Mc utbildning i vintermiljö

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Fan va kallt det är att köra hoj på vintern men det är kul så man får stå ut.
Här är några bilder från Älvdalen där jag gick en vinterkurs på våra nya hojar (KTM 400ccm).

Bifogat

• ktm1.JPG
    ktm1.JPG
    101.9 KB · Visningar: 226

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
funderar oxå på att gå med i FMCK, några tips eller lite bra information som du vill dela med dig av? :va

:pannkyss

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Trängslet?
Och var är skidorna :confused:
Just nu är det -17,6 :tummenupp

Brrr.. den dammjäveln vill jag på inga villkors vis besöka några fler vintrar. Helvete vad kallt det var där på vår vinterövning! :gnissla

Att köra hoj i de trakterna är det är kallt kräver väl lite mer av kläderna. Vad har man på sig då?

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Fränt...ska hela försvarsmakten få nya hojjar? Eller är det bara dom värnpliktiga?

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Brrr.. den dammjäveln vill jag på inga villkors vis besöka några fler vintrar. Helvete vad kallt det var där på vår vinterövning! :gnissla

Att köra hoj i de trakterna är det är kallt kräver väl lite mer av kläderna. Vad har man på sig då?
Det är nästan inga hojar ute så här års, de flesta kör snöskoter :)
Annars kan man använda försvarets gröna MC-ställ med lurvigt foder :gnissla

MikkE

Guest
Kan en sådan här utbildning göra så att kanske försäkringen blir billigare? Alltså samma sak som när man gått SMCs kurv- och bromskurs.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Kan en sådan här utbildning göra så att kanske försäkringen blir billigare? Alltså samma sak som när man gått SMCs kurv- och bromskurs.

Knappast troligt, jag har inte ens frågat. Men eftersom att alla vill tjäna stålar i dag så tror jag inte att jag får tillgodoräkna mina 14år som mcinstruktör.
Men jag ska fråga när det är dags för en försäkring igen.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är nästan inga hojar ute så här års, de flesta kör snöskoter :)
Annars kan man använda försvarets gröna MC-ställ med lurvigt foder :gnissla

Icket då, massa hojar ute. Det lurviga fodret (motorställ m/60 alias nallestället) har utgått. Numera är det goretex i m/90 som gäller. :tummenupp

Nalleställen är dock utmärkta, finns att köpa på ÖoB numera om någon är sugen på bra kläder för att hålla sig varm vid relativt stillasittande aktiviteter på vintern.

Går utmärkt att klä sig, men visst är det lite klurigt att komma underfund med det. Framförallt ansiktet är svårt, man vill ju kunna andas och se men ändå slippa förfrysa något. Neoprenmask, polarbuff, glasögon, frottéhuva... och så nästan alltid ett stopp efter tvåhundra meter för att rätta till det som läcker in kalluft. :D Fötter och händer är naturligtvis också svåra. Lager på lager...

Lagom kul då man klätt på sig för att köra landsväg och så blir det ut i skogen och köra djupsnö backe upp och backe ner... :rolleyes:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Det gröna stället med lurv är borta nu har vi ett gortexställ som funkar mycket bra i kylan.
Troligen mycket bättre, nalleställen är jobbiga att få på sig :D

Icket då, massa hojar ute. Det lurviga fodret (motorställ m/60 alias nallestället) har utgått. Numera är det goretex i m/90 som gäller. :tummenupp

Nalleställen är dock utmärkta, finns att köpa på ÖoB numera om någon är sugen på bra kläder för att hålla sig varm vid relativt stillasittande aktiviteter på vintern.

Går utmärkt att klä sig, men visst är det lite klurigt att komma underfund med det. Framförallt ansiktet är svårt, man vill ju kunna andas och se men ändå slippa förfrysa något. Neoprenmask, polarbuff, glasögon, frottéhuva... och så nästan alltid ett stopp efter tvåhundra meter för att rätta till det som läcker in kalluft. :D Fötter och händer är naturligtvis också svåra. Lager på lager...

Lagom kul då man klätt på sig för att köra landsväg och så blir det ut i skogen och köra djupsnö backe upp och backe ner... :rolleyes:

Här uppe är det bara skoter som gäller så här års :)

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Icket då! Jag var däruppe och körde så här års förra året, och hade skitkul. Inte en skoter så långt man kunde se! :tummenupp

Vid Trängslet eller i byn??

I och runt byn är det bara skoter :gnissla Vi har en "led" på andra sidan vägen och det är så lagom roligt när det kommer 8-10 st kl 2:30 natten mellan lördag-söndag

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vid Trängslet eller i byn??

Mest uppe i Trängslet, men ett par turer ner i centralorten blev det också.

Känner igen det där med skotrarna. Jag tillbringade alldeles för många år ännu längre upp i norr...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati