Valen skrev:Riktigt trevligt inlägg du fick till. Själv är jag icke troende men har haft en del med kristna att göra. Du målar upp en bild av kyrkan som om det vore Mr Devil himself, föreslår att du tar reda på lite fakta om vad pengarna används till innan du vräker ur dig imbecilla kommentarer. I E-tuna har man bl.a. rehabiliteringcentra för missbrukare och utslagna, pengarna kommer från kyrkskatten. Mycket annat görs för de som inte riktigt ligger i ditt sociala skikt så jag förstår inte riktigt vad som är "kyrkfanskapet ". Motargument:
Varför ska jag betala för bibliotek & kultur på skatten när jag aldrig nyttjar det? Varför ska jag betala för att man ska anlägga en ny fotbollsplan i kommunen när jag aldrig spelar? Varför ska jag betala för dina skador när du klotat? Fattar du hur dumt det låter? Nä, du är nog lite för ung för det.
gladh skrev:Visst har kyrkan en hel del vettig verksamhet. Men det är också en organisation som härbärgerar kvinnoprästsmotståndare och människor som anser att homosexualitet är en sjukdom. Finns ytterligare en del som bedriver exorsism. Dessutom går en del av pengarna till mission (hej och hå, min gud är bättre än din). Medeltiden runt hörnet med andra ord.
Om man anser att de tusenlappar man betalar ska användas till nödhjälp så kan man istället betala dem till rödakorset eller läkare utan gränser. Då har man iallafall gjort ett aktivt val.
En mer rättvisande bild utav kyrkans medlemsantal skulle man få om man som andra "föreningar" skickade ut en avi om inbetalning av medlemsavgiften varje år.
WORD!eus skrev:Varken döpt eller konfimerad, har heller aldrig vart medlem i svenska kyrkan
Religion skapar bara massa oreda
The_Wanderer skrev:WORD!
Samma sak här, det jag skulle kunna tänka mig är att ge något för att bevara byggnaderna etc. för att det är ett ganska fint historie arv...
Man of War skrev:Bara så att ni vet det, ni blir automatiskt medlem i kyrkan då ni föds. För att slippa måste ni själva gå ut.
Å andra sidan finns det forskare som menar att religionen varit en viktig del av människans evolutionen, ett slags kitt som från början gjort det möjligt att bygga upp dittills unika samhällsstrukturer. Jag tror att eftersom religionen funnits med i bilden sedan urminnes tider så går det inte att förneka att den är en del av oss genetiskt sett. Alla har något som sin "religion", även om det rör sig om pengar, jobbet, sport, musik, en hobby, resor, fjällen eller varför inte hojen. Samtidigt som vi har skrotat "gud" så måste vi hitta något annat att fylla upp den luckan med, annars kommer vi uppleva livet som tomt. Iofs vill jag egentligen inte kalla det för religion, men livsfilosofi kanske. Alla har en livsfilosofi, även om de inte upptäckt vad den är än.Fantômas skrev:Är döpt, inte konfirmerad och tror absolut inte att det finns någon gud.
Relion är en förlegad samhällsform vilken inte fungerar i vårt informerade moderna samhälle. Se bara på alla krig som är orsakade pga relions uppfattninger.
Betalar doch till SVK dels av lite lathet men även för att jag tycker att det finns ett kulturellt arv i byggnader med mera som är värt att bevara.
EDIT: Men man borde kanske göra ett aktivt val, ska fundera, har ju fram till november förstod jag. Kan ju ge pengarna till någon anna kanske.
Valen skrev:Jag är rätt less på alla generaliseringar som görs hela tiden. Att alla kristna anser att homosexualitet är en sjukdom är en typiskt sådan. Ingen av de (kristna) jag känner står för den åsikten. Knacka på hos din närmsta granne & fråga vad han tycker om homosexualitet, jag är övertygad om att icke religiösa svenskar står för lite mer fördomar än vad den kristna gruppen gör. I övrigt är jag rätt less på extrem-politiska & religiösa inlägg på den här siten. Hör de verkligen hemma här?
gladh skrev:Visst har kyrkan en hel del vettig verksamhet. Men det är också en organisation som härbärgerar kvinnoprästsmotståndare och människor som anser att homosexualitet är en sjukdom. Finns ytterligare en del som bedriver exorsism. Dessutom går en del av pengarna till mission (hej och hå, min gud är bättre än din). Medeltiden runt hörnet med andra ord.
Om man anser att de tusenlappar man betalar ska användas till nödhjälp så kan man istället betala dem till rödakorset eller läkare utan gränser. Då har man iallafall gjort ett aktivt val.
En mer rättvisande bild utav kyrkans medlemsantal skulle man få om man som andra "föreningar" skickade ut en avi om inbetalning av medlemsavgiften varje år.
Det verkar finnas ganska många homofober härgladh skrev:Var någonstans i min text skriver jag att alla som tillhör den svenska kyrkan är kvinnoprästmotståndare, homofober och djävulsutdrivare. Jag skriver att jag inte vill vara medlem i en organisation som härbärgerar, alltså innehåller ellement som står för ovanstående antiintelektuella trossatser...
I gamla testamentet finns exempel på lagar instiftade av gud som sade att bögar skulle stenas till döds. Så oavsett om en kristen är för eller emot så ställer sig han eller hon bakom en ganska fördomsfull gud...Valen skrev:Jag är rätt less på alla generaliseringar som görs hela tiden. Att alla kristna anser att homosexualitet är en sjukdom är en typiskt sådan. Ingen av de (kristna) jag känner står för den åsikten. Knacka på hos din närmsta granne & fråga vad han tycker om homosexualitet, jag är övertygad om att icke religiösa svenskar står för lite mer fördomar än vad den kristna gruppen gör. I övrigt är jag rätt less på extrem-politiska & religiösa inlägg på den här siten. Hör de verkligen hemma här?
berggren_martin skrev:I gamla testamentet finns exempel på lagar instiftade av gud som sade att bögar skulle stenas till döds. Så oavsett om en kristen är för eller emot så ställer sig han eller hon bakom en ganska fördomsfull gud...
"I skolen icke dra en snut med retta, ty de ogudaktigas väg bringa evig tillintetgörelse i gehenna"Bingo skrev:Vad säger Bibeln om att dra snuten?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |