Meckar ni också datorer åt folk gratis?

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Har en liten undran eftersom jag är så jävla trött och less på alla jävla datorer och behöver skriva av mig lite ilska:
Var sätter man gränsen för sin "gratis support" som man tillhandahåller familj, polare, kollegor, kollegors syskon, kollegors syskons flickväns morsa osv?

På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Självklart hjälper man de närmast sörjande gratis men nånstans måste väl gränsen gå. Det är ju ändå ens egen fritid som förbrukas och den måste väl vara värd nåt?! Sen har det kanske tagit 5-10 år eller mer att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att lösa vissa problem. Också värt nåt kanske?

Inte för att jag vill uppmana till svartjobb direkt men hur fan ska man göra? Har väldigt svårt för att både säga nej och att "ta betalt". Ofta fattar kanske inte folk att t ex en omformatering tar ca 2-4 tim om man vill få allt på plats igen.
Nån som känner igen sig?! :huvet
 

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Sajmon skrev:
Har en liten undran eftersom jag är så jävla trött och less på alla jävla datorer och behöver skriva av mig lite ilska:
Var sätter man gränsen för sin "gratis support" som man tillhandahåller familj, polare, kollegor, kollegors syskon, kollegors syskons flickväns morsa osv?

På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Självklart hjälper man de närmast sörjande gratis men nånstans måste väl gränsen gå. Det är ju ändå ens egen fritid som förbrukas och den måste väl vara värd nåt?! Sen har det kanske tagit 5-10 år eller mer att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att lösa vissa problem. Också värt nåt kanske?

Inte för att jag vill uppmana till svartjobb direkt men hur fan ska man göra? Har väldigt svårt för att både säga nej och att "ta betalt". Ofta fattar kanske inte folk att t ex en omformatering tar ca 2-4 tim om man vill få allt på plats igen.
Nån som känner igen sig?! :huvet


Fi fan! Kunde varit jag som skrivit det... :D

/Rikard
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
mm, sant faktiskt.. istället sitter man där i fler timmar och har ångest och vill därifrån. Allra helst när dom har en skitseg gammal 133:a nästintill utan minne.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Ja helst när folk ringer och frågar vad som är fel på deras dator och eftersom det är så jobbigt/tidskrävande att beskriva hur man går in i kontrollpanelen o dylikt så går man dit och upptäcker att det går åt en komplett ominstallation för att det " bara försvann och slutade att fungera"
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Kobbe skrev:
Ja helst när folk ringer och frågar vad som är fel på deras dator och eftersom det är så jobbigt/tidskrävande att beskriva hur man går in i kontrollpanelen o dylikt så går man dit och upptäcker att det går åt en komplett ominstallation för att det " bara försvann och slutade att fungera"
Har flera års erfarenhet av just detta.

Säg bara visst, jag kommer o tittar för 200kr. Då blir svaret i andra änden lite purket, men det är bara att klargöra att det är _DIN_ fritid. Gjorde allt gratis i början åt kompisar osv. Tog en sjuhelsikes tid, nu tar jag betalt och folk betalar gärna faktiskt.

Vad sägs om 500kr för att en ikon hade försvunnit :) Tog exakt 1min att fixa.
 

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Låter som välförtjänta stålar! :D
Det är just det som är problemet ibland. Felet kan vara skitenkelt men svårt att lista ut på telefon eller via vägledning. Sen när man sitter vid burken är det rena larvet.

De få ggr jag försökt "ta betalt" så har personen i fråga ofta ångrat sig och sagt att "de löser sig kanske ändå" eller "jag skiter i det programmet". Då blir man nästan förbannad ändå eftersom de troligen förväntade sig gratis hjälp från början.

