MCK Vilse - Nationaldagsrundan 2009

dennis18846

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
BMW S 1000 XR
1. Maverick_ou812 med Tingeling på pallen - Reisleiter
2. wonderwizard, vice ordf. MCK Vilse - Reisleiter, ordnar SH pub i Helsingborg
3. aidem - Reisleiter Kåtaletter o Pantofflor
4. VBK- Reisleiter
5. BeBe - Reisleiter
6. Reisleiter
7. Bullet ride - Kyckling o pantofflor
8. Fullfräs
9. GuessWho
10. Gröön
11. Money (kanske, tror jag jobbar.)
12. Pedro
13. HannesH
14. Guldis - Kyckling o stekta pantofflor
15. MoZkit0 - Kyckling o pantofflor
16. JTPK79
17. Quman - Kotlettrad med stek potatis
18. Olle99
19. Kriss
20. Chuka
21. Drredbull
22. Topchop & Carro (Kristianstad)
23. Loy
24. Fisken
25. Pawel
26. Bushido
27. henriksson
28. Onedreamer+ Tösabiten bak 2x kotlettrad/stekt potatis
29. Tewdie
30. Javaguru - Kylling, stekt potatis och soft ice
31. Dede med tösen bakpå
32. Slashas
33. Dennis18846 - Kyckling
34. Jyyrgen
35. Bjork3n
36. ninja68 med frugan bakpå
37. Wilcan
38. Putteliten
39. benAnd
40. primix - Kotlettrad med stekt potatis
41. Serbius
42. Kawa Bitch med KimL som förare (kanske, Sweden Rock)
43. Sulis (Backmarker @ aidem om han vill...)
44. Palle71
45. bal - kyckling
46. powerglide + fylld bönpall
47. T509
48. Mr N
49. Oddjob - Kotlett med stekta knudor
50. Amras
51. Bunde + Gamila bakpå ( om jag har ny hoj eller ny motor till S3an)
52. versys_p4tr1x (kyckling med stekt potatis)
53. KTMgubben
54. -nemesis-
55. Slipsten - Kyckling med stekt potatis

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har ju stor moppe nu ;)

Stor moppe innebär inte nödvändigtvis att man är snabb;) Som jag brukar säga, jag kan bevisligen köra hojen så pass bra att vägverket låter mig öva vidare på egen hand, men jag är knappast någon rossi...:) Tror nog att ett mer långsamt tempo passar mig bättre:gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Stor moppe innebär inte nödvändigtvis att man är snabb;) Som jag brukar säga, jag kan bevisligen köra hojen så pass bra att vägverket låter mig öva vidare på egen hand, men jag är knappast någon rossi...:) Tror nog att ett mer långsamt tempo passar mig bättre:gnissla
Ut å öva då, är ju fortfarande ljust! :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ut å öva då, är ju fortfarande ljust! :hihi

Hehe, det är ju i och för sig en idé...:hihi Eller så lär jag mig sakta utefter att jag kör mer och bara placerar mig i en långsam grupp så länge:)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Du menar mig? Nytt kan man väl inte säga direkt då jag ägt hojen sen jag tog körkortet, men nu har jag ju äntligen fått igång den, min älskade RD, så den här gången blir det tvåtaktsrök för hela slanten!:tummenupp Jag kommer dock fortfarande lägga mig i en långsam grupp eftersom jag som sagt inte är någon rossi:tungan

Är RD:en fulleffektare då eller är den också strypt till mellanklass hoj?

Se till att tanka tvåtaktsolja innan rundan. Jag känner en som har en RD 350, han säger att den drar en del olja ändå.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är RD:en fulleffektare då eller är den också strypt till mellanklass hoj?

Se till att tanka tvåtaktsolja innan rundan. Jag känner en som har en RD 350, han säger att den drar en del olja ändå.

Regad som mellanklasshoj, men sen dess har jag bytt förgasare (strypningen satt i originalen) och haft mig lite så den är nog närmare fulleffekt ändå. Gör dock inte så stor skillnad om jag ska vara ärlig, den accar lite bättre nu än när den var strypt men topphastigheten är ungefär densamma.

