MCK Vilse Skånevårenturen™ -09 Redux

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Dom som inte är så fega som jag väljer andra grupper än JKay. Helt enkelt det finns en grupp för hur man än vill köra så du kommer att få många i din grupp du oxå :yoparty :pannkyss:

(inget illa om din grupp JKay :) )

Handlar det verkligen bara om feghet!? En sån som jag som inte är något annat än en amatör, vilken fart/grupp skall jag välja? Skulle inte någon barmhärtig människa kunna hjälpa en vilsen själ som mig.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Uppdaterad lista igen! eftersom att jag inte får med mitt käk på listorna:p
Det beror till STÖRSTA delen på att du ska PM:a din matbeställning till JKay eller mig! Hur svårt kan det vara att läsa förstainlägget?!?!?!? :huvet
Du kan ju inte på allvar mena att du missat alla de inlägg där vi påpekar detta?! :brinnerup

Då rättar jag till listan.... trist för SpaceMoose att tappa körkortet men klokt att inte köra då vi har beslutat att kontrollera körkort innan rundan.

freon skrev:
En till får vi väl plats med :brinnerup
(Javisst, och han smäller vi in på plats 172)

1. JKay - Reisleiter 1 - Fläskfilé
2. Maverick_ou812 - (Ordf i Vilse) Tingeling där bak - Reisleiter 2 - 2XPizzabuffé
3. Solid Snake - Reisleiter 3
4. Sulis - Reisleiter 4 - Pizzabuffé
5. sajklan - Fläskfilé
6. //Softa//
7. Money - Fläskfilé
8. Kriss - Pizzabuffé
9. Izor - Pizzameny
10. Whiplash
11. Drredbull - Fläskfilé
12. sukke
13. Linus
14. -Rosen- - Pizzabuffé
15. Swish - Fläskfilé (Halva portionen, den andre går till Gamila)
16. VBK - Mr Knife sharpener - Backmarker till BeBe - Fläskfilé
17. Ocean - Fläskfilé
18. Toxicated
19. BioHazard
20. Serbius - Pizzabuffé
21. aidem - Pizzabuffé
22. Onedreamer+Emma (bakpååkare) 2X Fläskfilé
23. Bunde oljetråget trajja - Fläskfilé
24. XX Mack - Fläskfilé
25. GixxerK1
26. Spindisc - Fläskfilé
27. Loy - Backmarker till Solid
28. Sammysampa
29. Bushido - Pizzabuffé
30. BeBe - Reisleiter 5
31. Chaklaz - Fläskfilé
32. Najib - Pizzabuffé
33. Tewdie - Fläskfilé
34. Gröön - Pizzabuffé
35. Krickan4 - Reisleiter 6 - Fläskfilé
36. HannesH - Pizzabuffé
37. GSXR_KILLER - Pizzabuffé
38. FettSnok - Fläskfilé
39. Vaselek - Pizzabuffé
40. drufus - Fläskfilé
41. Willy
42. Fisken - Fläskfilé
43. daniel83 - Pizzabuffé
44. Rainersv - Fläskfilé
45. Kung Eilert
46. dennis18846 - Pizzabuffé
47. Damma
48. SirBarrett
49. 1100F
50. BaL - Pizzabuffé
51. JN - Pizzabuffé
52. r33z
53. Flying Finn - Fläskfilé
54. Roadrunner89 - Fläskfilé
55. Krisse_
56. Jyyrgen - Pizzabuffé
57. Lanson - Fläskfilé
58. LiNiC
59. T509 - Fläskfilé
60. kenth ericsson
61. chukatibowa
62. KuntaKen
63. Fluffig
64. Wivi
65. GuessWho - Fläskfilé
66. primix - Fläskfilé
67. wrGUBBEN
68. KTMgubben
69. versys_p4tr1x - 2XFläskfilé
70. Derdelis - Fläskfilé
71. perzzon - Fläskfilé
72. MuFFiE
73. El Garto
74. rescue76 - Pizzabuffé
75. Rafael
76. Martex
77. Palle71 - Fläskfilé
78. Anders_ - Pizzabuffé
79. Rebecca - Fläskfilé
80. Zebulba - Pizzabuffé
81. bullet ride - Pizzabuffé
82. svärdet - Fläskfilé
83. BlazingBlomman - Pizzabuffé
84. EricMetal - Pizzabuffé
85. D-Dawg - Pizzabuffé
86. kRRona med bakpååkare 2Xpizzabuffé
87. nille^80
88. Pedro - Fläskfilé
89. Zugglupapp - Fläskfilé
