Megasquirt på FZR

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Att säga att det rör sig om ett "hojbygge" kanske är att ta i ganska duktigt. Men jag tyckte att det var den mest naturliga forumdelen att placera inlägget.

Jag har kollat runt lite på Megasquirt (megasquirt.se) och blivit väldigt sugen på att peta dit det på den gamla fizzern i utbildningssyfte! Jag går inte i skola eller nåt sånt nu, utan det är bara för att jag vill lära mig. Dels för att det verkar riktigt fränt men även för att jag i framtiden kanske blir sugen på turbo och då är det ju bra att redan ha lite koll på den krångligaste biten. Jag kan egentligen inte så mycket på området men då lär man sig extra mycket också!

Har även lite tankar på att etanolkonverta när man ändå är igång. Och kanske höja kompen för att få ännu lite knuff? Vill dock inte peta runt med ventilerna så mycket egentligen... En sak i taget.

Enligt snubben jag köpte cykeln av ska det sitta trimkammar i den. Har dock inget att jämföra med och min erfarenhet av räserbågar i övrigt är extremt begränsad. Har inte haft nån större möjlighet att provköra den heller, utan det får snällt vänta till isen lagt sig. Då lär det nog bli en del åkande. Om den överlever vintern så är tanken att det ska bli insprutning till sommaren! :yoparty

Det är då alltså en FZR 400 som har 61 hk original. Tror ni att det är orealistiskt med 80? Jag vet inte riktigt hur mycket mer man kan få ut med insprutning jämfört med förgasare men det bör väl göra några hästkrafter i alla fall.

Det verkar lite luddigt med vilka grejor man ska köpa.. Men utöver själva styrsystemet, där i princip den enda givaren som medföljer är en MAP-sensor som är god för 2,5bar absoluttryck (1,5 bar överladd) om jag fattat rätt, så har jag fattat det som att jag själv måste fixa nån form av insugsrör med gasspjäll, spridare, luftmassmätare och massa jox. Sen behöver man diverse tempgivare, lambdasond med mera. Att detta skulle finnas som ett färdigt kit till min lilla moppe finner jag föga troligt. Även om det fanns skulle det antagligen ligga långt över min tillgängliga budget.

Förhoppningen från min sida är att det inte ska gå loss på så mycket mer än 5000 spänn totalt. Men det återstår väl att se. Gamla bilgrejor kanske funkar?Har ni några förslag? Ska man sikta på att plocka grejor från bilar med ungefär jämförbar effekt?

Ska man bygga en brygga med fyra insugsrör och fyra gaspjäll ungefär som det sitter med förgasarna? Hur tjockt gods behöver det vara? Och hur funkar det med MAP-sensorn - man har ju bara en? Och luftmassmätare - vart gör man av sånt?

Efter att ha kollat den till svenska översatta manualen till Megatune som fanns på forumet där så fattade jag inte riktigt det där med injector staging. Om man har en eller två spridarbanker och om dom ska öppnas samtidigt eller alterneras.. Gäller det om man ska ösa på med turbo och det inte finns spridare som är stora nog eller vad? Är i och för sig ganska mycket som jag inte fattade riktigt men det där funderade jag lite extra kring... :tummenupp

Tankar och idéer - Hit me! Och länka gärna till trådar som jag borde hittat med sökfunktionen. Om jag fått nån ordning på den alltså... :D
Egentligen kanske det vore bättre att ställa många av frågorna på deras forum men det är så bilinriktat allt så jag tyckte att det borde passa bättre här.

Som ni säkert förstår har jag väldigt mycket läsande framför mig men om ni delar med er av era favoritsajter med bra info, så kan man nog kapa bort ganska mycket tid med letande bland skräpsidor..
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Njae... Har ju egentligen inte reflekterat så mycket över det ännu.
Men det går ju inte att göra med MS direkt utan kräver ett dotterkort om jag fattat saken rätt och då blir det ju genast ganska mycket dyrare..

Men det kanske är att rekomendera ändå? Är det värt extrapengarna? Borde ju rimligtvis bli bättre låg/mellanregister om man kan ställa in tändvinkeln..
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Den är "faijtad" och jag har isdäck ja.. :) Dock lite sugen på att laga kåporna och köra "räser" på isen istället...

Har snackat lite med en mer teoretiskt begåvad vän om insugskanaler och jox idag också. Vad som hittills verkar oklart gällande är om plenumet räknas som insugsrör eller inte. Enklast tyckte han att det vore om man bara satte luftfiltret direkt där insugskanalerna slutar. Då vet man vad som gäller.

För att få insugsresonansen runt 13000 varv skulle jag satsa på ungefär 9,5 cm långa insugskanaler trodde han. Om det inte är nåt vi förbisett då förstås.