Givetvis ska det tankas olja innan turen:ummenupp

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Vaddå för stunt ? har den muskler nog att gå upp på bakhjulet, eller är det mest stoppies du gör ? :)

Jag tänker faktiskt inte testa förrän jag bestäm vad jag ska plåga den med. Antar att när tiden är kommen, så kommer stunden förevigas på YouTub!!

Jag kan tyvärr inte följa med 6 juni
Är på Sweden Rock:yoparty:yoparty:yoparty:rock:rock:rock

Så jag är inte så körduglig då:fyllisar:fyllisar

AJA! Det är ingen undanflykt! Man missar inte ZZ-top :yoparty på torsdagen, nyktrar till under fredagen (och håller sig nykter+lägger sig i tid på kvällen) och sticker hem i god tid, så är man körduglig på lördagen! Min "kanske, Sweden Rock" beror inte på att jag inte vill eller inte kan, men att jag har en förare som har flickvän punktslut

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Regad som mellanklasshoj, men sen dess har jag bytt förgasare (strypningen satt i originalen) och haft mig lite så den är nog närmare fulleffekt ändå.

Du e såå aoutlaww!!!11

Gör dock inte så stor skillnad om jag ska vara ärlig, den accar lite bättre nu än när den var strypt men topphastigheten är ungefär densamma.

Tja, orkar den varva ur på högsta växeln även i strypt utförande så är det klart att det inte blir mer toppfart bara för att du ökar effekten. Men med en utväxling där den orkar varva ur strypt till mellanklass så borde väl skillnaden i acc vara ganska stor i fulleffektsutförande? Rör det inte sig om runt dubbelt så många ponnys?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du e såå aoutlaww!!!11

Tja, orkar den varva ur på högsta växeln även i strypt utförande så är det klart att det inte blir mer toppfart bara för att du ökar effekten. Men med en utväxling där den orkar varva ur strypt till mellanklass så borde väl skillnaden i acc vara ganska stor i fulleffektsutförande? Rör det inte sig om runt dubbelt så många ponnys?

Kör inte ostrypt för att vara outlaw, råkade ha sönder min ena förgasare och så visade det sig att det var billigare för mig att köpa två nya av ett annat märke än att köpa en ny originalare så... Och jag försökte montera strypsatserna i de nya men eftersom trottlarna var olika stora så passade inte strypningen och då lät jag det vara. Det märks som sagt knappt ändå så jag lär inte åka dit för det, hojen accade ju bra även när den var strypt på grund av att den är en tvåtaktare så det är ingen som märker att den går pyttelite bättre nu.

Och nej, skillnaden är inte så stor. 34 kw original tror jag att den var på och strypningen tog ner det till 25:)

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Tjena!
Då anmäler man sig till detta jippo, ser vi fram emot.

Mvh // Gadde

4. VBK- Reisleiter
5. BeBe - Reisleiter
6. Reisleiter
8. Fullfräs
9. GuessWho
10. Gröön
12. Pedro
13. HannesH
16. JTPK79
18. Olle99
19. Kriss
20. Chuka
21. Drredbull
23. Loy
24. Fisken
25. Pawel
26. Bushido
27. henriksson
29. Tewdie
31. Dede med tösen bakpå
32. Slashas
34. Jyyrgen
35. Bjork3n
37. Wilcan
38. Putteliten
39. benAnd
41. Serbius
43. Sulis (Backmarker @ aidem om han vill...)
44. Palle71
45. bal - kyckling
47. T509
48. Mr N
50. Amras
53. KTMgubben
54. -nemesis-
56. Gadde + :tuttar Stegda knudor o kylling x2

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Och nej, skillnaden är inte så stor. 34 kw original tror jag att den var på och strypningen tog ner det till 25:)

Hmm, googlade lite och hittade denna sida:
Yamaha RD 350

Där står det:
Power: 63.00 HP (46.0 kW)) @ 9000 RPM

25kW ska vara ca 34hp, så då är ju 63 en ganska stor skillnad, inte en dubblering, men ganska nära.
Eller det finns kanske olika modeller av 350:n ?
Att gå från 25 kW / 34 hp till 34 kW / 46 hp är ju mindre skillnad, men borde väl märkas ändå, åtminstone om man är van med det mindre och 'helt plötsligt' får mer? Fast sen vänjer man väl sig ganska snabbt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hmm, googlade lite och hittade denna sida:
Yamaha RD 350