90. tc82
91. Senter
92. PappaHans
93. R750 - Pizzabuffé
94. sideline - Fläskfilé
95. Håkan (Kriss) - Fläskfilé
96. Oas (Backmarker @ JKays grupp) - Fläskfilé
97. tkdrille
98. <Mathias> - Pizzabuffé
99. benAnd - Pizzabuffé
100. Bensen
101. slashas - Pizzameny
102. Quman - Fläskfilé
103. freon med silvertejpad hoj - Reisleiter 7 - Pizzabuffé
104. Fiskens stimkompis 3 Fireblade - Fläskfilé
105. Bubbas - Pizzabuffé
106. mrMR - Fläskfilé
107. BJ_ - Fläskfilé
108. haobey - Pizzabuffé
109. sennahoj + bakpååkare
110. Godlike100 - Pizzabuffé
111. [- sNaIjK -]
112. -=pettsson=- - Fläskfilé
113. Duck - Pizzabuffé
114. .rogge.
115. Skröder
116. Svalan - Pizzabuffé
117. U.N.I.C - Pizzabuffé
118. winey - Fläskfilé
119. Scorpan - Fläskfilé
120. Fajfor 1100r med sambo.. 2XFläskfilé
121. EvilTwin
122. Mj00dmixer KTM 690E
123. Black Gixxer med sambo... 2XFläskfilé
124. Fiskens stimkompis 1 R1 - Fläskfilé
125. Fiskens stimkompis 2 GPZ900R - Pizzabuffé
126. El_mako med JeJo - 2X Fläskfilé
127. MoZkit0 - Fläskfilé
128. Mavve
129. Sunken - Fläskfilé
130. Robban Crazy Outlaw - Pizzabuffé
131. ninja68 med frugan bakpå ! - 2XPizzabuffé
132. Penetrator
133. Bikerman
134. MartinZ
135. Dr Ksp
136. Heij
137. Masonit
138. Zorken17 - Pizzabuffé
139. Z - Fläskfilé
140. Wilcan - Pizzabuffé
141. SaraS (BeBe).
142. Andy (BeBe).
143. The Frog - Pizzabuffé
144. MrKawasaki (eslöv)
145. Amras - Fläskfilé
146. Twizter - Fläskfilé
147. Gadde med bakpååkare. - 2XFläskfilé
148. Green
149. Slappa
150. topchop och Carro (Krstd) - 1 Pizzabuffé o 1 Fläskfilé
151. Gamila (Bakpååkare) (Halva portionen, den andre går till Swish)
152. henriksson - Pizzabuffé
153. [Tim]
154. Kuazimudo - Backmarket till Krickan4
155. Riverrafter Superslöa gruppen
156. Jojye Superslöa gruppen
157. Alfagreven - Pizzabuffé
158. kompis till nr 12 sukke
159. ridgeback - Fläskfilé
160. Ww med R6 Sandra bakpå. Reisleiter Ww - Fläskfilé R6Sandra - Fläskfilé
161. Jimmyzx12r
162. M.B
163. #kgc-folke#
164. the_seven
165. The real Murarn - Fläskfilé
166. Fullfräs - Fläskfilé
167. packoo
168. Satriani_74 - Pizzabuffé
169. SnuglieBear - Sisteman till Freon - Pizzabuffé
170.^FriTTe^ - Fläskfilé
171. Harvest - Fläskfilé
172. Thomas (polare Freon) Pizzabuffé
173. JTPK79
174. Jocke-j
175. JimmyE
176. Pyret1964 - Fläskfilé
177. superstreetbike - Fläskfilé
178. Larre
179. Schakte Kungen
180. Larsapogen
181. Nillet
182. JTPK79 (Jenna)
183. JTPK79 (Amir)
184. JTPK79 (Fathi)
185. JTPK79 (Sladjan R1)
186. Mr slevin - Pizzabuffé
187. Bergdahl - Fläskfilé
188. Henry superslöa gruppen
189. MrsRR - Pizzabuffé
190. Patrik - Pizzabuffé
191. The Stiffmeister - Pizzabuffé
192. Masken
193. ^WickeD^ - Fläskfilé
194. Guldis - Pizzabuffé
195. Qwick - Fläskfilé
196. Boffe - Fläskfilé
197. Andy_zoegas - Fläskfilé
198. acdc - fläskfile
199. La Nick - Pizzabuffé
200. Zion - Pizzabuffé
201. honda3s +passagerare
202. Anders (polare Freon) - Pizzabuffé
203. Biker Girl - Pizzabuffé
204. dandan - Fläskfilé
205. Zorken17 (Jan) - Pizzabuffé

freon skrev:
Beställning mat lagd till Mr Jkay
Duktig reisleiter. :såjaponken

freon skrev:
Finns visst en lite risk att jag losar min sisteman, då han verkar dubbelbokad (inte lätt att basa över vilsna bartenders oxå, eller Martin?)

