Mc-uthyrning i Kroatien / Bosnien

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Någon som har koll på eller rent av har hyrt hoj i kroatien/bosnien? Eller kanske vet någon man kan kontakta? planen är att hyra en hoj där under nästa sommar i drygt 2 veckor. :tummenupp

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Jag kan inte hjälpa dig mer än att, kör lungt som tusan. De är galna i de landet och jag bevittnade en mc-olycka där nu i somras.

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Jag kan inte hjälpa dig mer än att, kör lungt som tusan. De är galna i de landet och jag bevittnade en mc-olycka där nu i somras.

Förstår vad du menar, vet hur dom kör och det är väl inte direkt som här hemma kan man väl konstatera ganska snabbt. väldigt olika kvalite på vägar och väldigt hala vägar dessutom, gäller att köra med de man har innanför skallen där nere ! ;)

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
hade skippat mc där helt och hållet, då dem kör på fel sida av vägen uppe i bergen där man inte ser ett skit..

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Har kört mycket på hela Balkan och tycker inte att det är några större problem, Bosnien på helgerna är möjligtvis lite mer spännande så det verkar vara många som bara kör till kyrkan på söndagen och då glömt bort att man kan behöva hålla avstånd :) Håll koll i backspegeln. Kroatien funkar bra och det brukar gå att hyra på de flesta större semesterorter, ta dock med egen hjälm. Lyckade tjata till mig två integralhjälmar första gången, han tyckte jag skulle åka med en öppen skoterhjälm om jag nödvändigtvis behövde nån.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag tycker först och främst det är rätt stor skillnad dessa länder emellan.
Kroatien är modernt och "turistiskt", medan Bosnien (utanför storstäderna) är som Sverige för hundra år sen, typ.
Inga turister alls.
Jo, lite inhemska...
Kroatien har jag mer eller mindre bara passerat några gånger, men Bosnien har jag kört en del i och visst är det en annan körstil, men så himla "illa" tycker jag inte det är så att man skall avstå!
Att köra i skymning och mörker bör man dock undvika, det finns MÅNGA fordon där utan vare sig belysning eller reflexer.

I Kroatien har jag sett lite företag som hyr ut motorcyklar, atv, utv mm... men i Bosnien har jag inte sett något sådant alls.
För några år sedan fanns inte ens företag som sålde motorcyklar värda namnet där, men nu i somras såg jag både Yamaha och något till!

På vägarna ser man dock rätt sällan motorcyklar, ibland kommer det nån R1:a med hjälmlös tuffing på, men annars är det Kymco, Lifan mm... 200 kubik.

Bosnien är ju inte med i EU så om du hyr i Kroatien, kolla så du får köra i Bosnien!

För Bosnien rekommenderar jag verkligen!
:tummenupp

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
kör ner till bosnien varje sommar stör mig på kanske 5 bilförare sen kommer man hem till sverige så vill man strypa 20 stycken inom loppet av 10 minuter visst folk kör fortare och farligare där nere men fan så mycket skönare körstil där nere än här i sverige där bertil ligger och blockererar vänsterfilen på motorvägen för han kör minsann i 111 km/h och ska göra det i 20 mil till.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
Kroatien är modernt och "turistiskt", medan Bosnien (utanför storstäderna) är som Sverige för hundra år sen, typ.
Inga turister alls.
Jo, lite inhemska...
Kroatien har jag mer eller mindre bara passerat några gånger, men Bosnien har jag kört en del i och visst är det en annan körstil, men så himla "illa" tycker jag inte det är så att man skall avstå!
Att köra i skymning och mörker bör man dock undvika, det finns MÅNGA fordon där utan vare sig belysning eller reflexer.

I Kroatien har jag sett lite företag som hyr ut motorcyklar, atv, utv mm... men i Bosnien har jag inte sett något sådant alls.
För några år sedan fanns inte ens företag som sålde motorcyklar värda namnet där, men nu i somras såg jag både Yamaha och något till!

På vägarna ser man dock rätt sällan motorcyklar, ibland kommer det nån R1:a med hjälmlös tuffing på, men annars är det Kymco, Lifan mm... 200 kubik.

