Med eller utan ABS?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bara för att:
Kör hoj Utan Abs.
Behövde tvärnita, Klipper till.
Låsa hjul? - Nix :gråta
Packboxbyte dagen efter? - jupp jupp :rock

Abs räddar ikke liv
Abs förhindrar ikke cykeln att "ställa sig upp vid bromsning i kurva"
O.s.v:fakta

Jag har krockat i en bil utan airbag.
Jag överlevde.
Airbag räddar ikke liv.
Airbag förhindrar ikke att bilen får sladd i en kurva.

Känner du igen resonemanget eller?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur är det med grus:confused::confused:

Beror lite på ABSen iofs. :)
Den på min hoj har inga problem med grus. Testade att låsa den...
Å andra sidan vet jag att ett par gamla hojar med ABS som inte är så värst skoj på just grus...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
ABS + grusad nedförbacke är väll inget att hurra för har jag sett

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Uppskattar alla svar! Känns som majoriteten är för ABS och känns som frågan var ganska dum från mitt håll :)

Kan ju vara en väldigt billig livförsäkring!

Har du inte gått risk 2an? Den tillkom efter jag tog körkort men vad jag förstått på de som gått den så illustrerar det ganska bra när, var och hur bra ABS är även på hoj? (Pallnit i kurva t.ex.)

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hårdpackad grus är väl inga problem med dagens abs. Fast om man ständigt kör i backar med lösgrus kan man lika gärna skruva bort bromsen:fakta. (eller abs´n då)
Jag var länge helt emot abs då allt jag provat var dom äldre modellerna vilket jag tyckte var värdelösa o kopplade ur dom direcKt. Men med dagens mått är dom faktiskt helt okey på gathojar. Kommer det till en grusbus o lös terräng så gör det mer skada än nytta dock.

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Köp med ABS om du känner att du har råd med det :)

Dock tycker jag att man hör snack kring Abs som gör en rädd. Folk resonerar lite som att bara för att det finns Abs på hojen så är risken att gå omkull obefintlig.

Köp med Abs men vagga för guds skull inte in dig i någon falsk trygghet! :)

Jag har aldrig haft abs, jag åker istället iväg och bromstränar med jämna mellanrum.. Något som gör mig (tror jag) till en bättre "bromsare" än många med abs :)

Köp med abs, träna ändå att bromsa hela tiden och tro inte du är odödlig med abs. Det är min tanke kring det hela :)

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Köpte en ny 2012a. Min första ABS-hoj. Provade en hel del hårdbromsningar och tyvärr så var det ngn tröghet i abs-systemet som klart försämrade bromsverkan i början av en hård inbromsning. Särskilt märkbart vid >100-150. Kändes som att den "inte bromsade" i början. Inte imponerad av det :confused: Normalt och känt enl tillverkaren. MEN jag kände mig ändå säkrare med den hojen trots det:tummenupp Och är säker på att det skulle funkat vid 9 av 10 paniksituationer. Så min rekommendation är att se till att bromsprova lika hoj både med och utan. Särskilt tidigare abs hojar. Jag har sedan dess köpt 2 nya hojar också med abs men där abs´n funkar bättre. Och där kan jag inte slå abs´n. Sammanfattning: Vid paniksituation, dåligt väglag & försäljning så hjälper abs för de flesta. Vid hård kontrollerad inbromsning av erfaren förare på torr asfalt... tveksamt.. förutom de senaste bästa abs systemen. Köp ABS men testa och läs på först! Och bromstesta din hoj ofta både med och utan abs inkopplat (ryck säkringarna).

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
men geeez det är väl ingen i den här diskussionen som har påstått att abs ersätter korrekt bromsteknik eller kortar ner bromssträckan med 500000m? (om någon påstår det kan väl det kioskmongot vara vänlig å testa sin teori i 300+ rätt mot en vägg å återkomma med testresultat)

Mentalitet hos folk i den här debatten:
För: ett hjälpmedel som kan rädda liv vid panik-situationer
mot: haha vilka puckon, de tror att de kan bromsa hur som helst.

Om man gör en lista med vad som kan gå fel vid en panik-situation blir listan rätt lång. Om man då kan ta bort en post ifrån den listan kan väl alla hålla med om att sannolikheten för "fucknublirdetsjukhuset" minskar?

ps. verkar på en del av att bara för att man har abs MÅSTE man bromsa för kung å fosterland i VARJE kurva.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är kluven till alla dessa livräddare, antispinn, antihwheelie, abs...av den enda anledningen att det vaggar in oförsiktiga förare i en falsk säkerhet, och gör att det går ännu fortare när det väl sedan går åt helvete.

Många boys idag handlar en S1000RR och pangar på, på de mest underliga sätt, och kommer undan med det, för tillfället... :crash

Men sett ur den aspekten det var tänkt, är det kanongrejer.
Personligen skulle jag absolut föredra att sitta på en hoj med ABS i en paniksituation.
Även om jag känner till mina överlevnadsreaktioner, och *vet* vad jag skall göra, så litar jag inte på att jag faktiskt gör det i skarpt läge.

