Medlem i svenska kyrkan?

Är du med i Kyrkan?

• Antal röstningar
    0

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Nå?

Själv är jag döpt men inte konfirmerad och för tillfället medlem i kyrkan, men ska gå ur så fort mina föräldrar inte får sätta sig emot. Till största delen för att jag inte på något sätt är religiös men även för att jag är snål.

Last edited:

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Jag är döpt (man har ju inte så mycket att säga till om när man är så ung) men jag vägrade att konfirmera mig och jag har gått ur kyrkan.

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
"Jag är varken döpt och/eller konfirmerad och är med i svenska kyrkan."

Funkar det? Okej, man är ju ingen teolog direkt, det ska gudarna veta.....
Men måste man inte åtminstone vara döpt? Är inte dopet själva grejen för att joina klubben, typ?

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Varför vara med och pröjsa för något (kyrkan :3freak ) ,som man inte har minsta intresse av, nu när man väl har ett val??

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Njäe, för länge länge sen när jag var ung (runt 1980 när jag föddes) blev man infödd i svenska kyrkan, sen ändrades det till att man behövde döpas för att bli medlem i skiten.

Så jag har varit det trots att jag inte är döpt och satt min fot i kyrka 2 ggr i mitt liv (3 kanske).

Årtal det ändrades vet jag inte.

Rekommenderar ALLA att glo i sina papper från kära RSV och se hur mycket äckliga pengar som försvinner till kyrkfanskapet och sen springa till närmsta kontor och säga upp 'bekantskapen'.

Mingves

Guest
Varför betala för något man inte tror på? Jag har gått ur.

//M

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
vtwin skrev:
Varför vara med och pröjsa för något (kyrkan :3freak ) ,som man inte har minsta intresse av, nu när man väl har ett val??

Begravnings avifter och sådant.
Kyrkans Ungdom.
Många människor söker tröst där vid familjetragedier.
Det finns många anledningar till att det bör finnas en institution dit man kan få tröst och sådant. Man behöver inte vara troende för att gå dit. :fakta

Själv är jag inte religös, är dock meclem i kyrkan för jag tycker små slantarna kan kvitta för min del. Jag tyker det är bra med kyrkor, oavsett religion.
Justa byggnader dessutom. :D

:bow

:1pajas

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
gick ur i år... RSV tog 2700 :- av mig som gick till kyrkan. Det va lite för mkt ... är aldrig där. Begravningsavgiften kommer man inte ifrån även om man går ur, Men de är ju småpengar.
Ni som ska gå ur... gör de före Nov om ni vill slippa betala för nästa år åxå...

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Måste man betala mer för en begravning om man inte var med i SvK?
Gifta sig kyrkligt får man inte göra vet jag. Vill man det så är det ju bara att gå med innan giftemålet.

Man behöver inte vara alkoholist för att gå på systemet heller.

Visst är det BRA att det finns en tröst för dem som vill tro på "det" eller behöver tröst och stöd osv, men jag tycker att det är fel att man automatiskt ska vara med.

Helt OK byggnader tycker även jag, men att vara med och pynta för det vill inte jag.

PutteLiten skrev:
Begravnings avifter och sådant.
Kyrkans Ungdom.
Många människor söker tröst där vid familjetragedier.
Det finns många anledningar till att det bör finnas en institution dit man kan få tröst och sådant. Man behöver inte vara troende för att gå dit. :fakta

Själv är jag inte religös, är dock meclem i kyrkan för jag tycker små slantarna kan kvitta för min del. Jag tyker det är bra med kyrkor, oavsett religion.
Justa byggnader dessutom. :D

:bow

:1pajas

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det finna andra ställen att få hjälp om man behöver stöd o tröst vid tragiska händelser.. finns psykteam o präster genom sjukhusen....

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Döpt - Ja när jag var ett år eller så.
Konfirmerad - Ja, men bara för att kunna göra okristliga saker på ett konfirmationsläger ;)

Med i Svenska kyrkan - Ja.
För att jag gärna betalar för att bevara en stor del av vårt kulturarv.
Kyrkan gör faktiskt en massa bra saker och en del folk trivs ju med att gå dit.