Där står det:
Power: 63.00 HP (46.0 kW)) @ 9000 RPM

25kW ska vara ca 34hp, så då är ju 63 en ganska stor skillnad, inte en dubblering, men ganska nära.
Eller det finns kanske olika modeller av 350:n ?
Att gå från 25 kW / 34 hp till 34 kW / 46 hp är ju mindre skillnad, men borde väl märkas ändå, åtminstone om man är van med det mindre och 'helt plötsligt' får mer? Fast sen vänjer man väl sig ganska snabbt...

Det där är ypvs modellen, en senare variant med ställbar avgasventil. Den har mycket riktigt en hel del mer hästar, men min gamla 82:a utan dylika moderniteter ligger kvar på sina "futtiga" 34:)

Visst borde det märkas, och det gör det. Dock inte så mycket. Den tydligaste skillnaden jag märkte var att när strypningarna försvann och man kunde ge full gas direkt (trottelstopp stoppar ju såsom namnet antyder trottlarna från att gå hela vägen upp. man kan med andra ord inte ge full gas alls) så var det lättare att gasa sig förbi det lilla bludder som infinner sig vid ca 5000 varv. Tidigare så accade hojen helt ok upp till 5000, bluddrade lite smått och accade "långsamt" en liten stund och stack sen utav bara helsike så fort man kommit upp till ungefär 6000 varv. Utan strypningarna tar bluddret knappt någon tid alls utan hojen sticker direkt vilket ger lite bättre acc. Men som sagt, skillnaden var inte så stor. Hade inte bluddret funnits och sen försvunnit när strypningarna försvann hade jag nog inte märkt det alls. Tvåtakt accar bra helt enkelt:D

Och jag berättade inte sanningen för att verka outlaw, du frågade och jag svarade sanningsenligt eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara relevant för den poäng du skulle komma att göra;)

Edit: här är lite olika fakta om de olika RD350-modellerna:)
http://rd350lc.net/pagePOWER.htm
Min är som sagt en 82:a.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Och jag berättade inte sanningen för att verka outlaw, du frågade och jag svarade sanningsenligt eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara relevant för den poäng du skulle komma att göra;)

Outlaw kommentaren (felstavad och följd av 'massa' ettor dessutom) var mest på skämt. :)

och vilken poäng förväntade du dig att jag skulle göra?

Kanske denna...
Att med RD:n som iaf har lite mer effekt än din förra hoj och som borde vara lite mer kurvvänlig så borde du ha lättare att hänga med på NDR :)
(Om nu inte alla kör tokfort, men då hänger nog inte jag heller med).

Tvåtakt accar bra helt enkelt:D

Men en 4-takt med motsvarande effekt/viktförhållande borde väl acca lika bra?
Är väl i så fall mest att fyrtaktaren antagligen har större motorvolym?
och att tvåtaktaren kan classic försäkras. :)

Edit: här är lite olika fakta om de olika RD350-modellerna:)
http://rd350lc.net/pagePOWER.htm
Min är som sagt en 82:a.

Juste att de har med effektkurvor också, man ser att 63hp modellen har lite jämnare kurva än 47hp modellen också.

Jaja, jag har inte tänkt att köpa en, men kul med lite udda hojar också. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Outlaw kommentaren (felstavad och följd av 'massa' ettor dessutom) var mest på skämt. :)

och vilken poäng förväntade du dig att jag skulle göra?

Kanske denna...
Att med RD:n som iaf har lite mer effekt än din förra hoj och som borde vara lite mer kurvvänlig så borde du ha lättare att hänga med på NDR :)
(Om nu inte alla kör tokfort, men då hänger nog inte jag heller med).

Men en 4-takt med motsvarande effekt/viktförhållande borde väl acca lika bra?
Är väl i så fall mest att fyrtaktaren antagligen har större motorvolym?
och att tvåtaktaren kan classic försäkras. :)

Juste att de har med effektkurvor också, man ser att 63hp modellen har lite jämnare kurva än 47hp modellen också.