Och till en eventuell skattmas som läser detta: -Det finns andra sätt att ta betalt på än pengar!!! Tjänster/gentjänster brukar funka bäst, så länge motparten har intressanta tjänster att erbjuda! :tuttar
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Händer väl då och då att nån vill ha hjälp. Dock inte så mycket att jag känner nån press :)
Brukar oftast få mer än jag förtjänar utan att jag behöver säja nåt :rolleyes:

Handlar det om nåt mer än en förlorad fil/ikon/program gäller: Lämna av lådan hos mej och kom och hämta den i övermorrn.
Då kan jag sitta och pula/slösurfa/whatever undertiden installationer och testprogram körs, och det känns inte speciellt jobbigt.
Åka hem till nån och utföra hårdvaruinstallationer/formatering totalvägrar jag :4skrika
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Förstår precis vad du pratar om.
Har samma problem själv.
Ibland får man ju till och med betala för att hjälpa folk, resor m.m. när de inte ens orkar bära med sig burken.

En snickare kan ju peka på väggen han byggt och så kan även kunden titta på snickaren när han bygger den.
Datorer är tidskrävande och arbetet man gör syns inte. :(
Sen lägger man ju skrämmande mkt tid på att lära sig allt också.

Hjälper släkten gratis, vänner nästan gratis men sen är det stopp.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Sajmon skrev:
...Har en liten undran eftersom jag är så jävla trött och less på alla jävla datorer och behöver skriva av mig lite ilska:... :huvet

Bullseye! Fast jag har fått betalt ibland utan att ha bett om det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Sajmon skrev:
På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Tjejens Farsa målade om hela vår lägenhet inklusive taket så jag har lite svårt att säga nej när de ber om hjälp med burken..

Men jag känner igen det där. När jag pluggade fick jag agera datasupport åt halva tjejens klass med sportfånar..

Ett enkelt sätt är ju iofs att ganska snabbt göra klart för dem att det tar tid. Och varför inte föreslå att medan du mekar deras dator kan de städa din lägenhet. Det borde ju vara en bra deal?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
korvgubbe skrev:
Ett enkelt sätt är ju iofs att ganska snabbt göra klart för dem att det tar tid. Och varför inte föreslå att medan du mekar deras dator kan de städa din lägenhet. Det borde ju vara en bra deal?

Skitbra deal! lika länge som det tar mig att fixa din dator får du städa min lägenhet :D fan den borde funka :tummenupp
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Hjälper släkten gratis, vänner nästan gratis men sen är det stopp.
Japp, så gör jag oxå.
Kör oxå med "hjälper du mig, så hjälper jag dig" (byta tjänster)
Bäst är att dom tar med sig burken till mig, så fixar jag det när jag har tid + att man har mer "grejer/resurser" hemma!
//Gumpa
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Känner igen det du skrev, byggde ihop 2 st datorer åt ett litet företag, ett till fabriken och en till chefen, han chefen ringde så jag fick fixa nånting varje vecka typ 4 veckor i rad.. Lite småjobbigt, men han är ju snäll men ändå... Fick tusenlapp för att bygga ihop och sätta i OS i datorerna och installera drivrutiner och fixa lite emd deom sen när nånting strulade...

Vad bör man ta för att bygga ihop en dator till ett företag och installera och fixa allting så det funkar?

Ganska många timmars fixande ju...
 

zven

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Skåne (född i Sö'tälje)
Hoj
Yamaha TR1.
Sajmon skrev:
På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Så jävla sant! Jag jobbar som data/nätverksupport på ett företag och har gjort i snart 10 år. Det blir en del "hemmafix" och man har så svårt att ta betalt :huvet ...arbetskompisar frågar om man kan fixa en burk till dom... man åker dit installerar eller tar burken med hem, sitter hela jävla kvällen för att sen få ett "Tack, vad schysst, du, min farsas förra frus dotter har lite strul, kan du ringa henne??? Sen är det igång igen men inga pengar... :confused:

Hemsidor ar ett annat skit och kunna :huvet Man blir ofta tillfrågad om man kan göra en "enkel" sida, mest som reklam för ett musikband eller nåt litet företag... Vad händer, jo man lägger ner en jävla massa tid på att fixa adress/serverplats/gästböcker/annat sjafs (helst gratis utan reklam) och sen sitter man i timmar och fixar till bilder och komprimera filmer för att sen sitta ytterligare timmar för att få ihop skiten!

