MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hej,

Skulle ta ut hojen för första gången idag. Var sjukt stressad när jag skulle parkera den, hade fått för mig att jag dragit ner stället och släppte hojen vilket således ledde till att hojen ramlade. Nu har jag ett problem, motorn kommer igång men när jag lägger i växlarna så händer ingenting när jag släpper kopplingen, den rullar alltså inte fram. Det är som att den är i neutralt läge hela tiden trots att det står att den ändrar växel på instrumentpanelen. Är det någon som har nån aning om vad jag skulle kunna göra? Jag skulle behöva flytta mcn inom 2 dagar då den inte får stå där längre än så. Motorcykeln är av modell Yamaha XJ6 2012 (ABS).
Tips??

/D
 

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Nej, jag kan ändra växel, det låter dock lite annorlunda när den växlar men sen händer inget när jag släpper dragläget (trots att den inte är på neutral på instrumentpanelen)
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Tipsensor?

kolla om det sitter en sådan på modellen. Brukar bara vara att plugga ur och sedan plugga in den igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, jag kan ändra växel, det låter dock lite annorlunda när den växlar men sen händer inget när jag släpper dragläget (trots att den inte är på neutral på instrumentpanelen)

Det utesluter inte att pedalen är böjd.

Ta en ficklampa och gör dig åtminstone besväret att böja på knän och rygg innan du avfärdar frågan.
 

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hej, jag tittade på pedalen tidigare och kände av den, trots inte den var böjd, blir det så om den är böjd?

Vad är tipsensor för nått?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej, jag tittade på pedalen tidigare och kände av den, trots inte den var böjd, blir det så om den är böjd?

Vad är tipsensor för nått?

Om den är böjd kan det bli så att den tar i någonstans innan du fått tillräckligt utslag för att växeln ska gå in och ditt friläge ligger då kvar.

Du bör då kunna lägga in tvåan istället om det var ettan du inte fick in först.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hej,

Skulle ta ut hojen för första gången idag. Var sjukt stressad när jag skulle parkera den, hade fått för mig att jag dragit ner stället och släppte hojen vilket således ledde till att hojen ramlade. Nu har jag ett problem, motorn kommer igång men när jag lägger i växlarna så händer ingenting när jag släpper kopplingen, den rullar alltså inte fram. Det är som att den är i neutralt läge hela tiden trots att det står att den ändrar växel på instrumentpanelen. Är det någon som har nån aning om vad jag skulle kunna göra? Jag skulle behöva flytta mcn inom 2 dagar då den inte får stå där längre än så. Motorcykeln är av modell Yamaha XJ6 2012 (ABS).
Tips??

/D
Sitter kedjan kvar? =)

Gör liten videosnutt på vad som händer
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Brukar inte tippsensorn bryta soppapump och tändning. Dvs. motorn går inte om den löst ut.
Ja, jag kom på det sen, men jag vill minnas att jag haft liknande problem tidigare. Hojen startar och går men växlarna går inte i förutom på displayen och då var tippsensorn boven. Men kan absolut minnas fel.
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Åt vilket håll tippade hojen? Kan det vara så att kopplingen inte släpper helt? Är kopplingshantag böjt?
 
Last edited:

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Den tippade åt vänstra hållet, skadorna blev enligt det rödmarkerade på bilden nedan. Kopplingshandtaget gick sönder lite så den blev kortarre och ett märke på det där nedan.

1614455122943.png
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du får ursäkta men jag måste få ställa frågan, har du tagit bort skivbromslåset när du försöker köra iväg? Det var något med hur du beskrev uppkomna skador och tillvägagångssätt som antyder lite om "grönhet" om du ursäktar uttrycket.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vajerkoppling? Följer vajern handtaget eller har den fastnat i frikopplat läge?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Min gissning lägger jag på att kopplingshantaget blivit så böjt att det inte frikopplar ordentligt.
 

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hej,

Självklart har jag tagit bort skivbromslåset. Jag försökte mig runt igen, hittade inte problemet återigen, vilken jävla huvudvärk!
Som efterfrågades har jag nu spelat in tre klipp som visualiserar det ni efterfrågade:


Video nummer 1: Visar MCn, skadorna vid tappet, kedjan och kopplingen.

Video nummer 2: Visar själva problemet, att den inte börjar accelera när man släpper kopplingen när en växel är inkopplad.

Video nummer 3: Förtydligande kring det som efterfrågades här, kopplingen, pedalen et.c.
https://delafil.se/5cd50f74b092053a/Video_3.mp4

Tacksam för hjälpen!

/D
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej,

Skulle ta ut hojen för första gången idag. Var sjukt stressad när jag skulle parkera den, hade fått för mig att jag dragit ner stället och släppte hojen vilket således ledde till att hojen ramlade. Nu har jag ett problem, motorn kommer igång men när jag lägger i växlarna så händer ingenting när jag släpper kopplingen, den rullar alltså inte fram. Det är som att den är i neutralt läge hela tiden trots att det står att den ändrar växel på instrumentpanelen. Är det någon som har nån aning om vad jag skulle kunna göra? Jag skulle behöva flytta mcn inom 2 dagar då den inte får stå där längre än så. Motorcykeln är av modell Yamaha XJ6 2012 (ABS).
Tips??

/D
Fan är det bara moppefuckon som svarar här eller.
Nej det är inte tipsensorn. Punkt.
Starta inte motorn. Lägg i växel och testa rulla hojen, är växeln i så märker du det, eftersom hojen knappt går att rulla på. Om så är fallet har du inte fel på växelspaken (Det förutsätter stt du inte har slirkoppling)
Går hojen rulla på fast du har lagt i växel så har du antingen inte fått i växeln ordentligt pga böjd spak eller så har du knäckt växelväljare i motorn. Högst troligen är spaken bara böjd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej,

Självklart har jag tagit bort skivbromslåset. Jag försökte mig runt igen, hittade inte problemet återigen, vilken jävla huvudvärk!
Som efterfrågades har jag nu spelat in tre klipp som visualiserar det ni efterfrågade:


Video nummer 1: Visar MCn, skadorna vid tappet, kedjan och kopplingen.

Video nummer 2: Visar själva problemet, att den inte börjar accelera när man släpper kopplingen när en växel är inkopplad.

Video nummer 3: Förtydligande kring det som efterfrågades här, kopplingen, pedalen et.c.
https://delafil.se/5cd50f74b092053a/Video_3.mp4

Tacksam för hjälpen!

/D

Växeln går inte in.
Testa om du istället kan lägga i tvåan och starta på tvåan.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top