Med det sagt, så sneglar jag stup i ett efter en S1000...är bra sugen på att testa en sådan, mest för motorn. :hihi

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag är kluven till alla dessa livräddare, antispinn, antihwheelie, abs...av den enda anledningen att det vaggar in oförsiktiga förare i en falsk säkerhet, och gör att det går ännu fortare när det väl sedan går åt helvete.

Många boys idag handlar en S1000RR och pangar på, på de mest underliga sätt, och kommer undan med det, för tillfället... :crash

Men sett ur den aspekten det var tänkt, är det kanongrejer.
Personligen skulle jag absolut föredra att sitta på en hoj med ABS i en paniksituation.
Även om jag känner till mina överlevnadsreaktioner, och *vet* vad jag skall göra, så litar jag inte på att jag faktiskt gör det i skarpt läge.

Med det sagt, så sneglar jag stup i ett efter en S1000...är bra sugen på att testa en sådan, mest för motorn. :hihi

Antispinn är helt ok på den gröna. Man vågar kräma på lite mer ut ur kurvan, även om jag kör ganska sakta så tror jag att jag bara åstadkommit ett ordentligt släpp ut ur S'et på Gelleråsen. Sedan är Kawa's TC ganska proaktiv och vill gärna bita i långt före man känner det släppt ;)

Du kan få prova Kawan nån vända om jag orkar rasta den något mer ;) Den är ganska arg, gick nästan jämt med S1000 på Björkvik trots jag körde en växel högre i starten...

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Hoj
GSXR1000, Street Triple R

Äsh, om det inte är disco på displayen gasar man för lite :tummenupp :crash

Om du ska till Arlanda 25-26/8 får du gärna ta några varv på min :tummenupp

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Med ABS. Du får svårare att sälja en hoj utan ABS, när du tröttnat på den. Märkte jag av redan för drygt ett år sedan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enda vettiga argumentet mot dagens moderna och riktigt bra ABS:er är att det är osportsligt inom racing.. Jag tycker bromsning ska va ett lika avgörande kompetensmoment som allt annat när man åker fortfort..

På gata är det inget att tveka på, om det ligger inom budgeten.

MEN!!!! Även om du får ABS, nu och alltid. Lär dig bromsa "på riktigt". ABSen ska inte bli ett verktyg, utan en livlina. Det har hänt mer än en gång att de strejkat, med tråkiga konsekvenser - helt i onödan enl. mig. Dessutom kanske du nån gång sätter dig på en hoj utan och då är det jäkligt dumt att ha byggt in ett beteende som förutsätter ABS.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Antispinn samt ABS går ofta att stänga av med ett knapptryck på styret när du blir lika bra på att bromsa och gasa som jag. :rolleyes: Då är endast nackdelarna extra vikt på något kilo samt att du måste vara noga med bromsvätskebyten kvar.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Har kört utan ABS i över 18 år och med dom sista tre säsongerna. Skulle nog säga att det bästa hjälpmedlet för att klara sig ur kniviga situationer är det egna huvudet, utbildning och erfarenhet. Bromsa inte med handbroms på grus, se till att ha marginaler, öva upp bra bromsteknik, lära sig förutse faror längre fram längs vägen och inse att det ofta är bättre att styra undan än att panikbromsa i många situationer. Har varit hyffsat långt ifrån att krascha under mina 20 + år på hoj och det beror definitivt mer på det jag skrev ovan än på tekniska hjälpmedel som ABS, antispinn och annat. Nu tävlingskör inte jag men jag slökör inte direkt heller. Men jag ser till att ha marginaler och jag är bra på att förutse faror. Och jag skiter i handbromsen på instabilt underlag. Att en hoj utan ABS kan vara mer svårsåld är definitivt något att ta i beaktande. Tråkigt att inte få hojen såld i framtiden. Men annars kan jag nog tycka att det är skit samma så länge man inte idiotrace:ar. Kör med marginaler istället. Och lär dig förutse risker och bromsa med bakbromsen på grus. Ingenting slår kunskap och kompetens. Folk som inte kör med huvudet kommer stryka med framöver i alla all och det oavsett ABS och andra tekniska hjälpmedel. My two cents......

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Har du inte gått risk 2an? Den tillkom efter jag tog körkort men vad jag förstått på de som gått den så illustrerar det ganska bra när, var och hur bra ABS är även på hoj? (Pallnit i kurva t.ex.)

Jo det har jag men därigenom var det inte jättemycket tal om abs det var därför jag la frågan här och ville höra vad alla hade för synpunkter.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bromsa inte med handbroms på grus... Och jag skiter i handbromsen på instabilt underlag... ...och bromsa med bakbromsen på grus.

Fast det var ett riktigt dåligt råd. Bromssträckan med bara bakbroms blir ju vansinnigt mycket längre även på grus.
Är det någonstans det är enkelt att känna/höra när låsningen närmar sig så är det på grus och det är ofta lättare att rädda en låsning på grus än asfalt.

Är det riktigt halt, typ stora oljespill på asfalt så kan det vara läge att inte bromsa fram för om man låser kan det bli helt omöjligt att rädda men kan man inte göra en effektiv inbromsning med båda bromsarna på grus (och blöt asfalt) så är det bara att träna mer.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati