Medlem i svenska kyrkan?

Är du med i Kyrkan?

• Antal röstningar
    0

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Varken döpt eller konfimerad. Men tyvärr medlem. Ska väl gå ur så fort jag har ork. Anledningen är att jag aldrig kommer utnyttja kyrkans fördelar. Stog i kyrkan senast i söndags (min kusins dop) och läste texterna i psalm boken. Konstaterade då att jag aldrig kommer gå i kyrkan, då jag inte står för nått som står där. T.ex. att såfort man kommer till en "tillställning" i kyrkan ska läsa "trosbekännelsen" är helt sjukt, jag tror absolut inte att det finns nån nisse som styr allt på jorden. Jag går dit för att mina sälktingar och vänner är där, inte för att jag tror på nån gud.

Nej, är medlem nu men ska gå ur fortast möjligt.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Här kan ni läsa allt om kyrkan.. o dess avgifter osv.
Så kan man ju göra sin egen bedömning sen om man vill vara med eller inte. Jag tycker inte de ....

Blankett kan åxå skrivas ut från sidan som man sen lämnar till sin pastorsexpedition.
Kom i håg att lämna den före 1 Nov, annars får ni betala för nästa år åxå.

http://members01.chello.se/jede/

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Valen skrev:
Riktigt trevligt inlägg du fick till. Själv är jag icke troende men har haft en del med kristna att göra. Du målar upp en bild av kyrkan som om det vore Mr Devil himself, föreslår att du tar reda på lite fakta om vad pengarna används till innan du vräker ur dig imbecilla kommentarer. I E-tuna har man bl.a. rehabiliteringcentra för missbrukare och utslagna, pengarna kommer från kyrkskatten. Mycket annat görs för de som inte riktigt ligger i ditt sociala skikt så jag förstår inte riktigt vad som är "kyrkfanskapet ". Motargument:
Varför ska jag betala för bibliotek & kultur på skatten när jag aldrig nyttjar det? Varför ska jag betala för att man ska anlägga en ny fotbollsplan i kommunen när jag aldrig spelar? Varför ska jag betala för dina skador när du klotat? Fattar du hur dumt det låter? Nä, du är nog lite för ung för det.

Visst har kyrkan en hel del vettig verksamhet. Men det är också en organisation som härbärgerar kvinnoprästsmotståndare och människor som anser att homosexualitet är en sjukdom. Finns ytterligare en del som bedriver exorsism. Dessutom går en del av pengarna till mission (hej och hå, min gud är bättre än din). Medeltiden runt hörnet med andra ord.
Om man anser att de tusenlappar man betalar ska användas till nödhjälp så kan man istället betala dem till rödakorset eller läkare utan gränser. Då har man iallafall gjort ett aktivt val.

En mer rättvisande bild utav kyrkans medlemsantal skulle man få om man som andra "föreningar" skickade ut en avi om inbetalning av medlemsavgiften varje år.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
gladh skrev:
Visst har kyrkan en hel del vettig verksamhet. Men det är också en organisation som härbärgerar kvinnoprästsmotståndare och människor som anser att homosexualitet är en sjukdom. Finns ytterligare en del som bedriver exorsism. Dessutom går en del av pengarna till mission (hej och hå, min gud är bättre än din). Medeltiden runt hörnet med andra ord.
Om man anser att de tusenlappar man betalar ska användas till nödhjälp så kan man istället betala dem till rödakorset eller läkare utan gränser. Då har man iallafall gjort ett aktivt val.

En mer rättvisande bild utav kyrkans medlemsantal skulle man få om man som andra "föreningar" skickade ut en avi om inbetalning av medlemsavgiften varje år.

Jag är rätt less på alla generaliseringar som görs hela tiden. Att alla kristna anser att homosexualitet är en sjukdom är en typiskt sådan. Ingen av de (kristna) jag känner står för den åsikten. Knacka på hos din närmsta granne & fråga vad han tycker om homosexualitet, jag är övertygad om att icke religiösa svenskar står för lite mer fördomar än vad den kristna gruppen gör. I övrigt är jag rätt less på extrem-politiska & religiösa inlägg på den här siten. Hör de verkligen hemma här?

