ju inget man brassar köttbullar eller entrecote i, det är ju mest för att värma vatten till påsarna med frystorkat.

Edit: Mitt Biltema-kök är 1,3cm större i diameter och 1,4cm längre, det kanske inte motiverar ett nytt för 600 :rolleyes:
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte dum alls! :tummenupp Jag har en liknande variant från Biltema, där får också brännare, gas mm plats i kärlen. Stora nackdelen är att dom inte sitter ihop, dom hålls bara ihop av nätkassen dom ligger i. Och det är ju inget man brassar köttbullar eller entrecote i, det är ju mest för att värma vatten till påsarna med frystorkat.

Edit: Mitt Biltema-kök är 1,3cm större i diameter och 1,4cm längre, det kanske inte motiverar ett nytt för 600 :rolleyes:


En sådan har vi haft med under många resor runtom i Europa. Hammerfest, StAnton, Litauen eller Sète på franska rivieran, den har gjort jobbet. Inte större än att den faktiskt får plats på hojen…

Om man nu vill steka entrecôte.
Eller čevapčiči…

8d8ae6be96e08640181e0ba6faa0b80b.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar


Detta, fast utan vindskydd och piezotändare. Värmeväxlare på kokkärlet = halva gasolförbrukningen/halva tiden.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det man ska tänka på med kokkärl med värmeväxlare är att dessa lätt genererar mängder kolmonoxid, vilket är onyttigt.
Så ventilation runt sådana kök är viktigt. Inget att köra med inne i ett stängt tält.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det man ska tänka på med kokkärl med värmeväxlare är att dessa lätt genererar mängder kolmonoxid, vilket är onyttigt.
Så ventilation runt sådana kök är viktigt. Inget att köra med inne i ett stängt tält.

Jajjemen, helt riktigt. Nu är det ju inte heller ofarligt med ”vanliga” kokkärl heller, och tält kan vara eldfängda. Men rätt att påpeka!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur genererar värmeväxlaren kolmonoxid?
Magi.
Nu cyklar jag nog på tunn is men förklaringen jag brukar se är att någonstans i värmeväxlaren blir temperaturen gynnsam för bildandet av kolmonoxid vid ofullständig förbränning.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top