Får bli det traditionella metoden av att peka ut (beordra) någon som vågar ansluta sig till min grupp att ta den platsen.:hördu

Kanske någon med ledvärk eftersom man slipper signalera bakåt på den platsen:tummenupp
Då kör vi samma metod då!:2cool

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Handlar det verkligen bara om feghet!? En sån som jag som inte är något annat än en amatör, vilken fart/grupp skall jag välja? Skulle inte någon barmhärtig människa kunna hjälpa en vilsen själ som mig.

Nä inte bara feghet :) jag har inte haft mitt kort så länge och vågar inte gasa fullt ut i kurvorna och då är JKays grupp perfekt :)

Känner du samma så välj JKays grupp. Det man aldrig får glömma är att tycker man det går långsamt där bak så kan man flytta fram i gruppen när man stannar och pausar. Tycker man förtfarnade att det går långsamt så kan man byta grupp :)

Så var aldrig rädd för att starta i en långsammare grupp för att sen byta upp sig när det går. Det värsta är dom som blir sura för att de har valt fel grupp och på så sätt skapar dålig stämning i gruppen. Utan byt grupp eller placering i gruppen när det går så löser sig allt :)

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Ju mer jag läser ju mer tveksam blir jag på att jag med min gamla CBX600 inte riktigt passar på denna turen.

Hur "fort" går de egentligen i den långsammaste gruppen, de är ju inte precis ett fartvidunder jag äger.

Kanske ska stå över denna gången o hänga på med en ny hoj nästa år istället.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
ska du absolut inte göra!! det går så passa sakta att ALLA hinner med! det finns folk som kör motard, 125or och andra 600 däribland jag, så va INTE rädd att hänga med. om det skulle va så att du inte hänger med så kommer iaf JAG köra med dig! :krama

Ju mer jag läser ju mer tveksam blir jag på att jag med min gamla CBX600 inte riktigt passar på denna turen.

Hur "fort" går de egentligen i den långsammaste gruppen, de är ju inte precis ett fartvidunder jag äger.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600

ska du absolut inte göra!! det går så passa sakta att ALLA hinner med! det finns folk som kör motard, 125or och andra 600 däribland jag, så va INTE rädd att hänga med. om det skulle va så att du inte hänger med så kommer iaf JAG köra med dig! :krama

Håller med Money du ska absolut hänga på. Alla hinner med utan tvekan. Grupperna är till för att göra det hela smidigare och dela in efter vad man vill åka i för tempo :) Jag körde rundorna på min ZZR 600 och det fanns många med 125:eek:r i gruppen och de hängde på fint :) ingen blir ifrån åkt så det är ingen fara. Utan man anpassar tempot efter de som är i gruppen.

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
OK ni övertygade mig
Gamla Bettan får göra sitt bästa

Pizzabuffe e PMad

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
OK ni övertygade mig

Pizzabuffe e PMad
Jag håller med Mitra och Money, klart du ska med förfan!

Vi kan inte påpeka det tillräckligt många gånger men jag startade MCK Vilse för att jag inte hade nån att köra hoj med. I min gamla umgängeskrets fanns ingen som delade mitt intresse. Jag drog därför ihop lite körningar för att utöka mitt sociala nät med hojåkare.

MCK Vilse-andan är just denna, vi ska träffas, köra hoj, ha trevligt och snacka skit.

Brassa satan kan vi göra i mindre grupper och med folk vi känner, det finns både TisdagsTurer och Onsdagsgazz om man tycker det passar en och även där brukar det finnas mindre snabba grupper.

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Jag sitter här och blir sugen...

Ska kolla om Gixxern är lika sugen... Återkommer!

Vi kan inte påpeka det tillräckligt många gånger men jag startade MCK Vilse för att jag inte hade nån att köra hoj med. I min gamla umgängeskrets fanns ingen som delade mitt intresse. Jag drog därför ihop lite körningar för att utöka mitt sociala nät med hojåkare.

MCK Vilse-andan är just denna, vi ska träffas, köra hoj, ha trevligt och snacka skit.

Brassa satan kan vi göra i mindre grupper och med folk vi känner, det finns både TisdagsTurer och Onsdagsgazz om man tycker det passar en och även där brukar det finnas mindre snabba grupper.

Att vi skrev våra inlägg samtidigt måste bara betyda en sak...