Bosnien är ju inte med i EU så om du hyr i Kroatien, kolla så du får köra i Bosnien!

var i bosnien "banja luka" i sommras såg faktiskt väldigt många modernare sporthojar

Last edited:

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Har kört mycket på hela Balkan och tycker inte att det är några större problem, Bosnien på helgerna är möjligtvis lite mer spännande så det verkar vara många som bara kör till kyrkan på söndagen och då glömt bort att man kan behöva hålla avstånd :) Håll koll i backspegeln. Kroatien funkar bra och det brukar gå att hyra på de flesta större semesterorter, ta dock med egen hjälm. Lyckade tjata till mig två integralhjälmar första gången, han tyckte jag skulle åka med en öppen skoterhjälm om jag nödvändigtvis behövde nån.

ja precis, har tidigare hyrt bil där nere. har du hyrt hoj där nere? vad gick de på ungefär? har kikat runt på google lite snabbt och de är ganska dyra dagspriser (antar att det är för att de flesta kanske bara hyr 24-h sedan lämnar tillbaka). tänkte om de var någon som hade tips på något ställe som hyr ut under längre perioder för en rimlig slant? vet att farsan har hyrt hoj där men det var privat som ordnades via kontakter...

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Inga turister alls.
Jo, lite inhemska...

ja men absolut. förstår helt hur du tänker, har själv vart där nere många sommrar med bil dock. Trafiken är inget jag har några större problem med (har de säkert i blodet haha ;) ) nä men visst trafiken är lite hetsigare och så men de gäller ju att vara vaken om man säger så :)

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
kör ner till bosnien varje sommar stör mig på kanske 5 bilförare sen kommer man hem till sverige så vill man strypa 20 stycken inom loppet av 10 minuter visst folk kör fortare och farligare där nere men fan så mycket skönare körstil där nere än här i sverige där bertil ligger och blockererar vänsterfilen på motorvägen för han kör minsann i 111 km/h och ska göra det i 20 mil till.

HAHAH så rätt. håller med dig helt, speciellt angående ditt exempel. när man kör om där nere så kör man verkligen OM. Det värsta jag vet här hemma i sverige är när en personbil kommer och kör om mig och gör detta i en hastighet som är ca 2-3 km/h snabbare än mig för att sedan lägga sig precis framför... :huvet

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Har bara hyrt därnere en gång, skulle hyra skoter till mig o hustrun, men kom tillbaka med en sjysst 600:a. Bodde i Porec, kommer inte ihåg vad det kostade men det var inte speciellt dyrt,väsentligt billigare än tex. Kanarieöarna. Annars så kör du ner egna hojen via Polen, går ganska fort och det finns en del kul bitar på vägen ner.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Utbudet är väl sådär men detta hittade jag: Rocker motorcycle rental eller unajmi.hr .

Jag har kört en hel del i Kroatien , både bil och hoj och det är få vägar som frambringar samma mäktiga
känsla som kustvägen längs med Adriatiska havet, STORSLAGET.
Det ska dock påpekas att asfalten är ganska slät och hal och direkt farlig efter en skvätt regn.

T12 (1).jpg12 (2).jpgIMG_3957.jpgIMG_3963.jpgrafiken i städerna är intensiv med ett högt tempo, välj lämplig fil tidigt och ha uppsikt i backspeglarna.

Mestadels av motorvägarna är ganska nybyggda och håller en hög standard med bensinmackar ca var tredje mil, belysta påfarter/avfarter, viltstängsel längs hela motorvägen, digitalt skyltade. dock avgiftsbelagda.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Någon som har koll på eller rent av har hyrt hoj i kroatien/bosnien? Eller kanske vet någon man kan kontakta? planen är att hyra en hoj där under nästa sommar i drygt 2 veckor. :tummenupp

Jag är här nu och ja det finna hojar att hyra, dock mest vespor o quads men även en o annan hoj. Iallafall i Makarska och ute på Brac i Bol.
Håller med tidigare talare om att det är storslaget, magiskt vill jag säga.

När det gäller trafiken så ja dom kör fortare på mindre vägar men sen är som oxå galet mycket bättre bilförare än folk i Sverige. De är vänliga och uppmärksamma i trafiken. Släpper förbi folk och beter sig till skillnad från puckona i Sverige som tror att de äger vägarna.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
På flera ställen i tråden tipsas det som ställen, men vad jag kan se så är alla dessa i Kroatien.
Bosnien är ett heeelt annat land, dessutom utanför EU...

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha