Med eller utan ABS?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har kört dom sista 5åren året runt, alla arbetsdagar på året i snöstorm och skånsk vinter och detta på M3or ock dom sista åren på m5or...

Nu skall man inte lägga in vinterkörning i denna diskussion men sämre före får man leta efter och ABS funkar jag lovar.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Fast det var ett riktigt dåligt råd. Bromssträckan med bara bakbroms blir ju vansinnigt mycket längre även på grus.
Är det någonstans det är enkelt att känna/höra när låsningen närmar sig så är det på grus och det är ofta lättare att rädda en låsning på grus än asfalt.

Är det riktigt halt, typ stora oljespill på asfalt så kan det vara läge att inte bromsa fram för om man låser kan det bli helt omöjligt att rädda men kan man inte göra en effektiv inbromsning med båda bromsarna på grus (och blöt asfalt) så är det bara att träna mer.

Det viktiga är att inte låsa framhjulet. Åtminstone om det inte går rakt fram. Ha marginaler.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går alldeles utmärkt att bromsa på gränsen till låsning av framhjulet på grus, om man åker grushoj.
Det går alldeles utmärkt att bromsa i kurvor.
Jag har sett allt för många besöka salladen pga att "man inte kan".

När de första ABSsystemen till motorcykel kom, så provade Peter Skjöld åt "Bike".
Han kunde bromsa bättre på perfekt underlag.
Var dock ganska lyrisk, eftersom det förutsatte perfekt underlag och lugn förare.
Detta var över tjugo år sedan.
Systemen har blivit bättre.
Jag tror inte att operatörerna blivit bättre.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Har för mig att du var rätt ung, har du kollat upp premien på den hojen?
Jag är 22 och det bästa jag hittade var 23k/år ej avställningsbart.

Angående absbromsarna så är det en billig livförsäkring när man får panik.
Sen så efter 2016? så skulle det bli lag på att alla nya hojar ska ha ABS så det kan ju löna sig när du väl säljer hojen.
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Blev en ER-6:a med ABS för mig (som nu övningskör). Som påpekats skall man ju lära sig rätt bromsteknik och se ABS som en extra försäkring och eliminerande av åtminstone en orsak till omkullkörning. Inte som ett sätt att flytta fram gränserna för hur man kör.
Sen tänkte jag ju sälja den också.

BMW:n är däremot väldigt ABS-lös. Men med trumbromsar fram och bak kanske den inte låser sig så lätt ändå...:rolleyes:
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Inte för att vara besvärlig men försäkringsbedrägerier brukar ju inte uppskattas av försäkringsbolagen när det blir dax att betala ut för en eventuell skada.

Sen finns det ju en anledning till att unga förare har höga premier. Ni har ju tyvärr en tendens att krascha betydligt mer än andra och det är väl då inte mer än rätt att ni får betala för detta.

Mitt tips blir således att köpa en hoj du har råd att försäkra.
 
Last edited:

jetson

Guest
Lugnt att ställa hojen på farsan så länge du har råd att vaska den, dvs du kan bli nekad ersättning vid eventuell stöld. Bra att veta i förväg!

Sen suger det att man måste betala för alla jävla tomtar som kraschar hela tiden, men så är det tyvärr.
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Även fast den skulle stå på mig har jag råd att försäkra den. Dock är det ju intressant att det är såna hutlösa skillnader mellan vem som står på försäkringen. Och det är som ni säger, står den på pappa så är det väl förmodligen inte jättekul om något händer och det är jag som kör.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Enda gången jag inbillar mig att jag blivit räddad av bristen på ABS (har kört med ABS innan och saknar det) var när en ren materialiserade sig framför framhjulet, lyckades bromsa omkull hojen innan smällen så jag gled lugnt och stilla längs den tursamt nog raka vägen i 90 knyck istället för att flyga och bryta nåt. Slutade ändå med att en sköterska stod med en hård tandborste och skrubbade skrapsår, och alla som varit med om det vet hur skönt det är (eller inte.. :gnissla).

ABS är att föredra i 99,8% av tillfällena när det räknas oavsett hur bra man är på att hejda hojen rakt fram under gynnsamma förhållanden, för när olyckan är framme brukar det sällan vara under gynnsamma förhållanden med en aktionsberedd förare.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Finns ABS så välj det.

Körde på körskolan med ABS-hojar och det är ganska intressant att kunna panga på idiothårt på fram eller bakbroms utan att det händer något mer än att du stannar :tummenupp

En bekant jag kör bana med har en S1000rr och han provade ABS:en i raceläge häromdagen och bara nöp åt handtaget för allt han kunde efter rakan i 200 ++
Han var helt lyrisk när han kom in över hur j..... bra det bromsade och helt utan tecken på problem :yoparty
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har haft både och men kör nu utan. Självklart ska du välja abs men det betyder inte att bromsarna är bättre bara att du eliminerar låsningseffekten. Hade en bmw f800s abs förut och de bromsarna var lite mjuka. Nu på 954:an med nya skivor och stålomspunnet nyper de av bara helvete. Bästa bromsar jag kört med de känns även väldigt tryggt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top