... att du är kär i mig! :glömdet

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600

Och du har gjort ett bra jobb med dina rundor :tummenupp

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Jag sitter här och blir sugen...

Ska kolla om Gixxern är lika sugen... Återkommer!

Att vi skrev våra inlägg samtidigt måste bara betyda en sak...

... att du är kär i mig! :glömdet
Alltid, Junior, alltid :kär

Får vi se dig och "väghyveln" på nåt TT i år? Gillar verkligen hur du misshandlar alla dina hojar. Tycker du inte om orginallacken? :D

Och du har gjort ett bra jobb med dina rundor :tummenupp
Tack, men det är inte bara min förtjänst. Jag drog igång det hela men anledningen till att det svullnade ut i denna grad stavas wonderwizard, JKay, PGH och CeltaniC. :tummenupp

Last edited:

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Nä inte bara feghet :) jag har inte haft mitt kort så länge och vågar inte gasa fullt ut i kurvorna och då är JKays grupp perfekt :)

Känner du samma så välj JKays grupp. Det man aldrig får glömma är att tycker man det går långsamt där bak så kan man flytta fram i gruppen när man stannar och pausar. Tycker man förtfarnade att det går långsamt så kan man byta grupp :)

Så var aldrig rädd för att starta i en långsammare grupp för att sen byta upp sig när det går. Det värsta är dom som blir sura för att de har valt fel grupp och på så sätt skapar dålig stämning i gruppen. Utan byt grupp eller placering i gruppen när det går så löser sig allt :)

Du verkar vara så oerhört vis Mitra. :Bugar
Har trots allt inte hunnit köra mer än ca 140 mil sedan jag tog kortet så nog är man nybörjare allt. Amatör som jag är har dessutom fegisränderna kvar också. Hade därför tänkt välja någon av de lugnare grupperna om det vore möjligt, sen vilken det blir får vi nog fråga Björn Hellberg om. Eventuellt kanske jag kan göra som du föreslår och byta upp mig sedan, om det skulle behövas.

Jag kan dra en paralell till detta med svårigheten att välja rätt grupp från senaste skidresan till Val d´Isère. Eftersom mina vänner har ett antal åk sedan tidigare på Carving-skidor medan jag själv tidigare endast åkt Telemark och Snowboard var det givet för dem att de skulle välja Expert-gruppen. Skidskolan hade en femgradig nivåindelning. Visserligen hade jag kunnat välja Confirmé-gruppen och glidit lite lätt där, är trots allt lite av en naturbegåvning på snön. Telemarksåkningen har dessutom gett goda grunder även för vanlig paralellslalom. De bästa skidåkarna är trots allt Telemarkare (lagom kaxigt). Hybris som jag har, har dessutom spelat i Hybris Basket i Gôtet, valde jag givetvis Expért tillsammans med mina vänner. Första gången på Carving och jag tror mig vara Expert på det. Nu gick det ganska fint till slut iaf. Eftersom jag är i ok form och ganska envis och fartglad av mig lärde jag mig oerhört mycket. Var inte ens sämst i gruppen. Fanns de som åkt mycket mer än mig som kanske kunde anses vara sämre.

Vad får vi då ut av detta!? Jo, jag har en tendens till att välja lite tuffare motstånd eftersom det på detta sätt blir mycket roligare, oftast. Men nu när vi har att göra med motorfordon och farter en bra bit över vad jag själv kan springa i tror jag nog att det vore bäst att inse att jag inte alltid är bäst och backa lite och gömma undan min hybris.

Mycket blaj kanske det blev men jag hoppas de som bryr sig förstår vad jag vill ha fram. :3freak

Slutsats: Trots min hybris och storhet är jag även ödmjuk. :tungan

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Har trots allt inte hunnit köra mer än ca 140 mil sedan jag tog kortet så nog är man nybörjare allt. Amatör som jag är har dessutom fegisränderna kvar också. Hade därför tänkt välja någon av de lugnare grupperna om det vore möjligt, sen vilken det blir får vi nog fråga Björn Hellberg om. Eventuellt kanske jag kan göra som du föreslår och byta upp mig sedan, om det skulle behövas.

