mckläder.. har skinnställ..men inget ryggskydd

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det är alltid samma sak när man läser om skydd, folk som aldrig klotat ska alltid fundera ut nån form av smidigare lösning. jag har gjort en vurpa med ryggskydd med inbyggt bröstskydd och visst, jag studsade runt på en gräsmatta. Men jag klev upp och tänkte nästan direkt att, fi fan va bra det här rygg-bröstskyddet var, kombinera med ett 100% sittande helställ gjorde det vurpan finfin och helt utan nån form av smärta. Jag voltade över hojen då.

Inte specifikt riktat mot dig, men kom att tänka på det när jag läste vad du skrev. Är det inte också så att folk som klotat en gång helt plötsligt är experter? Jag tror inte att det är fel att säga att en vurpa på MC motsvarar en 5-årig universitetsutbildning och kanske så mycket som 20-25 av relevant forskningserfarenhet.

På många sätt är faktiskt en vurpa mer givande än forskning. Många av de som gjort en vurpa kan nämligen med full säkerhet skriva exakt vilken effekt deras skydd fick och hur det hade gått utan skydden. Det kan inte ens de bästa forskarna.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Detta har jag kört med 3 säsonger nu och utan känner jag mig "naken". Ventilerad och sitter jätte bra under mitt korvskinn :)

Dainese_Dainese_Chest_Protector_detail.jpg

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Inte specifikt riktat mot dig, men kom att tänka på det när jag läste vad du skrev. Är det inte också så att folk som klotat en gång helt plötsligt är experter?

Experter har jag ingen aning om, dock är jag iaf rätt besviken på slappheten många visar mot skydd. Tills dom har klotat.

På många sätt är faktiskt en vurpa mer givande än forskning. Många av de som gjort en vurpa kan nämligen med full säkerhet skriva exakt vilken effekt deras skydd fick och hur det hade gått utan skydden. Det kan inte ens de bästa forskarna.

Nu tycker jag du svarade på din första fråga. Man vet vad som skyddade och vad som inte gjorde det. Kanske att man inte hade några ordentliga mc-stövlar och då fick en bruten fot etc till följd. Då vet man ju vad man ska bättra på till nästa krasch. ;)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ska? Varför kan man inte ha det mellan ett slimmat ställ och en skinnjacka?

Öhh.

Ska du ha Skinnställ, ryggskydd och sen en Skinnjacka utan på det?

Fan bor du på Grönland eller något och måste ha tre Sjölejonkadaver och en get på dig för att inte frysa :confused:

Nej, ryggskyddet SKA sitta på insidan av skinnstället då det är designat för att sitta där.
Sitter det på utsidan finns det risk att det glider av vid en vurpa och du får tävla med rullstol.

Jag är otroligt lycklig att jag har mitt ryggskyd för när jag kraschade med enduron så knäcktes bakramen på mitten när den försökte penetrera min rygg istället för att bryta mig på mitten.

Jag kom undan med bara ett par trasiga revben och en havererad axel.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Inte en meter utan ryggskydd! Jag har sedan några år även skyddet på när jag åker skidor. Vilket antagligen räddade mig från att ha ordentligt ont i ryggen idag. Det fungerade alldeles utmärkt att "surfa sköldpadda" med i vintras när jag rev ner 3 stolprader med säkerhetsnät och kanade med huvudet före 4 meter ner för kanten av backen. Uppskattningsvis i 60-70 km/h.:gnissla

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Inte en meter utan ryggskydd! Jag har sedan några år även skyddet på när jag åker skidor. Vilket antagligen räddade mig från att ha ordentligt ont i ryggen idag. Det fungerade alldeles utmärkt att "surfa sköldpadda" med i vintras när jag rev ner 3 stolprader med säkerhetsnät och kanade med huvudet före 4 meter ner för kanten av backen. Uppskattningsvis i 60-70 km/h.:gnissla

Vi har redan konstaterat i en annan tråd rätt nyligen -
danskar har inget att hämta i skidbacken...:krama

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Öhh.

Ska du ha Skinnställ, ryggskydd och sen en Skinnjacka utan på det?

Nej, ryggskyddet SKA sitta på insidan av skinnstället då det är designat för att sitta där.
Sitter det på utsidan finns det risk att det glider av vid en vurpa och du får tävla .

Varför skulle ryggskyddet glida runt mer om man har den utanpå ett supertight skinnställ och innanför en skinnjacka än bara innanför stället?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Asså ryggskyddet ska sitta innanför skinnstället asså,,,,,,,,,,,,,, det säger de i allafall på sporthoj.com. :hihi:hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför skulle ryggskyddet glida runt mer om man har den utanpå ett supertight skinnställ och innanför en skinnjacka än bara innanför stället?
Det beror väl lite på skinnjackans längd, passform och hållbarhet, ska man klämma på en till mcjacka så blir det ju antagligen för kort och den undre änden på ryggskyddet sticker ut in nerkant och kan ju således levas rövare med av vad man nu ramlar runt på för underlag. Är det inte en MCjacka kan man ju lika gärna låta bli att ha jackan. ;)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
menade självklart en mc jacka. Ja men det skulle ju kunna hända även fast man hade ryggskydd först och sen mc jackan utan skinnställ under.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
menade självklart en mc jacka. Ja men det skulle ju kunna hända även fast man hade ryggskydd först och sen mc jackan utan skinnställ under.

Känns lite som denna diskussion inte leder någonstans.
Skyddet ska sitta mot kroppen närmast kroppen.
Ring en tillverkare och fråga om du inte tror oss.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Nu har jag pratat med en Thor åf. Eftersom det är märket på mitt ryggskydd. Deras svar var att så länge det inte är ett tjockt löst sittande plagg man har under som gör att ryggskyddet glider omkring trots att det är hårt spänt så är det inga problem att ha nånting mellan ryggskyddet och kroppen.

Dvs. Man SKA inte ha ryggskyddet närmast kroppen fast man kan och i många fall bör man även ha det så.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
En vild gissning gällande ryggskyddets position är att sitter det ytters finns det nog större risk backen man landar på kan rycka med sig skyddet då det är först i kontakt med ytan, istället för om det sitter innanför vara mer ihop klämt en utanpå.

Men jag ger fan i vad alla vill göra, vill man tex köra med reflexväst och ett knallrosa ryggskydd utanför så får man väll göra det om man nu tycker det är bättre.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!