Sen kom jag att tänka på att moppen har ju exup-ventil på avgassystemet! Är det nåt jox som är viktigt att tänka på i sammanhanget?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Luftmassemätare borde väl att ta från en bil, placeringen brukar väl vara mellan luftfilter och insug på bil så det kan ju bli lite trassligt. Funkar säkert lika bra att sätta den innan filtret med viss risk för skräp som pajar sensorn.
Tänk på att placera insugetsnorkeln så den inte får i sig vatten från regndroppar, luftmassemätarna skall tydligen vara känsliga för detta.
Enligt obekräftade uppgifter skall luftmassemätare till golf 90-tal nånting vara billiga.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Megasquirt använder inte luftmassemätare. Tändning går att köra med megasquirtboxen. :) Brukar ta tändning från nån ford om jag inte minns fel, edis eller vad det heter.

Ms finns hur mycket som helst med info om på internet, google är din vän. :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Som tidigare har sagt, så behövs ingen luftmängdmätare. Map sensor och gasspjällsgivare räcker för att mäta hur mycket du gasar. Men så ska du ha en vevaxelgivare. Kan vara ett större prolem. Har du svänghjulet på sidan? Då kanske det går att pula dit ett tandhjul.
Styra tändningen är nog det man tjänar mest på egentligen. Förgasare är faktiskt ganska bra redan från början, räkna inte med någon större effektöökning.

9,5 cm insug, låter kort. Mät från ventiltalriken ända ut till lufttratten börjar i luftburken. 25 cm kanske??? Ändra inte något mycket från det, möjligtvis 2-3 cm kortare.
Orginal brukar inte vara helt puckat.
Skriv mer, det ska bli intressant att följa. har själv funderat på samma projekt på en FZR 1000. Mest för att lära mig, för att det är kul.

Mats
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Som tidigare har sagt, så behövs ingen luftmängdmätare. Map sensor och gasspjällsgivare räcker för att mäta hur mycket du gasar. Men så ska du ha en vevaxelgivare. Kan vara ett större prolem. Har du svänghjulet på sidan? Då kanske det går att pula dit ett tandhjul.
Styra tändningen är nog det man tjänar mest på egentligen. Förgasare är faktiskt ganska bra redan från början, räkna inte med någon större effektöökning.

9,5 cm insug, låter kort. Mät från ventiltalriken ända ut till lufttratten börjar i luftburken. 25 cm kanske??? Ändra inte något mycket från det, möjligtvis 2-3 cm kortare.
Orginal brukar inte vara helt puckat.
Skriv mer, det ska bli intressant att följa. har själv funderat på samma projekt på en FZR 1000. Mest för att lära mig, för att det är kul.

Mats

Kan sträcka mig till 19-20 cm. Annars måste jag ju ända upp till 38cm för att komma rätt på resonansen. Det tycker jag å andra sidan verkar lite långt? Intressant info gällande vevaxelgivare. Det måste jag nog kolla upp lite noggrannare..

Det kanske kommer vara lite klent med uppdateringar under vintern på grund av att det inte är aktuellt föränn till våren. Jag kör omvänd säsong! :yoparty

Men sen när jag väl satt igång och börjat skruva så tänkte jag bjussa på lite uppdateringar.. I det här läget är det info, info, info och lite mer info som måste intas känner jag...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kan sträcka mig till 19-20 cm. Annars måste jag ju ända upp till 38cm för att komma rätt på resonansen. Det tycker jag å andra sidan verkar lite långt? Intressant info gällande vevaxelgivare. Det måste jag nog kolla upp lite noggrannare..

Det kanske kommer vara lite klent med uppdateringar under vintern på grund av att det inte är aktuellt föränn till våren. Jag kör omvänd säsong! :yoparty

Men sen när jag väl satt igång och börjat skruva så tänkte jag bjussa på lite uppdateringar.. I det här läget är det info, info, info och lite mer info som måste intas känner jag...

Jag är involverad i ett projekt där vi 2006 körde med MS. Vi hade två stycken huvudenheter. Den ena ligger och skräpar i ett skåp jag har, vet inget om den (om den funkar eller ej) men billigt kan du få köpa den. Du får komma upp till universitetet så håller vi precis nu på att installera VIPEC på en R6:)
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Jag är involverad i ett projekt där vi 2006 körde med MS. Vi hade två stycken huvudenheter. Den ena ligger och skräpar i ett skåp jag har, vet inget om den (om den funkar eller ej) men billigt kan du få köpa den. Du får komma upp till universitetet så håller vi precis nu på att installera VIPEC på en R6:)

Skicka PM med vilka tider ni är där! Jag är väldigt intresserad av att få titta! :)

