MC vält och fungerar ej därefter! Stort behov av hjälp!

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har du kollat så att skjutspinnarna är uppfällda?

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gsx 750 E 1982
Kolla luftburk (sitter locket på), luftfilter (så det inte lossnat eller hamnat snett), anslutningar (glipor) till förgasare osv så att det är tätt och ser ut som det ska. Min erfarenhet av att ha provkört min gamla sukka utan luftburk låter ungefär så. Går ok på tomgång och när man varvar, men ute på vägen med belastning på motorn blir den astrött och kommer inte ens upp i motorvägsfart. Vakumförgasare är inställda efter luftburken och känsliga för om man ändrar något (dvs får den att låta som ett monster).

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Garanterat något med förgasar eller luft att göra.

Den får rätt bränsle luftblandning på tomgång. Men det blir galet när du vrider på rullen.

Kolla förgasarna tvätta rent allt. blås alla munstycken, samt gå igenom luftburken och se att det inte är några slangar som är lösa eller otäta, är ju en gammal hoj en gummislang kan ju lätt fått en spricka.

Lycka till!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
14-15 år gammal. Nästan ny?
Allting är ganska så relativt.

Vad det gäller felet på motorcykeln så låter det som att det kan vara något skevt i bränsle-/luftblandningen, vilket ungefär hälften redan varit inne på. Alltså någon slang som åkt isär eller klämts åt, insugsgummin som spruckit i samband med att den tippade eller att något i förgasarna blivit lite fel. Eventuellt att det är fel med laddning eller tändning.

Men att det skulle blivit något okristligt fel på stödbrytaren eller liknande är jag mycket skeptisk till.

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Plastgris
En sån här tråd sätter igång frågor och funderingar, det kräver naturligtvis en uppföljning. Jag kan inte göra mig till talesman för andra men jag vill i alla fall veta. Har problemet löst sig ännu? :confused:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Bara en tanke som någon kanske redan skrivit men jag missat... Det är inte så att det rörts upp en massa skit i tanken och kanske lite vatten? Min Ducce betedde sig ungefär sådär när avrinningsröret vid tanklocket fick stopp och vatten rann ner i tanken... tömde förgasarna flera gånger innan jag fattade vad felet var.

Du skriver att de rengjort tanken men inget om förgasarna som jag hittade... Prova att tömma dem (efter att du stängt av bensinkranen :))

Man ser snabbt på det som kommer ut om det är vatten i.

-Jimpa-

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Hoj
XL1000 -04
hmm hade ett liknande fel på en gammal hoj, där hade filtret till bensinkranen lossnat och åkte runt i soppan, vid fullgasrepor så ökade bränslevirveln och filtrets sögs ner mot öppningen och täppte till och felet uppstod sporadiskt... inte lätt att hitta men jag håller med dom andra, kolla allt på bränslesidan om spänningen från batteriet är ok

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hej igen! Ledsen att jag inte varit så bra på att svara på alla grymma tips! Har varit bortrest ett tag och har haft fullt upp! Har läst och snappat upp en hel del dock och är väldigt tacksam för det!

Problemet är efter mycket om och men löst! Lämnade som sagt till slut in den till Örby MC och de tog god tid på sig, men det löste sig som sagt till slut! Det visade sig vara TPS Sensorn som strulade!! :huvet

Visst tog det en jäkla tid, men det var nog värt det då de bjöd på allt arbete!! Då bytte de även stifft och lite annat smått och gott!
Nu går den som ett skott! Bättre än någonsin!
Riktigt skönt att vara tillbaks på vägarna!

Än en gång, tusen tack för all hjälp och alla tips, en stor anledning till varför man älskar Sporthoj.com och dess medlemmar :tummenupp

Vi ses ute på vägarna!
Full fart spar tid!

PS
Skulle inte säga nej till varken bruden eller hojen som BostonGurka la upp...! Tyvärr har jag än så länge en lite äldre modell...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!