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kymco Stryker 125
Av samma anledningar som jag inte vill ge pengar till Jehovas Vittnen och Livets Ord vill jag inte ge pengar till Svenska Kyrkan. Vill jag ge bort pengar till välgörande ändamål gör jag det genom en hjälporganisation.

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
eus skrev:
Varken döpt eller konfimerad, har heller aldrig vart medlem i svenska kyrkan

Religion skapar bara massa oreda :fakta
WORD!

Samma sak här, det jag skulle kunna tänka mig är att ge något för att bevara byggnaderna etc. för att det är ett ganska fint historie arv...

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kymco Stryker 125
The_Wanderer skrev:
WORD!

Samma sak här, det jag skulle kunna tänka mig är att ge något för att bevara byggnaderna etc. för att det är ett ganska fint historie arv...

Bara så att ni vet det, ni blir automatiskt medlem i kyrkan då ni föds. För att slippa måste ni själva gå ut.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Man of War skrev:
Bara så att ni vet det, ni blir automatiskt medlem i kyrkan då ni föds. För att slippa måste ni själva gå ut.

Nej inte nu för tiden men förr...

Mina föräldrar anmälde att jag inte skulle vara med när jag föddes

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Är döpt, inte konfirmerad och tror absolut inte att det finns någon gud.

Relion är en förlegad samhällsform vilken inte fungerar i vårt informerade moderna samhälle. Se bara på alla krig som är orsakade pga relions uppfattninger.

Betalar doch till SVK dels av lite lathet men även för att jag tycker att det finns ett kulturellt arv i byggnader med mera som är värt att bevara.

EDIT: Men man borde kanske göra ett aktivt val, ska fundera, har ju fram till november förstod jag. Kan ju ge pengarna till någon anna kanske.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fantômas skrev:
Är döpt, inte konfirmerad och tror absolut inte att det finns någon gud.

Relion är en förlegad samhällsform vilken inte fungerar i vårt informerade moderna samhälle. Se bara på alla krig som är orsakade pga relions uppfattninger.

Betalar doch till SVK dels av lite lathet men även för att jag tycker att det finns ett kulturellt arv i byggnader med mera som är värt att bevara.

EDIT: Men man borde kanske göra ett aktivt val, ska fundera, har ju fram till november förstod jag. Kan ju ge pengarna till någon anna kanske.
Å andra sidan finns det forskare som menar att religionen varit en viktig del av människans evolutionen, ett slags kitt som från början gjort det möjligt att bygga upp dittills unika samhällsstrukturer. Jag tror att eftersom religionen funnits med i bilden sedan urminnes tider så går det inte att förneka att den är en del av oss genetiskt sett. Alla har något som sin "religion", även om det rör sig om pengar, jobbet, sport, musik, en hobby, resor, fjällen eller varför inte hojen. Samtidigt som vi har skrotat "gud" så måste vi hitta något annat att fylla upp den luckan med, annars kommer vi uppleva livet som tomt. Iofs vill jag egentligen inte kalla det för religion, men livsfilosofi kanske. Alla har en livsfilosofi, även om de inte upptäckt vad den är än.

Oj, nu blev det många djupa tankar på en gång :D

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Valen skrev:
Jag är rätt less på alla generaliseringar som görs hela tiden. Att alla kristna anser att homosexualitet är en sjukdom är en typiskt sådan. Ingen av de (kristna) jag känner står för den åsikten. Knacka på hos din närmsta granne & fråga vad han tycker om homosexualitet, jag är övertygad om att icke religiösa svenskar står för lite mer fördomar än vad den kristna gruppen gör. I övrigt är jag rätt less på extrem-politiska & religiösa inlägg på den här siten. Hör de verkligen hemma här?