Jag jobbar ju under dagarna nu men mot andra halvan av december är jag ofrivilligt ledig vad det verkar för tillfället, så då lär nog finnas tid!
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Styra tändningen är nog det man tjänar mest på egentligen

visst....men det är massor av mera jobb o betydligt svårare få fram en hyffsat optimerad tändnings mapp.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Saxxa skrev: Efter att ha kollat den till svenska översatta manualen till Megatune som fanns på forumet där så fattade jag inte riktigt det där med injector staging. Om man har en eller två spridarbanker och om dom ska öppnas samtidigt eller alterneras..
Jag svarade: En jobbarpolare har MS på sin Seven. Eftersom han inte har ngn kamlägesgivare så sprutar de parvis (han har Sierra rad-4 har jag för mig), dvs varje varv istället för varannat per cylinder, men enligt honom gör det inget om det är lite soppablandning i insuget när ventilen är stängd under arbetstakten.

Om jag nu minns rätt. Alzheimer you know :va :brinnerup
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Saxxa skrev: Efter att ha kollat den till svenska översatta manualen till Megatune som fanns på forumet där så fattade jag inte riktigt det där med injector staging. Om man har en eller två spridarbanker och om dom ska öppnas samtidigt eller alterneras..

Jag svarade: En jobbarpolare har MS på sin Seven. Eftersom han inte har ngn kamlägesgivare så sprutar de parvis (han har Sierra rad-4 har jag för mig), dvs varje varv istället för varannat per cylinder, men enligt honom gör det inget om det är lite soppablandning i insuget när ventilen är stängd under arbetstakten.

Om jag nu minns rätt. Alzheimer you know :va :brinnerup

Men nu snackar ni nog om olika saker.

Saxxa snackar om dubbla spridarrader.
Du snackar om spridarna ska vara öppna varje eller vartannat varv..
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Jag svarade: En jobbarpolare har MS på sin Seven. Eftersom han inte har ngn kamlägesgivare så sprutar de parvis (han har Sierra rad-4 har jag för mig), dvs varje varv istället för varannat per cylinder, men enligt honom gör det inget om det är lite soppablandning i insuget när ventilen är stängd under arbetstakten.

Om jag nu minns rätt. Alzheimer you know :va :brinnerup

Hmmm... Ställer mig nog lite skeptisk till det.. Men det är säkert inte omöjligt att det funkar ändå.. I första hand vill jag nog försöka få till nån form av givare för ändamålet dock..
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Hmmm... Ställer mig nog lite skeptisk till det.. Men det är säkert inte omöjligt att det funkar ändå.. I första hand vill jag nog försöka få till nån form av givare för ändamålet dock..

Faktum är att den skall spruta på stängd varm ventil för att få rätt förångning av bränslet.
Dom ända givarna du behöver är tps givaren samt luft temp, motortemp givarn går att ersätta med en brytare kall vs varm motor.
jag har också ett par stycken MS2 till salu om du är intresserad.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Faktum är att den skall spruta på stängd varm ventil för att få rätt förångning av bränslet.
Dom ända givarna du behöver är tps givaren samt luft temp, motortemp givarn går att ersätta med en brytare kall vs varm motor.
jag har också ett par stycken MS2 till salu om du är intresserad.

Så du menar man skulle dra fördel med waste spark gentemot sekventiell insprutning/tändning?
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Faktum är att den skall spruta på stängd varm ventil för att få rätt förångning av bränslet.
Dom ända givarna du behöver är tps givaren samt luft temp, motortemp givarn går att ersätta med en brytare kall vs varm motor.
jag har också ett par stycken MS2 till salu om du är intresserad.

Okej? MAP-sensor då? Är det inte bättre att köra speed density istället för alpha-n? I manualen står det att enda egentliga tillfället där det är en fördel att köra alpha-n är om man har höglyftande kammar?
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hmmm... Ställer mig nog lite skeptisk till det.. Men det är säkert inte omöjligt att det funkar ändå.. I första hand vill jag nog försöka få till nån form av givare för ändamålet dock..

Mmm.. Elffors har nog rätt, jag missförstod nog dig. :brinnerup :glömdet
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
visst....men det är massor av mera jobb o betydligt svårare få fram en hyffsat optimerad tändnings mapp.

Medhåll.

Därför skulle jag koncentrera mig på att bara styra soppan med sprutet till en början, sen när det fungerar bra så ger man sig på tändningen.
Och då kan man exempelvis använda sig av EDIS4 (sitter på ett antal svenssonjänkare på div. skrotar) som fungerar bra tillsammans med just MS.

En tanke bara så man inte ger sig på något som man hinner ledsna på just för att det blir mycket mer jobb än man tänkt sig från början.

Mvh J
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top