Sen när man är klar får man höra att, hmm skulle man kunna ha en interaktiv sida som besökarna kan styra själv??!! Vad i helvete, det skulle ju bara vara en "enkel" sida! Och inget betalt :huvet

Men nu har jag börjat med svaret: minst en femhundring ock ni fixar serverplats mm annars kostar det mer...

Har inte gjort fler sidor sen dess :lol
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag tar ut det i gentjänster, mina polare är snickare o målare o skit så nånting kan jag säkert hitta på.
 

sandstream

Guest
Råkade precis ut för en bekant som skulle fixa en sak på en av våra bilar och det skulle bli så billigt (vi stod för materialet så det enda som kan ha kostat något förutom arbetet var eventuellt slitage på verktygen...). 1.500:- för knappt 1½ timmes jobb = drygt 1000:- i timmen :huvet
Då vet man att det är en riktig kompis :kocko

Håller dock med om att man självklart ska ha betalt men nån jävla ordning får det vara!
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Kunde inte sagt det bättre själv!

Faktum är att många tror att sitta o hjälpa folk med datorer är världens enklaste och roligaste. Ibland har ju folk fuckat till det riktigt ordentligt och det är inte mkt man får för det. :mad:

Jag har nog inte ens fått en sketen öl, inte ens för såna arbeten som: ja min hårddisk kraschade, jag installerar en ny+operativ+program+backup.

Det som jag tycker är mest tråkigt är när man själv behöver hjälp med ngt, en tjänst utanför sitt eget kompetensområde så måste man betala, varför?

Frågan är, hur skall man göra för att få ngt tillbaka på ett trevligt sätt? :va
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Känner igen mig som många andra och tycker det är skitsvårt att ta betalt med.
Famil och släkten är ju givet att man inte tar nått för och närmaste polarna med.
Men när sedan polarens mamma ringer eller ännu värre polarens mamma´s kompis ringer vad faan gör man då?
Jag har börjat att säga att jag inte har tid om det inte är nån som erbjuder sig att betala på direkten.
Är ju igentligen sjukt att en målare kan ta 150:- svart i timmen och en annan får 100:- för flera timmars jobb (inget ont menat till målare).

Har man plockat ihop en burk eller installerat om os så har man ju livstids support på skiten med.
Har vart med om att folk som jag har hjälpt för 2-3 år sedan ringer och frågar varför inte det fungerar som det skall och tar för givet att man skall nästan ta ledigt ifrån jobbet och åka och hjälpa dom.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Suck..jag orkar inte ens börja skriva på detta inlägget...kan bara säga att jag känner igen mig så VÄL! :(

Tiden har en benägenhet att rusa iväg...det som från början var lite smågrejer som skulle fixas...har en benägenhet att växa och bli stora tidsödanden operationer...

Klassikern är innan formateringen..när man frågar för 2000:e gången om personen i fråga sparat allt viktigt...Japp blir svaret... 1 h senare efter formateringen o datorn börjar likna sig själv igen...så frågar personen...
"Men alla min viktiga mail...var e dem?...kan du vara snäll och ta fram dem igen!"

Då vill man bara :fatta! :huvet :kocko

/KaliZ
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
KaliZ skrev:
Suck..jag orkar inte ens börja skriva på detta inlägget...kan bara säga att jag känner igen mig så VÄL! :(

Tiden har en benägenhet att rusa iväg...det som från början var lite smågrejer som skulle fixas...har en benägenhet att växa och bli stora tidsödanden operationer...

Klassikern är innan formateringen..när man frågar för 2000:e gången om personen i fråga sparat allt viktigt...Japp blir svaret... 1 h senare efter formateringen o datorn börjar likna sig själv igen...så frågar personen...
"Men alla min viktiga mail...var e dem?...kan du vara snäll och ta fram dem igen!"

Då vill man bara :fatta! :huvet :kocko

/KaliZ
Oftast går det att rädda mailen efter en formatering, om du inte lågformaterat vilken tar en sjuhelsikes tid. Har gjort det på ett företag som hyrde in mig en snabbis för att fixa en dator, formaterade och så visar det sig att de tydligen skulle ha de där viktiga textfilerna som jag kunde kasta.

Fick faktiskt tillbaka största delen av det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top