Jaja, jag har inte tänkt att köpa en, men kul med lite udda hojar också. :)

Keyrå:)

Ja, någonting sådant. Eller kanske snarare "om hojen har fulleffekt borde du ha en bättre chans att hänga med än om den är mellanklassad", just med tanke på att du specifikt frågade om effekten. Hur som helst, jag antog att du hade en poäng eftersom du frågade och då var det ju bäst att svara sanningsenligt:)

Nja, inte nödvändigtvis... Det har lite med motorkaraktären att göra, att tvåtaktaren är mer varvvillig och framförallt snabbare på att gå upp i varv vilket ger ett snabbare acc. Fyrtaktaren jobbar ju inte riktigt på samma sätt... Har inte riktigt koll på hur det fungerar men jag har hört att RD350 (vet inte om det menades med eller utan ypvs) ska ha varit snabbare i acceleration än övriga 80-talets fyrtaktssporthojar på kring dubbla kubiken. Och jag har sett filmbevis på att en RD500 är snabbare i accelerationen än en R1:a (vet dock inte årsmodell på R1:an), så visst flyttar tvåtaktare på sig:tummenupp
Tvåtakt har dock ont om lågvarvsvrid, man måste upp till effektvarven innan något händer. Men eftersom effektet ligger så högt i varvregistret och bara fortsätter uppåt så sätter motorn bättre fart på hjulet vilket leder till grym acceleration... Nåt sånt:)

Gamla fyrtaktare kan också classicförsäkras, enda kravet är att bågen är över 20 år gammal:tummenupp

Precis, allt tack vare ypvs-ventilen.

Jag tycker att du borde fundera på att köpa en, som jag skrivit i någon tråd kan man knappt få en roligare hoj/pengar:tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För Skånevårturen skrevs bl.a. detta:

Jag antar att det samma gäller här?

inkl. matbeställningar? Blir det kasst väder och rundan blir inställd så behöver man inte betala för maten heller? Eller blir det att antingen tar matstället betalt oavsett om vi kommer eller så festar Maverick upp pengarna då?
Det blir naturligtvis ingen runda om det regnar och då står inte restaurangen och lagar en massa förbeställd mat och då är ingen skyldig någon några pengar. Detta är väl en fair deal?

Annars gillar jag idén med att jag festar upp alla pengarna! :tummenupp:D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du får nog locka med en ännu bättre dans som pausunderhållning denna runda om du ska slå JKay's SVT-09 rekord. :p
Nu är det ju inte nån tävling och det är inte bara ett nöje att ha 200+ deltagare, det innebär lite extra jobb. Sen är det ju bra att JKay är bra på nåt också...:hihi

Dammar du in mig på en kylling och stegta tållor? :drool
Done! :tummenupp

Höppahöppa, det får iallafall se till att finnas någon långsam grupp! Var ska jag annars bli av??:va :(
Klart vi ordnar en långsam grupp! :krama
Jag ska höra med Bebe om han tar på sig det hedervärda uppdraget, han kör som BKK instruktör för SMC så ni i gruppen kan dessutom fråga om tips och råd för en säkrare körning.

kan jag göra. var lugnt o skönt där ju =)
Gulle dig!! :krama

Tjena!
Då anmäler man sig till detta jippo, ser vi fram emot.

Mvh // Gadde
Ni och alla andra är hjärtligt välkomna! :tummenupp

Listan:

4. VBK- Reisleiter
5. BeBe - Reisleiter
6. Reisleiter
8. Fullfräs
9. GuessWho
10. Gröön
12. Pedro
13. HannesH
16. JTPK79
18. Olle99
19. Kriss
20. Chuka - Backmarker till Maverick_ou812 :yoparty
21. Drredbull
23. Loy
24. Fisken
25. Pawel
26. Bushido
27. henriksson
29. Tewdie
31. Dede med tösen bakpå
32. Slashas
34. Jyyrgen
35. Bjork3n
37. Wilcan
38. Putteliten
39. benAnd
41. Serbius
43. Sulis - Kylling och stegta tållor (Backmarker @ aidem om han vill...)
44. Palle71
45. bal - kyckling
47. T509
48. Mr N
50. Amras
53. KTMgubben
54. -nemesis-
56. Gadde + :tuttar Stegda knudor o kylling x2
57.
58.
59
60.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...