Var någonstans i min text skriver jag att alla som tillhör den svenska kyrkan är kvinnoprästmotståndare, homofober och djävulsutdrivare. Jag skriver att jag inte vill vara medlem i en organisation som härbärgerar, alltså innehåller ellement som står för ovanstående antiintelektuella trossatser. Att gemene man har drag av samma hycklande inställning har inte med saken att göra. Jag känner också många kristna, har själv varit djupt involverad i kyrkan, men valde att ta avstånd då verklighet och tro kolliderade. Jag gör alltså skillnad mellan organisationen "Kyrkan" och de som är kristna.

Jag är också förvånad över att du klassar en humanistisk ståndpunkt som extrempolitisk, men du kanske syftar på något annat. Är du så trött på den enstaka politiska eller religösa disskussion (säkerligen mindre än 1% av trådarna, resten handlar om slangning, mekning, racing, blåsa snuten etc) som dyker upp så är det bara att låta bli att läsa. Att du sen väljer att svara i tråden och därmed aktivt föra upp och aktualisera den visar på en viss inkonsekvens.

gladh

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
gladh skrev:

Japp.... Och du har verkligen varit organiserad i SVK, och sett detta med egna ögon förstår jag!! :rolleyes:

Jag har varit aktiv i SVK sen jag var 5 år, och jobbat ideelt sen jag var 14 till 20 år. JAG vet vad jag snackar om, och nån exorsism :skrämd , kvinnofientlighet eller homosexhat är inget jag stött på, på de 15 år jag var aktiv!

Att läsa i tidningen om hur saker "ÄR", är bara idiotiskt! En tanke kan ju vara att läsa saker kritiskt och analysera vad man läser. Det är ju trots allt människor som har skrivit artiklarna osv. vilket oftast gör att de är vinklade åt ett eller annat håll... Tror du på allt som står i "En ding ding värld" oxå eller?!

Du målar upp SVK som någon slags sekt, vilket det inte är! Ingen tvingar dej till någonting. Du kan vara aktiv fast du inte är religiös. Du behöver inte TRO PÅ GUD för att vara med i SVK.

Alla gör ju såklart som de vill, men jag blir irriterad över att de flesta argumenten är tagna ur Expressen och Aftonbldet! Visst kan man läsa sej till "kunskap", men du får aldrig samma insikt, om du inte upplever det själv!

EBS: Ingen tvingar dej att läsa trosbekännelsen, utan jag tror snarare att de som jobbar i kyrkan skulle bli lite irriterade på dej om du gjorde det, då du inte tror på det du säger. Varje gång du läser trosbekännelsen (Säger Amen efter), och inte tror på det du säger, så spottar du hela SVK i ansiktet!

/En lite irriterad FrökenW

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad säger Bibeln om att dra snuten?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Var någonstans i min text skriver jag att alla som tillhör den svenska kyrkan är kvinnoprästmotståndare, homofober och djävulsutdrivare. Jag skriver att jag inte vill vara medlem i en organisation som härbärgerar, alltså innehåller ellement som står för ovanstående antiintelektuella trossatser...
Det verkar finnas ganska många homofober här :rolleyes: :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Valen skrev:
I gamla testamentet finns exempel på lagar instiftade av gud som sade att bögar skulle stenas till döds. Så oavsett om en kristen är för eller emot så ställer sig han eller hon bakom en ganska fördomsfull gud...

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
berggren_martin skrev:
I gamla testamentet finns exempel på lagar instiftade av gud som sade att bögar skulle stenas till döds. Så oavsett om en kristen är för eller emot så ställer sig han eller hon bakom en ganska fördomsfull gud...

Mmm... Och det är MÅNGA inom SVK som lever efter GT.... :rolleyes: Om du tänker efter vilka "organisationer" du är med i... Håller du med om ALLT som den/de organisationerna står för?! Vad röstade du tex. i förra valet, och kan du säga att du står för ALLT som det partiet står för?! Isf. är du omänsklig, eller så har du bildat ett eget parti.

/FW

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Vad säger Bibeln om att dra snuten?
"I skolen icke dra en snut med retta, ty de ogudaktigas väg bringa evig tillintetgörelse i gehenna"
2:a Sporthojbrevet 7:5

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...