Är även extrem ateist.
Skrattar åt folk som på 2000-talet kan tro på bibelsagor.
Men trivs de med det så får de väll hålla på, bara de inte försöker omvända mig.

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 Kawasaki Z900
vtwin skrev:
Gifta sig kyrkligt får man inte göra vet jag. Vill man det så är det ju bara att gå med innan giftemålet.

Du får nog gifta dig i kyrkan även om du inte är med. Dock får du betala för det.

Är själv döpt, konfirmerad och är av någon underlig anledning fortfarande med i kyrkan. Måste ta mig i kragen och skicka in "uppsägningslappen". Kan hitta på något roligare för pengarna.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Döpt, inte konfirmerad. Gick ur för några år sen. Ren principsak. Tänker inte betala för något som jag inte har någon glädje av. Visst är det många som har glädje av det, men de kan gott betala för sig isåfall. Annars kan de börja betala min försäkring också... :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har aldrig varit med fast funderar på att gå in eftersom det är så vanligt med homosexuella präster numera.

Jag är förresten kyrkvigd (det enda som räknas) men det var i huvudsak ni som pröjsade - tack för det :D Eller hur fasen var det nu :confused: Ajja, billigt för en så trivsam ceremoni i vart fall.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har precis gått ur Svenska kyrkan efter moget övervägande.

Anledningen till mitt utträde är att jag är ateist, tycker att Svenska kyrkan är patetiska när de accepterar att kvinnoprästmotståndare får härja fritt i leden, hur i S*T**S, JÄ**A, H****TE skulle det exempelvis se ut om en manlig lärare skulle vägra att arbeta med en kvinnlig lärare. Sen har de präster och invalda som på fullaste allvar tror att homosexualitet är en sjukdom som går att bota med lite bibelläsning.

Anledningen till att jag tvekat är att kyrkan gör otroligt mycke bra för många utsatta grupper, men det är lite skrämmande att kyrkan ska vara enda instansen som ibland kan erbjuda männsikor i kris hjälp.

Nu ska jag satsa mina pengar på något annat som kan komma andra människor till hjälp, några fösrslag?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Helt rätt, man ska inte vara medlem i något som man inte står för!

Vet inte vilket som är värst egentligen: Att tro på något man inte står för eller att stå för något man inte tror på?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Varken döpt eller konfimerad, har heller aldrig vart medlem i svenska kyrkan

Religion skapar bara massa oreda :fakta

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
sege skrev:
Njäe, för länge länge sen när jag var ung (runt 1980 när jag föddes) blev man infödd i svenska kyrkan, sen ändrades det till att man behövde döpas för att bli medlem i skiten.

Så jag har varit det trots att jag inte är döpt och satt min fot i kyrka 2 ggr i mitt liv (3 kanske).

Årtal det ändrades vet jag inte.

Rekommenderar ALLA att glo i sina papper från kära RSV och se hur mycket äckliga pengar som försvinner till kyrkfanskapet och sen springa till närmsta kontor och säga upp 'bekantskapen'.

Riktigt trevligt inlägg du fick till. Själv är jag icke troende men har haft en del med kristna att göra. Du målar upp en bild av kyrkan som om det vore Mr Devil himself, föreslår att du tar reda på lite fakta om vad pengarna används till innan du vräker ur dig imbecilla kommentarer. I E-tuna har man bl.a. rehabiliteringcentra för missbrukare och utslagna, pengarna kommer från kyrkskatten. Mycket annat görs för de som inte riktigt ligger i ditt sociala skikt så jag förstår inte riktigt vad som är "kyrkfanskapet ". Motargument:
Varför ska jag betala för bibliotek & kultur på skatten när jag aldrig nyttjar det? Varför ska jag betala för att man ska anlägga en ny fotbollsplan i kommunen när jag aldrig spelar? Varför ska jag betala för dina skador när du klotat? Fattar du hur dumt det låter? Nä, du är nog lite för ung för det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...