*massa text*

:hihi ödmjuk ju tjena :hihi

Börja i en lugn grupp och skulle den vara för lugn även efter byte i gruppen så byt grupp :) Efter lunch så har du ju fortfarnade flera timmars körning framför dig så det är inga problem :)

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
:hihi ödmjuk ju tjena :hihi

Börja i en lugn grupp och skulle den vara för lugn även efter byte i gruppen så byt grupp :) Efter lunch så har du ju fortfarnade flera timmars körning framför dig så det är inga problem :)

Tack vare min ödmjukhet har jag inga som helst problem att kalla dig vis t.ex. vilket jag gjorde tidigare. Notera gärna detta. :7peta
Ett annat exempel, eller tecken eller vad du nu skulle vilja kalla det, på min ödmjukhet är att jag inte har några som helst problem att sälla mig till någon av de lite långsammare grupperna. Sen är det som sagt bara Björn Hellberg som vet om det är där jag hör hemma eller inte.

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Alltid, Junior, alltid :kär

Får vi se dig och "väghyveln" på nåt TT i år? Gillar verkligen hur du misshandlar alla dina hojar. Tycker du inte om orginallacken? :D

Det handlar inte om det. Klart jag gillar oskrapade hojar. Problemet är mer att jag gillar att utvecklas som förare...

... Utvecklas gör man när man ligger på gränsen...

... och gränsen når man när man kör av...

... så kör man inte av ligger man inte på gränsen...

... således utvecklas man inte ;)

Så länge jag har kvar hojen så dyker jag nog upp på en och annan TTrunda...

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Tack vare min ödmjukhet har jag inga som helst problem att kalla dig vis t.ex. vilket jag gjorde tidigare. Notera gärna detta. :7peta
Ett annat exempel, eller tecken eller vad du nu skulle vilja kalla det, på min ödmjukhet är att jag inte har några som helst problem att sälla mig till någon av de lite långsammare grupperna. Sen är det som sagt bara Björn Hellberg som vet om det är där jag hör hemma eller inte.

*noterat* :)

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Dom som inte är så fega som jag väljer andra grupper än JKay. Helt enkelt det finns en grupp för hur man än vill köra så du kommer att få många i din grupp du oxå :yoparty :pannkyss:

(inget illa om din grupp JKay :) )

Verkar som JKay skulle behöva klona sig.........:D - sa ju det - dé é té å va påpulaer....

Håller med Money du ska absolut hänga på. Alla hinner med utan tvekan. Grupperna är till för att göra det hela smidigare och dela in efter vad man vill åka i för tempo :) Jag körde rundorna på min ZZR 600 och det fanns många med 125:eek:r i gruppen och de hängde på fint :) ingen blir ifrån åkt så det är ingen fara. Utan man anpassar tempot efter de som är i gruppen.

OK ni övertygade mig

Pizzabuffe e PMad

Tack för det - annars kunde jag och min "veteranmoppe" stukit oss direkt!!:brinnerup

Jag kan dra en paralell till detta med svårigheten att välja rätt grupp från senaste skidresan till Val d´Isère. Eftersom mina vänner har ett antal åk sedan tidigare på Carving-skidor medan jag själv tidigare endast åkt Telemark och Snowboard var det givet för dem att de skulle välja Expert-gruppen. Skidskolan hade en femgradig nivåindelning. Visserligen hade jag kunnat välja Confirmé-gruppen och glidit lite lätt där, är trots allt lite av en naturbegåvning på snön. Telemarksåkningen har dessutom gett goda grunder även för vanlig paralellslalom. De bästa skidåkarna är trots allt Telemarkare (lagom kaxigt). Hybris som jag har, har dessutom spelat i Hybris Basket i Gôtet, valde jag givetvis Expért tillsammans med mina vänner. Första gången på Carving och jag tror mig vara Expert på det. Nu gick det ganska fint till slut iaf. Eftersom jag är i ok form och ganska envis och fartglad av mig lärde jag mig oerhört mycket. Var inte ens sämst i gruppen. Fanns de som åkt mycket mer än mig som kanske kunde anses vara sämre.

Vad får vi då ut av detta!? Jo, jag har en tendens till att välja lite tuffare motstånd eftersom det på detta sätt blir mycket roligare, oftast. Men nu när vi har att göra med motorfordon och farter en bra bit över vad jag själv kan springa i tror jag nog att det vore bäst att inse att jag inte alltid är bäst och backa lite och gömma undan min hybris.

Mycket blaj kanske det blev men jag hoppas de som bryr sig förstår vad jag vill ha fram. :3freak

Jodå - de är väl 100 mil sedan jag tog mitt (varav de 25 avverkades i söndags). Och - utmaningar (tuffare motstånd) kan visst vara roligt, men ett "misslyckande" skulle kostat (iaf mig) så sjuuuukt mycket. Då är det betydigt trevligare för självförtroedet att gå ut lite försiktigt och att "Björn Hellberg" (trevlig kille fö, sann HBKare till makens förtjusning) tycker du platsar i en snabbare grupp........:yoparty

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM